Skip to main content

Aegean: Το νέο σχέδιο πτήσης

Από την έντυπη έκδοση

Του Φάνη Ζώη
[email protected]

Με συγκεκριμένες υποχρεώσεις και χρονοδιαγράμματα για την εταιρεία θα αποπληρωθεί το δάνειο των 120 εκατ. ευρώ που αναμένεται να δώσει τo Δημόσιο για τη διάσωση της Aegean, με τις επιπτώσεις της υγειονομικής κρίσης να αποτυπώνονται και στα μεγέθη 9μήνου της εταιρείας, που εμφανίζουν καθαρές ζημίες 187,1 εκατ. ευρώ και προβλέψεις για ζημίες 215 εκατ. ευρώ στο τέλος του έτους.

Σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», το Δημόσιο θα λάβει warrants (δικαιώματα προαίρεσης για μετοχές της εταιρείας), αποκτώντας τη δυνατότητα να επιλέξει, μετά την πάροδο διαστήματος που μένει να διευκρινιστεί -αλλά υπολογίζεται πως δεν θα είναι μικρότερο των δύο, ούτε μεγαλύτερο των πέντε ετών-, να ασκήσει το δικαίωμα αγοράς των μετοχών αυτών σε τιμή χαμηλότερη από την τιμή στην οποία θα διαπραγματεύεται η μετοχή στο μέλλον. Αξίζει να αναφερθεί ότι το αρχικό αίτημα της εταιρείας ήταν για ενίσχυση 200 εκατ. ευρώ, πριν καταλήξει στη συμβιβαστική λύση των 120 εκατ., χωρίς το Δημόσιο να πάρει μετοχές της Aegean.

Ως προς το σκέλος της ενίσχυσης με κεφάλαια μετόχων, θα πραγματοποιηθεί αύξηση μετοχικού κεφαλαίου (ΑΜΚ) της τάξεως των 60 εκατ. ευρώ, η οποία θα καλυφθεί από τους μετόχους της αεροπορικής εταιρείας.

Τα μεγέθη
Σε ό,τι αφορά τα οικονομικά αποτελέσματα εννεαμήνου, ο κύκλος εργασιών ανήλθε σε 342,5 εκατ. ευρώ έναντι 1,031 δισ. ευρώ το 2019, ενώ μεταφέρθηκαν συνολικά 4,4 εκατ. επιβάτες. Το καθαρό αποτέλεσμα για το εννεάμηνο, μετά από φόρους, ανήλθε σε ζημιές 187,1 εκατ., έναντι κερδών 77,1 εκατ. την αντίστοιχη περίοδο του 2019.

Όπως αναφέρει η εταιρεία, από τις αρχές Ιουλίου του 2020, μετά και τη μερική άρση των περιορισμών ανά την Ευρώπη, άρχισε η σταδιακή επαναφορά πτήσεων στο δίκτυο εξωτερικού. Ωστόσο, πολλές αγορές παρέμειναν μη προσβάσιμες, η ζήτηση λόγω της πανδημίας ήταν αδύναμη, ενώ και η έλλειψη συντονισμού στα ταξιδιωτικά πρωτόκολλα δυσχέρανε την προσπάθεια.

Κατά το τρίτο τρίμηνο του έτους η Aegean πραγματοποίησε 49% λιγότερες πτήσεις σε σχέση με το 2019, ενώ η επιβατική κίνηση μειώθηκε κατά 62%. Η μέση πληρότητα πτήσεων διαμορφώθηκε σε 65,7% από 87,7%, μεταφέροντας όμως ακόμη και με αυτούς τους περιορισμούς σχεδόν 2 εκατ. επιβάτες κατά το τρίτο τρίμηνο σε 78 προορισμούς στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

Με την εξέλιξη της πανδημίας και των σταδιακών εκ νέου περιορισμών, ιδιαίτερα μετά τα τέλη Αυγούστου, να καθορίζουν τον βαθμό δραστηριοποίησης του ομίλου, ο κύκλος εργασιών το τρίτο τρίμηνο του έτους διαμορφώθηκε σε 155,1 εκατ. ευρώ από 512,5 εκατ. την αντίστοιχη περίοδο του 2019, ενώ οι ζημίες μετά από φόρους στα 28,3 εκατ. ευρώ σε σχέση με κέρδη 90,2 εκατ. το 2019.

