Του Γιάννη Κανουπάκη
Σαν τη «φθινοπωρινή σονάτα» του Μπέργκμαν, την αγωνιώδη έξοδο του σκηνοθέτη στο φως, αναμένεται, τον ερχόμενο Οκτώβριο, η νέα BMW X1 που, ναι μεν ανεβάζει τον πήχη τιμολογιακά (όλα τα αυτοκίνητα ακριβαίνουν πια…), ωστόσο, η πληρότητα που αναδύει σχεδιαστικά, η τεχνολογία και ο εξοπλισμός ασφάλειας/άνεσης, ακόμη και στη βασική έκδοση, πείθουν άπαντες για την επιτυχία της στην αγορά. Οι ενδιαφερόμενοι θα έχουν τη δυνατότητα να την προσεγγίζουν μέχρι τις 24 Αυγούστου, στα σημεία πώλησης του Δικτύου των Επίσημων Εμπόρων BMW στη χώρα μας.
Αρχικά θα διατίθεται με μία γκάμα δύο βενζινοκινητήρων και δύο κινητήρων diesel, οι οποίοι θα συνεργάζονται με ένα κιβώτιο Steptronic 7 σχέσεων διπλού συμπλέκτη, στάνταρ και η κινητήρια δύναμή τους θα διοχετεύεται στο δρόμο είτε μέσω των εμπρός τροχών, ή μέσω του ευφυούς συστήματος 4κίνησης BMW xDrive, ανάλογα με το μοντέλο. Αυτό το κουαρτέτο εκδόσεων θα ακολουθήσει άμεσα η αμιγώς ηλεκτρική BMW iX1 xDrive30 (κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας, συνδυασμένος κύκλος WLTP: 18,4 – 17,3 kWh/100 χλμ, εκπομπές CO2: 0 γμ/χλμ -οι εκτιμήσεις βασίζονται στο τρέχον στάδιο εξέλιξης του οχήματος) καθώς και δύο plug-in υβριδικά μοντέλα και δύο ακόμα εκδόσεις με συμβατικούς κινητήρες με ήπια υβριδική τεχνολογία 48V. Η νέα BMW X1 θα κατασκευάζεται στο εργοστάσιο του BMW Group στο Regensburg, όπου τα μοντέλα με κινητήρες εσωτερικής καύσης, plug-in υβριδικά συστήματα κίνησης, καθώς και τα αμιγώς ηλεκτρικά θα κατασκευάζονται σε μία γραμμή συναρμολόγησης, για πρώτη φορά.
Όπως μας εξήγησαν τα στελέχη της εν Ελλάδι αντιπροσωπείας, η BMW iX1 θα φέρει την εμπειρία της οδηγικής απόλαυσης μηδενικών εκπομπών ρύπων σε μία κατηγορία οχημάτων που γνωρίζει παγκόσμια άνοδο, καθιστώντας την προσιτή σε ένα ευρύ κοινό. Επομένως, το compact SAV με την ισχύ της πιο εξελιγμένης τεχνολογίας BMW eDrive θα δώσει σημαντική ώθηση στην επιταχυνόμενη άνοδο της ηλεκτροκίνησης. Οι βελτιώσεις στη βιωσιμότητα συγκριτικά με το προηγούμενο μοντέλο μπορούν μερικώς να αποδοθούν όχι μόνο στα ευρέως φάσματος μέτρα ηλεκτροκίνησης, αλλά και στην αυξημένη χρήση πράσινης ενέργειας, τόσο για την παραγωγή όσο και στην αλυσίδα εφοδιασμού, αλλά και στις μεγαλύτερες ποσότητες δευτερογενών πρώτων υλών και των φυσικών υλικών που χρησιμοποιούνται.
Εμείς, πάντως, θαυμάσαμε τον άριστο σχεδιασμό, που κατά κοινή ομολογία παίζει κυρίαρχο ρόλο στην επιλογή του κοινού. Το σμίλευμα των επιφανειών, οι γραμμές και οι αριστοκρατικές σχεδιαστικές λεπτομέρειες της εξωτερικής σχεδίασης της BMW X1, καταδεικνύουν την Sports Activity Vehicle ταυτότητα πιο ξεκάθαρα από ποτέ, στην τρίτη γενιά του μοντέλου. Σχεδιαστικά χαρακτηριστικά που ξεχωρίζουν περιλαμβάνουν τις ισχυρές αναλογίες, τα σχεδόν τετράγωνα τόξα των θόλων των τροχών και το χαρακτηριστικό στυλ των μοντέλων BMW X στο εμπρός και πίσω μέρος.
