Από την έντυπη έκδοση
Της Τέτης Ηγουμενίδη
[email protected]
Μείωση 12% σημείωσαν οι διελεύσεις από τους 7 αυτοκινητόδρομους της χώρας, συν τη γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου, το 2021 σε σχέση με το 2019 (προ πανδημίας), με την κυκλοφορία να επανακάμπτει ουσιαστικά πέρυσι στο δεύτερο εξάμηνο. Η κίνηση ήταν μειωμένη 28% το πρώτο εξάμηνο πέρυσι σε σχέση με το 2019, ωστόσο στο δεύτερο το σύνολο των μέσων ημερήσιων διελεύσεων διαμορφώθηκε σε 827,2 χιλ. (ελάχιστα περισσότερες), έναντι 823,3 χιλ. δύο χρόνια πριν.
Τα παραπάνω στοιχεία καταδεικνύουν την κυκλικότητα που χαρακτηρίζει τον τομέα, κάτι που πάντως δεν αποθαρρύνει τους μεγάλους κατασκευαστικούς ομίλους όσον αφορά τη συμμετοχή τους στις παραχωρήσεις.
Υψηλό τίμημα για την Εγνατία
Αυτό επιβεβαιώθηκε πρόσφατα από το τίμημα που πέτυχε το ΤΑΙΠΕΔ (Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου) στον διαγωνισμό για την Εγνατία (ο μοναδικός αυτοκινητόδρομος που είχε μείνει δημόσιος), με την κοινοπραξία των ΓΕΚ Τέρνα (75%) – Egis Projects (25%) να προφέρει τίμημα 1,496 δισ. ευρώ και από τις προσδοκίες για την εκ νέου παραχώρηση της Αττικής Οδού.
Η εκδήλωση ενδιαφέροντος για την Αττική Οδό (με παραχωρησιούχους σήμερα τους Άκτωρ Παραχωρήσεις του Ομίλου Ελλάκτωρ και Άβαξ) έχει οριστεί για τις 20 Απριλίου, ημερομηνία που θα τηρηθεί, εκτός αν οι συνθήκες επιβάλουν τη μετάθεσή της. Ο αστικός αυτοκινητόδρομος το 2020 σε σχέση με το 2019 είχε μείωση των μέσων ημερήσιων διελεύσεων 24%. Το 2021 έναντι του 2020 οι διελεύσεις αυξήθηκαν 17%, αλλά παρέμειναν χαμηλότερα σε σχέση με τα προ πανδημίας επίπεδα.
Η Ολυμπία Οδός (Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα) με μετόχους τους ΓΕΚ Τέρνα (17%), Άκτωρ Παραχωρήσεις (17%), Άβαξ (19,1%), Vinci Concessions (29,9%) και Hochtief PPP Solutions (17%) το 2020 απώλεσε το 22% της κίνησής της σε σχέση με έναν χρόνο πριν, επανακάμπτει το 2021 με αύξηση 12%, παραμένοντας όμως χαμηλότερα από το 2019.
Στον Μορέα (Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα και Κλάδος Λεύκτρο – Σπάρτη) με παραχωρησιούχους Άκτωρ Παραχωρήσεις (71,67%), Άβαξ (15%) και Intrakom Συμμετοχών (13,33%) η κίνηση μειώθηκε το 2021 σε σχέση με το 2019 14%. Το σκηνικό άλλαξε το δεύτερο εξάμηνο του 2021, με τις διελεύσεις να αυξάνονται 22% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα έναν χρόνο πριν.
Στον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου (Ράχες Φθιώτιδας – Κλειδί Ημαθίας) με μετόχους Hochtief (38,8%), Άκτωρ Παραχωρήσεις (22,2%), Άβαξ (23,6%) και Vinci (15,2%) η κίνηση τη διετία της πανδημίας μειώθηκε 9%.
Η Κεντρική Οδός – Ε 65 (Θερμοπύλες – Εγνατία), τμήματα της οποίας είναι υπό κατασκευή με παραχωρησιούχο τη ΓΕΚ Τέρνα, απώλεσε 8% της κίνησής της την εξεταζόμενη διετία. Αντίστοιχα στη Νέα Οδό (Αντίρριο έως Ιωάννινα και Μεταμόρφωση Αττικής έως τη Σκάρφεια Φθιώτιδας), με μέτοχο επίσης τη ΓΕΚ Τέρνα, η κίνηση το 2021 σε σχέση με το 2019 μειώθηκε 11%, ενώ το 2021 ανακάμπτει με αύξηση 12% σε σχέση με το 2020.
Στη Γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου
Η μείωση στη Γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου (Vinci 57,4%, Άκτωρ Παραχωρήσεις 22% και Άβαξ 20,5%) λόγω των περιορισμών στην κίνηση των οχημάτων ήταν 13%. Οι διελεύσεις αυξάνονται εντυπωσιακά (33%) το δεύτερο εξάμηνο του 2021 σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα έναν χρόνο πριν.