Κι όμως, πέρασαν δέκα χρόνια από τότε που βγήκε στις αγορές η πρώτη Macan, το σπορ SUV της Porsche. Από το 2014, η Porsche έχει παραδώσει περισσότερα από 800.000 μοντέλα Macan, παγκοσμίως. Η εταιρεία εκτιμά ότι αυτή η μεγάλη επιτυχία θα συνεχιστεί με τον αμιγώς ηλεκτρικό διάδοχό της, που παράγεται με ουδέτερες καθαρές εκπομπές άνθρακα στο εργοστάσιο της Λειψίας. Τα νέα μοντέλα αναμένεται να παραδοθούν στους πρώτους πελάτες κατά το δεύτερο εξάμηνο του έτους. Οι τιμές, συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ και ειδικού ανά χώρα εξοπλισμού, ξεκινούν στη Γερμανία από € 83.993 για τη Macan 4 και € 114.576 για τη Macan Turbo.
Ας πάρουμε, όμως, τα πράγματα από την αρχή. Τα κύρια χαρακτηριστικά: προοδευτικός, διαχρονικός σχεδιασμός, δυνατές επιδόσεις Porsche, μεγάλη αυτονομία και πρακτικότητα στην καθημερινή χρήση. «Η Macan περνάει σε ένα τελείως νέο επίπεδο – με εξαιρετική ηλεκτρική απόδοση, τη νέα τεχνολογία Porsche Driver Experience και πολύ εντυπωσιακό design» αναφέρει ο Oliver Blume, Πρόεδρος του Εκτελεστικού Συμβουλίου της Porsche AG, με αφορμή την παγκόσμια πρώτη παρουσίαση στη Σιγκαπούρη.
«Με την αμιγώς ηλεκτρική Macan στόχος μας είναι να προσφέρουμε το πιο σπορ μοντέλο στην κατηγορία του», εξηγεί ο Jörg Kerner, Αντιπρόεδρος της Σειράς Προϊόντων Macan. Η Porsche χρησιμοποιεί κατ’ αποκλειστικότητα την τελευταία γενιά κινητήρων μόνιμου μαγνήτη PSM στον μπροστινό και πίσω άξονα για εξαιρετική αποδοτικότητα και απόλυτη σταθερότητα στην παραγωγή ισχύος. Οι αριθμοί επιβεβαιώνουν από μόνοι τους την κορυφαία ηλεκτρική απόδοση: Σε συνδυασμό με το σύστημα Launch Control, η Macan 4 αποδίδει ισχύ overboost έως 408 ίππους, ενώ η Macan Turbo εντυπωσιάζει ακόμη περισσότερο με 639ίππους. Η μέγιστη ροπή είναι 650 και 1.130 Nm, αντίστοιχα, διασφαλίζοντας εξαιρετικές επιδόσεις. Η Macan 4 επιταχύνει από 0 στα 100 χλμ/ώρα μέσα σε 5,1 δευτερόλεπτα, ενώ η Macan Turbo σε μόλις 3,3 δευτερόλεπτα. Οι τελικές ταχύτητες των δύο μοντέλων είναι 220 και 260 χλμ/ώρα, αντίστοιχα.
Οι ηλεκτροκινητήρες τροφοδοτούνται από μια μπαταρία ιόντων λιθίου στο κάτω μέρος του αμαξώματος, με μικτή χωρητικότητα 100 kWh, από τα οποία μπορούν να αξιοποιηθούν ενεργά έως και 95 kWh. Η μπαταρία υψηλής τάσης είναι κεντρικό στοιχείο στην καινοτόμο τεχνολογία Premium Platform Electric (PPE) με αρχιτεκτονική στα 800 V, την οποία η Porsche χρησιμοποιεί για πρώτη φορά στη νέα Macan.
Σημαντικό: Η ισχύς φόρτισης DC φτάνει τα 270 kW, με την μπαταρία να φορτίζεται από το 10 στο 80% μέσα σε περίπου 21 λεπτά σε κατάλληλο σταθμό ταχείας φόρτισης. Σε σταθμούς 400 V, ένας διακόπτης υψηλής τάσης στο εσωτερικό της μπαταρίας ενεργοποιεί τη λειτουργία «bank charging» χωρίζοντας την μπαταρία 800 V σε δύο μπαταρίες, η καθεμία με ονομαστική τάση 400 V. Έτσι επιτυγχάνεται εξαιρετικά αποδοτική φόρτιση, με έως και 135 kW, χωρίς να απαιτείται πρόσθετος ενισχυτής υψηλής τάσης. Η οικιακή φόρτιση AC αγγίζει τα 11 kW.
