Από την έντυπη έκδοση
Του Φάνη Ζώη
[email protected]
Με στόχο την αύξηση της επιβατικής κίνησης το 2018 κατά 5% σε σχέση με φέτος που αυξήθηκε 11,4%, και έχοντας αναθεωρήσει προς τα επάνω κατά 75 εκατ. ευρώ τις άμεσες επενδύσεις, η Fraport Greece υλοποιεί με γοργούς ρυθμούς τις εκτενείς αρχιτεκτονικές και κατασκευαστικές παρεμβάσεις αναβάθμισης και μεγέθυνσης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων, τη διαχείριση των οποίων έχει αναλάβει.
Σύμφωνα με τη σύμβαση, η Fraport Greece θα έπρεπε να επενδύσει περίπου 330 εκατ. ευρώ για τη βελτίωση των αεροδρομίων στα πρώτα χρόνια, μέχρι το 2021, ωστόσο, όπως αναφέρουν στελέχη της, το ποσό αυτό αναθεωρήθηκε στα 415 εκατ. ευρώ. Στα επόμενα χρόνια είναι δυνατό να πραγματοποιηθούν επιπλέον επενδύσεις για τη συντήρηση και πιθανή αύξηση της χωρητικότητας, με βάση τον όγκο κίνησης. Συνολικά, το ποσό των επενδύσεων θα ξεπεράσει το 1 δισ. ευρώ (περιλαμβάνοντας την επένδυση των 415 εκατ. ευρώ για τις υποδομές στην αρχική φάση).
Παράλληλα, τα μηνύματα από τις αεροπορικές εταιρείες είναι ιδιαίτερα θετικά, κάτι που αποδεικνύεται από το γεγονός ότι το καλοκαίρι του 2018 η Fraport θα υποδεχτεί στα αεροδρόμια 20 νέα διεθνή δρομολόγια, ενώ σε αρκετές περιπτώσεις έχει ανακοινωθεί αύξηση συχνοτήτων και επιμήκυνση της περιόδου σε δρομολόγια που ήδη εξυπηρετούνται.
Ειδικότερα, το επενδυτικό πρόγραμμα, μεταξύ άλλων, περιλαμβάνει την κατασκευή 5 νέων τερματικών σταθμών στα αεροδρόμια Θεσσαλονίκης, Κέρκυρας, Κεφαλονιάς, Κω και Μυτιλήνης, αύξηση του συνολικού μεγέθους των 14 terminals κατά 100.000 τετραγωνικά, μέτρα σε 300.000 τετραγωνικά, αύξηση των σημείων check in από 213 σε 297, των σημείων ελέγχου ασφαλείας από 44 σε 84, των πυλών από 103 σε 147 και των θέσεων στάθμευσης αεροσκαφών από 115 σε 150. Θα πραγματοποιηθεί επίσης πλήρης ανακαίνιση και των 15, συνολικά, διαδρόμων προσγείωσης-απογείωσης και όλων των τερματικών σταθμών.
Θα ανακαινιστούν, επίσης, στο σύνολό τους οι εγκαταστάσεις υγιεινής, οι πυροσβεστικοί σταθμοί των αεροδρομίων, οι χώροι στάθμευσης των αεροσκαφών και οι 100 γεννήτριες ηλεκτροδότησης, ενώ παντού θα εγκατασταθεί νέο online σύστημα ελέγχου και διαχείρισης αποσκευών.
Στο θέμα των καινούργιων σύγχρονων συστημάτων ελέγχου και διαχείρισης αποσκευών η εταιρεία, όπως αναφέρθηκε στη «Ν», δίνει ιδιαίτερη βαρύτητα χαρακτηρίζοντάς το πολύ σπουδαίο βήμα προς την κατεύθυνση της διεύρυνσης των ορίων χωρητικότητας των αεροδρομίων την περίοδο αιχμής, καθώς με την εφαρμογή μιας σειράς επιχειρησιακών διαδικασιών θα έχει ως αποτέλεσμα την εξυπηρέτηση επιπλέον πτήσεων αλλά και την εύρυθμη λειτουργία των αεροδρομίων το καλοκαίρι – ένα ιδιαίτερα απαιτητικό διάστημα από άποψη κίνησης για τα ελληνικά δεδομένα. Έως το τέλος του χρόνου αναμένονται και τα πρώτα πυροσβεστικά οχήματα που θα χρησιμοποιούνται αποκλειστικά για τις ανάγκες των αεροδρομίων.
