Skip to main content

Honda – Nissan: Ένας κολοσσός 50 δισ. στα σκαριά – Τι σημαίνει η συνένωση δυνάμεων

REUTERS/Kim Kyung-Hoon

Οι παράγοντες που ωθούν τις ιαπωνικές αυτοκινητοβιομηχανίες στη συγχώνευση και το κέρδος που θα έχουν

Μπορεί η συμφωνία να μην έχει κλείσει, αλλά φαίνεται να τη θέλουν όλοι οι εμπλεκόμενοι πολύ, ενώ έχει λάβει τις ευλογίες και της ιαπωνικής κυβέρνησης. Ο λόγος για τη σχεδιαζόμενη συγχώνευση των Honda και Nissan, η οποία θα δημιουργήσει την τρίτη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία στον κόσμο.

Οι δύο ιαπωνικές εταιρείες επιβεβαίωσαν σήμερα ότι είναι σε διαπραγματεύσεις για να συνενώσουν δυνάμεις και να ανταποκριθούν έτσι σε ένα νέο περιβάλλον σκληρού ανταγωνισμού και προκλήσεων από τη λεγόμενη «πράσινη μετάβαση».

Οι δύο εταιρείες υπέγραψαν MoU (μνημόνιο κατανόησης) με το οποίο διευκρινίζεται και ότι ο μικρότερος εταίρος της Nissan, η Mitsubishi Motors, συμμετέχει στις συζητήσεις συγχώνευσης.

Ο πρόεδρος της Honda, Τοσιχίρο Μίμπε, δήλωσε ότι η Honda και η Nissan θα επιδιώξουν να ενώσουν τις λειτουργίες τους υπό μια κοινή εταιρεία συμμετοχών. Η Honda θα ηγηθεί αρχικά της νέας διοίκησης, ενώ τα εμπορικά σήματα κάθε εταιρείας θα διατηρηθούν. Στόχος είναι να υπάρξει επίσημη συμφωνία συγχώνευσης μέχρι τον Ιούνιο και να ολοκληρωθεί το deal με την εισαγωγή της νέας εταιρείας συμμετοχών στο Χρηματιστήριο του Τόκιο έως τον Αύγουστο του 2026. Υπάρχουν «σημεία που πρέπει να μελετηθούν και να συζητηθούν», είπε ο Μίμπε. «Ειλικρινά, η πιθανότητα να μην υλοποιηθεί αυτό δεν είναι μηδενική», διευκρίνισε. Ωστόσο ένα ναυάγιο σε καμία περίπτωση δεν συγκεντρώνει υψηλές πιθανότητες, πιστεύουν αναλυτές.

Οι ιαπωνικές αυτοκινητοβιομηχανίες υστερούν σε σχέση με τους μεγάλους αντιπάλους τους στα ηλεκτρικά οχήματα και προσπαθούν να μειώσουν τα κόστη και να αναπληρώσουν το χαμένο έδαφος. Μια συγχώνευση θα μπορούσε να οδηγήσει σε έναν κολοσσό αξίας άνω των 50 δισεκατομμυρίων δολαρίων με βάση την κεφαλαιοποίηση των τριών εταιρειών.

Πώς θα σταθεί η νέα εταιρεία απέναντι στον ανταγωνισμό

Μαζί, η Honda, η Nissan και η Mitsubishi θα μπορούσαν να ανταγωνιστούν την κορυφαία ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία, Toyota Motor Corp. και τη γερμανική Volkswagen AG. Είναι οι δύο αυτοκινητοβιομηχανίες με τις υψηλότερες πωλήσεις παγκοσμίως. Θα σταθούν επίσης καλύτερα απέναντι στον αυξανόμενο ανταγωνισμό από τις κινεζικές εταιρείες, που έχουν πατήσει γκάζι στην ηλεκτροκίνηση.

Τα νέα για μια ενδεχόμενη συγχώνευση εμφανίστηκαν νωρίτερα αυτόν τον μήνα, με αδιασταύρωτες αναφορές να λένε ότι οι συζητήσεις για στενότερη συνεργασία ήταν εν μέρει καθοδηγούμενες από τις φιλοδοξίες της Foxconn, να συνεργαστεί με την Nissan αγοράζοντας μετοχές από τον άλλο σύμμαχο της ιαπωνικής εταιρείας, τη Renault SA της Γαλλίας. Ο CEO της Nissan, Μακότο Ουσίντα, δήλωσε ότι δεν υπήρξε άμεση προσέγγιση στην εταιρεία του από την Foxconn. Αναγνώρισε επίσης ότι η κατάσταση της εταιρείας του ήταν «σοβαρή».

Ακόμα και μετά από μια συγχώνευση, η Toyota, η οποία παρήγαγε 11,5 εκατομμύρια οχήματα το 2023, θα παραμείνει ο ηγέτης της Ιαπωνικής βιομηχανίας αυτοκινήτων. Αν ενωθούν, οι τρεις μικρότερες εταιρείες θα παράγουν περίπου 8 εκατομμύρια οχήματα. Το 2023, η Honda παρήγαγε 4 εκατομμύρια και η Nissan 3,4 εκατομμύρια. Η Mitsubishi Motors παρήγαγε λίγο πάνω από 1 εκατομμύριο.

Η Nissan, η Honda και η Mitsubishi ανακοίνωσαν τον Αύγουστο ότι θα μοιράζονται εξαρτήματα για ηλεκτρικά οχήματα, όπως μπαταρίες, και θα ερευνήσουν από κοινού το λογισμικό για αυτόνομα οχήματα, προκειμένου να προσαρμοστούν καλύτερα στις δραματικές αλλαγές που επικεντρώνονται στην ηλεκτροκίνηση.

