Οι πωλήσεις καινούργιων αυτοκινήτων στην Ευρωπαϊκή Ένωση μειώθηκαν κατά 3,3% τον Δεκέμβριο, με «βαρίδι» την επιβράδυνση της ζήτησης στη Γερμανία. Πρόκειται για την πρώτη πτώση που σημειώνεται σε διάρκεια 16 μηνών.
Η πτώση σε ετήσια βάση μπορεί επίσης να αποδοθεί στη συγκριτικά ισχυρή απόδοση της αγοράς τον Δεκέμβριο του 2022, ανέφερε η Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA).
Συνολικά για το 2023 πάντως οι πωλήσεις καινούργιων αυτοκινήτων αυξήθηκαν κατά 13,9% στην Ευρώπη, σε 10,5 εκατομμύρια οχήματα, με διψήφια αύξηση να καταγράφεται στην Ιταλία (+18,9%), την Ισπανία (+16,7%) και τη Γαλλία (+16,1%).
Στη Γερμανία καταγράφηκε μείωση 23% τον Δεκέμβριο, σε ετήσια βάση, με το ξαφνικό τέλος των επιδοτήσεων για την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων. Κατέγραψε εντούτοις άνοδο το 2023 κατά 7,3%. Οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων στη χώρα, που είναι η μεγαλύτερη αγορά ηλεκτρικών οχημάτων στην Ευρώπη, σημείωσε πτώση 47,6% ενώ τα βενζινοκίνητα κατέγραψαν άνοδο 16,1%.
Τα ηλεκτροκίνητα οχήματα – είτε πλήρως ηλεκτρικά μοντέλα, είτε plug-in υβριδικά είτε πλήρως υβριδικά- που πωλήθηκαν στην Ένωση αντιπροσώπευαν το 48,1% του συνόλου των νέων επιβατικών αυτοκινήτων το 2023. Το αντίστοιχο ποσοστό το προηγούμενο έτος ήταν στο 44,2%.
Συγκεκριμένα, τα ηλεκτρικά οχήματα συνέχισαν την κατάκτηση της αγοράς (+37% σε ετήσια βάση). Με μερίδιο στην αγορά 14,6%, ξεπερνούν για πρώτη φορά σ’ ένα ολόκληρο έτος τα ντίζελ (13,6%) τα οποία συνεχίζουν να μειώνονται. Τα οχήματα με μπαταρία δεν αντιπροσώπευαν παρά 9,1% των πωλήσεων το 2021 και 1,9% το 2019.
Οι πωλήσεις πλήρως ηλεκτρικών αυτοκινήτων μειώθηκαν κατά 16,9% τον Δεκέμβριο συγκριτικά με ένα χρόνο νωρίτερα. Η υποχώρηση αποδίδεται στη μειωμένη ζήτηση της Γερμανίας. Συνολικά για το 2023, ωστόοσ, αυξήθηκε κατά 37%.
Η εταιρεία ηλεκτρικών αυτοκινήτων Tesla κατέγραψε πτώση 6,9% στις πωλήσεις του Δεκεμβρίου. Σχεδόν διπλασίασε όμως τις πωλήσεις της στην Ευρώπη κατά το 2023. Η εταιρεία του Έλον Μασκ μείωσε τις τιμές των αυτοκινήτων της Model Y σε όλη την Ευρώπη και την Κίνα τις τελευταίες εβδομάδες.
Οι συνολικές πωλήσει της Volkswagen αυξήθηκαν κατά 1,1% τον Δεκέμβριο, ενώ μειώθηκαν κατά 19,2% και 4,5% για τους Stellantis και Renault, αντίστοιχα.
Καθώς η πώληση καινούργιων οχημάτων με θερμικούς κινητήρες θα απαγορευθεί το 2035 στην Ευρώπη, όλοι οι όμιλοι της αυτοκινητοβιομηχανίας αύξησαν την προσφορά υβριδικών και ηλεκτρικών οχημάτων.
Εντούτοις τα βενζινοκίνητα οχήματα δεν έχουν ηττηθεί: παραμένουν κορυφαία στην αγορά και μπόρεσαν επίσης να επωφεληθούν από την ανάκαμψή της το 2023 (+10,6% σε διάστημα έτους), ιδιαίτερα στην Ιταλία, τη Γερμανία, τη Γαλλία ή το Βέλγιο. Αντιπροσωπεύουν 35,3% των πωλήσεων στην Ευρώπη, με 3,7 εκατομμύρια μονάδες.
Τη μεγαλύτερη άνοδο στην ευρωπαίκή αγορά είχαν ο όμιλος Volkswagen με πωλήσεις 2,8 εκατομμυρίων οχημάτων (+18% σε διάστημα έτους) και ο όμιλος Renault, τρίτος στις πωλήσεις με 1,2 εκατομμύριο μονάδες (+16,9%). Ο δεύτερος μεγαλύτερος ευρωπαϊκός όμιλος, ο Stellantis, παρέμεινε πιο κοντά στους αριθμούς που είχε καταγράψει το 2022, με πωλήσεις 1,9 εκατομμυρίου οχημάτων (+2,9%) και μειώσεις κυρίως για τις μάρκες Fiat και Citroën.