Οι βιομηχανίες εμπορευμάτων και πετρελαίου, φυσικού αερίου και ηλεκτρικής ενέργειας, βρίσκονται μεταξύ των πιο κερδοφόρων, ενώ με τον πληθωρισμό να λειτουργεί ως τροχοπέδη, υπάρχουν επί του παρόντος άλλοι τομείς στους οποίους αξίζει να στραφεί η προσοχή, όπως το λιανεμπόριο, ειδικά στις Ηνωμένες Πολιτείες.
Πώς επηρεάζει ο αυξανόμενος πληθωρισμός τους επενδυτές στις παγκόσμιες κεφαλαιαγορές;
Σύμφωνα με ανασκόπηση της ProfitLevel, στις ΗΠΑ, η Ομοσπονδιακή Τράπεζα είναι ο «φύλακας» του πληθωρισμού. Στη συνεδρίαση της Fed τον Σεπτέμβριο, είδαμε την τρίτη κατά σειρά αύξηση των επιτοκίων κατά 0,75 ποσοστιαίες μονάδες. Τι σημαίνει αυτό; Ο πληθωρισμός εξακολουθεί να αυξάνεται στις ΗΠΑ και οι κεντρικοί τραπεζίτες είναι αποφασισμένοι να ενισχύσουν ακόμη περισσότερο τη νομισματική πολιτική. Τα επιτόκια αναφοράς κυμαίνονται από 3% έως 3,25% στις ΗΠΑ.
Όπως υποστηρίζει η ανασκόπηση, κάθε περιοχή έχει τις δικές της προδιαγραφές. Τα κατά προσέγγιση ποσοστά πληθωρισμού στην ΕΕ και τις Ηνωμένες Πολιτείες κυμαίνονται μεταξύ 8% και 9%. Οι διαφορές εντοπίζονται κυρίως στην προσέγγιση της νομισματικής πολιτικής και στην καταπολέμηση του πληθωρισμού. Η Ομοσπονδιακή Τράπεζα αντιμετωπίζει μεγαλύτερη πρόκληση από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, όπως αποδεικνύεται από τον καθορισμό των βασικών επιτοκίων. Ωστόσο, η Ευρώπη βρίσκεται επίσης μπροστά σε περαιτέρω αυστηροποίηση της νομισματικής πολιτικής, αύξηση των επιτοκίων, επιβράδυνση της οικονομίας και, ως εκ τούτου, πιθανή πτώση των χρηματιστηρίων.
Σούπερ μάρκετ: Ο πληθωρισμός σπρώχνει ανοδικά την αξία των πωλήσεων
Την ίδια ώρα, αύξηση πωλήσεων σε αξία κατά 4,6% συγκριτικά με την αντίστοιχη περυσινή χρονική περίοδο κατέγραψε η αγορά του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων (καταστήματα τροφίμων άνω των 100 τ.μ., Ηπειρωτική Ελλάδα & Κρήτη, εξαιρούμενων των νησιών) το εννεάμηνο του 2022 (στοιχεία YTD έως 02 Οκτωβρίου 2022).
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την εταιρεία μετρήσεων NielsenIQ, η τάση αυτή οδηγείται από τα τρόφιμα, τόσο τα φρέσκα (+6,6%) όσο και τα τυποποιημένα (+5,5%), καθώς η κατηγορία του bazaar εμφανίζει μηδενική ανάπτυξη, ενώ αντίστοιχα οι μεγάλες FMCG κατηγορίες της οικιακής χρήσης, καθώς και της προσωπικής φροντίδας παρουσιάζουν σημαντικά πιο μετριοπαθή αύξηση πωλήσεων σε αξία, στο +1,0% και +0,6% αντίστοιχα.
Αρνητική τάση παρουσιάζουν οι τεμαχιακές πωλήσεις των παραπάνω υπερ-κατηγοριών, γεγονός που υποδηλώνει ότι η ανάπτυξη της αγοράς είναι πληθωριστική και άρα δεν οφείλεται σε αυξημένη ζήτηση/κατανάλωση, τουλάχιστον σε επίπεδο εννεαμήνου.
ΕΛΣΤΑΤ: «Άλμα» τζίρου κατά 55,7% τον Αύγουστο – Ο κλάδος με τη μεγαλύτερη αύξηση
Παράλληλα, «αλμα» 55,7% κατέγραψε τον φετινό Αύγουστο ο τζίρος των επιχειρήσεων στην Ελλάδα, με τον τομέα της μεταποίησης να ξεχωρίζει για τις επιδόσεις του. Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε αυτό το μήνα στη δημοσιότητα η ΕΛΣΤΑΤ για το σύνολο των επιχειρήσεων της οικονομίας, ο τζίρος τον Αύγουστο του 2022 εκτινάχθηκε στα 36,323 δισ. ευρώ, από 23,324 δισ. που ήταν τον Αύγουστο του 2021.
Η αύξηση αυτή προφανώς συνδέεται και με τις εκρηκτικές ανατιμήσεις, ωστόσο δείχνει ότι ο όγκος της κατανάλωσης προς το παρόν «αντιστέκεται» στην ενεργειακή και πληθωριστική κρίση.
Τη μεγαλύτερη αύξηση στον κύκλο εργασιών τον περασμένο Αύγουστο του 2022 σε σχέση με τον περυσινό Αύγουστο παρουσίασαν οι επιχειρήσεις του τομέα Μεταποίηση, κατά 57,4%, ενώ τη μικρότερη αύξηση παρουσίασαν οι επιχειρήσεις του τομέα Ενημέρωση και Επικοινωνία, κατά 5,8%.