Το κάθετο εμπρός τμήμα της νέας BMW X1 ενισχύει την παρουσία της, με τους λεπτούς προβολείς LED, τη μεγάλη, σχεδόν τετράγωνη μάσκα νεφρών BMW, τις γραμμές σχήματος X που αναδύονται από τα πλαϊνά τμήματα και τις εντυπωσιακές χρωμιωμένες λωρίδες στην κάτω εισαγωγή αέρα να αποτελούν στοιχεία κλειδιά στην εμφάνιση του αυτοκινήτου. Οι προβολείς Adaptive LED με μεγάλη σκάλα matrix, τα παλμικά φλας και η μεταβλητή κατανομή φωτεινής δέσμης διατίθενται προαιρετικά.
Οι εκφραστικά σμιλεμένες επιφάνειες και μία μακριά γραμμή οροφής, είναι τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα της δυναμικά επιμηκυμένης σιλουέτας του νέου μοντέλου. Παρατηρώντας το από πίσω, το λεπτό παρμπρίζ της πίσω πόρτας, οι οριζόντιες γραμμές, τα εντυπωσιακά φώτα LED και τα προτεταμένα τόξα των θόλων των τροχών, δημιουργούν την κλασική SAV εμφάνιση.
Η αύρα στιβαρότητας της νέας BMW X1 γίνεται ακόμα πιο έντονη με τα ειδικά σχεδιαστικά στοιχεία του μοντέλου xLine, που περιλαμβάνει προστασία κάτω μέρους αμαξώματος, το οποίο προσδίδει ξεχωριστό στιλ. Το μοντέλο M Sport που επίσης προσφέρεται εναλλακτικά αντί της βασικής έκδοσης, εστιάζει ξεκάθαρα στη δυναμική οδηγική απόλαυση με χαρακτηριστικά όπως οι μεγάλες εισαγωγές αέρα ψύξης.
Όλες οι εκδόσεις του μοντέλου διατίθενται στάνταρ με ζάντες ελαφρού κράματος 17”. Ζάντες ελαφρού κράματος 18” τοποθετούνται στις εκδόσεις xLine και M Sport, αν και οι συγκεκριμένες διατίθενται επίσης με ζάντες 19” και – για πρώτη φορά σε BMW X1 – με ζάντες 20”. Οι πελάτες μπορούν να επιλέξουν ανάμεσα σε δύο απλά και δέκα μεταλλικά χρώματα για το εξωτερικό φινίρισμα – μεταξύ των οποίων μία επιλογή Frozen από την BMW Individual για πρώτη φορά.
Η υπερυψωμένη θέση των καθισμάτων και η προοδευτική premium ατμόσφαιρα που συναντάται στην BMW iX1, συμβάλλουν στη δημιουργία μιας ξεχωριστής οδηγικής εμπειρίας στο εσωτερικό του compact SAV. Τα κύρια χαρακτηριστικά στην επανασχεδίαση της καμπίνας είναι ο πιο λεπτός πίνακας οργάνων, το BMW Curved Display, το “αιωρούμενο” υποβραχιόνιο με ενσωματωμένο πάνελ ελέγχου και η επιφάνεια του smartphone με έμμεσο φωτισμό στο εμπρός μέρος της κεντρικής κονσόλας.
Τα νέας εξέλιξης καθίσματα διατίθενται με την επιλογή τόσο της διάτρητης επένδυσης Sensatec όσο και της δερμάτινης Vernasca. Στη λίστα προαιρετικών επιλογών υπάρχουν σπορ καθίσματα, ηλεκτρική ρύθμιση καθισμάτων με λειτουργία μνήμης και οσφυϊκή υποστήριξη συμπεριλαμβανομένης της λειτουργίας μασάζ. Βελτιώσεις έχουν γίνει και στην ακουστική άνεση και στην προστασία των επιβατών. Η ενσωματωμένη φιλοσοφία παθητικής ασφάλειας περιλαμβάνει τώρα και ένα νέο αερόσακο, που προστατεύει από τη μεταξύ τους επαφή, τους επιβάτες των εμπρός καθισμάτων.
