Από την έντυπη έκδοση
Της Τέτης Ηγουμενίδη
[email protected]
Σε νέα περίοδο εισέρχεται η τηλεπικοινωνιακή αγορά με την επικείμενη συγχώνευση των Wind – Nova, έπειτα από το «πράσινο φως» που έδωσε επίσημα χθες η ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού για την εξαγορά της πρώτης από τη United Group (μητρική της Nova και εταιρεία του επενδυτικού κεφαλαίου BC Partners LLP).
Η αξία της συμφωνίας εκτιμάται στα 950 εκατ. ευρώ (συμπεριλαμβάνεται το τίμημα της εξαγοράς και το χρέος της Wind προς τους σημερινούς μετόχους της, ύψους περίπου 400 εκατ. ευρώ).
Οι τηλεπικοινωνιακοί πάροχοι στην Ελλάδα από τέσσερις γίνονται τρεις, έχοντας όλοι τη δυνατότητα να προσφέρουν το σύνολο των υπηρεσιών, δηλαδή σταθερή και κινητή τηλεφωνία, σύνδεση στο Internet και τηλεοπτικό περιεχόμενο.
Τα μεγέθη της αγοράς
Πρόκειται για μια εξέλιξη που συζητείται τουλάχιστον τα δέκα τελευταία χρόνια στη λογική ότι η ελληνική αγορά, με τα χαρακτηριστικά που διαθέτει, δεν «σηκώνει» μεγαλύτερο αριθμό παικτών. Η οικονομική κρίση, άλλωστε, συρρίκνωσε τον τζίρο των τηλεπικοινωνιακών παρόχων πάνω από το μισό, φθάνοντας το 2017 στα 3,763 δισ. ευρώ. Στη συνέχεια η πορεία είναι ανοδική, ήτοι 3,814 δισ. το 2018, 3,961 δισ. το 2019 και 4,018 δισ. το 2020, ενώ για το 2021 η εκτίμηση, με βάση στοιχεία που δημοσιοποίησε πριν από λίγες μέρες η Deloitte, είναι ότι ο συνολικός τζίρος των τηλεπικοινωνιών θα διαμορφωθεί σε 4,339 δισ. ευρώ.
Σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση, η ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού «κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η προτεινόμενη εξαγορά δεν θα επιφέρει προβλήματα ανταγωνισμού, διότι, μετά την πράξη, η ενοποιημένη οντότητα θα συνεχίσει να αντιμετωπίζει ισχυρό ανταγωνισμό». Η νέα εταιρεία που αναμένεται να διαμορφωθεί σταδιακά εντός του 2022 θα έχει περίπου 1,3 εκατ. μοναδικούς πελάτες στη σταθερή τηλεφωνία (650 χιλ. εκτιμάται ότι έχει η Wind και 654 χιλ. έχει ανακοινώσει στο τέλος του 2020 η Nova), αριθμός που την καθιστά δεύτερη σε συνδρομητές σταθερής τηλεφωνίας μετά τον ΟΤΕ. Οι πελάτες κινητής τηλεφωνίας της Wind με συμβόλαιο εκτιμώνται σε περίπου 950.000. Με βάση τα έσοδα η νέα εταιρεία θα είναι τρίτη (ο κύκλος εργασιών της Wind το 2020 ήταν 522 εκατ. και της Nova 276 εκατ. ευρώ), ωστόσο η μελλοντική θέση της θα εξαρτηθεί από τις επενδύσεις που θα γίνουν σε δίκτυα νέας γενιάς.
Η Nova στο τέλος του 2020 είχε 318.629 συνδρομητές λιανικής και 144.865 χονδρικής στη συνδρομητική τηλεόραση (περιλαμβάνονται και αυτοί στην Κύπρο, όπως και οι συνδρομητές της Wind, με την οποία διατηρούσε εμπορική συνεργασία στο περιεχόμενο), δηλαδή σύνολο 463.494.
Οι δύο εταιρείες
Στη σχετική ανακοίνωσή της, η United Group αναφέρει ότι «πρόκειται να συνενώσει τη Wind με τη Nova, τον πάροχο σταθερής και συνδρομητικής τηλεόρασης που εξαγόρασε τον Νοέμβριο του 2020, δημιουργώντας έναν ολοκληρωμένο πάροχο που θα κατέχει τη δεύτερη θέση στις αγορές της σταθερής και της συνδρομητικής τηλεόρασης». Η United Group εκτιμά ότι η συναλλαγή θα ολοκληρωθεί τον Ιανουάριο του 2022, με τη μεταβίβαση σε αυτήν των μετοχών που κατέχει η Crystal Almond Holdings Limited, μητρική εταιρεία της Wind Ελλάς.
Από την πλευρά της, η Wind αναφέρει σε ανακοίνωσή της πως «η ένταξη στον κορυφαίο όμιλο τηλεπικοινωνιών και μέσων ενημέρωσης στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, καθώς και η επικείμενη συγχώνευση με τη Nova, σηματοδοτεί μία νέα, συναρπαστική εξέλιξη για την ανάπτυξη της εταιρείας καθώς ενισχύει σημαντικά την ανταγωνιστικότητά της, δυναμώνει την παρουσία της στην ελληνική αγορά και εμπλουτίζει τις υπηρεσίες που προσφέρει στους Έλληνες καταναλωτές και τις επιχειρήσεις».
Σημειώνεται ότι η United Group, με έδρα την Ολλανδία, δραστηριοποιείται σε οκτώ χώρες εξυπηρετώντας περίπου 11 εκατομμύρια πελάτες και απασχολώντας περίπου 13.500 υπαλλήλους. Από τον Μάρτιο του 2019 η United Group ανήκει στην BC Partners, μία από τις μεγαλύτερες επενδυτικές εταιρείες παγκόσμιας κλίμακας.