Το σκάνδαλο Γκοσν στοιχειώνει τη Nissan

Η Nissan αντιμετωπίζει σημαντικές δυσκολίες μετά το σκάνδαλο που ξέσπασε με τη σύλληψη του πρώην προέδρου της, Κάρλος Γκοσν, στα τέλη του 2018 με την κατηγορία της απάτης και κατάχρησης εταιρικών πόρων.

Ο ίδιος αρνείται όλες τις κατηγορίες και θεωρεί ότι είναι θύμα συνωμοσίας από δυνάμεις που δεν ήθελαν να προχωρήσει η συνεργασία της Nissan με τη Renault. Aφέθηκε ελεύθερος με εγγύηση και διέφυγε στον Λίβανο, σε μία κινηματογραφική απόδραση από τη χώρα.

Ο Γκοσν, μιλώντας σε δημοσιογράφους στο Τόκιο μέσω βιντεοσύνδεσης, χαρακτήρισε την προγραμματισμένη συγχώνευση «κίνηση απελπισίας».

Για τους αναλυτές όμως είναι ένα βήμα που έχει νόημα. Και δεν ευνοεί μόνο τη δοκιμαζόμενη Nissan, αλλά και τη Honda.

Τι κερδίζουν από τη συμφωνία

H τελευταία θα μπορούσε να αποκτήσει μέσω της συγχώνευσης με τη Nissan μεγάλα SUV και φορτηγά, όπως τα Armada και Infiniti QX80, με ισχυρές ικανότητες ρυμούλκησης, που η ίδια δεν διαθέτει, όπως εξήγησε ο Σαμ Φιοράνι, αντιπρόεδρος της AutoForecast Solutions, στο Associated Press.

Η Nissan έχει επίσης χρόνια εμπειρίας στην κατασκευή μπαταριών και ηλεκτρικών οχημάτων, καθώς και σε υβριδικούς κινητήρες (βενζίνη – ηλεκτροκίνηση) που θα μπορούσαν να βοηθήσουν την Honda στην ανάπτυξη των δικών της ηλεκτρικών οχημάτων και της επόμενης γενιάς υβριδικών.

Από την άλλη η εταιρεία ανακοίνωσε πριν από ένα μήνα ότι θα καταργήσει 9.000 θέσεις εργασίας, περίπου το 6% του παγκόσμιου εργατικού δυναμικού της, και θα μειώσει τη συνολική παραγωγική της ικανότητα κατά 20%, καθώς ήρθε αντιμέτωπη με ζημιές 9,3 δισεκατομμυρίων γιεν (61 εκατ. δολαρίων).

Πρόσφατα αναδιάρθρωσε τη διοίκησή της και ο CEO, Μακότο Ουσίντα, δέχθηκε μείωση 50% στον μισθό του για να αναλάβει την ευθύνη για τα οικονομικά προβλήματα, λέγοντας ότι η Nissan πρέπει να γίνει πιο αποδοτική και να ανταποκριθεί καλύτερα στις προτιμήσεις της αγοράς, το αυξανόμενο κόστος και τα νέα δεδομένα.

«Προβλέπουμε ότι αν αυτή η ενοποίηση ολοκληρωθεί, θα μπορέσουμε να προσφέρουμε ακόμη μεγαλύτερη αξία σε ένα ευρύτερο πελατειακό κοινό», δήλωσε ο Ουσίντα.

Η Fitch Ratings υποβάθμισε πρόσφατα την πιστοληπτική ικανότητα της Nissan σε «αρνητική», επικαλούμενη την επιδείνωση της κερδοφορίας, εν μέρει λόγω των εκπτώσεων στις τιμές στη βόρεια Αμερική. Αλλά σημείωσε ότι η Nissan διαθέτει ισχυρή οικονομική δομή και σταθερά χρηματικά διαθέσιμα που ανέρχονται σε 1,44 τρισεκατομμύρια γιεν (9,4 δισεκατομμύρια δολάρια).

Σήμερα, Δευτέρα, οι μετοχές της Nissan, οι οποίες διαπραγματεύονται στο Τόκιο, κατέγραψαν αύξηση 1,6%. Έχουν σκαρφαλώσει πάνω από 20% από την προηγούμενη εβδομάδα, όταν έγινε γνωστή η είδηση της πιθανής συγχώνευσης.

Ευρύτερες τάσεις συγκέντρωσης

Η συγχώνευση αντικατοπτρίζει μια γενική τάση στον κλάδο για συγχωνεύσεις. Και το Τόκιο θέλει να δει τις μικρότερες αυτοκινητοβιομηχανίες του να ενώνουν δυνάμεις για να αντεπεξέλθουν στον διεθνή ανταγωνισμό.

Στην καθιερωμένη ενημέρωση των δημοσιογράφων, σήμερα, Δευτέρα, ο Γραμματέας του Υπουργικού Συμβουλίου, Γοσιμάσα Χαγιάσι, είπε ότι δεν θα σχολιάσει τις λεπτομέρειες των σχεδίων των αυτοκινητοβιομηχανιών, αλλά έσπευσε να επισημάνει πως οι ιαπωνικές εταιρείες πρέπει να παραμείνουν ανταγωνιστικές στην ταχέως μεταβαλλόμενη αγορά.

«Καθώς το επιχειρηματικό περιβάλλον γύρω από τη βιομηχανία αυτοκινήτων αλλάζει σημαντικά, με τον ανταγωνισμό στην ηλεκτροκίνηση και το προηγμένο λογισμικό να είναι ολοένα και πιο σημαντικός, αναμένουμε ότι θα ληφθούν μέτρα που απαιτούνται για να επιβιώσουν στον διεθνή ανταγωνισμό», είπε ο Χαγιάσι χαρακτηριστικά.