Skip to main content

Εντατικοί έλεγχοι και πρόστιμα για τα ανασφάλιστα οχήματα – Online εκκαθάριση για τα αδρανή

(ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ/ EUROKINISSI)

Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις ατυχημάτων με ανασφάλιστα οχήματα

Μία ολοκληρωμένη βάση δεδομένων η οποία θα ενημερώνεται σε πραγματικό χρόνο ποιο όχημα είναι ανασφάλιστο και ποιο δεν έχει περάσει ΚΤΕΟ επιδιώκει να δημιουργήσει το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών μέσω νομοσχεδίου που τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση μέχρι τις 24 Μαΐου οπότε στη συνέχεια θα πάρει το δρόμο για τη Βουλή.

Μέσω του νομοσχεδίου δίνεται επίσης στις αρμόδιες υπηρεσίες του Δημοσίου να εκκαθαρίσουν τα μητρώα οχημάτων που τηρούν από τα αδρανή οχήματα και για τον εντοπισμό εκείνων που κυκλοφορούν χωρίς να πληρούν τους νόμιμους όρους, η επικαιροποίηση του ρυθμιστικού πλαισίου θέσης και άρσης της κατάστασης ακινησίας οχημάτων, καθώς και του τρόπου μείωσης των προσαυξήσεων των τελών κυκλοφορίας,

Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις ατυχημάτων με ανασφάλιστα οχήματα με αποτέλεσμα πολλοί ιδιοκτήτες οχημάτων να αναγκάζονται να πληρώνουν μεγαλύτερα ασφάλιστρα προκειμένου να καλυφθούν σε περίπτωση εμπλοκής με ανασφάλιστο όχημα. Όπως προκύπτει από τις διατάξεις του νομοσχεδίου του ΥΠΕΘΟΟ, οι έλεγχοι θα είναι συνεχείς ώστε οι παραβάτες να μην έχουν πολλά περιθώρια να ξεφύγουν. Στη μάχη των ελέγχων ρίχνονται η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), τα υπουργεία Μεταφορών, Προστασίας του Πολίτη, Ασφαλιστικές εταιρείες και όλοι οι εμπλεκόμενοι.

Μέσω του νομοσχεδίου ενεργοποιείται ένα νέο σύστημα ηλεκτρονικών ελέγχων αξιοποιώντας διαφορετικές βάσεις δεδομένων του Δημοσίου για τον εντοπισμό:

● ανασφάλιστων οχημάτων,

● οχημάτων που δεν έχουν υποβληθεί σε έλεγχο ΚΤΕΟ,

● οχημάτων των οποίων οι ιδιοκτήτες δεν έχουν καταβάλει τα τέλη κυκλοφορίας ή τις οφειλές που μπορεί να προκύψουν σε περίπτωση μεταβίβασης.

Οι έλεγχοι θα διενεργούνται τουλάχιστον σε εξάμηνη βάση από την ΓΓΠΣ με ηλεκτρονική διασταύρωση δεδομένων από τις βάσεις δεδομένων της ΑΑΔΕ, των Υπουργείων Υποδομών και Μεταφορών, Προστασίας του Πολίτη, Εσωτερικών και Μετανάστευσης και Ασύλου, της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών, από το μητρώο Ασφαλισμένων Οχημάτων του Επικουρικού Κεφαλαίου, της Εναλλακτικής Διαχείρισης Οχημάτων Ελλάδος και του ΤAXISnet.

Εφόσον εντοπιστούν παραβάσεις, ειδοποιείται ο κάτοχος της άδειας κυκλοφορίας του οχήματος και ορίζονται τα εξής πρόστιμα:

● Σε περίπτωση ανασφάλιστου οχήματος:

– 1.000 ευρώ για τα λεωφορεία και φορτηγά δημόσιας χρήσης,

– 500 ευρώ για τα επιβατηγά και άλλα οχήματα κάθε φύσης,

– 250 ευρώ για τα δίκυκλα.

● Σε περίπτωση που διαπιστώνεται οφειλή τελών κυκλοφορίας ενός τουλάχιστον έτους βεβαιώνονται στο σύνολό τους τα οφειλόμενα τέλη κυκλοφορίας μετά του προστίμου που αναλογεί.

● Σε περίπτωση που διαπιστώνεται ότι το όχημα δεν έχει υποβληθεί εμπροθέσμως σε περιοδικό τεχνικό έλεγχο Κ.Τ.Ε.Ο., επιβάλλεται από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών το προβλεπόμενο πρόστιμο.

Ο ιδιοκτήτης έχει δικαίωμα ένστασης εντός 5 εργάσιμων ημερών από την επιβολή του προστίμου. Η ένσταση εξετάζεται εντός 30 εργάσιμων ημερών.