Επιπλέον θα προχωρήσει η ανανέωση της εσωτερικής και εξωτερικής όψης του κάθε ενός αεροδρομίου με αρχιτεκτονικό σχεδιασμό που αναμορφώνει ριζικά τις 14 πύλες του ελληνικού τουρισμού.
Σε επιχειρησιακό επίπεδο, σήμερα η διοίκηση της εταιρείας θα βρεθεί στην Καβάλα για να παρουσιάσει στην τοπική κοινωνία και τους φορείς τα έργα αναβάθμισης του αεροδρομίου «Μεγ. Αλέξανδρος», αρχικού προϋπολογισμού 9,5 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με το master plan της εταιρείας, τα έργα, μεταξύ άλλων, στο αεροδρόμιο της Κω ανέρχονται στα 30,5 εκατ. ευρώ, στην Κέρκυρα στα 30 εκατ. ευρώ, στη Μύκονο στα 20 εκατ. ευρώ, στη Σαντορίνη στα 25 εκατ. ευρώ, στη Μυτιλήνη στα 20 εκατ., στη Ρόδο στα 17 εκατ. ευρώ και στη Θεσσαλονίκη στα 95 εκατ. ευρώ.
Ωστόσο, στο αεροδρόμιο «Μακεδονία» η εταιρεία περιμένει να ολοκληρωθούν, εντός χρονοδιαγράμματος, τα δημόσια έργα. Σε ό,τι αφορά τα αεροδρόμια του Ακτίου, της Κεφαλονιάς, της Ζακύνθου, της Σάμου, της Σκιάθου και των Χανίων, σύμφωνα με την εταιρεία, το κόστος εκσυγχρονισμού τους βρίσκεται στο στάδιο της αναθεώρησης των απαιτούμενων επενδυτικών κεφαλαίων σε σχέση με τα αρχικά στοιχεία.
Διαιτησία
Εν τω μεταξύ, έως τα τέλη του έτους αναμένεται η έκβαση της Επίλυσης Τεχνικών Διαφορών μεταξύ της Fraport Greece και του υπουργείου Μεταφορών. Εάν το αποτέλεσμα δεν ικανοποιήσει τις δυο πλευρές, τότε η υπόθεση θα οδηγηθεί σε Διαιτησία.
«Η διαδικασία της Επίλυσης Τεχνικών Διαφορών, η οποία προβλέπεται ρητώς στη σύμβαση παραχώρησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων, αποτελεί πάγια διεθνή πρακτική για τέτοιου μεγέθους έργα» αναφέρουν στελέχη που παρακολουθούν την παραχώρηση.
Η γερμανοελληνική κοινοπραξία αξιώνει 74,5 εκατ. ευρώ από το ελληνικό Δημόσιο (60 εκατ. χωρίς ΦΠΑ), λόγω «ζημιών» που υπέστη από τα μεταβιβασθέντα περιουσιακά στοιχεία, ήτοι από τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια.
Με την ανάληψη της διαχείρισης των αεροδρομίων, η εταιρεία υποστηρίζει ότι διαπίστωσε μια μερικώς «διαφορετική εικόνα» σε σχέση με εκείνη όταν υπέβαλε τη δεσμευτική προσφορά, κάτι το οποίο απαίτησε ενέργειες αποκατάστασης (σπασμένοι σωλήνες, κ.λπ.) ή και περιουσιακά στοιχεία που τυχόν δεν υπήρχαν ή εξέλειπαν. Από την πλευρά του το υπουργείο Μεταφορών και η ΥΠΑ αμφισβητούν το ύψος της διεκδίκησης και μάλιστα σε σημαντικό βαθμό.