Ο πίσω χώρος της νέας BMW X1 περιλαμβάνει τρία καθίσματα πλήρους μεγέθους που προσφέρουν σημαντικά βελτιωμένη άνεση. Οι διαιρούμενες σε ποσοστό 40 : 20 : 40 πλάτες των πίσω καθισμάτων μπορούν να αναδιπλώνονται ή να ρυθμίζονται σε διαφορετική γωνία για αύξηση της χωρητικότητας του χώρου αποσκευών. Η ρύθμιση κατά τον διαμήκη άξονα των πίσω καθισμάτων που διατίθεται προαιρετικά μόνο για μοντέλα με κινητήρα εσωτερικής καύσης, παρέχει ακόμα μεγαλύτερη ευελιξία. Η χωρητικότητα του χώρου αποσκευών μπορεί να αυξηθεί από 540 σε 1.600 λίτρα το μέγιστο. Ο κοτσαδόρος ρυμούλκησης που διατίθεται προαιρετικά με τη νέα BMW X1, λειτουργεί τώρα ηλεκτρικά με το πάτημα ενός μπουτόν.
Το σύστημα πλοήγησης BMW Maps, ένα δερμάτινο τιμόνι Sport, ο ευφυής αυτόματος έλεγχος κλιματισμού δύο ζωνών και ένας αισθητήρας βροχής με αυτόματη ενεργοποίηση προβολέων, όλα προσφέρονται στάνταρ στη νέα γενιά της BMW X1, όπως και οι τέσσερις θύρες USB-C, οι δύο πρίζες 12V και ο πολύ μεγαλύτερος αριθμός συστημάτων υποβοήθησης οδηγού συγκριτικά με το απερχόμενο μοντέλο.
Πακέτα εξοπλισμού με νέα δομή προσφέρουν στοχευμένη εξατομίκευση του αυτοκινήτου. Ο πολυτελές χαρακτήρας μπορεί να αναβαθμιστεί κατά ένα επίπεδο με προαιρετικά χαρακτηριστικά, όπως το πακέτο καθρεπτών, ο εσωτερικός ατμοσφαιρικός φωτισμός, η πανοραμική γυάλινη ηλιοροφή και το ηχοσύστημα Harman Kardon Sound System.
Η BMW iX1 xDrive30 είναι το πρώτο τετρακίνητο ηλεκτρικό μοντέλο που λανσάρει η μάρκα στην πολυτελή compact κατηγορία. Δύο άριστα συνδυασμένες μονάδες κίνησης στον εμπρός και τον πίσω άξονα αποδίδουν συνολική ισχύ 313 ίππων (υπολογίζοντας την προσωρινή στιγμιαία αύξηση ισχύος), και παράγουν συνολική ροπή 494 Nm. Το ηλεκτρικό σύστημα τετρακίνησης εξασφαλίζει εξαιρετική πρόσφυση και κατευθυντική ευστάθεια σε όλες τις καταστάσεις. Η BMW iX1 xDrive30 ολοκληρώνει το σπριντ 0 – 100 χλμ/’ωρα σε 5,7 δευτερόλεπτα.
Η πέμπτη γενιά της τεχνολογίας BMW eDrive, περιλαμβάνει επιπρόσθετα την εξαιρετικά αποδοτική τεχνολογία φόρτισης του αυτοκινήτου, συμπερ. του βελτιωμένου λογισμικού φόρτισης που συναντάμε στην BMW i7, και μιας μπαταρίας υψηλής τάσης που τοποθετείται στο κάτω τμήμα του αμαξώματος, της οποίας η υψηλή ενεργειακή πυκνότητα χαρίζει στο αυτοκίνητο αυτονομία 413 – 438 χλμ. (Τα στοιχεία που σχετίζονται με την απόδοση, τις επιδόσεις, την κατανάλωση ενέργειας και την αυτονομία για την BMW iX1 xDrive30 είναι προβλεπόμενες τιμές, βάσει της τρέχουσας κατάστασης εξέλιξης του αυτοκινήτου).
Η πέμπτη γενιά της τεχνολογίας BMW eDrive χρησιμοποιείται επίσης στις plug-in υβριδικές εκδόσεις της νέας BMW X1, κάτι που μεταφράζεται σε σημαντικά βήματα προς τα εμπρός έναντι της προηγούμενης γενιάς, σε επίπεδο σπορ υπεροχής, αποδοτικότητας και ικανότητας φόρτισης. Επίσης έχει επιτευχθεί σημαντική αύξηση της ηλεκτρικής αυτονομίας.