Σημειώνεται ότι, μετά τη διαπίστωση της παράβασης, διενεργείται εκ νέου ηλεκτρονικός έλεγχος σε διάστημα έως 3 μηνών από την επιβολή του προστίμου. Εφόσον διαπιστωθεί ότι ο ιδιοκτήτης δεν έχει εκ νέου συμμορφωθεί, εκτός από το πρόστιμο που επιβάλλεται, αφαιρείται η άδεια κυκλοφορίας και οι πινακίδες του οχήματος. Τα παραπάνω επιστρέφονται μόνο με την προσκόμιση του σχετικού συμβολαίου ασφάλισης ή του ισχύοντος δελτίου ΚΤΕΟ ή της βεβαίωσης περί μη οφειλής των τελών κυκλοφορίας, κατά περίπτωση, και της απόδειξης καταβολής του προστίμου.

Οχήματα σε αδράνεια

Οχήματα τα οποία δεν έχουν διαγραφεί, ούτε έχουν τεθεί σε οικειοθελή ή αναγκαστική ακινησία και εμφανίζονται σε κυκλοφορία στα Μητρώα Οχημάτων του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη και της ΑΑΔΕ, χαρακτηρίζονται ως αδρανή, όταν τα τελευταία 7 τουλάχιστον έτη, συμπεριλαμβανομένου του έτους διασταύρωσης, δεν είναι τακτοποιημένα σωρευτικώς ως προς:

α) την καταβολή των αναλογούντων τελών κυκλοφορίας ή χρήσης ή, όταν προβλέπεται, ως προς την ετήσια αναθεώρηση της άδειας κυκλοφορίας τους, και

β) την υποχρέωση ασφάλισης και
γ) τη διενέργεια ελέγχου σε Κέντρο Τεχνικού Ελέγχου Οχημάτων (Κ.Τ.Ε.Ο.), για οχήματα που υποχρεούνται σε περιοδικό τεχνικό έλεγχο.
Μετά τη διενέργεια διασταυρώσεων η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης (Γ.Γ.Π.Σ.Ψ.Δ.) καταρτίζει λίστες εγγραφών των:

α) οχημάτων με στοιχεία προς διόρθωση στα μητρώα οχημάτων,
β) οχημάτων που δεν κατέστη δυνατό να ταυτοποιηθούν και
γ) αδρανών οχημάτων,

τις οποίες διαβιβάζει μέσω διαλειτουργικότητας ή με αποστολή ηλεκτρονικών αρχείων μέσω ασφαλούς διαδικασίας στα Υπουργεία Υποδομών και Μεταφορών, Προστασίας του Πολίτη και στην ΑΑΔΕ. Τα συγκεκριμένα οχήματα τίθενται αυτομάτως σε κατάσταση προσωρινής αδράνειας στα σχετικά ηλεκτρονικά Μητρώα.

Τα οχήματα που περιέρχονται σε κατάσταση προσωρινής αδράνειας δεσμεύονται σε όλα τα ηλεκτρονικά συστήματα των συναρμόδιων Υπηρεσιών και δεν επιτρέπεται καμία ενέργεια, η οποία μεταβάλλει την κατάσταση του οχήματος. Οι ιδιοκτήτες, συνιδιοκτήτες ή κάτοχοι των εν λόγω οχημάτων θα ειδοποιούνται από τη Γ.Γ.Π.Σ.Ψ.Δ. με ηλεκτρονικό τρόπο ή με αποστολή ενημερωτικού εγγράφου για τη θέση του οχήματός τους σε προσωρινή αδράνεια, ώστε να προβούν εντός 20 ημερών στις παρακάτω ενέργειες:
α) αν το όχημα δεν υφίσταται ή δεν κυκλοφορεί στην Ελλάδα, να επικαιροποιήσουν την κατάσταση του οχήματός τους στην ειδική ηλεκτρονική εφαρμογή της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης με:
αα) τη συμπλήρωση ηλεκτρονικής υπεύθυνης δήλωσης, με την οποία ζητείται η αλλαγή κατάστασης του οχήματος σε οριστική αδράνεια ή
αβ) τη συμπλήρωση ηλεκτρονικής υπεύθυνης δήλωσης, με την οποία ζητείται η διαγραφή του οχήματος ή η θέση αυτού σε αναγκαστική ακινησία, και την επιπλέον ηλεκτρονική ανάρτηση των σχετικών αποδεικτικών στοιχείων,

Αν το όχημα βρίσκεται στην Ελλάδα:
να προβούν στις δέουσες ενέργειες προς την ΑΑΔΕ ή την αρμόδια Διεύθυνση Μεταφορών και Επικοινωνιών της Περιφέρειας ή το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, ώστε να το θέσουν σε ακινησία ή

να υποβάλουν στην ειδική ηλεκτρονική εφαρμογή της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης ηλεκτρονική υπεύθυνη δήλωση για την κυκλοφορία του οχήματος στη χώρα, και επιπλέον να αναρτήσουν ηλεκτρονικά τα σχετικά αποδεικτικά στοιχεία.

