Από την έντυπη έκδοση
Της Λέττας Καλαμαρά
[email protected]
Ετοιμοπόλεμη δηλώνει η Κωτσόβολος για τη νέα φάση του ανταγωνισμού που θα ακολουθήσει μετά τις τρέχουσες δύσκολες συνθήκες που διαμορφώνουν πληθωρισμός, ενεργειακή κρίση, ανατιμήσεις, δυσκολίες στον εφοδιασμό, οικονομική δυσπραγία των καταναλωτών, αλλά και ο απόηχος των συνεπειών της υγειονομικής κρίσης. Αναφορικά με την πορεία της αγοράς των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών, ο αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Γιάννης Βασιλάκος, τονίζει στη «Ν» πως πλέον πρόκειται για μία αγορά που επιδοτείται σε μεγάλο βαθμό από το κράτος μέσω προγραμμάτων αγοράς συσκευών, ενώ η οργανική ζήτηση για τα συγκεκριμένα είδη αναμένεται να κινηθεί με διψήφιο αρνητικό πρόσημο. Ειδικά φέτος το πρόγραμμα «Ανακυκλώνω-Αλλάζω Συσκευή», που είναι σε εξέλιξη, θα καθορίσει εάν η αγορά θα περάσει σε θετικό πρόσημο ή όχι. Στο ερώτημα εάν τα μέτρα της κυβέρνησης για ανάσχεση των δυσκολιών μπορούν να διατηρήσουν την κατανάλωση μακροπρόθεσμα, η απάντηση δεν είναι εύκολη, ωστόσο η στήριξη του μέσου οικογενειακού εισοδήματος από το κράτος βοηθά σημαντικά.
Για την επόμενη μέρα ο κ. Βασιλάκος σημειώνει πως «εμείς θωρακίζουμε την Κωτσόβολος μέσα από τα συστήματά της, τη γεωγραφική της διασπορά, τα προϊόντα, το κοινωνικό της αποτύπωμα και τελικά τη μάρκα, για τον επόμενο γύρο ανταγωνισμού, που θεωρώ πως θα είναι πιο δύσκολος και σύνθετος από αυτόν που αντιμετωπίζουμε σήμερα. Πιστεύω ότι θα υπάρξει κάποια στιγμή συγκέντρωση στην αγορά και στη συνέχεια πιθανότατα θα ακολουθήσει η είσοδος κάποιου νέου ισχυρού παίκτη από το εξωτερικό, ο οποίος θα δημιουργήσει εκτός από σημαντικές υποδομές στον τομέα της εφοδιαστικής αλυσίδας και εμπορική δραστηριότητα στη χώρα μας. Η Ελλάδα εξάλλου είναι πόλος έλξης για logistics και τεχνολογικές υποδομές».
Προς το παρόν υπάρχουν ανατιμήσεις και ελλείψεις στην αγορά των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών. Σε αυτό συνέβαλε το τεράστιο μεταφορικό κόστος, κυρίως από την Ανατολή, που επηρέασε όλα τα προϊόντα που έρχονται από την Κίνα και κυρίως τα πολύ μεγάλα σε μέγεθος προϊόντα, όπως τα ψυγεία και τις λοιπές μεγάλες ηλεκτρικές συσκευές. Ακολούθησε η μάχη της εξεύρεσης κοντέινερ στη μετά Covid εποχή, λόγω της τεράστιας αύξησης της ζήτησης, αλλά και οι ελλείψεις σε εξαρτήματα τεχνολογίας, που έφεραν μεγάλη αναταραχή στην παγκόσμια παραγωγή προϊόντων. Κάπου εκεί ξεκίνησε το πρώτο κύμα της αύξησης τιμών των προϊόντων, που μεσοσταθμικά διαμορφώθηκε στο 5% και έπληξε ειδικά τις μεγάλες ηλεκτρικές συσκευές. Αμέσως μετά ξεκίνησε ο πόλεμος Ρωσίας – Ουκρανίας που δημιούργησε τεράστιο θέμα στην παραγωγή και τη διαθεσιμότητα των πρώτων υλών, που οδήγησαν σε σημαντικές ανατιμήσεις στα τελικά προϊόντα. Παράλληλα εντάθηκε το πρόβλημα του εφοδιασμού και ακολούθησε νέο κύμα αυξήσεων τιμών, με εκ νέου επιβάρυνση κυρίως των μεγάλων ηλεκτρικών συσκευών. Στις αυξήσεις ήρθε να προστεθεί η τεράστια αύξηση στο ενεργειακό κόστος στα καύσιμα και στο κόστος μεταφορών.
