Από την έντυπη έκδοση
Της Τέτης Ηγουμενίδη
[email protected]
Με τους δύο μετροπόντικες να αναμένονται προς συναρμολόγηση το επόμενο διάστημα, σηματοδοτώντας την έναρξη της υλοποίησης της κατασκευής της νέας Γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας – Τμήμα Α’ – Άλσος Βεΐκου – Γουδή, η Αττικό Μετρό ανακοίνωσε χθες την υπογραφή της νέας σύμβασης χρηματοδότησης του έργου, ποσού-ρεκόρ 580 εκατ. ευρώ, με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ).
Η δεύτερη δόση
Το προαναφερόμενο τριακονταετές δάνειο συνιστά το δεύτερο τμήμα της χρηματοδότησης συνολικού ύψους 730 εκατ. ευρώ που έχει δοθεί από την ΕΤΕπ για τη νέα γραμμή του Μετρό της Αθήνας και αποτελεί τη μεγαλύτερη χρηματοδότηση που έχει δοθεί ποτέ για την κατασκευή ενός και μόνο έργου στην Ελλάδα.
Υπενθυμίζεται ότι η σύμβαση για την κατασκευή του Α’ Τμήματος της Γραμμής 4 με την κατασκευαστική εταιρεία Άβαξ υπεγράφη στις 22 Ιουνίου 2021, ενώ λίγους μήνες νωρίτερα υπεγράφη και η αντίστοιχη σύμβαση με την ΕΡΕΤΒΟ για τις πρόδρομες εργασίες, στους 15 σταθμούς, που βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η συναρμολόγηση των δύο μετροποντίκων στους ακραίους σταθμούς (Κατεχάκη και Βεΐκου) θα εκκινήσει -εκτός απρόοπτου- τον Μάρτιο. Το πρώτο τμήμα της Γραμμής 4 είναι περίπου 13 χλμ. (η μεγαλύτερη «διαδρομή» Μετρό που έχει κατασκευαστεί ποτέ στην Αθήνα), με συμβατικό τίμημα 1,2 δισ. ευρώ και χρόνο ολοκλήρωσης περίπου 8 έτη.
Παράλληλα, η Αττικό Μετρό συνεχίζει την υλοποίηση νέων επεκτάσεων του δικτύου Μετρό στην Αθήνα και αναμένεται το καλοκαίρι του 2022 να παραδώσει τους υπόλοιπους 3 σταθμούς της Γραμμής 3 προς Πειραιά, συνδέοντας έτσι το λιμάνι του Πειραιά με το Αεροδρόμιο της Αθήνας, ενώ σχεδιάζει τις περαιτέρω επεκτάσεις σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
Στις επεκτάσεις του Μετρό της Αθήνας που προχωρούν κατά προτεραιότητα είναι η επέκταση της Γραμμής 2 από Ανθούπολη προς Ίλιον, με 3 νέους σταθμούς, έργο το οποίο είναι υπό μελέτη, με πρόβλεψη δημοπράτησης εντός του 2022, ενώ θα ακολουθήσουν οι επεκτάσεις της Γραμμής 2 προς Γλυφάδα (3 νέοι σταθμοί) και της Γραμμής 1 (σε υπόγεια χάραξη) προς Καλλιθέα και ΚΠΙΣΝ με 4 νέους σταθμούς. Ωριμάζουν επίσης οι περαιτέρω επεκτάσεις της Γραμμής 4 προς Παγκράτι, Βύρωνα και Υμηττό (περιοχή της ΠΥΡΚΑΛ, που προβλέπεται για ανάπλαση), δυτικά προς Ν. Ιωνία, Ν. Φιλαδέλφεια, Αγ. Αναργύρους, με τελική κατάληξη στην Πετρούπολη, καθώς και προς τον άξονα της Λεωφόρου Κηφισίας προς Μαρούσι και περαιτέρω προς Πεύκη και Λυκόβρυση.
Στη Θεσσαλονίκη
Στη Θεσσαλονίκη εκπονείται από την Αττικό Μετρό συγκοινωνιακή μελέτη (Μελέτη Ανάπτυξης Μετρό Θεσσαλονίκης ΜΑΜΘ), βάσει της οποίας θα καθοριστούν τα αναγκαία έργα για την πόλη και προωθείται η ωρίμανση των επεκτάσεων του Μετρό προς τις ΒΔ συνοικίες της πόλης και προς το Αεροδρόμιο Μακεδονία. Η προαναφερόμενη σύμβαση με την ΕΤΕπ υπεγράφη χθες στα γραφεία της Αττικό Μετρό παρουσία των Christian Thomsen, αντιπροέδρου της ΕΤΕπ, Ιωάννη Καλτσά, επικεφαλής της Ομάδας Επενδύσεων της ΕΤΕπ για την Ελλάδα, και Νικολάου Κουρέτα, διευθύνοντος συμβούλου της Αττικό Μετρό.
Η τελευταία χρηματοδοτική στήριξη παρέχεται σε συνέχεια της πρώτης που υπεγράφη το 2019, βάσει της οποίας η Αττικό Μετρό Α.Ε. έλαβε την υποστήριξη της ΕΤΕπ με το ποσό των 150 εκατ. ευρώ από τη συνολική εγκεκριμένη πίστωση. Το εν λόγω ποσό εκταμιεύθηκε στις 30/11/21. «H υλοποίηση των έργων της Αττικό Μετρό δεν θα ήταν δυνατή χωρίς την ένταξή τους στα χρηματοδοτικά προγράμματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και την υποστήριξη της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, της οποίας η συμβολή είναι καθοριστική από την έναρξη κατασκευής των έργων Μετρό σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, έως και σήμερα» σημείωσε σχετικά ο κ. Κουρέτας.