Από την έντυπη έκδοση
Του Φάνη Ζώη
[email protected]
Η δημιουργία δικτύου υδατοδρομίων, μιας εντελώς νέας αγοράς η οποία θα λειτουργεί συμπληρωματικά προς τις αεροπορικές και ακτοπλοϊκές εταιρείες, φαίνεται πως διαμορφώνει το έδαφος για την είσοδο Ιαπώνων επενδυτών στην ελληνική αγορά.
Η διαφαινόμενη επιτάχυνση των διεργασιών για την ανάπτυξη του δικτύου των υδατοδρομίων στην Ελλάδα, που αποτελεί το μεγάλο στοίχημα του ελληνικού τουρισμού, έχει προκαλέσει το τελευταίο διάστημα το ενδιαφέρον μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων διεθνούς κύρους.
Επαφές
Αύριο θα βρεθούν στην Αθήνα υψηλόβαθμα στελέχη ιαπωνικού ομίλου τα οποία βρίσκονται ήδη σε προχωρημένες επαφές με την εταιρεία Ελληνικά Υδατοδρόμια – στην οποία συμμετέχει και η εταιρεία ΑΚΤΩΡ Facilities Management, θυγατρική του ομίλου Ελλάκτωρ.
Οι επαφές της εταιρείας Ελληνικά Υδατοδρόμια με τους επικεφαλής του μεγάλου ιαπωνικού ομίλου, ο οποίος τα τελευταία χρόνια επεκτείνεται με ταχείς ρυθμούς, έχει ως στόχο να αρχίσουν να απογειώνονται υδροπλάνα από τα υδατοδρόμια του Ιονίου την ερχόμενη άνοιξη.
Οι Ιάπωνες, σύμφωνα με πληροφορίες, θέλουν να μπουν δυναμικά στην ελληνική αγορά, καθώς βλέπουν την Ελλάδα ως εφαλτήριο για να διεισδύσουν και σε άλλες χώρες της Ευρώπης, θέλοντας να προωθήσουν τα ταξίδια με υδροπλάνα.
Γι’ αυτόν τον λόγο, άλλωστε, επιδιώκουν η συνεργασία με την ελληνική εταιρεία να μην περιοριστεί μόνο στη λειτουργία των υδροπλάνων, αλλά να επεκταθεί και στις υποδομές.
Μάλιστα, σύμφωνα πάντα με τις ίδιες πηγές, το ενδιαφέρον των Ιαπώνων, οι οποίοι ήδη δραστηριοποιούνται στον χώρο των υδροπλάνων, είναι τόσο έκδηλο που σχεδιάζουν να πραγματοποιήσουν πιλοτικές πτήσεις στη χώρα μας μέσα στον Δεκέμβριο.
Ωστόσο, ο επενδυτικός «πυρετός» για τα υδροπλάνα δεν περιορίζεται σε αυτόν τον όμιλο, καθώς ισχυρές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στους τομείς του τουρισμού, των μεταφορών και του real estate, επιδιώκουν να δώσουν περαιτέρω ώθηση στην πολλά υποσχόμενη ελληνική αγορά των υδροπλάνων, επωφελούμενες από τη μεγάλη άνοδο που παρουσιάζει ο τουρισμός την τελευταία διετία.
Οι αδειοδοτήσεις
Το αρχικό πλάνο προέβλεπε την προσθαλάσσωση του πρώτου υδροπλάνου στην Κέρκυρα τον περασμένο Σεπτέμβριο, αλλά το σχέδιο έμεινε στα χαρτιά γιατί δεν έχει δοθεί ακόμη άδεια στο υδατοδρόμιο της Πάτρας, απ’ όπου θα ξεκινούσαν τα υδροπλάνα για να φτάσουν στην Κέρκυρα.
