Skip to main content

«Λουκέτο» βλέπει 1 στις 4 επιχειρήσεις

Από την έντυπη έκδοση

Του Φάνη Ζώη
[email protected]

Μία στις τέσσερις επιχειρήσεις αναμένεται να βάλει «λουκέτο» τη νέα χρονιά με το ποσοστό αυτό να αυξάνεται κατακόρυφα στο 41,7% στην εστίαση και στο 34% στο εμπόριο, συνθέτοντας στο σύνολό του ένα πολύ δύσκολο τοπίο για τις επιχειρήσεις που αναμένεται και το 2021 να δίνουν κυριολεκτικά μάχη επιβίωσης. Τα παραπάνω προκύπτουν από έρευνα για το σήμερα και το αύριο της επιχειρηματικότητας που πραγματοποίησε το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών σε συνεργασία με την εταιρεία Opinion Poll.

Από τα αποτελέσματα της έρευνας, όπως αναφέρει ο πρόεδρος του ΕΕΑ Γιάννης Χατζηθεοδοσίου, φαίνεται ξεκάθαρα το μέγεθος του προβλήματος για το σύνολο των επιχειρήσεων της χώρας και το αδιέξοδο για τους μικρομεσαίους, οι οποίοι δεν είναι καθόλου αισιόδοξοι για τη μελλοντική τους πορεία. «Το μεγάλο ποσοστό όσων δηλώνουν ότι δεν θα αποφύγουν το “λουκέτο”, οι θέσεις που εκφράζουν για τα μέτρα που έχουν ληφθεί και τα δυσοίωνα μηνύματα που στέλνουν για το μέλλον του επιχειρείν πρέπει να εξεταστούν από την κυβέρνηση, ώστε -έστω και την ύστατη ώρα- να προχωρήσει στις αναγκαίες δράσεις στήριξης της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας» καταλήγει ο κ. Χατζηθεοδοσίου.

Συγκεκριμένα από τα αποτελέσματα της έρευνας προκύπτουν:

* Το 86% των επιχειρήσεων έχει υποστεί οικονομική ζημιά από την αρχή της πανδημίας μέχρι σήμερα, ενώ το 80% αναμένει ότι η ζημιά αυτή θα επιβαρυνθεί από το δεύτερο lockdown. Ιδιαίτερα άσχημη φαίνεται η κατάσταση στην εστίαση, με τα ποσοστά να φτάνουν σε 99% και 94,8% αντίστοιχα. Ιδιαίτερα δε φαίνεται να πλήττονται οι επιχειρήσεις που απασχολούν 1-6 εργαζομένους, αφού το 91,8% από αυτές δηλώνει σοβαρές ζημιές σ’ αυτή την περίοδο.

* Μόνο το 29% των επιχειρήσεων θεωρεί ότι βοήθησαν πολύ ή αρκετά τα μέτρα που έχουν ληφθεί από την κυβέρνηση κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Λίγο δηλώνει το 44% και καθόλου το 25%. Ειδικά για τα μέτρα κατά τη διάρκεια του δεύτερου lockdown ικανοποίηση δηλώνει το 29%, με το 68% να δηλώνει μη ικανοποίηση. Το ποσοστό αυτό στο εμπόριο φτάνει το 72,1%.

Αξιοποίηση «εργαλείων»

*Κατά τη δύσκολη αυτή περίοδο βασικά αξιοποιήθηκαν η επιστρεπτέα προκαταβολή απ’ το 54,1% και η αναστολή των συμβάσεων από το 44% των επιχειρήσεων. Ακολουθούν με απόσταση το ΤΕΠΧ ΙΙ από το 3,7% και το Ταμείο Εγγυοδοσίας από το 3,6%, ενώ το 25,6% δηλώνει ότι δεν αξιοποίησε κανένα εργαλείο. Το 29% των επιχειρήσεων δηλώνει ότι το ποσό της επιστρεπτέας προκαταβολής ήταν αρκετό για να καλύψει ανάγκες του.

* Το 36% των επιχειρήσεων θεωρεί ότι το click away είναι μια δυνατότητα αύξησης του τζίρου. Στο εμπόριο το ποσοστό αυτό είναι 20,9%.

* Το 29% δηλώνει αισιόδοξο για την πορεία της ελληνικής οικονομίας, έναντι του 70% που είναι λίγο και καθόλου αισιόδοξο. Ωστόσο, ο βαθμός αισιοδοξίας αυξάνει όταν η ερώτηση εστιάζει στην προσωπική επιχείρηση. Το 51% δηλώνει αισιόδοξο για την πορεία της δικής του επιχείρησης έναντι του 49,1% που έχει αντίθετη άποψη. Στην εστίαση και στο εμπόριο τα ποσοστά αισιοδοξίας είναι πολύ πιο χαμηλά, 31,3% και 44,3% αντίστοιχα. Υπάρχουν δε διαφορετικοί υπολογισμοί όσον αφορά τον χρόνο που θα κρατήσει ακόμα η κρίση. Το 34% εκτιμά ότι θα κρατήσει έναν χρόνο ακόμα, το 27% δύο χρόνια, το 25% πάνω από δύο χρόνια, ενώ το πιο αισιόδοξο 11% εκτιμά ότι θα είναι έξι μήνες ακόμα.

