Skip to main content

Έργα 43 δισ. ευρώ φέρνουν… ειρήνη στις κατασκευαστικές

Της Τέτης Ηγουμενίδη
[email protected]

Νέες ισορροπίες διαμορφώνονται στο εσωτερικό και μεταξύ των μεγάλων κατασκευαστικών ομίλων της χώρας με την είσοδο νέων μετόχων σε μια περίοδο που ο κλάδος, εκτός απρόοπτου, «βλέπει» μπροστά του μια δεκαετία έντονης δραστηριότητας. 

Έργα παραχώρησης, δημόσια, ΣΔΙΤ κτηριακά, διαχείρισης απορριμμάτων κ.λ.π., ένα σύνολο υποδομών, που έχει εκτιμηθεί στα 43 δις. ευρώ (για το διάστημα 2020 – 2030) με χρηματοδοτήσεις από το ΕΣΠΑ 2021 – 2027 και το Ταμείο Ανάκαμψης κινητοποιούν τους κατασκευαστές, οι οποίοι μάλιστα σημειώνουν ως ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα του χώρου την έλλειψη στελεχών. 

Το συνολικό ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων των ΓΕΚ Τέρνα, Μυτιληναίος, Ελλάκτωρ, Άβαξ και Intrakat, έχει διαμορφωθεί ήδη στην περιοχή των 13 δισ. ευρώ και αυτό αντισταθμίζει, τουλάχιστον για τους μεγάλους ομίλους, την αύξηση του κόστους των υλικών, αν και μένει να δούμε τελικά πως οι επιπτώσεις των συνεπειών της πανδημίας και του πολέμου θα αποτυπωθούν στην κερδοφορία των εταιρειών.

Στελέχη της κατασκευαστικής αγοράς εκτιμούν πως μακροπρόθεσμα επίκεινται και άλλες συμφωνίες στον κατασκευαστικό κλάδο, ακόμα και περαιτέρω συγκέντρωσή του, στο βαθμό που ξεπερνούνται παλιές αντιπαραθέσεις, αποχωρούν από το προσκήνιο παραδοσιακοί κατασκευαστές, και γίνεται focus στο κέρδος.

Η επικείμενη απόσυρση των δικαστικών προσφυγών από την Ελλάκτωρ κατά πρώην στελεχών της Άκτωρ, όπως ο Αλέξανδρος Εξάρχου (νυν διευθύνων σύμβουλος της Intrakat)σηματοδοτεί τα προαναφερόμενα. Θα ήταν παράδοξο, άλλωστε, η Ελλάκτωρ και η Intrakat να συνεργάζονται για την κατασκευή έργων (όπως π.χ. είναι το Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη και πολλά άλλα) και παράλληλα να «τρέχουν» δικαστήρια της μιας εναντίον ανωτάτων στελεχών της άλλης, χρονοβόρες διαδικασίες με αμφίβολη κατάληξη και αποτέλεσμα ακραίας αντιπαράθεσης.

Πληροφορίες αναφέρουν ότι η απόσυρση των αγωγών συμφωνήθηκε στο πλαίσιο της συμφωνίας εξαγοράς των μετοχών των εφοπλιστών Δημήτρη Μπάκου και Ιωάννη Καϋμενάκη στην Ελλάκτωρ, από την Motor Oil του ομίλου Βαρδινογιάννη, με τη Reggeborgh να συναινεί για προφανείς λόγους. 

Η διπλή συμφωνία Motor Oil – Reggeborgh αλλάζει τα δεδομένα για στους δύο Ομίλους και ευρύτερα στην κατασκευαστική και ενεργειακή αγορά. Η εταιρεία του Ομίλου Βαρδινογιάννη απέκτησε το 29,87% των δύο προαναφερόμενων εφοπλιστών στην Ελλάκτωρ, η οποία συνεχίζει την πορεία της απαλλαγμένη από μετοχικές διενέξεις και από ένα σημαντικό κομμάτι του δανεισμού της.

Κινητήριος δύναμη σε όλο αυτό είναι το υπάρχον χαρτοφυλάκιο των ανανεώσιμων πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) του Ομίλου Ελλάκτωρ το οποίο θα μεταφερθεί σε μια νέα εταιρεία το 75% της οποίας θα εξαγοράσει η Motor Oil.

Με αυτή την συμφωνία ο Όμιλος Βαρδινογιάννη γίνεται ένας από τους μεγαλύτερους παραγωγούς ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές (αιολικά και φωτοβολταϊκά πάρκα, συστήματα αποθήκευσης ενέργειας) που αγγίζει τα 800 MW δυναμικότητας σε εν λειτουργία έργα (493MW της Ελλάκτωρ και 280 MW δικά του) και συνολικά 2,3 GW χαρτοφυλάκιο υπό κατασκευή και προς ανάπτυξη. 

