Του Γιάννη Κανουπάκη
Οι εποχές αλλάζουν, οι εξελίξεις στην αυτοκινητοβιομηχανία είναι ραγδαίες, ομοίως και οι τάσεις της κοινωνίας διαφορετικές και οι καταναλωτικές ανάγκες διαρκώς μεταβαλλόμενες. Νέοι παίκτες διεκδικούν δικαιωματικά θέση ανάμεσα στον ανταγωνισμό και όσοι γνωρίζουν από στρατηγική, δεν διστάζουν να «μιλήσουν» στα ίσα ακόμη και στη δύσκολη premium κατηγορία, όπου παραδοσιακά βαριά (γερμανικά, κυρίως) σήματα έχουν ως τώρα τον έλεγχο.
Χαρακτηριστική περίπτωση η ναυαρχίδα της DS Automobiles, το DS 9. Η εναλλακτική limo, από τη Γαλλία (τιμή βάσης 53.350 εθρώ). Με μήκος 4,93 μέτρα, πλάτος 1,93 μέτρα και ύψος 1,46 μέτρα με μεγάλους τροχούς διαμέτρου 690 χιλ., είναι σχεδιασμένο να συνδυάζει τον δυναμισμό και την κομψότητα. Βασίζεται σε μια νέα έκδοση της πλατφόρμας EMP2 (EMP2 V2.3) με μεταξόνιο που παρουσιάζεται για πρώτη φορά (2,90 μέτρα), κάτι που ωφελεί ιδιαίτερα τους πίσω επιβάτες. Η τύπου fastback οροφή κάνει ξεχωριστή τη σιλουέτα του μοντέλου και τονίζει ιδιαίτερα την κομψότητά του.
To DS 9 είναι ένα sedan, το οποίο συνεχίζει τη σχεδιαστική γλώσσα της DS Automobiles με ένα ισχυρό και εκφραστικό εμπρός μέρος, μια μάσκα με παραμετρική τρισδιάστατη σχεδίαση με εφέ διαμαντιών, η οποία πλαισιώνεται από τα DS WINGS που είναι χαρακτηριστική σχεδιαστική υπογραφή της μάρκας.
Ο ιδιαίτερος φωτισμός του μοντέλου, χαρακτηρίζεται από την τεχνολογία DS ACTIVE LED VISION με μονάδες που περιστρέφονται κατά 180°, με έμφαση στα μοτίβα «Pearl» κατά τη διάρκεια της ημέρας. Στο καπό, υπάρχει μια επιφάνεια με το χαρακτηριστικό φινίρισμα “Clous de Paris” που παραπέμπει σε ιδιαίτερα υψηλή ωρολογοποιία και είναι η πρώτη φορά που αυτή η τεχνοτροπία, που αποτελεί «εσωτερική υπογραφή» για την DS, χρησιμοποιήθηκε στην εξωτερική σχεδίαση του οχήματος.
Με τη σχεδιαστική ιδιαιτερότητα των φωτιστικών σωμάτων (DS Cornets) στα εξωτερικά άκρα της μαύρης οροφής να αποτελεί άμεση παραπομπή στην κλασσική DS του 1955, το DS 9 έχει πολλά στοιχεία που έχουν προκύψει από το θρυλικό sedan. Η ρευστότητα μιας αδιάσπαστης γραμμής μεταφράζεται από ένα περίγραμμα που ρέει από τη μάσκα πάνω από το καπό, το παρμπρίζ, την οροφή και το πορτ μπαγκάζ χωρίς να διακόπτεται. H ομαλότητα στις πλευρές ενισχύεται ιδανικά από τις ενσωματωμένες λαβές των θυρών στο χρώμα του αμαξώματος, κάνοντας αντίθεση με τη γραμμή που εκτείνεται από τους προβολείς εμπρός έως τα πίσω φωτιστικά σώματα.
Η σχεδιαστική καθαρότητα του πίσω μέρους μεταφράζει την επιθυμία να ενσωματωθεί κάθε στοιχείο σε ένα ενιαίο σύνολο. Τα πίσω φτερά, το σήμα και το καπό του χώρου αποσκευών ενώνονται με την ίδια ρευστότητα. Τα πίσω φωτιστικά σώματα τονίζονται από τις πλαϊνές διακοσμητικές λωρίδες, αποτίοντας φόρο τιμής στα σχεδιαστικά στοιχεία των μεγάλων Γάλλων αμαξοποιών της δεκαετίας του 1930. Το κομψό και λεπτό τρίτο φως φρένων, βοηθά το πίσω μέρος να φαίνεται πιο φαρδύ και εντείνει το οπτικό αποτέλεσμα με το κεκλιμένο πίσω παρμπρίζ.
