Skip to main content

Γερμανία και Ιταλία αντιδρούν στους ευρωπαϊκούς στόχους για τα ντίζελ και τα βενζινοκίνητα

ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ / EUROKINISSI

Γερμανία και Ιταλία ζητούν από την ΕΕ να χαλαρώσει τα πρότυπα εκπομπών για ντίζελ και βενζίνη

Η Ρώμη και το Βερολίνο συντάσσονται με την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία και ζητούν από την ΕΕ να χαλαρώσει τα πρότυπα εκπομπών CO2 για τα αυτοκίνητα, καθώς το μπλοκ στοχεύει να τερματίσει την πώληση νέων μοντέλων βενζινοκίνητων και ντίζελ έως το 2035.

Η Ιταλία και η Γερμανία συγκεντρώνουν υποστήριξη από άλλα μέλη της ΕΕ για μια έκκληση για χαλάρωση των στόχων της ΕΕ για μείωση των εκπομπών CO2 των αυτοκινήτων και επανεξέταση της απαγόρευσης του 2035 στην πώληση μοντέλων βενζίνης και ντίζελ.

Άλλωστε είναι πλέον «βέβαιο» ότι η απαγόρευση – στην πραγματικότητα ένα μηδενικό όριο στις εκπομπές καυσαερίων – δεν μπορεί να επιτεχυθεί. Οι δύο χώρες σχεδιάζουν να προτείνουν σε μια σύνοδο κορυφής του Συμβουλίου της ΕΕ την Πέμπτη ότι μια ρήτρα αναθεώρησης στη νομοθεσία θα προωθηθεί από το τέλος του 2025 έως αρχές 2026, είπε ο Ιταλός υπουργός Βιομηχανίας Αντόλφο Ούρσο.

«Έχουμε καταρρεύσει»

Απηχώντας τις πρόσφατες προειδοποιήσεις από τους κατασκευαστές, ο Ούρσο είπε ότι η αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης έχει «καταρρεύσει» και προέβλεψε «δεκάδες χιλιάδες» απολύσεις στον κλάδο, εκτός εάν η ΕΕ αλλάξει πορεία.

Η ΕΕ είχε δύο επιλογές, είπε ο Ιταλός υπουργός: πρώτον, να διατηρήσει τον στόχο και να δημιουργήσει τις συνθήκες που θα επιτρέψουν στην αυτοκινητοβιομηχανία να τον πετύχει, ή «αν αποτύχουμε να τα κάνουμε όλα αυτά, πρέπει απλώς να… αναβάλουμε τους στόχους», είπε.

Η Μελόνι έχει ήδη απορρίψει την απαγόρευση του 2035 ως «ιδεολογική τρέλα» και λίγες μέρες μετά την έκκληση της Ευρωπαϊκής Ένωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA), η οποία αντέδρασε στην πτώση των πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων την περασμένη εβδομάδα από δημοσιοποίηση με έκκληση για αναβολή της εφαρμογής αυστηρότερων ορίων εκπομπών.

Ο όμιλος με επιρροή που εδρεύει στις Βρυξέλλες – μέλη του οποίου περιλαμβάνουν BMW, Ford, Renault, Volkswagen και Volvo – προειδοποίησε στις 19 Αυγούστου ότι οι ταξινομήσεις νέων αυτοκινήτων έπεσαν κάτω από τις 644.000 τον Αύγουστο, μια πτώση άνω του 18% σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα το 2023. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα σημείωσαν τη μεγαλύτερη αναλογική πτώση, με το μερίδιο αγοράς να μειώνεται σχεδόν κατά ένα τρίτο από το 21% που καταγράφηκε πέρυσι.

«Μας λείπουν κρίσιμες προϋποθέσεις για να επιτύχουμε την απαραίτητη ώθηση στην παραγωγή και την υιοθέτηση οχημάτων μηδενικών εκπομπών: υποδομές φόρτισης και αναπλήρωσης υδρογόνου, καθώς και ανταγωνιστικό περιβάλλον παραγωγής, προσιτή πράσινη ενέργεια, κίνητρα αγοράς και φορολογίας και ασφαλής προμήθεια ακατέργαστων πρώτων υλών. υλικά, υδρογόνο και μπαταρίες», ανέφερε το διοικητικό συμβούλιο της ACEA.

Επί του παρόντος, οι αυτοκινητοβιομηχανίες πρέπει να διασφαλίσουν ότι οι εκπομπές όλων των αυτοκινήτων που πωλούν σε ένα δεδομένο έτος κατά μέσο όρο δεν υπερβαίνουν τα 115,1 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο και το όριο έχει οριστεί να μειωθεί στα 93,6 g το επόμενο έτος – αριθμός που θα είναι πιο δύσκολο να επιτευχθεί ως ηλεκτρικό όχημα Οι πωλήσεις μειώνονται σε μια αγορά που αυξάνεται, όπου κυριαρχούν τα μεγαλύτερα μοντέλα SUV.

Έκκληση για μέτρα και αντιδράσεις

Αντιμετωπίζοντας αυτό που αποκάλεσε την «αποθαρρυντική προοπτική… προστίμων πολλών δισεκατομμυρίων ευρώ» το επόμενο έτος, η ACEA προέτρεψε την ΕΕ να εφαρμόσει «επείγοντα μέτρα ανακούφισης». Ωστόσο, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή φαίνεται να πιστεύει ότι η ευθύνη για τη δύσκολη θέση της εναπόκειται τουλάχιστον εν μέρει στον ίδιο τον κλάδο.

«Υπάρχουν ακόμη 15 μήνες για τις πωλήσεις αυτοκινήτων και η βιομηχανία έχει χρόνο…για να πετύχει τους στόχους της», δήλωσε εκπρόσωπος της Επιτροπής στους δημοσιογράφους την Τρίτη. «Αξίζει επίσης να υπενθυμίσουμε ότι ο στόχος για το 2025 συμφωνήθηκε το 2019 και… έχουμε σχεδιάσει αυτές τις πολιτικές με τρόπο ώστε ο κλάδος να έχει χρόνο να προσαρμοστεί».

Περαιτέρω προθεσμίες μείωσης των εκπομπών που εγκρίθηκαν πέρυσι σημαίνει ότι μόνο αυτοκίνητα και φορτηγά που δεν εκπέμπουν καθόλου CO2 μπορούν να πωλούνται στην ΕΕ από το 2035 – μια de facto απαγόρευση των μοντέλων βενζίνης και ντίζελ.

Το λόμπι της αυτοκινητοβιομηχανίας θέλει επίσης αυτή η αναθεώρηση, και για τα βαρέα φορτηγά οχήματα. Οι βιομηχανικοί τομείς, από γεννήτριες έως κατασκευαστές μπαταριών που πρόκειται να ωφεληθούν από την ταχεία ηλεκτροδότηση του ενεργειακού συστήματος της Ευρώπης ασκούν σκληρές πιέσεις για να τηρήσει η ΕΕ τους τρέχοντες στόχους της.

Πηγή: Euronews