Skip to main content

Αττική Οδός: Τα αυξημένα μεγέθη, η νέα σύμβαση και οι επεκτάσεις

Της Τέτης Ηγουμενίδη
[email protected]

Αύξηση σημείωσαν το 2021 τα βασικά μεγέθη της Αττικής Οδού, σε σύγκριση με έναν χρόνο πριν, υπολείπονται όμως σε σχέση με τα αποτελέσματα της προ πανδημίας εποχής.

Ο κύκλος εργασιών της Αττικής Οδού, σύμφωνα με πληροφορίες (επίκειται η επίσημη δημοσίευσή τους), πέρυσι διαμορφώθηκε σε 176,7 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 16,6% σε σχέση με το 2020 (151,5 εκατ.), χρονιά με τους περισσότερους περιορισμούς στην κυκλοφορία λόγω πανδημίας. Παραμένει ωστόσο μειωμένος σε σχέση με το 2019, 8,3% (192,7 εκατ. ευρώ). Τα κέρδη προ φόρων διαμορφώθηκαν σε 71,8 εκατ., σημειώνοντας αύξηση 14,2% έναντι αυτών του 2020 (62,9 εκατ.), αλλά μεγάλη μείωση 21,5% σε σχέση με το 2019 που ήταν 91,5 εκατ. ευρώ.

Αντίστοιχα τα καθαρά κέρδη της Αττικής Οδού πέρυσι ήταν 56,8 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 17,7% σε σχέση με το 2020 (48,3 εκατ.) και μειωμένα 21,1% έναντι αυτών του 2019 (71,9 εκατ. ευρώ). Το μέρισμα για τους μετόχους (Άκτωρ Παραχωρήσεις 65,8% και Άβαξ 34,2%) για τη χρήση του 2021 διαμορφώνεται σε 69,3 εκατ. ευρώ, μειωμένο κατά 30,9% σε σχέση με του 2019 (100,3 εκατ.) και 16% έναντι του 2020 (82,6 εκατ.).

Η νέα σύμβαση

 

Το ενδιαφέρον, ωστόσο, αναφορικά με την Αττική Οδό επικεντρώνεται το διάστημα αυτό στη διαγωνιστική διαδικασία για τη νέα 25ετή σύμβαση παραχώρησής της, την οποία έχει ξεκινήσει το ΤΑΙΠΕΔ (Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου), καθώς η υφιστάμενη λήγει τον Οκτώβριο του 2024.

Εκτός απροόπτου οι ενδιαφερόμενοι θα καταθέσουν φάκελο εκδήλωσης ενδιαφέροντος σε περίπου έναν μήνα, έως την 20ή Απριλίου 2022, στο πλαίσιο της πρώτης φάσης του διαγωνισμού για την προεπιλογή όσων θα καταθέσουν δεσμευτικές προσφορές (Β φάση). Στη σχετική ενημερωτική παρουσίαση προς τους επενδυτές υπό τον τίτλο «A Prominent Investment Opportunity in the Greek Infrastructure Sector» -μια εξέχουσα επενδυτική ευκαιρία στον τομέα των ελληνικών υποδομών- το ΤΑΙΠΕΔ αναφέρεται στη στρατηγική θέση του αυτοκινητοδρόμου, σε σχέση με άλλους οδικούς άξονες, τα λιμάνια Πειραιά, Ραφήνας, Λαυρίου, το αεροδρόμιο στα Σπάτα κ.λπ. Παραθέτει επίσης τις επεκτάσεις που σχεδιάζονται από την κυβέρνηση και οι οποίες όταν υλοποιηθούν θα ενισχύουν την κίνηση.

Οι επεκτάσεις

Πρόκειται για την επέκταση της Λεωφόρου Κύμης έως την Εθνική Οδό και τον κόμβο Καλυφτάκη για την οποία βρίσκεται σε εξέλιξη σχετικός διαγωνισμός με προϋπολογισμό 352 εκατ. ευρώ. Προσωρινός ανάδοχος είναι η κοινοπραξία των Τέρνα (όμιλος ΓΕΚ Τέρνα) – Άκτωρ (Ελλάκτωρ) – Intrakat. Επεκτάσεις της Αττικής Οδού σχεδιάζονται προς Ραφήνα, Λαύριο και προς το Ελληνικό, με στόχο να εξυπηρετήσει τη μεγάλη ανάπτυξη που έχει ξεκινήσει στο πρώην αεροδρόμιο. Για τις προαναφερόμενες επεκτάσεις (εκτός της Κύμης) δεν υπάρχει χρονοδιάγραμμα και κυρίως εξασφαλισμένη χρηματοδότηση. Βάσει των εκτιμήσεων, οι υποψήφιοι επενδυτές στην καλύτερη περίπτωση θα κληθούν να καταθέσουν τις προσφορές τους τέλος του χρόνου, με τη διαδικασία να ολοκληρώνεται εντός του 2023.

Η προσδοκία είναι να προσέλθουν στον διαγωνισμό εκτός από τους μεγάλους κατασκευαστικούς ομίλους (ΓΕΚ Τέρνα, Ελλάκτωρ, Άβαξ, Μυτιληναίος και Intrakat) και ξένες εταιρείες (χρηματοοικονομικές κ.λπ.) προκειμένου ο ανταγωνισμός να οδηγήσει σε αυξημένο τίμημα, κάτι πάντως που θα εξαρτηθεί και από τις γενικότερες συνθήκες που θα διαμορφωθούν το επόμενο διάστημα. [SID:15084742] EUROKINISSI Με ιδιαίτερο ενδιαφέρον αναμένεται η νέα 25ετής σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού. Με άνοδο 16,6% ο κύκλος εργασιών της Αττικής Οδού 69,3 εκατ. ευρώ το προς διανομή μέρισμα στους παραχωρησιούχους Α