Ενδιαφέρουσα η ρητορική ερώτηση των ιθυνόντων της DS. “Πως θα αισθανόσασταν αν η άνεση των πίσω καθισμάτων ήταν ίδια με των μπροστινών;” Οι ίδιοι απαντούν ότι προσφέρουν κορυφαία τεχνογνωσία της στους επιβάτες του DS 9. Η ποικιλία των ποιοτικών υλικών που εφαρμόζονται σε ανοιχτές επιφάνειες, όπως το ταμπλό που περιβάλλεται πλήρως από δέρμα Nappa, η δερμάτινη ταπετσαρία των καθισμάτων αναδεικνύουν τη φροντίδα που έχει επιδειχθεί σε κάθε λεπτομέρεια, χαρακτηρίζοντας τη γαλλική τεχνογνωσία. Τα κρυστάλλινα, ευαίσθητα στην αφή, πλήκτρα, η Alcantara® που καλύπτει την επένδυση της οροφής και τα αλεξήλια, οι λαβές των θυρών και το κάλυμμα του αερόσακου του τιμονιού να τυλίγονται με το χέρι σε δέρμα, είναι μια πρόσκληση για άγγιγμα προσφέροντας ανώτερη αίσθηση.
Με το μεταξόνιο μήκους 2,90 μέτρων, το DS 9 προσφέρει τεράστιο χώρο στο πίσω μέρος. Τα καθίσματα θερμαίνονται, ψύχονται, προσφέρουν μασάζ και συμπληρώνονται από ένα ρυθμιζόμενο προσκέφαλο. Το κεντρικό υποβραχιόνιο συμβάλλει στη συνολική άνεση, διαθέτει τμήματα με δερμάτινη ταπετσαρία, χώρους αποθήκευσης με ενσωματωμένες θύρες USB, χειριστήρια για το μασάζ των καθισμάτων και χρωματιστό φωτισμό.
Η γκάμα των εκδόσεων του μοντέλου είναι βασισμένη γύρω από δύο επίπεδα, τα PERFORMANCE LINE + και RIVOLI +. Το DS 9 PERFORMANCE LINE + έχει εσωτερικό σε μαύρη Alcantara®, συμβολικό του δηλωμένου δυναμισμού και κομψότητας. Το αμάξωμα έχει εμβλήματα σε χρώμιο στις εμπρός θύρες με το λογότυπο DS PERFORMANCE LINE, όπως και στα DS WINGS. Η Gloss Black μάσκα φέρει το σήμα DS PERFORMANCE LINE και οι τροχοί ελαφρού κράματος, είναι μαύροι σε σχέδιο «MONACO» με διάμετρο 19 ιντσών.
Στο πιλοτήριο, τα καθίσματα που συνδυάζουν Black Alcantara® και δέρμα με ραφές αντίθεσης, με την κεντρική κονσόλα και το ταμπλό που καλύπτονται επίσης από Alcantara®, «βυθίζουν» τον οδηγό σε μια ατμόσφαιρα απόλυτης ηρεμίας. Στον πίνακα οργάνων, το σήμα της DS PERFORMANCE LINE δείχνει τη μοναδική τεχνογνωσία των μοντέλων της DS Automobiles. Τα κρυστάλλινα ένθετα στους διακόπτες κάτω από την κεντρική οθόνη δίνουν έμφαση στην κομψότητα μέχρι τη μικρότερη λεπτομέρεια. Το τιμόνι πολλαπλών λειτουργιών είναι από διάτρητο δέρμα με αερόσακο που καλύπτεται από δέρμα, με ραφές αντίθεσης.
Εμπνευσμένο από την περιοχή Tuileries στο Παρίσι, το DS 9 RIVOLI + συνδέει ποιοτικά υλικά με εξαιρετική επένδυση σε σχήμα διαμαντιού. Προσφέρονται τρεις διαφορετικές επιλογές καμπίνας: Basalt Black Leather κατασκευασμένο από δέρμα ή OPERA με, προαιρετικά, δύο χρώματα από δέρμα Nappa που χαρακτηρίζονται από καθίσματα με ταπετσαρίας που προσομοιώνουν την τεχνική bracelet που είναι εμπνευσμένα από την υψηλή ωρολογοποιία, σε κόκκινο ή μαύρο Rubis.
