Από την έντυπη έκδοση
Των Δανάης Αλεξάκη και Σταμάτη Ζησίμου
«Ταβάνι» χαρακτηρίζουν τα στελέχη των αλυσίδων την εκτίμηση που «βλέπει» τον πληθωρισμό στο καλάθι του σούπερ μάρκετ να αγγίζει το 15% έως το τέλος του έτους.
Το ενδεχόμενο περαιτέρω αύξησης των τιμών στο καλάθι του σούπερ μάρκετ τρομοκρατεί τόσο τους καταναλωτές όσο και την αγορά.
Ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνις Γεωργιάδης θα ζητήσει σήμερα, στη διάρκεια ευρείας σύσκεψης με την αγορά (σούπερ μάρκετ, χονδρεμπόρους, παραγωγούς κ.ο.κ.), «να βάλουν φρένο στις αυξήσεις», όπου αυτό είναι εφικτό.
Η επιβάρυνση στο μέσο καλάθι του σούπερ μάρκετ τον φετινό Αύγουστο σε σχέση με τον ίδιο μήνα του 2021 κυμάνθηκε στο 11%, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των εκπροσώπων των αλυσίδων, ενώ με γνώμονα ότι ακόμα και οι πιο αισιόδοξες φωνές της αγοράς θεωρούν δεδομένο ότι οι ανατιμήσεις στο ράφι δεν θα επιβραδυνθούν στο τελευταίο τρίμηνο, ο κλάδος υπολογίζει ότι η μέση αύξηση στο καλάθι δύναται να αγγίξει το 15% έως το τέλος του 2022.
Αυτή την περίοδο, σύμφωνα με πληροφορίες από την αγορά, οι σταθμισμένες αυξήσεις στα τιμολόγια χονδρικής κινούνται στα επίπεδα του 12%-14%, μέρος των οποίων θα περάσει στις τελικές τιμές καταναλωτή στο προσεχές διάστημα.
Ο υπουργός Ανάπτυξης φαίνεται να αποκλείει το ενδεχόμενο μείωσης του ΦΠΑ ως ένα μέτρο για τη συγκράτηση ή και τη μείωση των τιμών, αναφέροντας ότι «δεν μπορεί να πάρεις τέτοιες αποφάσεις που θα σε βάλουν στο στόχαστρο των αγορών».
«Η περίπτωση να μην έχουμε αυξήσεις στον πλανήτη Γη, τον Οκτώβριο του 2022, είναι αδύνατη. Έχουμε τον μεγαλύτερο παγκόσμιο πληθωριστικό κύκλο από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Μην περιμένετε με έναν μαγικό τρόπο να μην υπάρχουν αυξήσεις. Αυτό που προσπαθούμε να κάνουμε, είναι να “φρενάρουμε” αυτές τις αυξήσεις και να αφαιρέσουμε από τις αυξήσεις το κομμάτι που είναι αισχροκέρδεια, την προσπάθεια δηλαδή κάποιων επιτηδείων να εκμεταλλευτούν αυτό τον πληθωριστικό κύκλο για να κερδίσουν περισσότερα χρήματα. Αυτό δεν θα το επιτρέψουμε», δήλωσε χθες ο υπουργός στη διάρκεια τηλεοπτικής του συνέντευξης (Ant1).
Σύμφωνα με τον ίδιο, στόχος του υπουργείου είναι «να δούμε ποια είναι η αύξηση που δεν μπορεί να αποφευχθεί και ποια είναι η λογική αύξηση τηρουμένων των αυξήσεων στην ενέργεια, στα καύσιμα, στις εισαγόμενες πρώτες ύλες και σε όλα τα άλλα. Όταν ολοκληρώσω αυτό τον κύκλο και έχω στοιχεία θα είμαι σε θέση να σας πω περισσότερα».
Μικρότερες συσκευασίες
Ερωτηθείς για το φαινόμενο πώλησης συσκευασιών σε μικρότερη ποσότητα και ίδια τιμή ο κ. Γεωργιάδης σημείωσε ότι «στα προϊόντα που έχουμε θεσπίσει ανώτατο πλαφόν κέρδους κάποιοι “πονηροί” προσπάθησαν να προσπεράσουν τη διάταξη του πλαφόν με αυτό το κόλπο. Αυτό είναι παράνομο γιατί το πλαφόν έχει μπει σε μοναδιαίο κόστος, δηλαδή μετράει την ποσότητα. Οι έλεγχοι της ΔΙΜΕΑ, εδώ και δύο εβδομάδες, είναι εστιασμένοι σε αυτό. Όταν έχουμε τα επίσημα πορίσματα των ελέγχων θα σας τα ανακοινώσουμε. Αυτός που έχει παραβιάσει το πλαφόν, αυτός θα πληρώσει και το πρόστιμο».
Ποια μέτρα λαμβάνουν η λιανική και η βιομηχανία
Στην προσπάθεια της λιανικής και της βιομηχανίας να συγκρατηθεί το ποσοστό των ανατιμήσεων, το «παιχνίδι» πλέον κρίνεται στις «καθυστερήσεις» και το «κούρεμα» του κωδικολογίου.
«Η μετακύλιση των ανατιμήσεων των τιμοκαταλόγων χονδρικής στις τελικές τιμές επιδιώκεται να γίνεται με καθυστέρηση ενός ή δύο μηνών. Αυτή η πρακτική δεν είναι ούτε απλή ούτε εύκολη για την αγορά, ωστόσο πρέπει με κάποιο τρόπο να προφυλαχτεί η κατανάλωση. Η υποχώρηση της αγοραστικής δύναμης των καταναλωτών σε συνδυασμό με τα εκτοξευμένα λειτουργικά κόστη σε όλη την αλυσίδα παραγωγή-μεταποίηση-πώληση εγκλωβίζει την αγορά, δημιουργεί αδιέξοδα και απαιτεί άμεσα αντανακλαστικά προσαρμογής», αναφέρουν στη «Ν» στελέχη του κλάδου.
Σε εμπορικό επίπεδο, παρά το γεγονός ότι οι προσφορές έχουν κυρίαρχη θέση στη φαρέτρα της λιανικής, η βιομηχανία εμφανίζεται φειδωλή στις προωθητικές ενέργειες των επώνυμων κωδικών. Οι λιανέμποροι με τη σειρά τους προχωρούν στον εξορθολογισμό του κωδικολογίου περιορίζοντας την ποικιλία στο ράφι ακόμα και κατά 20%-30%, διευρύνοντας ταυτόχρονα την παρουσία της ιδιωτικής ετικέτας, που κερδίζει όλο και μεγαλύτερο χώρο στο καλάθι.
Ανησυχούν οι 7 στους 10
Από πλευράς καταναλωτών, το κόστος των τροφίμων απασχολεί επτά στους δέκα Έλληνες (Ευρωβαρόμετρο 2022), καθιστώντας το τον κύριο παράγοντα που επηρεάζει τις αποφάσεις για τη δαπάνη διατροφής. Η ένταση της ακρίβειας τη φετινή χρονιά πλήττει σημαντικά τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς, όταν πέρυσι, πριν δηλαδή από την εκτόξευση των τιμών ενέργειας και τροφίμων, σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας οικογενειακών προϋπολογισμών 2021 της ΕΛΣΤΑΤ, δύο στα δέκα ελληνικά νοικοκυριά βρέθηκαν στο φάσμα της φτωχοποίησης.