ΤΟ ΤΙ ΑΚΡΙΒΩΣ αντιπροσωπεύει το μοντέρνο SUV με το αιχμηρό προφίλ που βλέπετε στις φωτογραφίες φαίνεται από την αποκρυπτογράφηση του ονόματός του: «bZ» θα πει beyond Zero (πέρα από το μηδέν, δηλ. τους μηδενικούς ρύπους) και το λανσάρισμα του bZ4X σηματοδοτεί τη δημιουργία μιας νέας γκάμας ηλεκτρικών οχημάτων μπαταρίας (Battery Electric Vehicles – BEV). Και είναι το εντελώς νέο Toyota bZ4X το πρώτο, ειδικά σχεδιασμένο ως
πλήρως ηλεκτρικό όχημα της ιαπωνικής εταιρείας που έρχεται να αξιοποιήσει την 25χρονη εμπειρία της Toyota στην τεχνολογία «εξηλεκτρισμένων» (βλ.
πλήρως υβριδικών) οχημάτων.
Το bZ4X είναι επίσης το πρώτο αυτοκίνητο που βασίζεται στη νέα ειδική πλατφόρμα για μοντέλα BEV της εταιρείας -που προκύπτει από την αρχιτεκτονική
οχημάτων e-TNGA- και αποτελεί παράλληλα προϊόν συνεργασίας με τη Subaru. Στο πλαίσιο αυτό, η ενσωμάτωση της μονάδας της μπαταρίας, ως δομικό στοιχείο του οχήματος, κάτω από το πάτωμα, παρέχει τα θεμελιώδη οφέλη του χαμηλού κέντρου βάρους, της άριστης κατανομής βάρους εμπρός/πίσω και της υψηλής ακαμψίας αμαξώματος για αυξημένη άνεση και βελτιωμένη οδική συμπεριφορά. Ενώ η ανάρτηση με γόνατα MacPherson εμπρός και
διάταξη πολλαπλών συνδέσμων πίσω εξασφαλίζει υψηλή ποιότητα κύλισης.
Σε σύγκριση τώρα με το Toyota RAV4, οι εξωτερικές διαστάσεις αποτυπώνουν τα έμφυτα σχεδιαστικά πλεονεκτήματα της e-TNGA. Για παράδειγμα, με
διαστάσεις (ΜxΠxΥ) 4.690×1.860×1.650 mm το bZ4X έχει συνολικό ύψος χαμηλότερο κατά 85 mm, πιο κοντούς προβόλους και ένα μεταξόνιο που είναι
κατά 160 mm μακρύτερο από του RAV4, κάτι που συνεπάγεται μεγαλύτερη άνεση για τους επιβάτες. Η γραμμή του καπό έχει επίσης χαμηλώσει κατά
50 mm, ενώ η συνολική ευελιξία αντανακλάται στη μικρή ακτίνα στροφής των 5,7 m. Επίσης, ο χώρος αποσκευών προσφέρει πολλές δυνατότητες και είναι προσαρμοζόμενος: Με τα πίσω καθίσματα σε όρθια θέση, η χωρητικότητα φτάνει τα 452 lt.
Στο εσωτερικό, το ταμπλό είναι κομψό και χαμηλά τοποθετημένο, αυξάνοντας την ορατότητα του οδηγού και την αίσθηση της «άπλας». Η αρχή «χέρια στο τιμόνι, μάτια στον δρόμο» υποστηρίζεται από το ανθρωποκεντρικό cockpit. Η TFT οθόνη 7” ενδείξεων και πληροφοριών τοποθετείται ακριβώς στο οπτικό πεδίο του οδηγού, πάνω από τη γραμμή του τιμονιού, ώστε να μπορεί να βλέπει τα όργανα με ελάχιστη κίνηση των ματιών. Εξοπλισμένο δε με το νέο «διαισθητικό» σύστημα πολυμέσων Toyota Smart Connect, το bZ4X υπόσχεται κορυφαία συνδεσιμότητα, ενσωματώνοντας μια υψηλής ευκρίνειας
και άκρως εντυπωσιακή οθόνη αφής 12,3 ιντσών -στο κέντρο του ταμπλό- με δυνατότητα έξυπνων φωνητικών εντολών, Cloud σύστημα πλοήγησης και
απρόσκοπτη ασύρματη ενσωμάτωση smartphone. Περνώντας τώρα στο σύστημα κίνησης, βλέπουμε ότι το Toyota bZ4X είναι διαθέσιμο σε εκδόσεις με
κίνηση στους εμπρός ή και στους τέσσερις τροχούς, με έναν ή δύο ηλεκτροκινητήρες αντίστοιχα. Το προσθιοκίνητο (FWD) bZ4X διαθέτει έναν ηλεκτροκινητήρα με ισχύ 150 kW (204 hp) και ροπή 265 Nm, για επιτάχυνση 0-100 km/h σε 8,4’’ και τελική ταχύτητα 160 km/h. Ενώ το τετρακίνητο (AWD)
μοντέλο διαθέτει μέγιστη ισχύ 217,5 hp, ροπή 336 Nm και είναι σε θέση να κατεβάσει τον χρόνο για τα 0 – 100 km/h στα 7,7 δεύτερα.
