Από την έντυπη έκδοση
Του Φάνη Ζώη
[email protected]
Σημαντικές ανακατατάξεις στην αγορά ταχυμεταφορών αναμένεται να φέρει το 2018 η μεταβίβαση του ελέγχου της Speedex, κερδοφόρας εταιρείας με τζίρο 35 εκατ. ευρώ για την τρέχουσα χρονιά, από τον όμιλο Fourlis στον όμιλο Σφακιανάκη.
Η συναλλαγή αυτή, όπως ανέφερε στη «Ν» ο εκτελεστικός αντιπρόεδρος του ομίλου και chief financial officer Γιώργος Κουκουμέλης, εντάσσεται στο στρατηγικό πλάνο του ομίλου Σφακιανάκη να ενισχύσει τον ταχέως αναπτυσσόμενο τομέα παροχής υπηρεσιών, που σήμερα αποτελείται από τους κλάδους Long Term Leasing (Executive Lease), Rent-A-Car (Enterprise National Alamo) και ασφαλιστικής διαμεσολάβησης (Sfakianakis Insurance), καθώς η Speedex κατέχει ηγετική θέση στην αγορά των ταχυμεταφορών και ξεχωρίζει για την παροχή υπηρεσιών υψηλού επιπέδου.
Στόχος το 2018, όπως τόνισε ο κ. Κουκουμέλης, με σειρά επενδύσεων που θα ξεκινήσουν άμεσα, είναι να αναρριχηθεί η εταιρεία ταχυμεταφορών στη δεύτερη θέση. Σημειώνεται ότι η Speedex διαγράφει ανοδική τροχιά από το 2013. Το 2016 ο κύκλος εργασιών έφτασε τα 33,54 εκατ. ευρώ, έναντι 29,7 εκατ. ευρώ το 2015.
Συγκεκριμένα, η Fourlis ανακοίνωσε την πώληση του ποσοστού 49,55% που κατείχε στη συγγενή εταιρεία Speedex. Η πώληση δεν θα επηρεάσει, επισημαίνεται, τις οικονομικές καταστάσεις της εταιρείας και του ομίλου Fοurlis. Η πράξη αυτή εντάσσεται στη στρατηγική του ομίλου Fοurlis για επικέντρωση στις κύριες δραστηριότητες λιανικής πώλησης ειδών οικιακού εξοπλισμού και επίπλου (ΙΚΕΑ) και λιανικής πώλησης αθλητικών ειδών (INTERSPORT, THE ATHLETE’S FOOT), όπως αναφέρει η εταιρεία.
Αντίστοιχα η Σφακιανάκης ανακοίνωσε ότι προέβη στην απόκτηση του 49,55% των μετοχών που κατείχε η εταιρεία Fοurlis Α.Ε. Συμμετοχών στη Speedex A.E. Ταχυμεταφορών και το ποσοστό της διαμορφώνεται πλέον σε 99,1%.
Όπως αναφέρει ο εκτελεστικός αντιπρόεδρος του ομίλου Σφακιανάκης, το τίμημα της συναλλαγής χρηματοδοτήθηκε από τα ταμειακά διαθέσιμα της εταιρείας, κατεβλήθη μετρητοίς στον πωλητή και το ύψος του ήταν τέτοιο ώστε δεν υπήρξε ουσιαστική μεταβολή στη ρευστότητα της εταιρείας. Η επίδραση στα οικονομικά αποτελέσματα του ομίλου για το 2017 από την κατά 100% ενσωμάτωση της Speedex θα είναι αμελητέα.
Η Speedex, όπως σημειώνει ο κ. Κουκουμέλης, βρίσκεται στην τελική φάση διαπραγμάτευσης με τις πιστώτριες τράπεζες για την αναδιάρθρωση του δανεισμού της. Η συμφωνία αναμένεται να υλοποιηθεί στις αρχές του 2018 και προβλέπει την έκδοση νέου κοινοπρακτικού ομολογιακού δανείου 5ετούς διάρκειας, το οποίο θα αντικαταστήσει υφιστάμενες βραχυπρόθεσμες πιστώσεις.
Οι ελεύθερες ταμειακές ροές της Speedex μεσοπρόθεσμα θα κατευθύνονται για αποπληρωμή τοκοχρεολυσίων, οπότε δεν εκτιμάται ότι θα επηρεαστεί σημαντικά η ρευστότητα της μητρικής.
Τέλος, σημειώνει, πως η ανάληψη του management της Speedex από τον όμιλο και η ενσωμάτωσή της στο επιχειρηματικό του πλάνο αναμένεται να προσδώσει υπεραξία η οποία θα βελτιώσει εν καιρώ την οικονομική θέση του ομίλου.
Ψηφιοποίηση
Πλέον, σε ευρωπαϊκό και παγκόσμιο επίπεδο είναι εμφανής η τάση μετατροπής των ταχυδρομικών εταιρειών σε ολοκληρωμένους παρόχους logistics και ταχυμεταφορών. Στην Ελλάδα η απελευθέρωση του κλάδου το 2013 συνέπεσε με τη διεθνή τάση της μείωσης του επιστολικού ταχυδρομείου, λόγω της ηλεκτρονικής υποκατάστασης, αλλά και της βαθιάς ύφεσης της εγχώριας οικονομίας.
Παρ’ όλα ταύτα, στην εγχώρια αγορά ταχυδρομικών υπηρεσιών δραστηριοποιούνταν, το 2016, 8 επιχειρήσεις με ειδική άδεια (επιστολικό ταχυδρομείο) και 494 με γενική άδεια (courier).
Ευρύτερα, ο ευρωπαϊκός ταχυδρομικός «Νότος» παρουσιάζει ποικιλομορφία: τα πορτογαλικά ταχυδρομεία είναι μια κερδοφόρος επιχείρηση, η οποία μέσω διάθεσης μετοχών απέφερε, εν μέσω κρίσης, στα κρατικά ταμεία περί το ένα δισ. ευρώ, τα ιταλικά ταχυδρομεία αποτελούν μια μεγάλη επιχείρηση τραπεζικών και ασφαλιστικών υπηρεσιών, με συνολικά έσοδα άνω των 30 δισ. Ευρώ, και τα κρατικά γαλλικά ταχυδρομεία εισάγουν, τα τελευταία χρόνια, ποικίλες δράσεις και καινοτομίες σε επίπεδο υπηρεσιών.