Μέχρι αυτήν την ώρα έχουν αδειοδοτηθεί στο Ιόνιο το υδατοδρόμιο Κέρκυρας, που θα καλύπτει πτήσεις και προς τα διαπόντια νησιά, καθώς και το υδατοδρόμιο Παξών, ενώ αναμένεται σύντομα και η αδειοδότηση του υδατοδρομίου Πάτρας.
Στο πλαίσιο αυτό έχουν εγκριθεί 13 περιβαλλοντικές άδειες για υδατοδρόμια σε Αγία Μαρίνα Γραμματικού, Αλόννησο, Βόλο, Θεσσαλονίκη, Παξούς, Πάτμο, Πάτρα, Ρέθυμνο, Σκόπελο, Σκύρο, Τήνο και Ηράκλειο, ενώ επίκειται η περιβαλλοντική αδειοδότηση υδατοδρομίου στο Λαύριο.
Μάλιστα, την έγκριση όλων των προγραμματικών συμβάσεων για τα υδατοδρόμια στην Περιφέρεια Ιονίων Νήσων ανακοίνωσε πρόσφατα ο περιφερειάρχης Ιονίων Νήσων Θόδωρος Γαλιατσάτος, σημειώνοντας ότι έχουν ξεπεραστεί όλα τα εμπόδια της γραφειοκρατίας, ενώ ήδη έχουν εξασφαλιστεί και οι δαπάνες της κατασκευής των υδατοδρομίων.
«Έχουμε πάρει τελικώς όλες τις εγκρίσεις των προγραμματικών συμβάσεων που έχουμε επισυνάψει με τα λιμενικά ταμεία και με τους δήμους και το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, που ήταν το απαραίτητο βήμα προκειμένου να προχωρήσουμε στο επόμενο, δηλαδή στην κατάθεση του φακέλου για την αδειοδότηση των υδατοδρομίων.
Είναι μια αργή διαδικασία, αλλά προσπαθούμε να μην κάνουμε κανένα λάθος, εκμεταλλευόμενοι και τις εμπειρίες που έχουν δημιουργηθεί από τις αντίστοιχες προσπάθειες του προηγούμενου διαστήματος» ανέφερε ο περιφερειάρχης.
Αξίζει να σημειωθεί πως η εταιρεία Ελληνικά Υδατοδρόμια έχει συνάψει συνεργασία με την κροατική εταιρεία European Costal Airlines (ECA) -η οποία ήδη πραγματοποιεί πτήσεις με υδροπλάνα από την Κροατία προς δύο πόλεις της Ιταλίας, την Ανκόνα και την Πεσκάρα- προκειμένου, μέσω της κοινοπραξίας τους, να αναπτύξουν ένα μικρό, αρχικά, δίκτυο υδατοδρομίων στη χώρα μας, έχοντας ως άξονα το Ιόνιο.
Το ενδιαφέρον ξένων επενδυτών για τα υδροπλάνα στην Ελλάδα επιβεβαιώνει στη «Ν» ο επικεφαλής της εταιρείας Ελληνικά Υδατοδρόμια Τάσος Γκόβας, αναφέροντας πως η χώρα μας παρά τις δυσκολίες εξακολουθεί να αποτελεί για τους ξένους επενδυτές ιδανικός προορισμός για την ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού.
Βέβαια, εμπόδιο για τη δρομολόγηση υδροπλάνων στη χώρα μας αποτελεί σταθερά τα τελευταία χρόνια η συνεχής αναβλητικότητα των κυβερνήσεων και η ατέλειωτη γραφειοκρατία, που δεν επιτρέπουν να θεσπιστεί το απαραίτητο θεσμικό πλαίσιο. Τώρα οι ενδιαφερόμενοι προσδοκούν πως μέσα στους επόμενους μήνες το συγκεκριμένο νομοσχέδιο θα κατατεθεί προς ψήφιση στη Βουλή.
