Σαν χθες μας φαίνεται όταν πρωτοσυναντήσαμε τον Σωτήρη Κωβό, τον συμπατριώτη μας που έπαιξε καθοριστικό ρόλο στη δημιουργία του αρχικού Yaris. Ήταν στην έκθεση της Φρανκφούρτης, το Σεπτέμβριο του 1997, όταν είδαμε το concept Toyota Funtime και δύο χρόνια αργότερα λανσαρίστηκε, σε λίγο πιο …ήπιες γραμμές, το μοντέλο παραγωγής με το όνομα Yaris (στην Ιαπωνία είχε, ήδη, κυκλοφορήσει από το 1998 ως Vitz). Και, ναι, αυτό το πρώτο μικρό Toyota με αρκούντως ευρωπαϊκή εικόνα (το κέντρο σχεδιασμού ήταν στη Νίκαια της Γαλλίας), που αντικατέστησε το «σκυλί» Starlet, έμελλε να γίνει ένα best seller, στα χνάρια του πιο καλοπουλημένου ανά τον κόσμο αυτοκινήτου -ιστορικά- του Corolla. Βαριές κληρονομιές, που δεν ξεπερνιούνται εύκολα, όπως δεν ξεπερνάς εύκολα, ως συνειδητός αγοραστής/χρήστης, την αξιοπιστία της Toyota και την αντοχή στο πέρασμα του χρόνου.
Το Toyota Yaris, λοιπόν, έχει τη δική του εντυπωσιακή κληρονομιά, ως καινοτόμο μοντέλο. Η πρώτη γενιά ήταν και το πρώτο μοντέλο της Toyota που κέρδισε τον τίτλο του Ευρωπαϊκού Αυτοκινήτου της Χρονιάς (2000) και ξεχώρισε ως το «μεγάλο μικρό» χάρη σε ένα αξιοσημείωτα ευρύχωρο εσωτερικό.
Η δεύτερη γενιά Yaris ήταν το πρώτο μοντέλο της κατηγορίας B που απέσπασε πέντε αστέρια στο πρόγραμμα αξιολόγησης του Euro NCAP, ενώ η τρίτη γενιά λανσάρισε την υβριδική τεχνολογία στη μικρή κατηγορία για πρώτη φορά και παράλληλα αναβάθμισε τον τομέα της ενεργητικής ασφάλειας, συμπεριλαμβάνοντας στο βασικό εξοπλισμό της τα συστήματα ADAS του πακέτου Toyota Safety Sense.
Μέσα σε μία 20ετία, το Yaris έγινε το σημαντικότερο μοντέλο της Toyota στην Ευρώπη, αυξάνοντας σταθερά τόσο τον όγκο πωλήσεων όσο και το μερίδιό του στην αγορά. Το 2019 κατέγραψε περίπου 224.000 πωλήσεις και απέσπασε το 7,6% της κατηγορίας B, ποσοστό που το ανέδειξε σε best-seller της Toyota στη Γηραιά ήπειρο, συγκεντρώνοντας πάνω από το 22% στις ταξινομήσεις καινούργιων αυτοκινήτων.
Η Toyota προβλέπει ότι η κατηγορία B θα παραμείνει ένα ισχυρό κομμάτι της Ευρωπαϊκής αγοράς τα επόμενα χρόνια και ότι το Yaris θα παραμείνει ένα υψηλής σημασίας μοντέλο, απαντώντας στις απαιτήσεις της αγοράς για αυτοκίνητα με καλύτερη κατανάλωση και μειωμένους ρύπους, ώστε να συμμορφώνεται με τους συνεχώς αυστηρότερους περιβαλλοντικούς κανόνες που θεσπίζει η Ευρωπαϊκή νομοθεσία
Το νέο Yaris, σύμφωνα με την εταιρία, απαντά επίσης στις μεταβαλλόμενες προτεραιότητες των Ευρωπαίων αγοραστών μικρών αυτοκινήτων, οι οποίοι εκτός από το κόστος, την πρακτικότητα, την ασφάλεια και την ποιότητα ενδιαφέρονται και για θέματα όπως το στυλ, ο σπορ χαρακτήρας, η νεανική εικόνα και η οδηγική απόλαυση. Κατασκευάζεται στο εργοστάσιο της πόλης Onnaing της Toyota Motor Manufacturing France, κοντά στην Valenciennes, όπου έχουν επενδυθεί 300 εκατομμύρια ευρώ για την παραγωγή μοντέλων TNGA. Ο κινητήρας 1.5L Hybrid Dynamic Force και το υβριδικό σύστημα μετάδοσης κατασκευάζονται από την Toyota Motor Manufacturing Poland. Στο πρόγραμμα εξέλιξης της νέας γενιάς Yaris συμμετείχαν εξειδικευμένοι προγραμματιστές, σχεδιαστές και μηχανικοί παραγωγής από τα διάφορα τμήματα της Toyota, οι οποίοι συγκρότησαν μία ομάδα, γνωστή εσωτερικά στην εταιρεία με την ονομασία ‘The Compact Car Company’. Στόχος ήταν, η δημιουργία ακόμα καλύτερων αυτοκινήτων και ενός πιο συναρπαστικού νέου Yaris, μία αποστολή που αξιοποίησε τις ευκαιρίες, τις οποίες προσέφεραν η νέα πλατφόρμα GA-B και η τέταρτη γενιά υβριδικής τεχνολογίας.