«Τον τελευταίο ενάμιση χρόνο έχουμε ζήσει 3-4 κύκλους ανατιμήσεων που μεσοσταθμικά φτάνουν το 10%-15%, ανάλογα την κατηγορία. Και φαίνεται να μη διορθώνεται εύκολα αυτή η τάση», επισημαίνει ο κ. Βασιλάκος. Σημαντικοί παράγοντες που επηρέασαν θετικά την επάρκεια προϊόντων τους τελευταίους μήνες στην Ευρώπη αποτέλεσαν η παγκόσμια επιβράδυνση της ζήτησης, αλλά και το γεγονός ότι μεγάλο μέρος της παραγωγής δεν κατευθύνθηκε στη ρωσική αγορά, λόγω κυρώσεων, καλύπτοντας μέρος της ζήτησης των ευρωπαϊκών χωρών, συμπεριλαμβανομένης και της Ελλάδας.
Στρατηγική και στόχοι
Το γεγονός ότι τα ηλεκτρικά – ηλεκτρονικά είναι προϊόντα πρώτης ανάγκης και στην Ελλάδα ο κλάδος εμπλέκεται και με τον εφοδιασμό των τουριστικών καταλυμάτων, συνδυαστικά αυτά τα δύο ευνοούν τη συγκεκριμένη αγορά. Αναφορικά με την Κωτσόβολος, οι επιδόσεις της όλα τα προηγούμενα χρόνια ήταν θετικές, συμπεριλαμβανομένων των ετών που λειτούργησε κάτω από καθεστώς lockdown. «Το 2018-2019 ήμασταν περίπου στα 500 εκατ. ευρώ, το 2019- 2020 γύρω στα 540 εκατ. ευρώ, το 2020-2021 οι επιδόσεις μας έφτασαν στα 580 εκατ. ευρώ περίπου και πέρυσι 2021-2022 κλείσαμε γύρω στα 655 εκατ. ευρώ. Για φέτος επιδιώκουμε τζίρο πάνω από 700 εκατ. ευρώ και κέρδη γύρω στα 25 εκατ. ευρώ, με άλλα λόγια να βρεθούμε κοντά στην περσινή μας κερδοφορία, που είναι το μεγάλο ζητούμενο, λόγω του συνεχώς αυξανόμενου λειτουργικού κόστους. Μέσα στην πανδημία καταφέραμε να μεγαλώσουμε και να αυξήσουμε το μερίδιο αγοράς μας» σημειώνει ο κ. Βασιλάκος.
Καταστήματα – hubs για παραδόσεις και παροχή υπηρεσιών
«Τα καταστήματά μας έχουν αλλάξει τελείως τον ρόλο τους, λειτουργώντας πλέον ως κρίκοι στην ευρύτερη εφοδιαστική μας αλυσίδα, πέρα και πάνω από σημεία πωλήσεων και εμπειρίας. Παρέχουν σύνθετες υπηρεσίες στον καταναλωτή, εκμεταλλευόμενα κυρίως τη μεγάλη διαθεσιμότητα στο σημείο, την εκτεταμένη και σωστή γεωγραφία, καθώς και τις ειδικές δεξιότητες των ανθρώπων μας, τόσο σε συμβουλευτικό όσο και σε τεχνικό επίπεδο», διευκρινίζει ο αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Γιάννης Βασιλάκος. Ο κόσμος έχει επανέλθει στα φυσικά καταστήματα, τα οποία όμως αποτελούν και hubs για παραδόσεις και παροχή υπηρεσιών. Η Κωτσόβολος έχει 93 καταστήματα και στόχος είναι να αυξηθεί ο αριθμός τους ειδικά σε πόλεις και περιοχές που η εταιρεία δεν είχε παρουσία μέχρι τώρα, με στόχο να υλοποιηθεί η στρατηγική της για παράδοση προϊόντων και παροχή υπηρεσιών, εντός της ίδιας μέρας σε όλη την Ελλάδα.
Αναφορικά με τους στόχους της εταιρείας, ο CEO της Κωτσόβολος τονίζει: «Στη φετινή χρήση (2022-2023) στοχεύουμε να επενδύσουμε σε υποδομές κοντά στα 13 εκατ. ευρώ. Παρά τις δυσκολίες της συγκυρίας, συνεχίζουμε κανονικά το επενδυτικό μας πλάνο. Πρόκειται για επενδύσεις σε νέα καταστήματα, ανακαινίσεις, βελτιώσεις υποδομών και επενδύσεις τεχνολογίας. Αλλάζουμε όλες τις τεχνολογικές πλατφόρμες μας, ανεβάζουμε το σύνολο αυτών στο cloud και ετοιμάζουμε τις νέες αποθήκες μας. Το πλάνο περιλαμβάνει νέες τεχνολογικές επενδύσεις ειδικά για την υποστήριξη της μεγάλης μας αποθήκης στο Θριάσιο και τον αυτοματισμό της. Όλα αυτά όμως με επιφύλαξη και συνεχή εκτίμηση της κατάστασης». Να σημειωθεί ότι η εταιρεία σχεδιάζει το άνοιγμα του τρίτου κατά σειρά καταστήματός της στην Κύπρο και από κει και πέρα κοιτάζει την αγορά στα Βαλκάνια.