Η νέα BMW X1 θα λανσαριστεί με δυνατότητα επιλογής συμβατικών κινητήρων εσωτερικής καύσης με μία γκάμα που περιλαμβάνει δύο βενζινοκινητήρες και δύο μονάδες diesel από τη νέα αρθρωτή γενιά κινητήρων Efficient Dynamics του BMW Group. Η ήπια υβριδική τεχνολογία δεύτερης γενιάς 48V με ηλεκτροκινητήρα ενσωματωμένο στο κιβώτιο Steptronic επτά σχέσεων, συνεισφέρει στην ενίσχυση τόσο της αποδοτικότητας όσο και της απόδοσης ισχύος στους δύο ισχυρότερους κινητήρες.
Με αυτή την τεχνολογία, η τετρακύλινδρη BMW X1 xDrive23i (συνδυασμένη κατανάλωση καυσίμου: 7,2 – 6,5 λτ/100 χλμ, συνδυασμένες εκπομπές CO2: 162 – 146 γμ/χλμ στον κύκλο WLTP) μπορεί να αποδίδει μέγιστη ισχύ 218 ίππων (από το συνδυασμό κινητήρα εσωτερικής καύσης με ισχύ έως 204 ίππους και του ενσωματωμένου ηλεκτροκινητήρα που αποδίδει έως 19 ίππους). Επίσης, στη γκάμα εκδόσεων που θα διατίθενται στο λανσάρισμα είναι η νέα BMW X1 sDrive18i (συνδυασμένη κατανάλωση καυσίμου: 7,0 – 6,3 λτ/100 χλμ συνδυασμένες εκπομπές CO2: 158 – 143 γμ/χλμ στον κύκλο WLTP) με την ισχύ ενός 3κύλινδρου κινητήρα 156 ίππων.
Ένας τετρακύλινδρος κινητήρας diesel συνδυάζεται με ήπια υβριδική τεχνολογία στη νέα BMW X1 xDrive23d (συνδυασμένη κατανάλωση καυσίμου: 5,4 – 4,8 λτ/100 χλμ, συνδυασμένες εκπομπές CO2:142 – 125 γμ/χλμ στον κύκλο WLTP) για την απόδοση μέγιστης ισχύος 211 ίππων (από το συνδυασμό κινητήρα εσωτερικής καύσης με έως 197 ίππους και του ενσωματωμένου ηλεκτροκινητήρα που αποδίδει έως 19 ίππους). Ο τετρακύλινδρος κινητήρας diesel στη νέα BMW X1 sDrive18d (συνδυασμένη κατανάλωση καυσίμου: 5,5 – 4,9 λτ/100 χλμ, συνδυασμένες εκπομπές CO2: 145 – 129 γμ/χλμ στον κύκλο WLTP) παράγει 150 ίππους.
Ανεξάρτητα από το σύστημα μετάδοσης κίνησης με το οποίο εφοδιάζονται, όλες οι νέες εκδόσεις BMW X1 έχουν ξεκάθαρο προσανατολισμό σε επίπεδο οδικών χαρακτηριστικών, σε όλων των ειδών τις συνθήκες και προσφέρουν την οδηγική εμπειρία για την οποία φημίζεται η μάρκα. Η προηγμένη τεχνολογία πλαισίου του πολύπλευρου μοντέλου πετυχαίνει την τέλεια αρμονική ισορροπία μεταξύ του σπορ, ευέλικτου χειρισμού αφενός και της άνεσης σε μεγάλες αποστάσεις, αφετέρου. Τα απαραίτητα εργαλεία για το σκοπό αυτό, προσφέρει μία δομή αμαξώματος που μειώνει το βάρος, αυξάνοντας την ακαμψία, ένα μακρύ μεταξόνιο, τα φαρδύτερα μετατρόχια σε σχέση με το προηγούμενο μοντέλο, αλλά και οι στοχευμένες αναβαθμίσεις στον εμπρός άξονα ενός συνδέσμου με γόνατα ελατηρίων και στον πίσω άξονα τριών συνδέσμων.
Η τεχνολογία ελέγχου ολίσθησης (near-actuator wheel slip limitation) τοποθετείται στάνταρ στη νέα BMW X1, προς όφελος της πρόσφυσης και της κατευθυντικής ευστάθειας. Άλλα νέα χαρακτηριστικά περιλαμβάνουν, το ενσωματωμένο σύστημα πέδησης και τα έξτρα αμορτισέρ στον εμπρός άξονα που ρυθμίζουν συνεχώς την απόσβεσή τους, ανάλογα με την αντίστοιχη διαδρομή των ελατηρίων (lift-related dampers). Η προαιρετική, προσαρμοζόμενη ανάρτηση M διαθέτει επιλεκτική απόσβεση βάσει της συχνότητας των κραδασμών (frequency-selective damping), σπορ σύστημα διεύθυνσης και μειωμένη απόσταση από το έδαφος κατά 15 χλστ.
