Skip to main content

Το «φλουρί» της ανάπτυξης κέρδισαν τα σούπερ μάρκετ

Από την έντυπη έκδοση 

Της Δανάης Αλεξάκη
[email protected]

Με μικρή, αλλά ουσιαστική ανάπτυξη αναμένεται να κλείσει η φετινή χρονιά για τον κλάδο της οργανωμένης λιανικής τροφίμων, καθώς τα πρώτα στοιχεία επιβεβαιώνουν τις εκτιμήσεις των εταιρειών που αναλύουν την αγορά των σούπερ μάρκετ, σύμφωνα με τις οποίες το 2018 θα εμφανίσει αύξηση στα έσοδα των αλυσίδων της τάξεως του 2,5-3%.

Ένα σημαντικό «ποιοτικό» στοιχείο που προκύπτει από τις μετρήσεις, είναι το γεγονός ότι καθ’ όλη τη διάρκεια της φετινής χρονιάς οι αυξήσεις που καταγράφουν οι πωλήσεις στα σούπερ μάρκετ είναι αποτέλεσμα πραγματικής κατανάλωσης και όχι απόρροια ανατιμήσεων.

«Η αύξηση στους όγκους αποτελεί ένα ενθαρρυντικό στοιχείο, καθώς υποδηλώνει ότι έπειτα από τουλάχιστον μία δεκαετία παρατηρείται μια τόνωση στην κατανάλωση», επισημαίνουν αναλυτές του κλάδου, προσθέτοντας ότι «παρά τη συγκράτηση που χαρακτηρίζει τις καταναλωτικές δαπάνες, έχει αρχίσει να διαφαίνεται μια βελτίωση στην ψυχολογία, ενώ σημαντική είναι η συμβολή του αυξανόμενου τουριστικού ρεύματος, εξέλιξη που προμηνύει ότι το 2019 δύναται να καταγραφεί περαιτέρω κινητικότητα στην αγορά».

Διατήρηση προσφορών

Από πλευράς των λιανεμπόρων, επισημαίνεται ότι «στην εικόνα του τζίρου καθοριστική είναι η συμβολή των προσφορών, πολιτική η οποία θα διατηρηθεί. Μολονότι τόσο η πλευρά της βιομηχανίας όσο και των αλυσίδων αναζητούν τρόπους να επαναπροσεγγίσουν το θέμα των προωθητικών ενεργειών, ο καταναλωτής έχει καταστήσει σαφές ότι ο κοινός παρονομαστής είναι το “value for money” και πάνω σε αυτή την παράμετρο καλούνται να “κουμπώσουν” οι προσφορές».

Σε κάθε περίπτωση η εικόνα των πέντε εκ των ισχυρότερων αλυσίδων της εγχώριας αγοράς, που συνολικά «ελέγχουν» πάνω από το 75% αυτής, για το 2018, σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις διαμορφώνεται ως εξής:

