Διαδικτυακά έγινε η «παγκόσμια πρώτη» του νέου Β-SUV της Toyota που, ακολουθώντας της επιταγές της εποχής, καθιστά το δημοφιλές Yaris και …Crossover, με δυνατότητες 4Χ4. Όλα αλλάζουν και προσαρμοζόμαστε στις νέες συνθήκες, κάθε φορά, όσο και αν μας φαίνεται -ασφαλώς- περίεργο… Η ουσία είναι πως οι μεγάλες εταιρίες βρίσκουν τρόπο να προχωρούν τα σχέδιά τους ακόμη και αν οι συνθήκες είναι αντίξοες στις διεθνείς αγορές.
Στην προκειμένη περίπτωση, τα αποκαλυπτήρια του Yaris Cross ήταν προγραμματισμένα για την Έκθεση της Γενεύης που λόγω της πανδημίας ματαιώθηκε, οπότε προϊόντος του χρόνου η παρουσίαση συντελέσθηκε στις 23 Απριλίου 2020 online! Η Toyota υπολογίζει ότι θα κατασκευάζει πάνω από 150.000 Yaris Cross το χρόνο, μαζί με τη νέα γενιά Yaris hatchback, στο εργοστάσιο της Toyota Motor Manufacturing France (TMMF) Onnaing, κοντά στη Valenciennes της Γαλλίας, ενώ προσβλέπει σε μερίδιο άνω του 8% στην κατηγορία B-SUV. Το λανσάρισμα στην Ευρωπαϊκή αγορά θα γίνει το 2021.
Το νέο Yaris Cross προέρχεται από την ισχυρή κληρονομιά της Toyota στην προηγμένη υβριδική τεχνολογία, στη σχεδίαση μικρών αυτοκινήτων και στην κατασκευή μοντέλων SUV. Η πρωτοπορία της Toyota στην τεχνολογία υβριδικών οχημάτων περιλαμβάνει τη χρήση ενός υβριδικού συστήματος για πρώτη φορά σε μοντέλο κατηγορίας B με το πρώτο Yaris Hybrid το 2012. Η εμπειρία που έχει αποκτήσει αποτελεί εγγύηση για τις επιδόσεις και την απόδοση της τέταρτης γενιάς του υβριδικού συστήματος κίνησης του Yaris Cross.
Ως μέλος της οικογένειας Yaris, το Yaris Cross βασίζεται στη νέα πλατφόρμα GA-B της Toyota για συμπαγή οχήματα. Επίσης μοιράζεται τη σχεδιαστική και χωροταξική φιλοσοφία “big-small” που χαρακτήριζε το πρώτο Yaris, και προσφέρει ένα ευρύχωρο εσωτερικό με συμπαγείς εξωτερικές διαστάσεις. Το Yaris Cross είναι παράλληλα ένα γνήσιο SUV, βασισμένο στην εμπειρία της Toyota που ξεκίνησε από την ιδέα ενός SUV ελεύθερου χρόνου πριν από 25 χρόνια με το RAV4 – και σήμερα το δημοφιλέστερο SUV σε όλο τον κόσμο – και συνεχίζεται μέχρι σήμερα, με το κομψό και πολύ αποδοτικό C-HR. Η αυξημένη απόσταση από το έδαφος και η διαθεσιμότητα ενός ευφυούς συστήματος τετρακίνησης AWD-i ενισχύουν τον αυθεντικό SUV χαρακτήρα. Με την προσθήκη του Yaris Cross, η οικογένεια SUV της Toyota επεκτείνεται, καλύπτοντας πλέον τις κατηγορίας B, C και D.
Το Yaris και το Yaris Cross είναι τα πρώτα μοντέλα που υιοθετούν το τελευταίο υβριδικό σύστημα 1.5L της Toyota, έχοντας εξελιχθεί από τα μεγαλύτερα σύνολα 2.0 και 2.5L τα οποία χρησιμοποιήθηκαν από πρόσφατα νέα μοντέλα όπως τα Corolla, C-HR, RAV4 και Camry. Το υβριδικό σύστημα περιλαμβάνει ένα νέο, 3κύλινδρο βενζινοκινητήρα 1.5L κύκλου Atkinson, έχοντας προηγουμένως ληφθεί σχολαστικά μέτρα για μείωση των εσωτερικών τριβών και μηχανικών απωλειών και βελτιστοποίηση της ταχύτητας καύσης. Το αποτέλεσμα είναι υψηλή ροπή στις χαμηλές στροφές και εξαιρετική οικονομία καυσίμου. Η θερμική απόδοση του κινητήρα φτάνει στο 40%, υπερέχοντας έναντι εφάμιλλων κινητήρων diesel, που μεταφράζεται σε εξαιρετικά χαμηλά επίπεδα κατανάλωσης και εκπομπών CO2.
Το νέο υβριδικό σύστημα αποδίδει μέγιστη ισχύ 116 DIN hp. Ιδιαίτερη προσοχή δόθηκε στην καμπύλη ροπής, κάτι που αυξάνει την ταχύτητα απόκρισης. Αναφορικά με τις εκπομπές ρύπων, στο προσθιοκίνητο (FWD) μοντέλο ξεκινούν κάτω από 90 g/km CO2 και στην έκδοση AWD-i κάτω από 100 γμ/χλμ (Αναγωγή σε NEDC, τα δεδομένα WLTP ξεκινούν κάτω από 120 g/km για το FWD μοντέλο και κάτω από 135γμ/χλμ για την έκδοση AWD-i, όλες οι τιμές είναι προκαταρκτικές και υπόκεινται σε τελική έγκριση τύπου).