Η εικόνα των συμπαγών αναλογιών ενισχύεται από τις έντονες χαρακτηριστικές γραμμές στα πλευρά του αυτοκινήτου που δημιουργούν μία αίσθηση κίνησης προς τα εμπρός. Τα μυώδη εμπρός και πίσω φτερά προάγουν την αισθητική συνοχή και, μαζί με τα ανάγλυφα πάνελ των θυρών, παραπέμπουν στον ευέλικτο και αθλητικό χαρακτήρα του αυτοκινήτου.
Η εμπρός σχεδίαση επικεντρώνεται στη μεγάλη μάσκα και το κεντρικό έμβλημα Toyota. Οι σχεδιαστές πέτυχαν μία ακόμα πιο δυναμική εμφάνιση, τραβώντας τη βάση της κολόνας Α προς τα πίσω (κάτι που επίσης βελτιώνει την ορατότητα) και αυξάνοντας το μήκος του καπό. Τα νέα φωτιστικά σώματα υιοθετούν τεχνολογία LED και περιλαμβάνουν φλας που εναλλάσσονται με τη λειτουργία φώτων ημέρας. Οι προβολείς εκτείνονται προς τους εμπρός τροχούς, με ένα ισχυρό στιλιστικό στοιχείο που παράλληλα μειώνει το αντιληπτό μήκος του εμπρός προβόλου.
Οι ζάντες διατίθενται σε διάμετρο 15, 16 και 17”, ανάλογα με το κινητήριο σύνολο και την έκδοση του μοντέλου.
Το εσωτερικό αντανακλά τη φιλοσοφία “less is more”. Είναι ένας χώρος έξυπνα σχεδιασμένος, με προσλαμβάνουσα ποιότητα και αίσθηση ευρυχωρίας μοντέλου μιας ανώτερης κατηγορίας.
Για το cockpit, το μότο είναι “μάτια στο δρόμο, χέρια στο τιμόνι” με τη διάταξη των ενδείξεων και των χειριστηρίων άριστα οργανωμένη, ώστε ο οδηγός να είναι συγκεντρωμένος στο δρόμο και πάντα ενήμερος για τα κυριότερα δεδομένα του αυτοκινήτου, με ελάχιστη διάσταση της προσοχής και βέλτιστη σφαιρική ορατότητα. Ανάμεσα στις λεπτομέρειες υπάρχει πλούσια μαλακή επένδυση σε όλο το ταμπλό, ένθετα από απαλή τσόχα στα πάνελ των θυρών, φαρδύτερη εμπρός κονσόλα, χαμηλότερο κάλυμμα για τον πίνακα οργάνων και μικρότερης διαμέτρου, σπορ τιμόνι, με νέα βοηθητικά μπουτόν με ποιοτικότερη αίσθηση αφής. Αυτό σημαίνει ότι ο οδηγός μπορεί να τα χρησιμοποιεί διαισθητικά, χωρίς να χρειάζεται να τα κοιτάζει -ένα ακόμα στοιχείο της φιλοσοφίας “χέρια στο τιμόνι, μάτια στο δρόμο”.
Εξάλλου, η διάσπαση της προσοχής του οδηγού ελαχιστοποιείται χάρη στη διάταξη των οργάνων που παραπέμπει σε ‘κιάλια’ και στη οθόνη TFT πολλαπλών ενδείξεων, την εργονομικά τοποθετημένη κεντρική οθόνη αφής 8”, με σαφή γραφικά υψηλής ανάλυσης και προαιρετικό σύστημα απεικόνισης πληροφοριών στο παρμπρίζ (head-up display).
