Από την έντυπη έκδοση
Του Φάνη Ζώη
[email protected]
Στην υλοποίηση μιας εκ των κυρίαρχων δράσεων του νέου αναπτυξιακού σχεδίου που είναι το e-commerce και ο εκτελωνισμός δεμάτων, λόγω της ταχύτατης ανάπτυξης του ηλεκτρονικού εμπορίου στην Ελλάδα, προχωρούν τα Ελληνικά Ταχυδρομεία (ΕΛΤΑ). Σύμφωνα με τα στοιχεία του ευρωπαϊκού φορέα e-commerce Europe, παρ’ όλο που άργησε να εμφανιστεί στη χώρα μας σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη, όλο και περισσότερες αγορές μέσω διαδικτύου πραγματοποιούν οι Έλληνες καταναλωτές, με τον τζίρο να φτάνει τα 4,5 δισ. ευρώ μόνο το 2016. Έτσι, με στόχο τη βέλτιστη λειτουργία του Κέντρου Αεροπορικού Ταχυδρομείου και την αποφυγή καθυστερήσεων στον εκτελωνισμό, τα ΕΛΤΑ ζήτησαν την ενίσχυση του τελωνείου στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών «Ελ. Βενιζέλος».
Το ΓΕΤΑ
Σύμφωνα με στελέχη των ΕΛΤΑ, για τη λειτουργία του Γραφείου Εκτελωνισμού Ταχυδρομικών Αντικειμένων (ΓΕΤΑ) και την εφαρμογή των νέων τελωνειακών διαδικασιών έχουν αναπτυχθεί μηχανογραφικά συστήματα για τη μετάβαση σε ένα πλήρως ηλεκτρονικό περιβάλλον διαβίβασης δεδομένων μεταξύ τελωνειακών αρχών και ταχυδρομικών φορέων.
Οι τελωνειακές αρχές και τα ΕΛΤΑ συνεργάζονται για την εφαρμογή των τελωνειακών διατυπώσεων κατά την είσοδο, διέλευση και έξοδο από το τελωνειακό έδαφος της Ε.Ε. των ταχυδρομικώς διακινούμενων αντικειμένων.
Για την αποτελεσματικότερη λειτουργία των ΓΕΤΑ και την ταχύτερη επεξεργασία τους, προς εκτελωνισμό ταχυδρομικών αντικειμένων, απασχολείται σχεδόν όλο το υπηρετούν προσωπικό του Κέντρου Αεροπορικού Ταχυδρομείου και μάλιστα ο Οργανισμός έχει προβεί σε ενίσχυση με υπαλλήλους, εξειδικευμένων δεξιοτήτων.
Το προσωπικό
Ωστόσο, σύμφωνα με τα ΕΛΤΑ, το διαθέσιμο προσωπικό του τελωνείου, παρά τις φιλότιμες προσπάθειες, δεν είναι επαρκές, ώστε να επιτυγχάνεται ο καθημερινός μηδενισμός της διαλογής των υποκείμενων ταχυδρομικών αντικειμένων που εισέρχονται από τρίτες χώρες.
Το γεγονός αυτό, λόγω των καθυστερήσεων που δημιουργούνται, έχει αρνητική επίπτωση στην εξυπηρέτηση των πολιτών, στην αύξηση των δημοσίων εσόδων και δυσφημεί την προσπάθεια που γίνεται από το προσωπικό του τελωνείου «Ελ. Βενιζέλος», της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων και των Ελληνικών Ταχυδρομείων.
Με αντικαταβολή
Η έμφαση της διοίκησης των ΕΛΤΑ στην ανάπτυξη του δέματος στηρίζεται σε στοιχεία που δείχνουν ότι από τα 3,8 δισ. ευρώ το 2015, αυξήθηκε στα 4,5 δισ. το 2016 ο τζίρος μέσω διαδικτύου, μία άνοδος η οποία επιβεβαιώνει την αυξανόμενη εμπιστοσύνη των Ελλήνων καταναλωτών στις ηλεκτρονικές αγορές, με την αντικαταβολή όμως να παραμένει ακόμη ο πιο δημοφιλής τρόπος πληρωμής και με το 56% των online καταναλωτών συνήθως να την προτιμά.
Είναι εντυπωσιακό, σύμφωνα με τα στοιχεία έρευνας για το ηλεκτρονικό εμπόριο στην Ελλάδα του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, ότι παρά την αλματώδη ανάπτυξη της χρήσης καρτών τα δύο τελευταία χρόνια, η αντικαταβολή παραμένει για τους Έλληνες η δημοφιλέστερη μέθοδος πληρωμής για τις online αγορές τους.
Όπως δείχνουν τα στοιχεία, το υψηλό ποσοστό της αντικαταβολής στην Ελλάδα συνδέεται με τον φόβο των καταναλωτών για θέματα ασφάλειας και διαφύλαξης προσωπικών δεδομένων (διαδικτυακή απάτη), καθώς και την ανησυχία για το προϊόν που τελικά θα παραλάβουν (ποιότητα, δυνατότητα επιστροφής ή αλλαγής).
Η ενίσχυση
Στο πλαίσιο αυτό, τα ΕΛΤΑ ζήτησαν την ενίσχυση του τελωνείου «Ελ. Βενιζέλος» με προσωπικό προκειμένου:
– να απασχολούνται στο ΓΕΤΑ Αερολιμένα «Ελ. Βενιζέλος» σε καθημερινή βάση 6 τελωνειακοί υπάλληλοι σε κάθε βάρδια, δηλ. συνολικά 12 καθημερινά, με πρόβλεψη περαιτέρω ενίσχυσής τους σε περιόδους αιχμής, ιδιαιτέρως όμως την εορταστική περίοδο Χριστουγέννων και Νέου Έτους.
– να καταστεί εφαρμόσιμη η δυνατότητα που παρέχει η ΚΥΑ για λειτουργία των τελωνειακών διαδικασιών Σάββατο και Κυριακή, ώστε να μηδενίζονται υπόλοιπα που ενδεχομένως δημιουργούνται κατά τη διάρκεια της εβδομάδας.
Το προφίλ
Σήμερα, στην Ελλάδα οι «online» καταναλωτές ξεπερνούν τα 3 εκατ. (σε σύνολο μεγαλύτερο από 7 εκατ. χρήστες internet), ξοδεύουν δε κατά μέσο όρο σε ετήσια βάση περί τα 1.300 ευρώ. Ο αριθμός αυτός αντιστοιχεί στο 40% του «online» πληθυσμού, ενώ σημαντική είναι και η αύξηση των αγορών από ελληνικά e-shops (περισσότεροι από το 80% των e-shoppers). Μάλιστα, σε σχετική έρευνα που εκπονήθηκε, το 30% των ερωτηθέντων απάντησε πως δίνει το 50% του budget για την απόκτηση αγαθών και υπηρεσιών μέσω διαδικτύου.
Η νέα προσπάθεια της διοίκησης των ΕΛΤΑ εδράζεται στο τρίπτυχο δέμα, εκτελωνισμοί και ενέργεια, ένα στοίχημα που επιδιώκει να κερδίσει ο Οργανισμός. Παρακαταθήκη σε αυτή την προσπάθεια αποτελούν τα 750 ανά την Ελλάδα υποκαταστήματα του. Αρωγοί στην προσπάθεια αυτή φέρεται να είναι και οι εργαζόμενοι οι οποίοι δέχθηκαν μισθολογικές μειώσεις ύψους 13,8%. Μάλιστα, στο πλαίσιο αυτό υπεγράφη κοινή συμφωνία μεταξύ διοίκησης και εργαζομένων.