* Το 23% των επιχειρήσεων δηλώνει ως πολύ ή αρκετά πιθανόν να κλείσει. Στην εστίαση το ποσοστό αυτό φτάνει το 41,7% και στο εμπόριο το 34%. Αυξημένο είναι το ποσοστό για τις επιχειρήσεις που έχουν 11-20 εργαζομένους. Επίσης, το 24% των επιχειρήσεων δηλώνει ότι μπορεί να αναγκαστεί να προβεί σε απολύσεις. Το ποσοστό αυτό μάλιστα φτάνει το 49,5% στην εστίαση και σε 41,6% και 39,8% στις επιχειρήσεις που απασχολούν 11-20 και 6-10 εργαζομένους αντίστοιχα.

Κατάσταση οφειλών

* Το 14% των επιχειρήσεων έχει στεγαστικά και επιχειρηματικά δάνεια που δεν μπορεί να ικανοποιήσει. Μεγαλύτερο φαίνεται να είναι το πρόβλημα των οφειλών σε Εφορία, ΙΚΑ κ.λπ., αφού το ποσοστό όσων έχουν οφειλές που δεν μπορούν να τις ικανοποιήσουν φτάνει το 29%. Το 66% θεωρεί ότι θα μπορέσει να ανταποκριθεί στις συσσωρευμένες οφειλές προς Εφορία, Ασφαλιστικά Ταμεία, τράπεζες κ.λπ., με το 29% να δηλώνει ότι δεν θα μπορέσει. Γι’ αυτό και το 88% «ενοποιείται» στην πρόταση για διαγραφή τουλάχιστον τμήματος των οφειλών αυτών, ενώ το 94,1% συμφωνεί με τη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών κατά 50%.

* Μόνο το 11% θεωρεί ότι οι τράπεζες έχουν βοηθήσει σ’ αυτή την περίοδο με παροχή δανείων για κεφάλαιο κίνησης με μεγαλύτερη ευελιξία και λιγότερη γραφειοκρατία. Το 75,6% έχει αρνητική άποψη.

* Για τον νέο Πτωχευτικό Κώδικα το 33% τον θεωρεί ως πραγματική δεύτερη ευκαιρία και ότι θα βοηθήσει στη ρύθμιση των χρεών και τη σωτηρία πρώτης κατοικίας. Το 32% έχει αντίθετη άποψη, ενώ το 35% δεν παίρνει θέση. Το 20% δηλώνει ότι θα αξιοποιήσει τον νέο νόμο για τη ρύθμιση χρεών του, ενώ το 57% δηλώνει όχι. Το 23% και πάλι δεν παίρνει θέση.

Όσον αφορά ειδικά την πρώτη κατοικία, το 36% θεωρεί ότι η αφαίρεση ακίνητης περιουσίας, η μίσθωση για δώδεκα χρόνια και η δυνατότητα αγοράς του ακινήτου μετά τη 12ετία χωρίς την αφαίρεση των μισθωμάτων είναι μια καλή ρύθμιση. Την αντίθετη άποψη έχει το 39% και το 25% δεν παίρνει θέση. Ωστόσο, είναι σημαντικό εύρημα ότι το 45% θεωρεί πως όταν ένας επιχειρηματίας πτωχεύει, μπορεί να έχει μια δεύτερη ευκαιρία να κάνει ένα νέο ξεκίνημα. Το 46% έχει αντίθετη άποψη.

Διευκόλυνση e-πωλήσεων από ΕΒΕΑ

Mε μια πολυδιάστατη πρωτοβουλία, όπου όλες οι επιχειρήσεις μπορούν άμεσα και δωρεάν να κάνουν ηλεκτρονικές πωλήσεις, αξιοποιώντας όλους τους δυνατούς τρόπους, στηρίζει τις επιχειρήσεις σε μια από τις πιο δύσκολες περιόδους για το λιανικό εμπόριο το ΕΒΕΑ. Το ΕΒΕΑ αναλαμβάνει την πρωτοβουλία αυτή σε συνεργασία με την ηλεκτρονική αγορά Directmarket.gr με στόχο να δώσει μια άμεση, σύγχρονη και ολοκληρωμένη λύση για την περίοδο της πανδημίας (τουλάχιστον έως 30/6/2021) στους επιχειρηματίες και στους καταναλωτές.

Όπως σημειώνεται σε σχετική ανακοίνωση, απευθύνεται σε όλες ανεξαιρέτως τις επιχειρήσεις, τόσο σε αυτές που δεν διαθέτουν δικό τους e-Shop και τεχνογνωσία ηλεκτρονικού εμπορίου, όσο και σε αυτές που διαθέτουν δικό τους e-Shop και μπορούν εύκολα και με αυτόματο τρόπο (αρχείο xml) να προβληθούν και να διαθέσουν τα προϊόντα τους και μέσα από την Hλεκτρονική Αγορά (ένα σύγχρονο Marketplace) Directmarket.gr