Skip to main content

Big deal υπέγραψαν ΔΕΗ – Motor Oil για «πράσινο» υδρογόνο

Από την έντυπη έκδοση

Της Λαλέλας Χρυσανθοπούλου
[email protected]

Το πράσινο υδρογόνο… φέρνει πιο κοντά τη Motor Oil και τη ΔΕΗ, με τους δύο μεγάλους ενεργειακούς ομίλους της χώρας να συμπράττουν για δεύτερη φορά, αφού είχαν κατέβει μαζί και στον διαγωνισμό για την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ Εμπορίας, και τη συμμαχία τους να δημιουργεί αίσθηση στην αγορά. ΔΕΗ και Motor Oil υπέγραψαν Μνημόνιο Συναντίληψης για τη διαμόρφωση του πλαισίου και την υλοποίηση μέσω κοινοπραξίας (στην οποία η Motor Oil θα έχει ποσοστό 51% και η ΔΕΗ 49%) νέων έργων παραγωγής και αποθήκευσης πράσινου υδρογόνου, διευκολύνοντας έτσι την ενεργειακή μετάβαση της Ελλάδας σε ένα περιβάλλον καθαρών μηδενικών εκπομπών άνθρακα.

Ηγέτιδα δύναμη

Όπως αναφέρεται στη σχετική ανακοίνωση, η υπό σύσταση κοινοπραξία «πιστεύει ότι μπορεί να ηγηθεί της ανάπτυξης της οικονομίας του υδρογόνου στην Ελλάδα, έχοντας πρόσβαση στην αναπτυσσόμενη πλατφόρμα παραγωγής ενέργειας από ΑΠΕ της ΔΕΗ Α.Ε., εκμεταλλευόμενη ταυτόχρονα τη δυναμικότητα και τεχνογνωσία της Motor Oil».
Η νέα κοινή πρωτοβουλία των δύο ομίλων εξαγγέλλεται σε μια περίοδο που το καθαρό υδρογόνο που παράγεται από ΑΠΕ αναδεικνύεται ως «διάδοχος» του φυσικού αερίου, καθώς αποτελεί καθαρό καύσιμο που είναι συμβατό με την κλιματική ουδετερότητα και μπορεί να συμβάλει στη δραστική μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος της βαριάς βιομηχανίας. Έρχεται επίσης να «κουμπώσει» με την υπό κατάρτιση Εθνική Στρατηγική για το Υδρογόνο, που αναμένεται να ολοκληρωθεί το αμέσως επόμενο διάστημα και θα ενσωματώνει μεταξύ άλλων το ρυθμιστικό πλαίσιο της νέας αγοράς, τον οδικό χάρτη για την ανάπτυξη τεχνολογιών και εφαρμογών υδρογόνου από ΑΠΕ σε επιμέρους ενεργειακούς τομείς και τα προτεινόμενα μέτρα πολιτικής ανά ενεργειακό τομέα και χρήση. 

Όπως αναφέρουν αρμόδιες πηγές: «Η ΔΕΗ -μετά και την επιτυχημένη αύξηση μετοχικού κεφαλαίου του 1,35 δισ. ευρώ- βρίσκεται σε φάση μετασχηματισμού με στόχο να γίνει ο κορυφαίος “παίκτης” στις ΑΠΕ, ενώ η Motor Oil έχει πρωταγωνιστικό ρόλο στον κλάδο πετρελαίου και φυσικού αερίου. Κεντρική ιδέα πίσω από τη συνεργασία των δύο ομίλων είναι ότι η ΔΕΗ θα παράγει πράσινο υδρογόνο από ΑΠΕ και θα αξιοποιήσει την τεχνογνωσία της Motor Oil για τη διανομή και την πώληση του παραγόμενου υδρογόνου». Οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι σε συνέχεια της υπογραφής του Μνημονίου θα συσταθεί Ομάδα Εργασίας με αντικείμενο τον καθορισμό του επιχειρηματικού μοντέλου της κοινοπραξίας και το πεδίο δραστηριοποίησής της. Σύμφωνα με πληροφορίες, η σύμπραξη αφορά νέα project που θα αναπτυχθούν στο μέλλον. Υπενθυμίζεται ότι η Motor Oil «ωριμάζει» ήδη ένα project υδρογόνου με την ονομασία Blue Med, το οποίο έχει συμπεριληφθεί στη short list των 5 έργων που προκοινοποιήθηκαν στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή ως ελληνική συμμετοχή στο πρώτο «κύμα» Σημαντικών Έργων Κοινού Ευρωπαϊκού Ενδιαφέροντος (IPCEI) Υδρογόνου. 

Blue Med και «Λευκός Δράκος»

Το Blue Med θα αναπτυχθεί στις εγκαταστάσεις της Motor Oil στην Κόρινθο και έχει σκοπό τη δημιουργία μιας ανταγωνιστικής αλυσίδας αξίας υδρογόνου που αποτελείται από την παραγωγή, τη διάθεση και τη διανομή ανανεώσιμου και χαμηλού ανθρακικού αποτυπώματος υδρογόνου. Η σχεδιαζόμενη υποδομή περιλαμβάνει τη μονάδα παραγωγής υδρογόνου του διυλιστηρίου με δέσμευση διοξειδίου του άνθρακα και συμπληρώνεται με την παραγωγή πράσινου υδρογόνου, που θα παράγεται με ηλεκτρόλυση νερού.

Το παραγόμενο υδρογόνο θα χρησιμοποιείται για την απανθρακοποίηση του διυλιστηρίου και των εγκαταστάσεων και ένα μέρος θα αποτελεί εξαγώγιμο προϊόν χαμηλού ανθρακικού αποτυπώματος για χρήση στη βιομηχανία και τις μεταφορές (λεωφορεία και πλοία). Η διανομή του θα γίνεται με έγχυση στο σύστημα φυσικού αερίου στο FSRU (που αναπτύσσει ο όμιλος στους Αγίους Θεοδώρους-project Διώρυγα Gas) και σε μετέπειτα στάδιο θα ενταχθεί και στο δίκτυο του ΔΕΣΦΑ όταν θα είναι έτοιμο.

Όπως είχε τονίσει σε εκδήλωση της ΡΑΕ το φθινόπωρο ο επικεφαλής του τομέα Εναλλακτικής Ενέργειας και των Ανανεώσιμων Καυσίμων της Motor Oil, Γιώργος Μιτκίδης, «για να καταστεί εφικτή η επίτευξη όλων αυτών των έργων είναι απαραίτητη η έγκαιρη δημιουργία ρυθμιστικού και κανονιστικού πλαισίου». Ο ίδιος είχε προσθέσει ότι η Motor Oil βλέπει το Blue Med ως συμπληρωματικό του project «White Dragon» (Λευκός Δράκος), ένα από τα εμβληματικά έργα της απολιγνιτοποίησης στη Δυτική Μακεδονία με συντονιστή τη ΔΕΠΑ Εμπορίας και συμμετοχή της Μotor Oil και της ΔΕΗ, μαζί με ΔΕΣΦΑ, ΕΛΠΕ, Advent Technologies, ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή, όμιλο Κοπελούζου, Σωληνουργεία Κορίνθου και TAP AG. Στον πυρήνα του «Λευκού Δράκου» βρίσκεται η χρήση ηλιακής ενέργειας για την παραγωγή πράσινου υδρογόνου στην περιοχή, μέσω του οποίου θα αποθηκεύεται η ανανεώσιμη ενέργεια και η περίσσεια θα μεταφέρεται μέσω αγωγών ή ειδικών φορτηγών για πολλαπλές χρήσεις.