Η κομψότητα του OPERA ζωντανεύει από το δέρμα Nappa στα εμπρός και πίσω καθίσματα, στην κεντρική κονσόλα, τα πάνελ των θυρών και το ταμπλό. Το κεντρικό πίσω υποβραχιόνιο και τα ρυθμιζόμενα προσκέφαλα συμπληρώνουν την άνεση που προσφέρεται στα πίσω καθίσματα.
Η ποιότητα των υλικών διεγείρει τις αισθήσεις με το δερμάτινο τιμόνι, το μοχλό ταχυτήτων σε λείο δέρμα, τις λαβές των θυρών που καλύπτονται από δέρμα, τις πινελιές αλουμινίου στα πεντάλ και την κεντρική κονσόλα, την επένδυση οροφής από Alcantara®, τα αλεξήλια και την εταζέρα, καθώς επίσης και την ραφή «pearl», που είναι εμπνευσμένη από την υψηλή μόδα. Από την έρευνα που πραγματοποιήθηκε όταν η DS Automobiles έκανε το πρώτο της λανσάρισμα, προέκυψε πως η ακουστική άνεση είναι πάρα πολύ σημαντική για τους πελάτες.
Στο DS 9, μεταφέρεται σε νέο επίπεδο με μια ειδική επεξεργασία που έχει σχεδιαστεί για την καταστολή του εξωτερικού θορύβου. Το συγκολλημένο γυαλί συνδυάζεται με μια ειδική τεχνική συγκόλλησης που εξαλείφει τους κραδασμούς. Η απόλαυση ενισχύεται με ένα ηχοσύστημα FOCAL Electra® 515W, ειδικά σχεδιασμένο για το DS 9 και επωφελείται από τα νέα tweeter με γρίλιες από ανοξείδωτο ατσάλι, ανάμεσα στα δεκατέσσερα ηχεία που είναι τέλεια τοποθετημένα γύρω από το πιλοτήριο για μια εμπειρία ακρόασης ανάλογη ενός αμφιθεάτρου.
Σε πρώτη φάση, το DS 9 θα προσφέρεται με ένα υβριδικό σύνολο E-TENSE plug-in που περιλαμβάνει έναν υπερτροφοδοτούμενο βενζινοκινητήρα PureTech και ηλεκτρικό κινητήρα, εμφανίζοντας συνολική ισχύ 225 ίππων, ενώ είναι ικανός να καλύψει 48 χιλιόμετρα (WLTP) σε λειτουργία μηδενικών εκπομπών.
Με μπαταρία 11,9 kWh, οι εκπομπές CO2 κυμαίνονται μεταξύ 33 και 35 γρμ/χλμ., ανάλογα με τις προδιαγραφές, με κατανάλωση 1,5 λτ /100 χλμ. στον συνδυασμένο κύκλο WLTP. Ο ηλεκτρικός κινητήρας, μέσω ενός οκτατάχυτου αυτόματου κιβωτίου ταχυτήτων, έχει μέγιστη ισχύ 110 ίππων και 320 Nm. Χρησιμοποιείται για εκκίνηση από στάση, ενίσχυση της επιτάχυνσης σε οποιαδήποτε ταχύτητα και για την οδήγηση σε λειτουργία μηδενικών εκπομπών σε ταχύτητες έως 135 χλμ./ώρα. Η ηλεκτρική λειτουργία επιλέγεται πάντα αυτόματα κατά την εκκίνηση.
Συμπληρώνεται με μια υβριδική λειτουργία, σχεδιασμένη για αυτόματη διαχείριση των διαφόρων τύπων ενέργειας οδηγώντας 100% με ηλεκτρισμό, 100% με βενζίνη ή συνδυάζοντας και τα δύο εάν το απαιτεί η κατάσταση. Οι επιβάτες του αυτοκινήτου δεν θα παρατηρήσουν τις μεταβάσεις. Η λειτουργία E-TENSE Sport παρέχει τη μέγιστη ισχύ από τον κινητήρα συνδυασμένης καύσης και τον ηλεκτροκινητήρα προσαρμόζοντας τη χαρτογράφηση του πεντάλ γκαζιού, του κιβωτίου ταχυτήτων, του τιμονιού και της ενεργής ανάρτησης. Ενισχύει την απόλαυση και τη δυναμική διάθεση του οδηγού με απόλυτη ασφάλεια.