Η ανάκτηση ενέργειας από τους ηλεκτροκινητήρες φτάνει έως και 240 kW κατά τη διάρκεια της οδήγησης. Το ενσωματωμένο σύστημα ισχύος Integrated Power Box (IPB) βελτιώνει ακόμη περισσότερο την αποδοτικότητα των νέων μοντέλων Macan, ενώ παράλληλα μειώνει το βάρος και εξοικονομεί χώρο. Το καινοτόμο και μικρών διαστάσεων σύστημα IPB συνδυάζει τρία στοιχεία – τον φορτιστή AC επί του οχήματος, τον θερμαντήρα υψηλής τάσης και τον μετατροπέα DC/DC. Η συνδυασμένη αυτονομία κατά WLTP αγγίζει τα 613 km για τη Macan 4 και τα 591 χλμ για τη Macan Turbo.
Δυναμικός σχεδιασμός: Χάρη στις πιο έντονες αναλογίες και το σχεδιαστικό DNA της Porsche η νέα Macan εντυπωσιάζει με τη δυναμική και επιβλητική της εμφάνιση. «Με την αμιγώς ηλεκτρική Macan, ένα ήδη καθιερωμένο προϊόν Porsche μετατρέπεται σε ηλεκτρικό», αναφέρει ο Michael Mauer, Αντιπρόεδρος στο τμήμα Style Porsche. «Η νέα Macan είναι σαφώς αναγνωρίσιμη ως μέλος της οικογένειας προϊόντων Porsche. Οι κλασικές αναλογίες Porsche έχουν εξελιχθεί ακόμη περισσότερο για να προσαρμοστούν με τον βέλτιστο δυνατό τρόπο στις προκλήσεις ενός ηλεκτρικού οχήματος. Έτσι τονίζεται ακόμη περισσότερο η σπορ, μοντέρνα και δυναμική εμφάνιση της Macan. Άλλωστε, ο σχεδιασμός της δεν αφήνει καμία αμφιβολία: Η Macan παραμένει το πιο σπορ αυτοκίνητο στην κατηγορία της, ακόμη και σε ηλεκτρική μορφή.»
Η ήπια κλίση του καπό και οι έντονες γραμμές των φτερών προσδίδουν στη βασική έκδοση του SUV, με μήκος 4.784 χλστ, πλάτος 1.938 χλστ και ύψος 1.622 χλστ, δυναμική εμφάνιση ακόμη και όταν είναι σε στάση. Η νέα Macan διατίθεται με τροχούς έως 22’’ με ελαστικά διαφορετικών διαστάσεων μπροστά και πίσω. Το μεταξόνιο, με μήκος κατά 86 χλστ μεγαλύτερο από το προηγούμενο μοντέλο (2.893 χλστ), αντισταθμίζεται από μικρότερου μήκους προεξοχές μπροστά και πίσω. Οι προβολείς χωρίζονται σε δύο μέρη: η επίπεδη άνω μονάδα φώτων με φώτα ημέρας τεσσάρων σημείων είναι ενσωματωμένη στα φτερά και αναδεικνύει το πλάτος του αυτοκινήτου, τη στιγμή που η κεντρική μονάδα προβολέων με προαιρετική τεχνολογία Matrix LED έχει τοποθετηθεί λίγο πιο χαμηλά στο μπροστινό μέρος του οχήματος. Η χαρακτηριστική αεροδυναμική γραμμή της Porsche «σβήνει» αρμονικά στο επίπεδο πίσω παράθυρο. Σε συνδυασμό με τις πόρτες χωρίς πλαίσιο και τα χαρακτηριστικά πλαϊνά, το τελικό αποτέλεσμα είναι ένα αυτοκίνητο με πραγματικά κομψό, σπορ σχεδιασμό. Οι ώμοι του αυτοκινήτου είναι τονισμένοι προσδίδοντας στο πίσω μέρος του «μυώδη» εμφάνιση. Το λογότυπο της Porsche είναι πλέον τοποθετημένο κεντρικά στο πίσω μέρος με εμβληματικό 3D φωτισμό.
Η Porsche συνδυάζει, λοιπόν, το σχεδιαστικό DNA της με στοιχεία αεροδυναμικής ειδικά βελτιστοποιημένα για μεγαλύτερη αυτονομία. Χάρη στην τεχνολογία Porsche Active Aerodynamics (PAA) με στοιχεία ενεργητικής και παθητικής αεροδυναμικής και συντελεστή οπισθέλκουσας 0,25, η νέα Macan είναι ένα από τα πλέον αεροδυναμικά SUV στην αγορά – με θετικό αντίκτυπο στην αυτονομία και την κατανάλωση ενέργειας. Το σύστημα PAA περιλαμβάνει το ενεργό πίσω spoiler, τα ενεργά πτερύγια ψύξης στις μπροστινές εισαγωγές αέρα και τα εύκαμπτα καλύμματα στο πλήρως στεγανοποιημένο κάτω μέρος του αμαξώματος. Οι αεραγωγοί κάτω από τη μονάδα προβολέων σε συνδυασμό με το χαμηλωμένο μπροστινό βελτιώνουν τη ροή του αέρα. Στο πίσω μέρος, οι εκλεπτυσμένες άκρες και ο διαχύτης με τα πτερύγια εγγυώνται βελτιωμένη αεροδυναμική.