Το Yaris Cross, όπως και το hatchback μοντέλο της ίδιας οικογένειας, υιοθετεί τη νέα πλατφόρμα GA-B της Toyota. Αυτή διασφαλίζει ένα υψηλό επίπεδο αντοχής του αμαξώματος και ένα άριστα ισορροπημένο πλαίσιο, που χαρίζει αμεσότητα απόκρισης και ευελιξία. Η Toyota, υποστηρίζει ότι δημιούργησε ένα αυθεντικό SUV μικρότερου μεγέθους, προσφέροντας στους πελάτες την υψηλότερη θέση οδήγησης, πρακτικότητα και ευρυχωρία εσωτερικού που επιθυμούν σε ένα αυτοκίνητο, με συμπαγείς διαστάσεις που το καθιστούν κατάλληλο για οδήγηση στην πόλη.
Η σχεδίαση θυμίζει τις κλασικές αρετές των SUV, με ψηλότερο αμάξωμα και μεγαλύτερους τροχούς/ελαστικά που αποπνέουν «δύναμη και αποφασιστικότητα». Το Yaris Cross έχει το ίδιο μεταξόνιο 2.560 mm με το νέο Yaris hatchback, αλλά είναι 240 mm μακρύτερο συνολικά, με την προσθήκη 60 mm στον εμπρός πρόβολο και 180 mm στον πίσω, διασφαλίζοντας περισσότερο εσωτερικό χώρο. Η απόσταση από το έδαφος είναι 30 mm μεγαλύτερη και το όχημα είναι ψηλότερο και φαρδύτερο συνολικά – κατά 90 και 20 mm αντίστοιχα. Καθώς πρόκειται για ένα γνήσιο SUV, ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στην πρακτικότητα και ευελιξία. Η πίσω πόρτα ανοίγει ηλεκτρικά, ένα ιδιαίτερα πρακτικό χαρακτηριστικό όταν είστε φορτωμένοι. Ένα ρυθμιζόμενο καθ’ ύψος δάπεδο προσφέρει την ευελιξία είτε ενός ασφαλισμένου υποδαπέδιου αποθηκευτικού χώρου, είτε του αυξημένου χώρου φόρτωσης για μεγαλύτερα φορτία.
Επιπλέον, το ίδιο το κάλυμμα μπορεί να χωριστεί στα δύο, παρέχοντας στους πελάτες αφενός αυξημένη χωρητικότητα, αφετέρου έναν υποδαπέδιο αποθηκευτικό χώρο. Ο χώρος αποσκευών εφοδιάζεται επίσης με ένα νέο ευέλικτο σύστημα ιμάντων για την ασφάλιση αντικειμένων, ώστε να μην μετατοπίζονται κατά τη διάρκεια του ταξιδιού. Το Yaris Cross είναι ευρύχωρο όσο και πρακτικό. Με όλα τα καθίσματα σε όρθια θέση και την εταζέρα στη θέση της, προσφέρει έναν πραγματικά πλούσιο χώρο αποσκευών. Ωστόσο, χρειάζεται περισσότερος χώρος για τη μεταφορά φορτίων, τότε με το σύστημα αναδιπλούμενων πίσω καθισμάτων 40:20:40, ο πίσω χώρος επιβατών διαμορφώνεται ανάλογα με τις ανάγκες.
Ένα από τα στοιχεία που χαρακτηρίζει το νέο Yaris Cross ως αυθεντικό SUV είναι η διαθεσιμότητά του με ευφυές σύστημα 4κίνησης -μοναδικό χαρακτηριστικό στην κατηγορία του για υβριδικό μοντέλο. Το AWD-i παρέχει πρόσθετη ευστάθεια και ελκτική πρόσφυση στην καθημερινή οδήγηση, σε κακές συνθήκες και σε επιφάνειες με χαμηλό συντελεστή τριβής. Ως ηλεκτρικό, είναι μικρότερο σε διαστάσεις και ελαφρύτερο από τα αντίστοιχα μηχανικά συστήματα AWD, κάτι που βοηθά το Yaris Cross Hybrid AWD-i να πετυχαίνει χαμηλότερα επίπεδα κατανάλωσης και εκπομπών CO2 από οποιονδήποτε all-wheel drive ανταγωνιστή του στην κατηγορία B-SUV. Το σύστημα κατανέμει τη ροπή στον πίσω άξονα κατά την εκκίνηση και την επιτάχυνση. Σε κανονικές συνθήκες, το Yaris Cross χρησιμοποιεί εμπρόσθια κίνηση (FWD), αλλά όταν ανιχνεύονται συνθήκες χαμηλού συντελεστή πρόσφυσης, ενεργοποιείται αυτόματα η τετρακίνηση. Παράδειγμα, στο βρεγμένο πλακόστρωτο, σε έντονη βροχόπτωση, στο βρεγμένο ή συμπαγές χιόνι, ή στην άμμο.
Τη βάση για τις επιδόσεις του νέου Yaris Cross στον τομέα της ασφάλειας αποτελεί η πλατφόρμα GA-B, που του προσδίδει ένα εξαιρετικά ανθεκτικό αμάξωμα. Στοχεύοντας να πληροί τα υψηλότερα και αυστηρότερα πρότυπα ανεξάρτητων δοκιμών, θα επωφεληθεί περαιτέρω από τα συστήματα ενεργητικής ασφάλειας του πακέτου τεχνολογιών Toyota Safety Sense και τις προηγμένες λειτουργίες υποστήριξης οδηγού, που συμβάλλουν στην αποφυγή κινδύνων ατυχημάτων μέσω ενημέρωσης του οδηγού, έγκαιρων προειδοποιήσεων και, όταν είναι απαραίτητο, μέσω αυτόματου φρεναρίσματος και παρέμβασης στο τιμόνι.