Η τεχνολογική πρόοδος που έχει επιτελεστεί στη νέα BMW X1, συγκριτικά με το απερχόμενο μοντέλο είναι επίσης εμφανής στην πολύ μεγαλύτερη γκάμα συστημάτων αυτοματοποιημένης οδήγησης και στάθμευσης, που είναι διαθέσιμα. Τα στάνταρ χαρακτηριστικά περιλαμβάνουν το Cruise Control με λειτουργία πέδησης και το σύστημα προειδοποίησης εμπρόσθιας σύγκρουσης (front-collision warning system), το οποίο είναι πλέον σε θέση να εντοπίζει επερχόμενα οχήματα όταν στρίβουν αριστερά (σε χώρες όπου τα οχήματα κινούνται στη δεξιά πλευρά) και πεζούς και δικυκλιστές όταν στρίβουν δεξιά. Το Parking Assistant συμπερ. των Reversing Assist Camera και Reversing Assistant αποτελεί επίσης μέρος της γκάμας του στάνταρ εξοπλισμού.
Η λίστα προαιρετικών χαρακτηριστικών περιλαμβάνει εν τω μεταξύ τα Steering & Lane Control Assistant, Active Cruise Control με λειτουργία Stop&Go, Active Navigation, λειτουργία προειδοποίησης εξόδου και BMW Head-Up Display, καθώς και τα Surround View, Remote 3D View, BMW Drive Recorder και λειτουργίες Remote Theft Recorder. Οι υπάρχουσες λειτουργίες μπορούν να αναβαθμίζονται μέσω της δυνατότητας Remote Software Upgrades, που επίσης επιτρέπει την προσθήκη νέων λειτουργιών (η διαθεσιμότητα εξαρτάται από το hardware που είναι εγκατεστημένο στο όχημα και τις συνθήκες της αγοράς).
Η νέα BMW X1 προσφέρει επίσης στους επιβάτες της την τελευταίας γενιάς πολυαισθητηριακή εμπειρία οχήματος BMW iDrive με τη μορφή του BMW Live Cockpit Plus (στάνταρ). Βασισμένο στο BMW Operating System 8, περιλαμβάνει την κυρτή οθόνη BMW Curved Display με τα προηγμένα γραφικά και δομή του μενού της, μαζί με τον ευφυή προσωπικό βοηθό BMW Intelligent Personal Assistant που τώρα έχει αποκτήσει πρόσθετες δεξιότητες. Η πλήρως ψηφιακή οθόνη είναι ομαδοποιημένη και σχηματίζεται από την οθόνη πληροφοριών 10,25” και την οθόνη ελέγχου με διαγώνιο 10,7”. Το νέο BMW iDrive στόχο έχει να προσφέρει διαισθητικό έλεγχο μέσω αφής και φωνής. Η ευρεία ψηφιοποίηση του εσωτερικού επιτρέπει τη σημαντική μείωση του αριθμού των φυσικών κουμπιών, χειριστηρίων και διακοπτών που απαιτούνται για τη λειτουργία του οχήματος.
Τα νέα My Modes συνδυάζουν μεμονωμένα επιλέξιμες ρυθμίσεις οχήματος με ανάλογους κόσμους εμπειριών για το εσωτερικό. Η λειτουργία Augmented View διατίθεται προαιρετικά για το σύστημα πλοήγησης BMW Maps που βασίζεται σε cloud. Μία κάμερα στο εσωτερικό καθιστά εφικτή τη λήψη στιγμιότυπων των επιβαινόντων ή την αποστολή φωτογραφιών από το εσωτερικό στο smartphone του πελάτη. Πέραν αυτού, μία Personal eSIM σχεδιασμένη για 5G τεχνολογία κινητού, το BMW Digital Key Plus, η λειτουργικότητα BMW ID και η ενσωμάτωση smartphone με χρήση Apple CarPlay® και Android Auto™ διατίθενται επίσης με τη νέα BMW X1.
Η αρχική τιμή της νέας X1 διαμορφώνεται στα 36.920 ευρώ και αφορά την βενζινοκίνητη BMW X1 sDrive18i. Από εκεί και πέρα έχουμε: ΒΜW X1 xDrive23i 45.000 ευρώ, BMW X1 sDrive18d 48.200 ευρώ, BMW X1 xDrive23d 53.650 ευρώ.