Ήταν εκεί, γύρω στα 1980-83, όταν το μικρό 3θυρο λευκό Civic αποτελούσε το μεταφορικό μέσο της νεανικής μας παρέας. Με αυτό ξημερωνόμαστε σε κάποια παραλία της Εύβοιας, με αυτό κατηφορίζαμε την Λ. Κηφισίας και στο Pioneer, με treble +9 και bass +4 στο equalizer ακούγαμε Billie Jean, με αυτό τραβάγαμε απότομες ανηφόρες με 2α, όταν άλλα μικρά της εποχής «κρέμαγαν» με 1η. Το πιο σπιρτόζικο subcompact (αυτή την κατηγοριοποίηση είχε από το 1972 έως το 2000 και μετά πέρασε στα compact), άφησε το στίγμα του, ως γνήσιο ιαπωνικό προϊόν, αξιόπιστο και τέρας αντοχής. Aκολούθησαν πολλά και διαφορετικά Civic, τα οποία μεγάλωναν διαρκώς, -όπως κι εμείς, άλλωστε-, πότε πιο συντηρητικά, πότε… επαναστατικά, φουτουριστικά, τολμηρά, ακολουθώντας τις τάσεις κάθε εποχής, χωρίς ωστόσο να άγονται και να φέρονται, απλώς και μόνο, από τις γραμμές του μάρκετινγκ. Η Ηonda αντιμετώπιζε το συγκεκριμένο μοντέλο (δίπλα στα άλλα της γκάμας της) σαν ένα ζωντανό εργαστήρι τεχνολογικής ανάπτυξης, με έμφαση στις επιδόσεις, αλλά και την οικονομία καυσίμου.
Με τα χρόνια, χάσαμε τον λογαριασμό, κυριολεκτικά, οι εικόνες των Civic έπαιζαν ένα τρελό παιχνίδι στο μυαλό μας, αλλά παντού μας έκανε φλας ως κοινός παρονομαστής η… ταμπέλα «VTEC», η αναγνωρίσιμη σφραγίδα που συνοδεύει ακόμη και την 11η γενιά του. Αυτή τη φορά, ακολουθώντας ορθώς το «ρεύμα» της εποχής, αποκλειστικά με υβριδικό σύστημα κίνησης (αυτοφορτιζόμενο). O λόγος για την τεχνολογία e:HEV της ιαπωνικής εταιρείας, που συνδυάζει 2λιτρο άμεσο ψεκασμού i-VTEC βενζινοκινητήρα 143 ίππων, δυο συμπαγείς ηλεκτροκινητήρες, μια μπαταρία ιόντων λιθίου και ένα κιβώτιο σταθερής σχέσης μετάδοσης από το μέλλον που κινεί τους εμπρός τροχούς. Συνολικά, παράγει 184 ίππους και 315 Nm ροπής, ενώ μπορεί να επιταχυνθεί από 0-100 χλμ/ώρα σε 7,8 δευτ. και η μέγιστη ταχύτητα να φτάσει 180 χλμ./ώρα. Η επίσημη μέση κατανάλωση καυσίμου αναφέρει 4,7 λίτρα/100 χλμ. και εκπομπές CO2 στα 108 γρ./χλμ. Εμείς στην καθημερινή κίνηση είδαμε από 5,7 μέχρι 7,8 λίτρα/100 χλμ, χωρίς ιδιαίτερες παραχωρήσεις αλλά και χωρίς ακρότητες παρότι μας προκαλούσε και μας συγκινούσε το «όλον» να πάμε κι άλλο κι άλλο… Ειδικότερα, στα πιο τεχνικά και πρακτικά έχουμε και λέμε: ο θερμικός κινητήρας παίζει το ρόλο της γεννήτριας και την κίνηση δίνει κατά κανόνα το ισχυρότερο ηλεκτρικό μοτέρ μέσω του ηλεκτρονικά ελεγχόμενου κιβωτίου eCVT (Constant Velocity Transmission). Σε περίπτωση που οι ταχύτητες είναι υψηλές, ένας συμπλέκτης εμπλέκει απευθείας τον κινητήρα βενζίνης με τους τροχούς. Και άμεση είναι η ροπή και δυνατό το τράβηγμα και άριστες οι επιδόσεις, με γενικά αθόρυβη και ηλεκτρική αίσθηση λειτουργίας. Θαυμάσια κύλιση, στιβαρό και ισορροπημένο πλαίσιο, αριστοτεχνικά ρυθμισμένη ανάρτηση, ακριβές και πολύ καλό σε αίσθηση τιμόνι, δυνατά φρένα.
