Από την έντυπη έκδοση
Του Φάνη Ζώη
[email protected]
Τη μετάθεση για τις 28 Φεβρουαρίου της επίσημης εκκίνησης του διαγωνισμού για την παραχώρηση του εμπορευματικού σιδηροδρομικού σταθμού και του σταθμού διαλογής του Θριασίου Πεδίου, γνωστού και ως Θριασίου ΙΙ, αποφάσισε έπειτα από αίτημα ενδιαφερόμενων εταιρειών το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Πρόκειται για ένα έργο για το οποίο, σύμφωνα με τις εξαγγελίες του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Κώστα Καραμανλή, εντός του 2022 θα αναδειχθεί ο παραχωρησιούχος, με την εκτιμώμενη αξία της Σύμβασης Παραχώρησης, υπολογιζόμενη με αντικειμενική μέθοδο, να ανέρχεται κατά προσέγγιση σε 561 εκατ. ευρώ, μη συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ.
Αρχική ημερομηνία
Ως καταληκτική ημερομηνία της Α’ φάσης για τον εν λόγω διαγωνισμό, που αφορά την υποβολή φακέλων για την εκδήλωση ενδιαφέροντος όπου και θα προκύψουν οι επίδοξοι μνηστήρες του έργου, είχε οριστεί αρχικά η 26η Ιανουαρίου, ενώ λίγες ημέρες αργότερα θα γινόταν η αποσφράγιση των φακέλων. Στις 3 Δεκεμβρίου εγκρίθηκε από τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών το τεύχος της προκήρυξης του διαγωνισμού και στις 23 του ίδιου μήνα αναρτήθηκε στην επίσημη ιστοσελίδα (www.promitheus.gov.gr) όπου αναρτώνται οι σχετικοί διαγωνισμοί του Δημοσίου. Ωστόσο, αρκετοί ενδιαφερόμενοι πληροφορήθηκαν τον δημόσιο διαγωνισμό μετά την παρέλευση του δεκαημέρου που προβλέπεται για την κατάθεση ερωτημάτων και τη ζήτηση επίσημων διευκρινίσεων, λόγω προβλημάτων στην ιστοσελίδα, με συνέπεια να μην έχουν πρόσβαση σε στοιχεία πιθανώς χρήσιμα για τον διαγωνισμό κάτι που οδήγησε στη μετάθεσή του για έναν μήνα.
Κατά τη διάρκεια της εκπόνησης των τευχών δημοπράτησης στόχος τόσο του υπουργείου όσο και της αναθέτουσας αρχής του έργου ήταν οι όροι να είναι πιο ελκυστικοί και ανταγωνιστικοί και να μην επαναληφθούν τα γεγονότα του 2019.
Υπενθυμίζεται πως τότε είχε προκηρυχθεί διαγωνισμός για την εν λόγω παραχώρηση και είχε εκδηλωθεί ενδιαφέρον από τις ΤΡΑΙΝΟΣΕ-Sarmed, την Piraeus Europe Asia Rail Logistics LTD, που συνδέεται με την Cosco, την κοινοπραξία Damco Energy (θυγατρική του Ομίλου Κοπελούζου)-Foodlink και την κοινοπραξία ΕΤΒΑ-ΒΙΠΕ
– Goldair Cargo. Ωστόσο, οι υποψήφιοι μνηστήρες δεν υπέβαλαν οικονομικές προσφορές με αποτέλεσμα ο διαγωνισμός να κριθεί άγονος.
Το μεγαλύτερο logistics park (Θριάσιο ΙΙ), που θα κατασκευαστεί σε μία έκταση 1.450 στρεμμάτων ιδιοκτησία του ΟΣΕ, βρίσκεται δίπλα σε έκταση 588 στρεμμάτων (Θριάσιο Ι), όπου η κοινοπραξία ΕΤΒΑ-ΒΙΠΕ – Goldair Cargo έχει επιλεγεί, ύστερα από διεθνή διαγωνισμό, για να κατασκευάσει εμπορευματικό κέντρο μέσω μιας επένδυσης άνω των 150 εκατ. ευρώ. Ο ανάδοχος που θα προκύψει θα αναλάβει τα έργα για τον Εμπορευματικό Σταθμό και τον Σταθμό Διαλογής, τους χώρους εναπόθεσης φορτίων, τους χώρους τελωνείου και γραφείων, καθώς και τους πρόσθετους χώρους αποθήκευσης.
