Από την έντυπη έκδοση
Της Δανάης Αλεξάκη
[email protected]
Στερεύουν οι πηγές κερδοφορίας στην εγχώρια αγορά εμφιαλωμένου νερού, η οποία προσδοκά στη συμβολή του καιρού και του τουρισμού προκειμένου να τονωθεί η κατανάλωση. Μολονότι οι αρχικές εκτιμήσεις για φέτος προέβλεπαν σημαντικές προοπτικές ανάπτυξης στην εν λόγω κατηγορία, γεγονός που προσέλκυσε και το επενδυτικό ενδιαφέρον νέων παικτών, ο πόλεμος στην Ουκρανία και εν γένει η πληθωριστική καταιγίδα έχουν ανατρέψει τα δεδομένα για την αγορά.
Όπως αναφέρουν στη «Ν» στελέχη του κλάδου, «η επιβάρυνση στα κόστη υλικών συσκευασίας, μεταφορών και ενέργειας έχει τριπλασιαστεί. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι η αγορά πλαστικού προσεγγίζει τα 1.900 ευρώ/τόνο από 700 ευρώ/ τόνο, ενώ το κόστος της παλέτας έχει ανέλθει σε 16-18 ευρώ από 7 ευρώ. Οι έντονες καθυστερήσεις στις μεταφορές, η αβεβαιότητα στην εξασφάλιση βασικών υλικών συσκευασίας και η αυξανόμενη πορεία των τιμών δημιουργούν ένα πολύ δύσκολο περιβάλλον. Οι εμφιαλωτές, προκειμένου να εξασφαλίσουν επάρκεια υλικών, θυσιάζουν την κερδοφορία τους και οι προβλέψεις για το φθινόπωρο είναι περισσότερο δυσοίωνες».
Μέχρι στιγμής το εμφιαλωμένο νερό έχει δεχθεί μέση ανατίμηση στο ράφι της τάξεως του 4,5%-5% στο δίμηνο Φεβρουαρίου – Μαρτίου, ενώ οι εκτιμήσεις αναμένουν νέο κύμα αυξήσεων στο προσεχές διάστημα. «Οι μικρομεσαίοι παίκτες θα αναγκαστούν ενδεχομένως να προχωρήσουν νωρίτερα σε νέες αυξήσεις στους τιμοκαταλόγους, ακόμα και μέσα στο καλοκαίρι, ενώ οι μεγαλύτεροι παίκτες αναμένεται να δρομολογήσουν ανάλογες αυξήσεις πιθανόν από τον Σεπτέμβριο», σημειώνουν οι ίδιες πηγές. Να σημειωθεί επίσης ότι από 1ης Ιουνίου η τιμή των εμφιαλωμένων νερών σε πλαστικά μπουκάλια επιβαρύνεται με 10 λεπτά/τεμάχιο από το τέλος ανακύκλωσης.
Σε ό,τι αφορά την πορεία της κατανάλωσης, το πρώτο τρίμηνο του 2022 καταγράφεται υποχώρηση στους όγκους πωλήσεων στο ράφι που υπολογίζεται στο 2,8% (συμπεριλαμβανομένων και των πωλήσεων της Lidl), με την ιδιωτική ετικέτα να υποχωρεί με ρυθμό 10%. «Ο ζεστός καιρός και το έντονο τουριστικό ρεύμα θα τονώσουν την εικόνα των πωλήσεων, ενώ θα ενδυναμωθεί και το κανάλι της εστίασης έπειτα από δύο χρόνια υπολειτουργίας. Ωστόσο, ακόμα και να επιβεβαιωθούν οι εκτιμήσεις για ισχυρή κατανάλωση τη θερινή σεζόν, δεν είναι αρκετό για να ισοσκελιστούν οι απώλειες του έτους που προκαλεί το εκτοξευμένο λειτουργικό κόστος» αναφέρουν τα ίδια στελέχη, τονίζοντας χαρακτηριστικά ότι «από τον Σεπτέμβριο η αγορά δεν θα έχει ούτε μαντίλι να κλάψει».
H συγκυρία εντείνει περαιτέρω τον αυξημένο ανταγωνισμό στην αγορά -η δυναμική τζίρου της οποίας υπολογίζεται στα 350 με 400 εκατ. ευρώ-, ανατρέποντας ενδεχομένως τους επιχειρησιακούς σχεδιασμούς