Η κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία BYD ξεπέρασε την Tesla ως ο κορυφαίος πωλητής ηλεκτρικών οχημάτων στον κόσμο, βγάζοντας στην αγορά μια σειρά από προσιτά αυτοκίνητα που έδωσαν στους Κινέζους οδηγούς αυτό που ήθελαν. Τώρα μπαίνει με φόρα και στην αγορά των πολυτελών αυτοκινήτων, με ένα διαφορετικό brand, το Yangwang.
Όπως επισημαίνει σε ρεπορτάζ της η Wall Street Journal διαφοροποιεί τη στρατηγική της ώστε να μην βασίζεσαι πια σε εναλλακτικές λύσεις χαμηλότερης τιμής. Τα νέα της μοντέλα περιλαμβάνουν ένα super car αξίας 150.000 δολαρίων, το Yangwang U9, που μοιάζει με Lamborghini και ένα SUV που λέει ότι μπορεί να επί τόπου πλήρη περιστροφή και να επιπλέει στο νερό.
Η Tesla, εν τω μεταξύ, πιστεύει ότι θα συνεχίσει να βλέπει ισχυρή παγκόσμια ζήτηση κυρίως για τα Model 3 και Model Y, τα οποία ανανέωσε πέρυσι. Το Cybertruck της δεν είναι διαθέσιμο στην Κίνα, αν και η αυτοκινητοβιομηχανία σχεδιάζει να παρουσιάσει το όχημα σε roadshow στη χώρα.
Στην Κίνα, τη μεγαλύτερη αγορά ηλεκτρικών οχημάτων στον κόσμο, το μερίδιο αγοράς της Tesla έχει συρρικνωθεί: η BYD πουλά πλέον πέντε αυτοκίνητα για κάθε ένα που πουλάει η αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία. Η δημοτικότητα της BYD έχει αυξηθεί καθώς παρουσιάζει νέα και ποικίλα μοντέλα με γρήγορο ρυθμό, αυξάνοντας το χαρτοφυλάκιο ηλεκτρικών οχημάτων της σε περισσότερα από 24 μοντέλα, καλύπτοντας σχεδόν κάθε γούστο και προϋπολογισμό.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι έχει την υποστήριξη του Γουόρεν Μπάφετ και φιλόδοξα σχέδια εξαγωγών και επέκτασης. Σύμφωνα με στοιχεία της WSJ, έχει ήδη κατακτήσει την κορυφή των πωλήσεων EV στην Ταϊλάνδη και ανεβαίνει γρήγορα σε αγορές όπως η Αυστραλία και το Ισραήλ. Κατασκευάζει εργοστάσια στη Βραζιλία, την Ουγγαρία και την Ταϊλάνδη. Το πρώτο της ναυλωμένο φορτηγό πλοίο χωρητικότητας 7.000 οχημάτων απέπλευσε για την Ευρώπη αυτόν τον μήνα.
Το αν η BYD μπορεί να επαναλάβει την εγχώρια επιτυχία της στην παγκόσμια σκηνή εξαρτάται από το αν μπορεί να μεταφράσει τη φόρμουλα που κερδίζει έναντι των Κινέζων αγοραστών στους διεθνείς καταναλωτές. Στις ΗΠΑ, οι νοτιοκορεάτικες αυτοκινητοβιομηχανίες Hyundai Motor και Kia αναδεικνύονται ως ο μεγαλύτερος ανταγωνισμός της Tesla, προσφέροντας μια ευρύτερη γκάμα οχημάτων.
Τα εμπόδια, που πρέπει να ξεπεράσει
Οι προκλήσεις είναι μεγάλες για την BYD καθώς οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες αντιμετωπίζουν πίεση για τα περιθώρια κέρδους στο εσωτερικό, αντιμετωπίζουν μια έρευνα επιδοτήσεων στην Ευρώπη και παραμένουν σε μεγάλο βαθμό αποκλεισμένες από τις ΗΠΑ. Πέρα από τους υφιστάμενους δασμούς των ΗΠΑ στα κινεζικά αυτοκίνητα, ο νόμος για τη μείωση του πληθωρισμού εξαιρεί τα αυτοκίνητα που κατασκευάζονται με κινεζικά εξαρτήματα από τις εκπτώσεις φόρου EV. Προς το παρόν, η εταιρεία κατασκευάζει και πουλά λεωφορεία και φορτηγά στις ΗΠΑ. Η τρέχουσα στρατηγική της είναι να επικεντρωθεί στα επαγγελματικά οχήματα στις ΗΠΑ, δήλωσε εκπρόσωπος της εταιρείας στην αμερικανική εφημερίδα.
Η BYD εκτιμά ότι θα εξάγει 400.000 αυτοκίνητα στο εξωτερικό φέτος, στόχος που είναι εφικτός, δήλωσε ο αναλυτής της CMB International, Ji Shi. Οι εξαγωγές που προσφέρουν υψηλότερα περιθώρια κέρδους είναι πιθανό να γίνουν η επόμενη κινητήρια δύναμη ανάπτυξης για την BYD, έγραψαν αναλυτές της HSBC σε σημείωμα νωρίτερα αυτό το μήνα.
Η BYD δεν έχει κάνει ακόμη μεγάλη πρόοδο προς τον κύριο προορισμό της: την Ευρώπη. Η BYD εκτιμάται ότι πούλησε περίπου 13.000 αυτοκίνητα στην Ευρωπαϊκή Ένωση πέρυσι, πολύ μακριά από τα 270.000 της Tesla, σύμφωνα με στοιχεία που συγκέντρωσε η εταιρεία δεδομένων GlobalData. Την παγκόσμια πρωτιά την πέτυχε χάρη στις κινεζικές πωλήσεις. Στην Κίνα, η BYD κατείχε σχεδόν το 12% της αγοράς επιβατικών αυτοκινήτων και η Tesla κάτω από το 3% για τους πρώτους 11 μήνες του περασμένου έτους, σύμφωνα με στοιχεία της GlobalData.
Ενώ το Model Y της Tesla παρέμεινε το πιο δημοφιλές ηλεκτρικό αυτοκίνητο στην Κίνα πέρυσι, η BYD διεκδίκησε τα μισά από τα 20 ηλεκτρικά μοντέλα με τις μεγαλύτερες πωλήσεις της χώρας καθώς δημιούργησε νέα μίνι βαν και σεντάν.