Η σύμβαση, η διάρκεια της οποίας ανέρχεται στα 30 έτη, θα αφορά την εκτέλεση του Τεχνικού Έργου (ολοκλήρωση μελετών, κατασκευή έργων και προμήθεια Εξοπλισμού) του ΕΣΣΣΔΙ Θριασίου Πεδίου, καθώς και την παροχή των υπηρεσιών, τη λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση στου ΕΣΣΣΔΙ Θριασίου Πεδίου κατά τη διάρκεια της Περιόδου Παραχώρησης, σύμφωνα και με τους όρους της Προσφοράς του Αναδόχου και της Σύμβασης Παραχώρησης.
Με την κατασκευή των δυο Εμπορευματικών Κέντρων, όπως έχει δηλώσει σε πρόσφατες τοποθετήσεις του ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΟΣΕ Σπυρίδων Πατέρας, στο Θριάσιο Πεδίο θα συγκεντρώνεται ο μεγαλύτερος όγκος των εμπορευματικών της Αττικής. Αυτό σημαίνει πως το Θριάσιο Πεδίο θα αποτελεί ταυτόχρονα κεντρικό εμπορευματικό σταθμό και σημαντικό διεθνές διαμετακομιστικό κέντρο.
Κατ’ αυτό τον τρόπο θα ενισχυθεί ακόμα περισσότερο ο ρόλος της χώρας μας ως logistics center σε διεθνές επίπεδο. Με αποτέλεσμα να υπάρχει καλύτερη διασύνδεση των εμπορευματικών «γραμμών» με τα Βαλκάνια και τη Νοτιοανατολική Ευρώπη, κάτι το οποίο επιταχύνεται και με τον διαγωνισμό των 4 δισ. ευρώ της ΕΡΓΟΣΕ, καθώς και με την Κεντρική και Δυτική Ευρώπη, όπου βρίσκονται οι πλέον οικονομικά ανεπτυγμένες χώρες της ηπείρου.
Ήδη μεγάλες κατασκευαστικές έχουν εκδηλώσει το ενδιαφέρον τους και αναμένονται τα σχήματα που θα προκύψουν από τις συμμαχίες ισχυρών εγχώριων και διεθνών εταιρειών, καθώς την τελευταία τριετία και λόγω της πανδημικής κρίσης έχουν αλλάξει αρκετά τα δεδομένα στο εγχώριο real estate με εταιρείες του κλάδου να δίνουν πλέον μεγάλη έμφαση στα logistics centers με την Αττική να βρίσκεται στο προσκήνιο.
Ο λόγος γίνεται για τις Ανώνυμες Εταιρείες Επενδύσεων σε Ακίνητη Περιουσία, οι οποίες κάνουν διασπορά των επενδύσεών τους σε ακίνητα μεταξύ των logistics, των κτηρίων γραφείων και των ξενοδοχείων. Παράγοντες της αγοράς αναφέρουν ότι πρόκειται για το μεγαλύτερο logistics park στην Αττική, που θα πρωταγωνιστήσει στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, και δεν αποκλείουν να δημιουργούνται συμμαχίες με τη συμμετοχή και των Briq Properties, Ten Brinke Hellas, Premia Properties, Trastor και Prodea Investments. Μένει βέβαια να φανεί τι είδους προσφορά θα καταθέσουν οι ενδιαφερόμενοι (τίμημα, ποσοστό τζίρου, εγγυημένες επενδύσεις κ.λπ.).
Λειτουργικές ενότητες
Το Τεύχος Διακήρυξης του ανοικτού Διεθνούς Διαγωνισμού για την ανάθεση Σύμβασης Παραχώρησης προβλέπει ότι ο χώρος Παραχώρησης αναμένεται να αποτελείται από τις ακόλουθες λειτουργικές ενότητες / περιοχές λειτουργίας:
* Σιδηροδρομικό Σύστημα Χώρος Μεταφόρτωσης Συνδυασμένων Μεταφορών (ΧΜΣΜ).
* Χώρος Εξυπηρέτησης Ε/Κ (ΧΕΕΚ).
* Χώρος Μεταφόρτωσης Φορτίου Βαγονιών (ΧΜΦΒ).
* Χώροι Μεταφόρτωσης Γενικού Φορτιού (ΧΜΓΦ).
* Χώρος Μεταφόρτωσης Οχημάτων (ΧΜΟ).
* Οδικό Σύστημα Κέντρο Διοίκησης και Ελέγχου (ΚΔΕ).
* Χώρος Μεταφόρτωσης Υγρών Φορτίων (ΧΜΥΦ).