Το DS 9 χρησιμοποιεί ένα σύστημα ανάκτησης ενέργειας που φορτίζει την μπαταρία κατά την οδήγηση όταν επιβραδύνετε ή φρενάρετε. Επιπλέον, η λειτουργία E-Save εγγυάται ότι υπάρχει πάντα λίγη ενέργεια στην μπαταρία για να κάνει μέρος της διαδρομής σε λειτουργία μηδενικών εκπομπών (με πολλά επίπεδα διαθέσιμα), για παράδειγμα όταν ο οδηγός γνωρίζει ότι θα μεταβεί σε κέντρα πόλης. Ο onboard φορτιστής 7,4 kW επιτρέπει τη φόρτιση της μπαταρίας σε 1 ώρα 45 λεπτά από το σπίτι ή τα δημόσια σημεία φόρτισης χρησιμοποιώντας το καλώδιο που παρέχεται στο βασικό εξοπλισμό.
H γκάμα των εκδόσεων συμπληρώνεται από δύο ακόμη μονάδες E-TENSE, μία με 250 ίππους, μετάδοση της κίνησης στους εμπρός τροχούς και μεγαλύτερη αυτονομία και μία με 360 ίππους με έξυπνη τετρακίνηση που έχει εξελιχθεί ειδικά για το DS 9 από την DS PERFORMANCE. Διατίθεται επίσης με βενζινοκινητήρα PureTech 225 ίππων, ενώ όλες οι εκδόσεις του μοντέλου προσφέρονται με αυτόματο κιβώτιο 8 ταχυτήτων.
Εκτός από το DS LOUNGE, το οποίο είναι ήδη σημείο αναφοράς στην κατηγορία του, το DS 9 επωφελείται από την τελευταία τεχνολογία που κάνει και τα υπόλοιπα μοντέλα της σειράς DS να ξεχωρίζουν τόσο πολύ.
Με το DS ACTIVE SCAN SUSPENSION, μια κάμερα τοποθετημένη στο πάνω μέρος του παρμπρίζ σαρώνει το δρόμο, ενώ τέσσερις αισθητήρες στάσης και τρία επιταχυνσιόμετρα καταγράφουν κάθε κίνηση και μεταδίδουν τις πληροφορίες σε έναν υπολογιστή που μπορεί να ελέγχει κάθε τροχό ανεξάρτητα για να βελτιώσει την ασφάλεια, την ηρεμία και να προσφέρει άνετη οδήγηση. Αυτή η ανάρτηση του 21ου αιώνα της DS, συνδυάζει την άνεση ενός premium sedan με τη δυναμική ενός Grand Touring coupé.
Με το DS DRIVE ASSIST, το DS 9 επιτρέπει στον οδηγό του να απολαμβάνει ημι-αυτόνομη οδήγηση επιπέδου 2, η οποία επιτρέπει να καλύπτονται αποστάσεις με τη μεγαλύτερη δυνατή ανάλογα με το περιβάλλον, καθώς το σύστημα χρησιμοποιεί αισθητήρες για να τοποθετήσει το αυτοκίνητο ακριβώς στη λωρίδα πού αποφασίζει ο οδηγός ελέγχοντας το τιμόνι. Παραμένει λειτουργικό έως 180 χλμ/ώρα (ανάλογα με τη νομοθεσία της χώρας). Το DS DRIVE ASSIST ελέγχει την ταχύτητα και την κατεύθυνση, υπό την επίβλεψη του οδηγού, προσφέροντας άνεση για τον οδηγό και με βελτιωμένα επίπεδα ασφάλειας. Η ταχύτητα του DS 9 ελέγχεται συνδυαστικά άνεση και ηρεμία.
Ο έλεγχος της ταχύτητας από το adaptive cruise control επιτρέπει την οδήγηση σε συνθήκες κυκλοφοριακής συμφόρησης: το αυτοκίνητο θα ξεκινήσει αυτόματα εάν η στάση λόγω της βεβαρυμμένης κυκλοφορίας είναι για λιγότερο από τρία δευτερόλεπτα. Αν σταματήσει για διάστημα μεγαλύτερο των τριών δευτερολέπτων, απλώς πατώντας ένα κουμπί ή το πεντάλ γκαζιού θα ξαναβάλει το DS 9 στη ροή της κυκλοφορίας.