Οι διαστάσεις του παρόντος Civic σε μήκος, πλάτος, ύψος και μεταξόνιο διαμορφώνονται στα 4.551 χλστ., 1.408 χλστ., 1.802 χλστ. και 2.734 χλστ. αντίστοιχα. Σχεδιαστικά διατηρεί το hatchback αμάξωμα και τις δυναμικές γραμμές του. Ε, καλά τώρα, ουδεμία σχέση με το πάλαι ποτέ «σιβικάκι» πρώτης γενιάς, αλλά, είπαμε ότι με τα χρόνια (μισόν αιώνα+) εθιστήκαμε στη σταδιακή μετεξέλιξή του. Ιδιαίτερη εντύπωση προκαλούν, σήμερα, το χαμηλότερο εμπρός καπό, τα Led φωτιστικά σώματα εμπρός-πίσω, η μετακίνηση των εμπρός κολόνων του παρμπρίζ προς τα πίσω, οι πλευρικοί καθρέπτες που ενσωματωθήκαν στις πόρτες και οι τροχοί των 17 ή 18 ιντσών.
Μέσα στην ποιοτικότατη (Honda γαρ) και πλήρως εξοπλισμένη καμπίνα, συναντάμε σύστημα πολυμέσων Honda Connect με οθόνη αφής 9 ιντσών, το οποίο υποστηρίζει πλοήγηση καθώς και συνδεσιμότητα μέσω Apple CarPlay και Android Auto, ψηφιακό πίνακα οργάνων με οθόνη 7 ή 10, 2 ιντσών, επιφάνεια για ασύρματη φόρτιση του smartphone, Bose ηχοσύστημα με 12 ηχεία και θύρες USB, ενώ η χωρητικότητα του πορτμπαγκάζ βρίσκεται στα 415 λίτρα.
Κακά τα ψέματα, με πολύ σοβαρό τεχνολογικό υπόβαθρο, ποιότητα, αξιοπιστία, οδηγοκεντρικό DNA (και εκδόσεις Type R που μας εξιτάρουν, μην το ξεχνάμε), το Honda Civic τελευταίας γενιάς γράφει τη δική του μοναδική ιστορία, αφού μπορεί να καλύψει ευρεία γκάμα αγοραστών/χρηστών, πραγματικών οδηγών, που τα θέλουν όλα. Με τη μέγιστη ασφάλεια, ένα ακόμη τομέα στον οποίο το Civic τα «δίνει όλα» σε ένα πακέτο. Προσοχή, η τιμή πια είναι για ένα πιο απαιτητικό κοινό που μπορεί να έχει ό,τι ζητάει και δεν νιώθει πως κάτι το χαλάει ή του λείπει, ενώ παράλληλα δεν θέλει να πάει ακόμη πιο ψηλά σε εκταμιεύσεις -ίσως περιττές για όποιον ξέρει τι να παίρνει από ένα πλήρες σύγχρονο αυτοκίνητο- “for glamorous” σήματα. Το Civic διατίθεται στις εξοπλιστικές εκδόσεις Elegance, Sport και Advance με τιμές 38.900 ευρώ, 43.500 ευρώ και 47.700 ευρώ αντίστοιχα.