Απόδοση – πρακτικότητα: Η νέα Macan είναι ένα προσανατολισμένο στην απόδοση SUV με έμφαση στην πρακτικότητα της καθημερινής χρήσης, κορυφαίας ποιότητας εξοπλισμό και ευρύχωρη διαρρύθμιση. Με τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση εξοικονομήθηκε περισσότερος χώρος αποσκευών στο εσωτερικό της Macan. Ανάλογα με το μοντέλο και τον εγκατεστημένο εξοπλισμό, η χωρητικότητα πίσω από το ενιαίο κάθισμα φτάνει τα 540 λτ (διαμόρφωση φορτίου). Επιπλέον, υπάρχει ένας δεύτερος χώρος αποσκευών μπροστά, με χωρητικότητα 84 λτ. Συνολικά προστίθενται 127 λτ χώρου αποσκευών σε σύγκριση με το προηγούμενο μοντέλο. Όταν η πλάτη των πίσω καθισμάτων πέφτει τελείως, η χωρητικότητα του πίσω χώρου αποσκευών μπορεί να φτάσει τα 1348 λτ. Στον εξαιρετικά πρακτικό σχεδιασμό της Macan έρχεται να προστεθεί η μέγιστη ικανότητα ρυμούλκησης έως 2.000 κιλά.
Ανάλογα με το μοντέλο και τον εγκατεστημένο εξοπλισμό, το κάθισμα του οδηγού και του συνοδηγού έχουν χαμηλώσει κατά 28 χλστ σε σχέση με το παρελθόν, ενώ οι πίσω επιβάτες κάθονται κατά 15 χλστ χαμηλότερα, απολαμβάνοντας περισσότερο χώρο για τα πόδια. Ο εσωτερικός χώρος είναι αναμφίβολα Porsche: το πλατύ πιλοτήριο τονίζεται με το ενσωματωμένο μαύρο ταμπλό, ενώ η κεντρική κονσόλα έχει σχεδιαστεί με ανοδική κλίση ώστε να ενισχύει την αίσθηση της χαμηλής και εστιασμένης στην απόδοση θέσης του οδηγού εντός του οχήματος. Ταυτόχρονα, τα μεγάλα παράθυρα δημιουργούν έναν πιο φωτεινό και ευάερο εσωτερικό χώρο. Εκτός από το μοντέρνο ψηφιακό περιβάλλον χρήστη, έχουν επίσης τοποθετηθεί επιλεγμένα αναλογικά στοιχεία ελέγχου – για παράδειγμα, στους αεραγωγούς και στα χειριστήρια του συστήματος κλιματισμού. Μια LED light strip έχει ενσωματωθεί στην έξυπνα σχεδιασμένη διακοσμητική λωρίδα του πιλοτηρίου και των πορτών, η οποία χρησιμεύει ως ατμοσφαιρικός φωτισμός αλλά και ως φωτισμός επικοινωνίας. Ανάλογα με τις συνθήκες, πληροφορεί ή προειδοποιεί – υποδεικνύοντας χαιρετισμούς, διαδικασίες φόρτισης ή τις λειτουργίες των συστημάτων υποβοήθησης οδηγού. Ο εξοπλισμός της νέας Macan προσφέρει μεγάλη γκάμα επιλογών προσαρμογής.
Στόχος της Porsche επίσης, όπως τονίζεται αρμοδίως, είναι να χρησιμοποιεί πιο οικολογικά υλικά στα αυτοκίνητά της. Έτσι, επιλεγμένα στοιχεία στο εσωτερικό της αμιγώς ηλεκτρικής Macan κατασκευάζονται από αντίστοιχα υλικά. Η Macan διαθέτει τελευταίας τεχνολογίας σύστημα οπτικής παρουσίασης και λειτουργικό σχεδιασμό με έως και τρεις οθόνες, στις οποίες περιλαμβάνεται η ανεξάρτητη κυρτή οθόνη 12,6’’ του πίνακα οργάνων και η κεντρική οθόνη 10,9’’. Για πρώτη φορά, ο συνεπιβάτης μπορεί πλέον να βλέπει πληροφορίες, να προσαρμόζει ρυθμίσεις στο σύστημα infotainment ή να κάνει video streaming μέσω της δικής του προαιρετικής οθόνης 10,9’’ ενώ το αυτοκίνητο είναι εν κινήσει. Για πρώτη φορά, η τεχνολογία Porsche Driver Experience περιλαμβάνει επίσης μια οθόνη προβολής στο παρμπρίζ με τεχνολογία επαυξημένης πραγματικότητας. Στοιχεία εικονικής πραγματικότητας, όπως βέλη πλοήγησης, ενσωματώνονται οπτικά στον πραγματικό κόσμο με απόλυτη αρμονία. Η εικόνα εμφανίζεται στον οδηγό σε απόσταση 10 m και αντιστοιχεί στις διαστάσεις μιας οθόνης 87 ιντσών.