Σε οποιαδήποτε περίπτωση αμφισβήτησης του περιεχομένου της ειδοποίησης ως προς τα στοιχεία του οχήματος ή της ιδιοκτησίας αυτού, να υποβάλουν στην ειδική ηλεκτρονική εφαρμογή της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης ηλεκτρονική υπεύθυνη δήλωση και τα κατά περίπτωση απαιτούμενα δικαιολογητικά.

Η θέση οχημάτων σε κατάσταση προσωρινής αδράνειας σύμφωνα με το παρόν δεν συνεπάγεται την απαλλαγή από την καταβολή τελών κυκλοφορίας, τον έλεγχο Κέντρου Τεχνικού Ελέγχου Οχημάτων, την ασφάλιση ή λοιπές υποχρεώσεις, οι οποίες βαρύνουν το όχημα.

Σε κατάσταση οριστικής αδράνειας περιέρχονται αυτοδικαίως οχήματα:

α) παλαιότητας άνω των 40 ετών για τα οποία

αα) είτε ο ιδιοκτήτης δεν προβαίνει σε ενέργειες επικαιροποίησης εντός τριμήνου από την ειδοποίηση είτε ανήκουν σε θανόντες,
β) τα οποία, για το διάστημα των τελευταίων 15 ετών, δεν είναι σωρευτικώς τακτοποιημένα, ως προς την καταβολή των αναλογούντων τελών κυκλοφορίας ή χρήσης ή, όταν προβλέπεται, ως προς την ετήσια αναθεώρηση της άδειας κυκλοφορίας τους, την υποχρέωση ασφάλισης και τη διενέργεια ελέγχου ΚΤΕΟ. Η αυτοδίκαιη περιέλευση σε κατάσταση οριστικής αδράνειας πραγματοποιείται χωρίς προηγούμενη ειδοποίηση των ιδιοκτητών, συνιδιοκτητών ή κατόχων, εάν το όχημα δεν εμφανίζεται στις φορολογικές δηλώσεις τους τα προηγούμενα 5 φορολογικά έτη.

Οχήματα, τα οποία εντοπίζονται σε κατάσταση προσωρινής αδράνειας σε περισσότερες από 3 διαδοχικές ηλεκτρονικές διασταυρώσεις, περιέρχονται κατά την τέταρτη διασταύρωση αυτοδικαίως σε κατάσταση οριστικής αδράνειας, στα κατά περίπτωση Μητρώα Οχημάτων του Υπουργείου Υποδομών Μεταφορών, του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη και της Α.Α.Δ.Ε., καθώς και στις σχετικές εφαρμογές της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης.

Στα οχήματα που τίθενται σε κατάσταση οριστικής αδράνειας ή διαγράφονται :
α) δεν επιβάλλονται τέλη κυκλοφορίας που αντιστοιχούν στη χρονική περίοδο κατά την οποία περιήλθαν σε κατάσταση οριστικής αδράνειας, καθώς και τέλη κυκλοφορίας επόμενων ετών,
β) παρέλκει η υποχρέωση διενέργειας ελέγχου ΚΤΕΟ και ασφάλισης και
γ) δεν επιτρέπεται η κυκλοφορία τους.

Εάν καταληφθεί σε κυκλοφορία όχημα που βρίσκεται σε οριστική αδράνεια ή έχει διαγραφεί επιβάλλεται στον ιδιοκτήτη ή στον κάτοχό τους διοικητικό πρόστιμο ύψους δέκα χιλιάδων (10.000) ευρώ, καθώς και τα τέλη κυκλοφορίας που αναλογούν στο όχημα για το έτος εντοπισμού. Αρμόδιο όργανο για την επιβολή είναι η ΑΑΔΕ, η οποία βεβαιώνει τα αναλογούντα ποσά στον Α.Φ.Μ. του ιδιοκτήτη ή κατόχου μέσω του συστήματος TAXISnet και κοινοποιεί την πράξη επιβολής του προστίμου ηλεκτρονικά. Σε περίπτωση συνιδιοκτησίας, για το πρόστιμο και τα τέλη κυκλοφορίας του παρόντος ευθύνονται αλληλεγγύως και εις ολόκληρον όλοι οι συνιδιοκτήτες.

Η επαναφορά σε κυκλοφορία οχήματος, το οποίο έχει περιέλθει σε οριστική αδράνεια, είναι δυνατή σε εξαιρετικές περιπτώσεις, με την έκδοση παραβόλου ύψους εκατόν πενήντα (150) ευρώ και κατόπιν τεκμηριωμένης αίτησης προς τη Διεύθυνση Μεταφορών και Επικοινωνιών της οικείας Περιφέρειας ή τις αρμόδιες Υπηρεσίες της Ελληνικής Αστυνομίας, οι οποίες παρέχουν τη σχετική έγκριση ή απορρίπτουν την αίτηση. Η επαναφορά συνεπάγεται όλες τις φορολογικές, ασφαλιστικές και λοιπές υποχρεώσεις σε σχέση με το όχημα για το έτος επαναφοράς και εφεξής.