  • Έσοδα πέραν των 3 δισ. ευρώ αναμένεται να εμφανίσει στη χρήση του 2018 σε ενοποιημένο επίπεδο η Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης. Σημειώνεται ότι σε επίπεδο ομίλου η Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης θα περιλαμβάνει στη χρήση 2018 εκτός της μητρικής και τις δραστηριότητες της Τhe Mart, όπου η συμμετοχή της Σκλαβενίτης ανέρχεται στο 70%, και της Χαλκιαδάκης Α.Ε., το ποσοστό συμμετοχής στην οποία κυμαίνεται στο 60%. Αναφορικά με το bottom line του ισολογισμού, σύμφωνα με τις ίδιες εκτιμήσεις, η εταιρεία αναμένεται στο τελευταίο τρίμηνο του 2018 να γυρίσει σε θετικό πρόσημο την κερδοφορία της, καθώς το εννεάμηνο ήταν επιβαρυμένο με ζημιές από το κομμάτι του δικτύου της πρώην Μαρινόπουλος. Να σημειωθεί ότι για τη νέα χρονιά η αλυσίδα πέρα από την ολοκλήρωση των σχεδιασμών που αφορούν την οργανωτική δομή, το δίκτυο καταστημάτων, τα κέντρα logistics, βάζει μπρος για είσοδο και στις ηλεκτρονικές πωλήσεις.
  • Με συγκράτηση των κεκτημένων αναμένεται να κλείσει τη φετινή χρονιά η ΑΒ Βασιλόπουλος, θυγατρική του ομίλου Ahold Delhaize, διατηρώντας τον πήχη των εσόδων πάνω από τα 2 δισ. ευρώ και την κερδοφορία να παραμένει σε υψηλά επίπεδα. Όπως αναφέρουν πηγές προσκείμενες στην AB Βασιλόπουλος, «το τρίτο τρίμηνο του 2018 η τάση των πωλήσεών μας στα συγκρίσιμα καταστήματα βελτιώθηκε σημαντικά, ενώ αναμένεται περαιτέρω βελτίωση και για το τέταρτο τρίμηνο εν όψει και της εορταστικής περιόδου». Ο στόχος της διοίκησης της ΑΒ είναι να επιτύχει τη διακράτηση του 40% του οφέλους του 2016 από την ανενεργή Μαρινόπουλος, ποσοστό που μεταφράζεται σε τζίρο περί τα 80 εκατ. ευρώ, εξασφαλίζοντας ταυτόχρονα την πιστότητα των καταναλωτών και βέβαια να θωρακίσει το μερίδιο αγοράς της αλυσίδας.
  • Αντίστοιχα, στους κερδισμένους της χρονιάς εκτιμάται ότι βρίσκεται η Lidl Hellas, η οποία, μολονότι δεν δημοσιοποιεί τις οικονομικές της επιδόσεις, φέρεται ότι διατήρησε θετικό ρυθμό ανάπτυξης και το 2018. Σύμφωνα με όσα ανέφερε πρόσφατα ο πρόεδρος διοίκησης της Lidl Hellas Ιάκωβος Ανδρεανίδης, στο περιθώριο της εκδήλωσης για τα 20 χρόνια παρουσίας της αλυσίδας στην Ελλάδα, «το 2018 η αλυσίδα κινείται ανοδικά», ενώ ερωτηθείς για τον αντίκτυπο από την επανενεργοποίηση του δικτύου της πρώην Μαρινόπουλος ο ίδιος σημείωσε ότι «ήταν μικρότερο του αναμενομένου». Η μοναδική εκπτωτική αλυσίδα στον κλάδο του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων -hard discounter – διατηρεί την επιθετική πολιτική προσφορών, εντείνοντας μάλιστα την πριμοδότηση τιμών.
  • Θετικό είναι το feedback του έτους και για τον τζίρο της Metro ΑΕΒΕ, με τις εκτιμήσεις της διοίκησης της αλυσίδας να αναφέρουν ότι σε επίπεδο εσόδων το 2018 αναμένεται να καταγραφεί αύξηση κατά 5%, στο 1,23 δισ. ευρώ, έναντι 1,17 δισ. ευρώ το 2017. Κατά τη διάρκεια του έτους η Metro παραμένει προσηλωμένη στην ολοκλήρωση όλων των διαδικασιών που αφορούν την ενσωμάτωση του δικτύου της Βερόπουλος, το οποίο απέκτησε στα τέλη του 2015, καθώς και στην απρόσκοπτη υλοποίηση των σχεδιασμών ανάπτυξης και θωράκισης της θέσης της τόσο σε επίπεδο λιανικής όσο και χονδρικής. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι εντός της φετινής χρήσης η αλυσίδα εισήλθε δυναμικά στις ηλεκτρονικές πωλήσεις.
  • Αναφορικά με τη βορειοελλαδίτικη Μασούτης, το 2018 ήταν μια χρονιά-ορόσημο για την αλυσίδα, αφού μέσω της εξαγοράς της Προμηθευτικής εισήλθε στις γειτονιές της Αττικής. Οι εκτιμήσεις της διοίκησης θέλουν τον τζίρο της Μασούτης, χωρίς την προσμέτρηση του δικτύου της Προμηθευτικής, να κυμαίνεται φέτος στα 720 εκατ. ευρώ και λειτουργικά κέρδη στα 20 εκατ. ευρώ. Σε ό,τι αφορά το «αποτύπωμα» της Προμηθευτικής στα μεγέθη της Μασούτης, η διοίκηση αναμένει από τα υφιστάμενα καταστήματα της Αττικής για το 2019 κύκλο εργασιών τουλάχιστον 110-120 εκατ. ευρώ. Σε αυτό το πλαίσιο στο τέλος της επόμενης χρήσης προσδοκάται ο συνολικός τζίρος να πλησιάσει τα 850 εκατ. ευρώ.