Η Ελλάκτωρ, κερδίζει όπως προαναφέραμε, αλλά την ίδια στιγμή χάνει χρηματοροές από τις ΑΠΕ, ενώ η νέα παραχώρηση της Αττικής Οδού αποκτά μεγαλύτερη σημασία για αυτήν, τη στιγμή που ο αυτοκινητόδρομος, ειδικά τα τελευταία χρόνια, της πρόσφερε σημαντικά έσοδα.

Η Αττική Οδός είναι φυσικά στο στόχαστρο και της ΓΕΚ Τέρνα που έχοντας εξασφαλίσει την Εγνατία Οδό, διαθέτει ήδη το μεγαλύτερο χαρτοφυλάκιο αυτοκινητοδρόμων στη χώρα και ένα από τα μεγαλύτερα στην Ευρώπη. 

Η αγορά, ωστόσο, αναμένει με εξαιρετικό ενδιαφέρον αν θα τελεσφορήσουν οι συζητήσεις του βασικού μετόχου, προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου της ΓΕΚ Τέρνα, Γιωργου Περιστέρη, για την πώληση της Τέρνα Ενεργειακή. 

Όπως και σε όλες τις συμφωνίες «είναι θέμα τιμής». Η Τέρνα Ενεργειακή αποτιμάται στο ταμπλό της Σοφοκλέους κοντά στα 2 δις. ευρώ. Μια συμφωνία εξαγοράς της π.χ. από την αυστραλιανή Μacquarie (η διοίκηση του Ομίλου αναφέρει ότι υπάρχουν και άλλοι ενδιαφερόμενοι) θα αποφέρει σημαντικά κεφάλαια στον Όμιλο του κ. Περιστέρη για τις νέες επενδύσεις που έχει εξαγγείλει, συνολικού ύψους 6,5 δις. ευρώ. 

Η Μacquarie έχει εξαγοράσει το 49% του ΔΕΔΔΗΕ, συμμετέχει στο διαγωνισμό για την εκ νέου παραχώρηση της Αττικής Οδού σε συνεργασία με τον όμιλο Κοπελούζου (Fincop Infrastructure) με τα στελέχη της να λένε ότι επενδυτικός κολοσσός προγραμματίζει επενδύσεις ύψους 12 δισ. έως 15 δισ. το επόμενο διάστημα στους τομείς της ενέργειας, των παραχωρήσεων, της ηλεκτροκίνησης κ.λ.π. 

Στην περίπτωση της Ελλάκτωρ, πιθανά και στην ΓΕΚ Τέρνα στη συνέχεια, ο ενεργειακός τομέας γίνεται καταλύτης, σε μια περίοδο κατά την οποία η αγορά του ηλεκτρισμού απαιτεί από τους ομίλους αυξημένη ρευστότητα.

Η Άβαξ στο μεταξύ η οποία έχει αναλάβει το μεγαλύτερο κατασκευαστικό έργο που έχει δημοπρατηθεί, τη γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας, πούλησε πρόσφατα στη ΔΕΗ Ανανεώσιμες πακέτο έργων ΑΠΕ της θυγατρικής της Volterra, αποκομίζοντας κεφαλαιακό κέρδος 40 εκατ. ευρώ. 

Με στόχο να εστιάσει στις κατασκευές και τις νέες παραχωρήσεις η Άβαξ εκτιμάται, βάσει όσων έχει αναφέρει ακροθιγώς η διοίκησή της, ότι δρομολογεί την πώληση και άλλων μη βασικών δραστηριοτήτων και συμμετοχών (όπως είναι π.χ. η Γέφυρα Ρίου Αντιρρίου, οι σταθμοί αυτοκινήτων και η Μαρίνα Λεμεσού) προκειμένου να ενισχυθεί περαιτέρω κεφαλαιακά.

Και στην περίπτωση της Άβαξ επίκεινται σημαντικές μετοχικές αλλαγές. Αποχωρεί η J&P Investments και ισχυροποιείται η οικογένεια του Χρήστου Ιωάννου της οποίας το ποσοστό εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί ελάχιστα κάτω από το όριο του 33,3%. 

Στο στρατόπεδο της Intrakat, η αλλαγή στο μετοχικό κεφάλαιο είναι σαρωτική με την είσοδο επιχειρηματιών του εφοπλιστικού χώρου, ενώ οι δηλώσεις του κ. Εξάρχου την περασμένη Παρασκευή για το φιλόδοξο πλάνο ανάπτυξής της με στόχο μεγαλύτερο μερίδιο της πίτας, εκτός των άλλων, καταδεικνύουν το κλίμα που έχει διαμορφωθεί στην κατασκευαστική αγορά και μένει να φανεί τελικά αν οι προσδοκίες θα επιβεβαιωθούν.