Το νέο Yaris χρησιμοποιεί την τέταρτη γενιά υβριδικής τεχνολογίας Toyota και λανσάρει νέα εξαρτήματα που σχεδιάστηκαν για να είναι συμπαγή, ελαφρά και αποδοτικά. Επίσης εφοδιάζει το αυτοκίνητο με τον πρώτο κινητήρα TNGA.
Για την ομάδα μηχανικών, στόχος δεν ήταν απλά η δημιουργία ενός πιο αποδοτικού συστήματος, αλλά η επίτευξη μεγαλύτερης οδηγικής απόλαυσης με ρυθμίσεις κατάλληλες για τους Ευρωπαϊκούς δρόμους.
Τα δεδομένα επιβεβαιώνουν το βαθμό επιτυχίας του εγχειρήματος. Η συνολική απόδοση έχει αυξηθεί κατά 20%, όχι όμως σε βάρος των επιδόσεων, όπως θα περίμενε κάποιος. Στην πραγματικότητα, η ισχύς αυξήθηκε κατά 16%, στους 116 ίππους (συνολική ισχύς συστήματος) με 15% βελτιωμένη επιτάχυνση στο σπριντ 0-100 χλμ/ώρα, που ολοκληρώνεται σε 9,7 δεύτερα, και ταχύτερη απόκριση στις εντολές του οδηγού στο γκάζι.
Οι αμιγώς ηλεκτρικές ικανότητες του αυτοκινήτου έχουν επίσης αλλάξει: το όχημα μπορεί να αναπτύσσει ταχύτητα έως 130 χλμ/ώρα και η ηλεκτρική αυτονομία του σε συνθήκες πόλης έχει αυξηθεί. Αυτό σημαίνει ότι οι καταναλωτές μπορούν να απολαμβάνουν πολλά από τα οφέλη ενός ηλεκτρικού μοντέλου με μπαταρία, αλλά με χαμηλότερη τιμή και χωρίς το άγχος επαναφόρτισης της μπαταρίας.
Οι εκπομπές CO2 έχουν μειωθεί στα 64 γμ/χλμ και στο μικτό κύκλο , η κατανάλωση καυσίμου είναι 2,9 λτ/100/χλμ, βελτίωση 20%.
Οι τιμές αυτές είναι πρωτοφανείς για μοντέλο Toyota και αποδεικνύουν την ικανότητα της υβριδικής τεχνολογίας να προσφέρει ακόμα υψηλότερη απόδοση χωρίς θυσίες στις επιδόσεις.
Η ομάδα μηχανικών δεσμεύτηκε να αντιμετωπίσει τις πιο συνήθεις κριτικές που είχε ακούσει η Toyota από τους οδηγούς του Yaris Hybrid. Επικεντρώθηκε στις προσπεράσεις στον αυτοκινητόδρομο (ο χρόνος επιτάχυνσης από 80 στα 120 χλμ/ώρα έχει μειωθεί κατά δύο δεύτερα, στα 8,1 δεύτερα), στην ταχύτερη επιτάχυνση και στην πιο άμεση απόκριση στις χαμηλές ταχύτητες, για παράδειγμα, σε ένα roundabout και στην πιο γραμμική, φυσική επιτάχυνση σε ανοιχτούς δρόμους με στροφές για πιο έντονη οδηγική απόλαυση.
Το καθένα από τα τέσσερα πρωταρχικά εξαρτήματα του υβριδικού συστήματος συνεισφέρει στην αναβαθμισμένη οδηγησιμότητα του νέου Yaris: ο νέος κινητήρας Hybrid Dynamic Force που κάνει ντεμπούτο στο νέο μοντέλο, η νέα μπαταρία ιόντων λιθίου, το νέο, υβριδικό σύστημα μετάδοσης
και η νέα, μονάδα ελέγχου ισχύος του υβριδικού συστήματος. Όλα έχουν εξελιχθεί με βάση τη φιλοσοφία TNGA, διασφαλίζοντας αποδοτική σχεδίαση και ευκολία μαζικής παραγωγής.
Ο νέος κινητήρας 1.5L Hybrid Dynamic Force προέρχεται από την ίδια οικογένεια TNGA με το 2λιτρο τετρακύλινδρο που χρησιμοποιούν τα Toyota Corolla και C-HR. Έχει μακριά διαδρομή, σχέση συμπίεσης 14.0:1 και υψηλή ταχύτητα καύσης με καλύτερο έλεγχο θερμοκρασίας και πίεσης. Αυτό συνεισφέρει στην εξαιρετικά υψηλή θερμική απόδοση – 40% – διασφαλίζοντας ότι αξιοποιούνται οι ενεργειακές δυνατότητες και της παραμικρής σταγόνας καυσίμου.
