Skip to main content

Σε slow motion η συνδρομητική τηλεόραση

Από την έντυπη έκδοση 

Της Τέτης Ηγουμενίδη
[email protected]

Αυξάνεται, αλλά με αργό ρυθμό, παραμένοντας σε χαμηλό επίπεδο σε σχέση με τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες η διείσδυση της συνδρομητικής τηλεόρασης στη χώρα μας.

Σύμφωνα με τη μελέτη της διεθνούς εταιρείας ερευνών περί την τεχνολογία Omdia Technology, της οποίας τα στοιχεία – εκτιμήσεις περιλαμβάνουν και τις streaming υπηρεσίες, το 2022 οι συνδέσεις (μοναδικοί λογαριασμοί χωρίς να υπολογίζεται τυχόν διαμοιρασμός τους) στις συνδρομητικές πλατφόρμες (Cosmote TV, Nova, Vodafone TV, συμπεριλαμβανομένων και των ξένων πλατφορμών τύπου Netflix) προβλέπεται ότι θα διαμορφωθούν σε 1,786 εκατ. με τη διείσδυση 42%. Η εκτίμηση για το 2021 είναι ότι έκλεισε με 1,683 εκατ. συνδέσεις, διείσδυση 39,7%, ενώ το 2020 καταγράφηκαν 1,570 εκατ. συνδέσεις με τη διείσδυση 37,1%.

Όπως φαίνεται από τον πίνακα της Omdia, που παρουσιάζει σήμερα αποκλειστικά η «Ν», οι ευρωπαϊκές χώρες με τα χαμηλότερα ποσοστά στην αγορά της συνδρομητικής (Βουλγαρία, Κροατία, Τσεχία και Ιταλία) συγκριτικά με τις υπόλοιπες κινούνται στην περιοχή του 75% με 85%, δηλαδή έχουν διπλάσια διείσδυση σε σχέση με την Ελλάδα. Τα ποσοστά που αναγράφονται στον πίνακα και είναι πάνω από το 100% καταδεικνύουν ότι πολλοί συνδρομητές είναι συνδεδεμένοι με περισσότερες από μια τηλεοπτικές πλατφόρμες.

Επικαιροποιημένα επίσημα στοιχεία για τις συνδέσεις της συνδρομητικής τηλεόρασης έχουμε μόνον από την Cosmote (624.195 συνδρομητές στο τέλος του 2021, με την υπηρεσία streaming της εταιρείας να έχει ξεπεράσει τα 350.000 νοικοκυριά). Η Nova στο τέλος του 2020 είχε ανακοινώσει 318.629 συνδρομητές λιανικής και 144.865 χονδρικής (περιλαμβάνονται και αυτοί στην Κύπρο), σύνολο 463.494.

Στους συνδρομητές χονδρικής της Nova περιλαμβάνονται όσοι λαμβάνουν υπηρεσία τηλεόρασης από Vodafone και Wind με τις οποίες είχε συνάψει εμπορική συμφωνία για την παροχή περιεχομένου. Δύο «αγκάθια» Τα παραπάνω στοιχεία καταδεικνύουν ότι η εν λόγω αγορά έχει σημαντικά περιθώρια ανάπτυξης. Ωστόσο, εκτός από το γεγονός ότι οι Έλληνες έχουν μπει σχετικά πρόσφατα στη λογική να πληρώνουν το τηλεοπτικό περιεχόμενο, υπάρχουν δύο ανασταλτικοί παράγοντες. Ο πρώτος είναι το φαινόμενο της πειρατείας, που σύμφωνα με τα στελέχη της αγοράς συνεχίζει να είναι εκτεταμένο. Βάσει των εκτιμήσεών τους, οι χρήστες που έχουν αποκτήσει παράνομη πρόσβαση στις προστατευόμενες συνδρομητικές υπηρεσίες είναι 300 με 400 χιλιάδες. Η απώλεια εσόδων για τις τηλεοπτικές πλατφόρμες εκτιμάται σε περίπου 200 εκατ. ευρώ, ενώ η απώλεια του Δημοσίου από τον ΦΠΑ σε περίπου 50 εκατ. ευρώ. Δεύτερος ανασταλτικός παράγοντας είναι η υψηλή φορολογία που επιβάλλεται στη συνδρομητική τηλεόραση, και μάλιστα μόνον στις ελληνικές πλατφόρμες.

Οι ξένες πλατφόρμες streaming που προσφέρουν υπηρεσίες συνδρομητικής τηλεόρασης στην Ελλάδα (Netflix, Apple TV+, Amazon Prime και σύντομα Disney Plus και HBO max) δεν υπόκεινται σε καμία φορολόγηση. Αντιθέτως, η τελική τιμή που πληρώνει ένας συνδρομητής κάθε μήνα για να έχει στη διάθεσή του ποιοτικό περιεχόμενο από τις ελληνικές πλατφόρμες, επιβαρύνεται περίπου με 30% επί της τιμής, χωρίς τον φόρο συνδρομητικής τηλεόρασης. [SID:15115686] Αυξάνεται, αλλά με αργό ρυθμό, παραμένοντας σε χαμηλό επίπεδο σε σχέση με τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες η διείσδυση της συνδρομητικής τηλεόρασης στη χώρα μας.

Ο «παγωμένος» φόρος 10%

Ο φόρος συνδρομητικής τηλεόρασης (10% επί του μηνιαίου λογαριασμού) βρίσκεται σε αναστολή από 1ης Οκτωβρίου 2020 και θα παραμείνει σε αυτό το καθεστώς έως τον Ιούνιο του 2022. Δεν έχει καταργηθεί και αυτό σημαίνει ότι αν επανέλθει θα ενταθεί η στρέβλωση του ανταγωνισμού.