Το νέας γενιάς σύστημα infotainment χρησιμοποιεί το λειτουργικό σύστημα Android Automotive. Την ίδια στιγμή, το σύστημα διαχείρισης επικοινωνιών Porsche (PCM) της νέας Macan ανεβάζει τον πήχη στην υπολογιστική απόδοση. Για παράδειγμα, ο φωνητικός βοηθός «Hey Porsche» προτείνει διαδρομές, αλλά και στάσεις για φόρτιση. Μέσω του νέου Porsche App Centre οι επιβάτες μπορούν να έχουν άμεση πρόσβαση σε δημοφιλείς εφαρμογές τρίτων παρόχων και να τις εγκαθιστούν απευθείας στη νέα Macan.
Σπορ αίσθηση – Τετρακίνηση: Η Porsche σχεδίασε τη Macan εστιάζοντας στην «πεμπτουσία» των χαρακτηριστικών δυναμικής οδήγησης Porsche αλλά και σε μια χαρακτηριστική αίσθηση του τιμονιού. «Χάρη στην ιδιαίτερα σπορ διάταξη του καθίσματος, το χαμηλό κέντρο βάρους αλλά και τα εντυπωσιακά χαρακτηριστικά δυναμικής οδήγησης και ακρίβειας του συστήματος διεύθυνσης, η νέα Macan προσφέρει την αληθινή αίσθηση οδήγησης ενός σπορ αυτοκινήτου», εξηγεί ο Αντιπρόεδρος της Σειράς Προϊόντων, Jörg Kerner.
Τόσο η Macan 4 όσο και η Macan Turbo διαθέτουν τετρακίνηση. Οι δύο ηλεκτροκινητήρες ελέγχονται μέσω του ηλεκτρονικού συστήματος ισχύος σε σχεδόν πραγματικό χρόνο. Το ηλεκτρονικά ελεγχόμενο σύστημα διαχείρισης πρόσφυσης Porsche Traction Management (ePTM) λειτουργεί σχεδόν πέντε φορές ταχύτερα από ένα συμβατικό σύστημα τετρακίνησης και αποκρίνεται στην ολίσθηση μέσα σε 10 χιλιοστά του δευτερολέπτου. Επιπλέον, η κατανομή της τετρακίνησης ελέγχεται από το επιλεγμένο πρόγραμμα οδήγησης. Το σύστημα κατανομή ροπής Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus), ένα ηλεκτρονικά ελεγχόμενο μπλοκέ διαφορικό στον πίσω άξονα, συνδράμει στην πρόσφυση, την ευστάθεια οδήγησης και την πλευρική δυναμική της Macan Turbo.
Τα μοντέλα Macan με αερανάρτηση – περιλαμβάνεται στον βασικό εξοπλισμό της Turbo – διαθέτουν το ηλεκτρονικό σύστημα διαχείρισης ανάρτησης Porsche Active Suspension Management (PASM) που μπορεί επίσης να συνδυαστεί προαιρετικά με την ανάρτηση με ατσάλινα ελατήρια. Το σύστημα PASM διαθέτει επίσης αμορτισέρ με τεχνολογία δύο βαλβίδων. Η πιο διευρυμένη διάταξη των αμορτισέρ εγγυάται μεγαλύτερη άνεση αλλά και βελτιωμένες επιδόσεις. Έτσι οι διαφορές μεταξύ των προγραμμάτων οδήγησης γίνονται ακόμη πιο εύκολα αντιληπτές.
Για πρώτη φορά, τέλος, η Macan διαθέτει προαιρετικό σύστημα διεύθυνσης στον πίσω άξονα, με μέγιστη γωνία διεύθυνσης πέντε μοιρών. Το συγκεκριμένο σύστημα επιτρέπει μικρό κύκλο στροφής 11,1 μ μέσα στην πόλη και κατά την εκτέλεση ελιγμών, ενώ ταυτόχρονα παρέχει εξαιρετική οδηγική ευστάθεια σε υψηλότερες ταχύτητες, υποβοηθούμενο από το σύστημα διεύθυνσης μπροστινού άξονα με την εγγυημένη συνέπεια και ακρίβεια μιας Porsche.