Όπως όλοι οι υβριδικοί κινητήρες της Toyota, χρησιμοποιεί τον κύκλο Atkinson, που κρατά περισσότερη ώρα ανοικτές τις βαλβίδες εισαγωγής, καθυστερώντας έτσι τη φάση συμπίεσης. Αυτό βελτιώνει την απόδοση και την κατανάλωση, αλλά μειώνει την ισχύ. Παρόλα αυτά, ο νέος κινητήρας αποδίδει μέγιστη ισχύ 93 ίππους με τη μέγιστη ροπή 120 Nm να παράγεται σε χαμηλότερες στροφές (3.600 σαλ.).
Ο 3κύλινδρος κινητήρας προσφέρει πλεονεκτήματα και σε ό,τι αφορά τα επίπεδα θορύβων. Όταν λειτουργεί στις 4.000 rpm, οι επιδόσεις του είναι αντίστοιχες με ενός τετρακύλιδρου που λειτουργεί στις 3.000 σαλ., αποδίδοντας επομένως περισσότερη ισχύ και ροπή, αλλά παράγοντας λιγότερο θόρυβο. Η μετάδοση γίνεται μέσω ενός e-CVT αυτόματου κιβωτίου – ηλεκτρικό με συνεχώς μεταβαλλόμενη μετάδοση – που προσφέρει αίσθηση γραμμικής επιτάχυνσης και αθόρυβη λειτουργία.
Το υβριδικό σύστημα του νέου Yaris έχει δύο ηλεκτροκινητήρες/γεννήτριες – MG1 και MG2. Η MG2 συνδέεται με τους εμπρός τροχούς και μπορεί να χρησιμοποιείται ως πηγή ενέργειας για την κίνηση του οχήματος. Οι στροφές του μοτέρ στις οποίες η ισχύς μπορεί να κατανέμεται στους τροχούς καθορίζει τη μέγιστη ταχύτητα που μπορεί να αναπτύξει το όχημα στο ηλεκτρικό πρόγραμμα (EV), κάτι που καθιστά την MG2 ιδιαίτερα σημαντική για την αμιγώς ηλεκτρική οδήγηση. Η MG1 χρησιμοποιείται για την εκκίνηση και για την παραγωγή ενέργειας για τη φόρτιση της μπαταρίας. Το νέο Yaris υιοθετεί μία υβριδική μπαταρία ιόντων λιθίου, με τάση που αυξάνεται από τα 144 στα 177.6 V. Ο αριθμός κυψελών έχει μειωθεί, από 120 σε 48. Η ροή του ρεύματος έχει βελτιωθεί σημαντικά: κατά 100% εντός της μπαταρίας και 50% εκτός.
Το νέο Yaris διατίθεται και με ένα βενζινοκινητήρα 1.5L που συνδυάζεται με 6τάχυτο μηχανικό κιβώτιο ή W-CVT με συνεχώς μεταβαλλόμενη μετάδοση και ευρεία κλιμάκωση (Wide range). Είναι ουσιαστικά παρόμοιο με τη νέα μονάδα του υβριδικού συστήματος. Συγκριτικά με τους υπερτροφοδοτούμενους κινητήρες μικρού κυβισμού του ανταγωνισμού, προσφέρει εξαιρετικές τιμές εκπομπών ρύπων και κατανάλωσης. Ο 3κύλινδρος βενζινοκινητήρας 1.0L, παρόμοιος με αυτόν της προηγούμενης γενιάς Yaris, είναι ο entry level κινητήρας για τη νέα γενιά Yaris.
Το πακέτο Toyota Safety Sense για το νέο Yaris προσφέρει περισσότερα χαρακτηριστικά από άλλο τρέχον μοντέλο Toyota και είναι πιο πλούσιο από οποιοδήποτε αντίστοιχο του ανταγωνισμού στην κατηγορία B, περιλαμβάνοντας:
• Pre-Collision System με ανίχνευση οχήματος, ανίχνευση πεζού (ημέρα/νύχτα), ανίχνευση δικυκλιστή (ημέρα), Intersection Turn Assistance (ανίχνευση οχήματος και πεζού), Emergency Steering Assistance
• Intelligent Adaptive Cruise Control (σε όλο το εύρος ταχυτήτων στο Yaris Hybrid)
• Road Sign Assist
• Lane Departure Alert με Steering Control & Lane Trace Assist
• Automatic High-Beam
Περισσότερα για το νέο Yaris, όταν έρθει στα μέρη μας και το δοκιμάσουμε.