Τέλος, τα ταμειακά διαθέσιμα και ισοδύναμα διαμορφώθηκαν στις 30 Σεπτεμβρίου 2020 σε 433,3 εκατ. ευρώ, ενώ το σύνολο των δανειακών υποχρεώσεων (τραπεζικός δανεισμός και ομολογιακό δάνειο) σε 290 εκατ. ευρώ. Η εταιρεία παρέλαβε στις 21 Νοεμβρίου το έβδομο Airbus Α320neo και το δεύτερο A321neo από τη συνολική παραγγελία των 46 αεροσκαφών.

Η διοίκηση
Σχολιάζοντας τα αποτελέσματα εννεαμήνου, ο κ. Δημήτρης Γερογιάννης, διευθύνων σύμβουλος της Aegean, επισημαίνει ότι η εταιρεία συνεχίζει να εστιάζει στην αναγκαία ευελιξία για να ανταποκριθεί αποτελεσματικά στις ανάγκες των επιβατών της στο διαρκώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον, αλλά και στην περαιτέρω θωράκιση της χρηματοοικονομικής της θέσης.

Η αφετηρία διανομής εμβολίων κατά τους πρώτους μήνες του 2021, αλλά και η καθιέρωση κοινών ταξιδιωτικών πρωτοκόλλων, αποτελούν τη βάση των εκτιμήσεων της διοίκησης της Aegean για σταδιακή, μερική ανάκαμψη το 2021.

«Στήριξη για εθνικούς λόγους»
«Στηρίζουμε μια μεγάλη εταιρεία, όπως είναι η Aegean, αλλά ξεκαθαρίζουμε για άλλη μια φορά την απόφαση της κυβέρνησης, ότι τη στηρίζουμε για λόγους εθνικούς» σημείωσε χθες ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής μιλώντας στην επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής. Όπως ανέφερε, «η Aegean έχει όλα τα χαρακτηριστικά του εθνικού αερομεταφορέα, καθώς έχει το 80% του πτητικού έργου στην Ελλάδα», ενώ σημείωσε ότι σε όλες τις χώρες υπάρχουν μέτρα στήριξης των αερομεταφορών.

«Τι κάνουμε στην Aegean; Κρατική ενίσχυση 120 εκατ. Αύξηση κεφαλαίου 60 εκατ. Δηλαδή, ο ιδιώτης βάζει το χέρι στην τσέπη για 60 εκατομμύρια. Αυτό δεν έχει γίνει πουθενά. Έχει γίνει μάλλον μόνο στην Austrian, αλλά ιδιώτης εκεί είναι η Lufthansa, που είναι κρατική εταιρεία», ανέφερε ο υπουργός, υπογραμμίζοντας παράλληλα πως «σε καμία άλλη χώρα δεν ζητήθηκε από ιδιώτες να βάλουν το χέρι στην τσέπη. Εδώ, όμως, ζητήθηκε».

Ο κ. Καραμανλής υπογράμμισε πως «ο κλάδος των αερομεταφορών έχει υγιείς επιχειρήσεις. Η Aegean είχε προ κρίσης επενδυτικό πλάνο ανανέωσης του στόλου της ύψους 5 δισ». Συνέχισε λέγοντας ότι το Ελληνικό Δημόσιο διασφαλίζει το δικαίωμα εξαγοράς αντί να πάρει άμεσα μετοχές και σημείωσε: «Κάνουμε, λοιπόν, το καθήκον μας και για να υπάρχει υγιής ανταγωνισμός, και για να μην υπάρχουν ούτε δημόσια ούτε ιδιωτικά μονοπώλια».

Από τον ΣΥΡΙΖΑ, ο τομεάρχης Υποδομών και Μεταφορών Νίκος Παππάς ανέφερε: «Εξαγγείλατε ενίσχυση της Aegean με 120 εκατ. ευρώ. Η Ελλάδα δεν έχει την πολυτέλεια να αφήσει τα νησιά της χωρίς πτήσεις, αλλά δεν έχει και καμία υποχρέωση να προστατεύει ιδιοκτησίες. Θα προστατεύσει το πτητικό έργο, βεβαίως, αλλά εδώ βλέπουμε μία επαναλαμβανόμενη στήριξη προς μία εταιρεία και προκύπτει το ερώτημα για το ποια είναι τα ανταλλάγματα που λαμβάνει το Δημόσιο, ανταλλάγματα που δίνονται σε άλλες χώρες».