Το αργότερο έως και τον Απρίλιο οι εταιρείες που διατίθενται να δραστηριοποιηθούν στις μεταφορές με αμφίβια αεροσκάφη από το καλοκαίρι του 2017 θα πρέπει να έχουν ολοκληρώσει σειρά πολυάριθμων και σύνθετων ζητημάτων (παραχώρηση λειτουργίας και έναντι ποιου τιμήματος, τιμολογιακή, εμπορική πολιτική, διαφημιστική καμπάνια, προσλήψεις κτλ). Επειδή, λοιπόν, ο χρόνος δεν επαρκεί, όπως αναφέρουν στελέχη της αγοράς, θα επιδιωχθεί να ξεκινήσουν με τη δημιουργία ενός περιορισμένου δικτύου στο Ιόνιο και στη συνέχεια να επεκτείνονται.
Τρία «αγκάθια»
Τα «αγκάθια» στο νέο νομοσχέδιο που τις επόμενες ημέρες αναμένεται να έρθει προς ψήφιση στη Βουλή και επιδέχονται βελτιώσεων, σύμφωνα με στελέχη της αγοράς, είναι τρία.
Συγκεκριμένα, οι εταιρείες προκειμένου να μπορούν να λειτουργούν σε 12μηνη βάση ζητούν τη δυνατότητα προθαλάσσωσης εντός λιμένα σε περίπτωση κακοκαιρίας, η άδεια υδατοδρομίου να είναι αόριστης ή 20ετούς διάρκειας για λόγους βιώσιμης λειτουργίας του και, τέλος, να επανέλθει η πρόβλεψη για δυνατότητα παροχής υπηρεσιών ασφάλειας αερομεταφορών από αυτοεξυπηρετούμενο φορέα (security), λαμβάνοντας υπόψη την πολυνησία της Ελλάδας και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της.
Γερμανοί και Βρετανοί επενδυτές
Δύο γερμανικές εταιρείες και ένα βρετανικό επενδυτικό fund βρίσκονται σε διερευνητικές συζητήσεις με την εταιρεία Ελληνικά Υδατοδρόμια.
Εκπρόσωποι των γερμανικών εταιρειών, με ετήσιο τζίρο άνω των 30 εκατ. ευρώ η καθεμία, συναντήθηκαν με τη διοίκηση της εταιρείας, παρουσιάζοντας business plan που προβλέπει τόσο τη συμμετοχή τους στην ανάπτυξη της νέας αεροπορικής εταιρείας, όσο και την αγορά καναδέζικων υδροπλάνων -κόστους 9 εκατ. ευρώ το καθένα- που θα πραγματοποιούν πτήσεις στην ελληνική περιφέρεια.
Οι δύο γερμανικές εταιρείες θέλουν να συμμετάσχουν στο κομμάτι των μεταφορών, μέσω της αεροπορικής εταιρείας, κατέχοντας είτε το πλειοψηφικό πακέτο των μετοχών είτε το 100%.
Παράλληλα, αναθερμαίνεται το ενδιαφέρον που είχε εκδηλώσει πριν από τρία χρόνια βρετανικό επενδυτικό fund, με έδρα το Λονδίνο.
Οι Βρετανοί δηλώνουν πρόθυμοι να επενδύσουν ακόμη και 100 εκατ. ευρώ, λειτουργώντας 15-20 υδροπλάνα που θα συνδέουν όλη την ελληνική περιφέρεια.
Τέλος, το νομοσχέδιο που θα καθορίζει το πλαίσιο δραστηριοποίησης υδροπλάνων στην Ελλάδα αναμένει να κατατεθεί στη Βουλή και η δεύτερη εταιρεία Hellenic Seaplanes, που έχει επενδύσει σημαντικά ποσά στη δημιουργία ιδιωτικών υδατοδρομίων.
Μάλιστα, σύμφωνα με το νομοσχέδιο, όσες άδειες ιδιωτών βρίσκονται σε εκκρεμότητα, περιέρχονται στο λιμενικό ταμείο ή τον δήμο.