Το σύστημα κίνησης προσφέρει δε την επιλογή οδήγησης με ένα πεντάλ «single pedal drive», με μία αύξηση στην ανάκτηση ενέργειας μέσω πέδησης, που επιτρέπει στον οδηγό να επιταχύνει και να επιβραδύνει χρησιμοποιώντας μόνο το πεντάλ του γκαζιού.
Σημειώστε ότι το τετρακίνητο μοντέλο διαθέτει από έναν ηλεκτροκινητήρα 80 kW σε κάθε άξονα. Ενώ, χάρη στο σύστημα XMODE με διαφορετικά προγράμματα οδήγησης (drive modes), μπορεί να προσαρμόζει τη συμπεριφορά του στις εκάστοτε συνθήκες βελτιστοποιώντας την πρόσφυση, με ρυθμίσεις για χιόνι/λάσπη, βαθύ χιόνι και λάσπη (κάτω από 20 km/h) και Grip Control για πιο απαιτητική off-road οδήγηση (κάτω από 10 km/h).
Στον τομέα της αυτονομίας, βλέπουμε ότι η μπαταρία ιόντων λιθίου έχει χωρητικότητα 71,4 kWh και προσφέρει κίνηση για πάνω έως 512 km (WLTP)
μέχρι να χρειαστεί επαναφόρτιση. Χάρη δε σε ένα αποδοτικό και αποτελεσματικό σύστημα θέρμανσης, συμπεριλαμβανομένης μιας αντλίας θερμότητας,
ακόμα και σε θερμοκρασίες κάτω του μηδενός, υπάρχει μία μέτρια μόνο μείωση της αυτονομίας.
Σημειώστε ότι υπάρχει δυνατότητα ταχείας φόρτισης DC 150 kW (CCS2) στο 80% σε περίπου 30 λεπτά. Και καθώς η αντοχή στον χρόνο και η αξιοπιστία
είναι συνώνυμα της Toyota, αναμένεται μία ελάχιστη μείωση της απόδοσης της μπαταρίας -γύρω στο 10%- μετά από 10 χρόνια οδήγησης ή 240.000
χιλιόμετρα.
Το Toyota bZ4X ενσωματώνει την πιο εξελιγμένη γενιά Τ-Mate. Πρόκειται για μια ολοκληρωμένη γκάμα συστημάτων ενεργητικής ασφάλειας Toyota Safety Sense και Advanced Driver Assistance με νέες λειτουργίες, όπως το σύστημα υποβοήθησης διεύθυνσης σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης (DESA), το σύστημα υποβοήθησης ασφαλούς εξόδου από το όχημα (SEA) και τις Οver Τhe Air (ΟΤΑ) ανανεώσεις, ώστε οι λειτουργίες του να εξελίσσονται διαρκώς.
Αυτό το πακέτο τεχνολογιών μπορεί να βοηθήσει τον οδηγό στην επίτευξη του απόλυτου στόχου κινητικότητας για την κοινωνία: «μηδενικοί θάνατοι και
τραυματισμοί σε τροχαία ατυχήματα».
Αξίζει δε να σημειωθεί ότι, χάρη στην αύξηση της εμβέλειας του ραντάρ χιλιοστομετρικού κύματος και της μονοεστιακής κάμερας, η απόδοση κάθε συστήματος έχει αυξηθεί.
Νέα χαρακτηριστικά περιλαμβάνουν την επέκταση του συστήματος αποφυγής σύγκρουσης PreCollision System για την αναγνώριση επερχόμενων ή
διερχόμενων οχημάτων, τη συγκράτηση επιτάχυνσης σε χαμηλές ταχύτητες και την υποστήριξη σε φρενάρισμα έκτακτης ανάγκης.