Από την έντυπη έκδοση
Της Τέτης Ηγουμενίδη
[email protected]
Ένα διαφορετικό μοντέλο για τη δραστηριοποίησή της στη συνδρομητική τηλεόραση επεξεργάζεται η Vodafone Ελλάδος, ενώ η Nova βρίσκεται στην τελική ευθεία για να λανσάρει τη νέα της πλατφόρμα. Οι εξελίξεις που προδιαγράφονται από τα παραπάνω πιθανότατα να οδηγήσουν σε ένα νέο τοπίο και σε διαφοροποίηση των μεριδίων αγοράς.
Για τη Vodafone δεν αποτέλεσε έκπληξη η ανακοίνωση της WarnerMedia (μέλος του αμερικάνικου κολοσσού AT&T) ότι από το 2022 θα δραστηριοποιηθεί και στην Ελλάδα με την πλατφόρμα της, ΗΒΟ Max, διαθέτοντας την υπηρεσία κατευθείαν στον καταναλωτή. Τα στελέχη της γνώριζαν ότι σύντομα θα τελειώσει η αποκλειστικότητα που είχε η τηλεπικοινωνιακή εταιρεία με την πλατφόρμα HBO.
Δεν είναι τυχαίο ότι χρόνια νωρίτερα είχαν μιλήσει για την ανάγκη ενός διαφορετικού μοντέλου δραστηριοποίησης των τηλεπικοινωνιακών παρόχων στην τηλεόραση, ειδικά όταν δεν διαθέτουν τη δική τους αποκλειστική πλατφόρμα με παραγωγή και περιεχομένου όπως π.χ. η Cosmote TV.
Η προς διαμόρφωση νέα λογική κινείται στην κατεύθυνση της συγκέντρωσης περιεχομένου από πολλές διαφορετικές πλατφόρμες ώστε να προσφέρεται στον καταναλωτή ένα (πιθανότατα και εξατομικευμένο) πακέτο, συνδυαστικά με τις αμιγώς τηλεπικοινωνιακές υπηρεσίες.
Η πλατφόρμα EON TV
Στο στρατόπεδο της Nova βρίσκεται σε εξέλιξη η προετοιμασία για το λανσάρισμα της πλατφόρμας EON TV η οποία έχει αναπτυχθεί από το United Cloud, το κέντρο καινοτομίας του United Group (μητρική εταιρεία της Nova).
Με την EON TV η Nova αλλάζει ριζικά και γίνεται ανταγωνιστική, καθώς είχε μείνει πίσω σε τεχνολογία και υπηρεσίες σε σχέση με τον μεγαλύτερο ανταγωνιστή της, την Cosmote TV, αλλά και σε σχέση με τις υπόλοιπες ξένες πλατφόρμες που έχει στη διάθεσή του το ελληνικό κοινό.
Ο συνδρομητής της Nova θα έχει διαθέσιμο το περιεχόμενο που τον ενδιαφέρει σε όλες τις συσκευές του, Smartphones, Tablets, Laptops (PC, MAC) και Smart TV (οπουδήποτε έχει σύνδεση Internet, όπως είναι και το σλόγκαν της πλατφόρμας).
Η EON TV δίνει επίσης τη δυνατότητα του Catchup TV (παρακολούθηση περιεχομένου έως και 7 μέρες μετά τη μετάδοσή του), της διακοπής και συνέχειας στην παρακολούθηση ενός οποιουδήποτε προγράμματος σε άλλη συσκευή, προσωπική βιβλιοθήκη, αναζήτηση κ.α.
Η United Group έχει λανσάρει την εν λόγω πλατφόρμα στις εταιρείες της μεταξύ άλλων στη Βουλγαρία, Σερβία, Σλοβενία, Βοσνία και Ερζεγοβίνη και Κροατία.
Τα μερίδια αγοράς και η πειρατεία
Αναφορικά με τα μερίδια αγοράς, με βάση τα τελευταία επίσημα στοιχεία η Cosmote TV έχει 578.851 συνδρομητές (εξάμηνο 2021), ενώ η Nova στο τέλος του 2020 είχε 318.629 συνδρομητές λιανικής και 144.865 χονδρικής (περιλαμβάνονται και αυτοί στην Κύπρο), σύνολο 463.494.
Μαζί με τις ξένες πλατφόρμες (και κυρίως το Netflix το οποίο δεν ανακοινώνει αριθμό συνδρομητών) εκτιμάται ότι οι χρήστες συνδρομητικής τηλεόρασης στην Ελλάδα είναι περί το 1,5 εκατ. Ωστόσο, υπάρχει το φαινόμενο της πειρατείας που σύμφωνα με ορισμένες εκτιμήσεις στη χώρα μας είναι εκτεταμένο, καθώς γίνεται λόγος για 400 χιλ. συνδρομητές που είναι συνδεδεμένοι σε πειρατικές πλατφόρμες.
Σε κάθε περίπτωση, η διείσδυση της συνδρομητικής τηλεόρασης είναι χαμηλή σε σχέση με τις υπόλοιπες ανεπτυγμένες χώρες και μένει να δούμε αν οι αλλαγές που θα επέλθουν συνολικά στο τηλεοπτικό περιεχόμενο θα οδηγήσουν σε αύξηση των συνδρομητών για τους υφιστάμενους παρόχους ή τελικά οι ξένες πλατφόρμες θα τους «κλέψουν» μερίδιο και η αγορά θα μεγαλώσει εν τέλει από αυτές.