ΟΙ ΠΡΩΤΕΣ εντυπώσεις ως τώρα, από την πληθώρα αμιγώς ηλεκτροκίνητων μοντέλων (EV) που προωθούνται στις αγορές του κόσμου, είναι πως μας εισάγουν σε ένα νέο κεφάλαιο πολιτισμένης, ήσυχης κυκλοφορίας, με μηδενικές εκπομπές ρύπων σε τοπικό επίπεδο. Και, μάλιστα, χωρίς παραχωρήσεις στις επιδόσεις, την ασφάλεια και την άνεση.
Κάποιοι τα ξορκίζουν, κάποιοι τα υιοθετούν πάραυτα και οι κατασκευαστές επενδύουν τεράστια ποσά για να προσαρμοστούν στη νέα πραγματικότητα, καθώς οι κυβερνήσεις έχουν αποφασίσει ότι για λόγους αντιμετώπισης της κλιματικής κρίσης αυτά είναι τα οχήματα του μέλλοντος, τα οποία θα περιορίσουν/καταργήσουν με τον καιρό τα υγρά καύσιμα.
Επί του παρόντος, οι τιμές των EV παραμένουν υψηλές στις περισσότερες αγορές και η λύση για την απόκτησή τους σε ευρύτερη κλίμακα είναι τα προγράμματα επιδοτήσεων, κάτι που ισχύει και στην Ελλάδα. Το μεγάλο στοίχημα των υποδομών φόρτισης παραμένει και είναι κρίσιμο, αφού η εξασφάλιση αυτονομίας των οχημάτων του είδους, ειδικά στο ταξίδι με μεγάλες ταχύτητες, απαιτεί συχνές φορτίσεις.
Η εγκατάσταση φορτιστών σε δημόσιους, ημιδημόσιους ή ιδιωτικούς χώρους πληθαίνει και χρόνο με τον χρόνο η εικόνα αλλάζει. Το πρόβλημα όπου υπάρχει πυκνή δόμηση στα αστικά κέντρα δεν αντιμετωπίζεται εύκολα, άρα η φόρτιση στο σπίτι δεν μπορεί να καλύψει όλους τους χρήστες και έτσι αναζητούνται άλλες λύσεις (ανοιχτοί χώροι, γραφεία και επιχειρήσεις με εγκαταστάσεις στάθμευσης, πάρκινγκ, πρατήρια κλπ).
Δεν μπορούμε, λοιπόν, παρά να παρακολουθήσουμε αντικειμενικά και με ενδιαφέρον τα τελευταία στοιχεία και τις παγκόσμιες εξελίξεις γύρω από την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης, καταγράφοντας τα τελευταία δεδομένα σε επίπεδο πολιτικών στην ευρύτερη περιοχή και στη χώρα μας ειδικότερα. Είναι, άλλωστε, πολύ νωρίς να κάνουμε… ταμείο όπως λέει και η αγορά.
· Σε διεθνές επίπεδο η υιοθέτηση EV βρίσκεται σε άνοδο, με τις πωλήσεις EV να διαγράφουν ρεκόρ 7,9% των συνολικών πωλήσεων του κλάδου το τρίτο τρίμηνο του 2023.
· Μάχη για να αντιμετωπίσουν το προβάδισμα των κινεζικών εταιρειών στην ανάπτυξη προσιτών αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων, δίνουν οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες. Οι ευρωπαϊκές μάρκες αντιπροσωπεύουν περίπου το 6% των κινεζικών πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων με μπαταρία το 2022. Οι κινεζικές μάρκες αντιπροσωπεύουν σχεδόν το 4% των πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων με μπαταρία στην ΕΕ το 2022, από 0,4% μόλις πριν από τρία χρόνια.
· Η εταιρεία παροχής συμβουλευτικών υπηρεσιών για τη βιομηχανία και την αλυσίδα παραγωγής, Buck Consultants International, εκτιμά ότι μέσα στα επόμενα δέκα χρόνια θα κατασκευαστούν στην Ευρώπη περισσότερα από 250 νέα εργοστάσια κατασκευής μπαταριών για ηλεκτρικά οχήματα.
· Στόχος του ομίλου-γίγαντα της αυτοκινητοβιομηχανίας Stellantis, είναι να κατασκευάσει στην Ευρώπη ένα νέο gigafactory για μπαταρίες που θα καλύψουν τις ανάγκες του τα επόμενα χρόνια.
· Πολλές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στη φόρτιση των EV υποστηρίζονται από επενδυτές και αναμένεται τα επόμενα χρόνια να αυξηθεί ο αριθμός αυτών των εταιρειών καθώς προβλέπεται αλματώδης αύξηση του αριθμού των αυτοκινήτων μηδενικών ρύπων.
· Σήμερα στην Ελλάδα υπάρχουν 2.120 τοποθεσίες με 4.890 σημεία φόρτισης. Το 2025 αναμένονται τα σημεία αυτά να γίνουν 13.000, ενώ το 2030 θα ξεπεράσουν τα 100.000.
· Η Κυβέρνηση αποφάσισε την επέκταση του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά 2» και για τη νέα χρονιά. Μέχρι τις 30 Απριλίου 2024 θα έχουν τη δυνατότητα να υποβάλλουν οι ενδιαφερόμενοι αιτήσεις υπαγωγής στο πρόγραμμα, για την επιδότηση αγοράς ηλεκτροκίνητου αυτοκινήτου.