Skip to main content

Με θετικό πρόσημο τα βασικά αγαθά στα 2 σενάρια πληθωρισμού

Από την έντυπη έκδοση

Της Δανάης Αλεξάκη
[email protected]

Θετικό πρόσημο διατηρούν τα έσοδα των βασικών καταναλωτικών αγαθών στις προβλέψεις της IRI για φέτος. Τα δύο βασικά σενάρια στηρίζονται σε «συγκρατημένο» πληθωρισμό 3% και 5%, όταν ήδη οι προβλέψεις του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου (IMF) αναφέρουν απώλεια 1.600 ευρώ ετησίως στα εισοδήματα μόνο εξαιτίας της ενεργειακής κρίσης.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε η κ. Δήμητρα Κατσίπη, εμπορική διευθύντρια IRI Hellas, στο χθεσινό συνέδριο Food Retail CEO Forum, στο πρώτο σενάριο προβλέπεται σταθμισμένος πληθωρισμός 3% και αναμένεται οριακή αύξηση στα ταχυκίνητα (FMCGs) κατά 0,8%, στα τρόφιμα κατά 1,1% και κατά 2,4% στα είδη οικιακής φροντίδας (σ.σ. περιλαμβάνουν ένα διευρυμένο κωδικολόγιο: καθαριστικά, απορρυπαντικά κτλ.), ενώ αρνητικό πρόσημο στο 2,8% αναμένεται να καταγράψουν τα είδη προσωπικής φροντίδας και ομορφιάς.

Στο δεύτερο σενάριο η IRI προβλέπει σταθμισμένο πληθωρισμό 5% και εκτιμά ότι τα FMCGs θα κλείσουν θετικά στο 1,6%, τα τρόφιμα στο 1,8%, τα είδη οικιακής χρήσης στο 5,4% και αρνητικά στο 3,5% θα παραμείνουν τα είδη προσωπικής φροντίδας και ομορφιάς. Η κ. Κατσίπη εξήγησε ότι υπάρχει χρονική υστέρηση στην αποτύπωση στις μετρήσεις των ανατιμήσεων που περνούν στο ράφι, ενώ επισημαίνει το «demand lag» που υπάρχει από τη στιγμή που θα μπουν οι πρώτες ανατιμήσεις και το πότε θα το αισθανθεί ο καταναλωτής στην τσέπη του. Σε αυτό το πλαίσιο η ίδια επισήμανε ότι τα σενάρια θα «ξανατρέξουν» το καλοκαίρι προκειμένου οι προβλέψεις να είναι πιο ασφαλείς. Εξάλλου, όπως ανέφερε, το ΔΝΤ εκτιμά ότι φέτος θα χαθούν 1.600 ευρώ από το εισόδημα των καταναλωτών εξαιτίας του μεγάλου ενεργειακού σοκ, ήτοι 135 ευρώ μηνιαίως, που ο καταναλωτής πρέπει να εξορθολογήσει.

Σχολιάζοντας τη συγκυρία, η κ. Κατσίπη εκτίμησε ότι οι βασικές λέξεις για τη νέα κανονικότητα είναι: αβεβαιότητα, πολυπαραγωγική πραγματικότητα και ταχύτατες αλλαγές. Η πρώτη αλλαγή που ήδη καταγράφεται στο πρώτο τρίμηνο του έτους είναι η δυναμική που εμφανίζει η ιδιωτική ετικέτα, η οποία έχει ρυθμό ανάπτυξης 1,7% και μερίδιο 15,7%, προσεγγίζοντας τον παγκόσμιο μέσο όρο των private label που διαμορφώνεται στο 16,5%. Υπογραμμίζοντας ότι «οι λιανέμποροι διαχειρίζονται πλέον brands», η κ. Κατσίπη, επικαλούμενη σχετική έρευνα, επισήμανε ότι το 58% των εγχώριων καταναλωτών εκτιμούν ότι τα PL είναι το ίδιο καινοτόμα με τα επώνυμα, το 59% ότι είναι το ίδιο ποιοτικά, το 65% τα εμπιστεύονται εξίσου.