Η ενσωματωμένη κάμερα του DS DRIVE ASSIST αναγνωρίζει διακεκομμένες και συνεχείς διαγραμμίσεις στο δρόμο. Κατά την οδήγηση, αναλύει συνεχώς την εικόνα και επεξεργάζεται τι συμβαίνει, επιτρέποντας στο αυτοκίνητο να παραμένει στη λωρίδα στη θέση που του έχει ορίσει ο οδηγός. Εάν ο οδηγός επιθυμεί να αναλάβει ξανά τον έλεγχο του τιμονιού, ένα ελαφρύ σφίξιμο της στεφάνης του τιμονιού, θα παρακάμψει το σύστημα. Η λειτουργία του διακόπτεται επίσης εάν χρησιμοποιηθούν οι δείκτες πορείας. Το σύστημα μπορεί να ενεργοποιηθεί από τα 30 χλμ/ώρα και πάνω.
Για τη στάθμευση, το DS PARK PILOT θα ανιχνεύσει ένα χώρο περνώντας από δίπλα με ταχύτητα έως και 30 χλμ/ώρα . Ο οδηγός στη συνέχεια δηλώνει στην οθόνη αφής την πρόθεσή του για κάθετο παρκάρισμα ή παράλληλο με τη ροή του δρόμου. Στη συνέχεια, υπάρχει μόνο ένα πράγμα που πρέπει να κάνει ο οδηγός: Να κρατήσει πατημένο το κουμπί Park και περιμένει την τεχνολογία να αναλάβει τα υπόλοιπα. Η επιτάχυνση, το φρενάρισμα και το τιμόνι ελέγχονται αυτόματα κατά την είσοδο ή την έξοδο του χώρου στάθμευσης.
Κατά τη διάρκεια μεγάλων ταξιδιών, η κακή ορατότητα ή η έλλειψη προσοχής συχνά ισοδυναμούν με κίνδυνο. Για να γίνει ασφαλέστερη η οδήγηση, το DS SAFETY συγκεντρώνει έξι βασικές λειτουργίες: DS NIGHT VISION, DS DRIVER ATTENTION MONITORING, DS ACTIVE LED VISION, ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗ «ΤΥΦΛΗΣ» ΓΩΝΙΑΣ (BLIND SPOT MONITORING), ΑΥΤΟΜΑΤΗ ΠΕΔΗΣΗ ΕΚΤΑΚΤΗΣ ΑΝΑΓΚΗΣ και ΕΚΤΕΤΑΜΜΕΝΗ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗ ΣΗΜΑΤΩΝ ΚΩΔΙΚΑ ΟΔΙΚΗΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ.
Το DS NIGHT VISION είναι εξαιρετικό στην ανάγνωση του δρόμου τη νύχτα. Η κάμερα υπέρυθρων που βρίσκεται στη μάσκα ανιχνεύει τους πεζούς, τους ποδηλάτες και τα ζώα στο δρόμο έως και 100 μέτρα μπροστά από το αυτοκίνητο. Ο οδηγός παίρνει μια εικόνα με υπέρυθρες ακτίνες στη μεγάλη οθόνη του πίνακα των ψηφιακών οργάνων και βλέπει τον κίνδυνο μέσα σε ένα κίτρινο διαγραμμισμένο τετράγωνο το οποίο γίνεται κόκκινο αν η κατάσταση είναι πιο σοβαρή. Ο οδηγός, αφού θα έχει ειδοποιηθεί κατ’ αυτόν τον τρόπο, θα μπορεί να αντιδράσει άμεσα.
Μέσω μιας κάμερας υπέρυθρων τοποθετημένης πάνω από τη κολόνα τιμονιού και μιας κάμερας στο πάνω μέρος του παρμπρίζ, αυτό το σύστημα παρακολουθεί συνεχώς τα μάτια του οδηγού για σημάδια κόπωσης, το πρόσωπό του (την κατεύθυνση που κοιτάζει) και τις κινήσεις του κεφαλιού για να εντοπίσει σημάδια απόσπασης της προσοχής, ταυτόχρονα με την τροχιά του αυτοκινήτου πάνω από τις γραμμές του δρόμου.
Μπορεί να ανιχνεύσει οποιαδήποτε απώλεια προσοχής από μια ανωμαλία σε κάποιον παράγοντα – ανοιγοκλείνοντας τα μάτια ή κάνοντας ακανόνιστες κινήσεις με το τιμόνι, στέλνοντας το αυτοκίνητο σε περιττούς ελιγμούς και όχι στη διατήρηση της ευθείας στην κίνηση. Τότε θα ηχήσει αυτόματα μια ακουστική ειδοποίηση, ενώ μια προειδοποίηση θα εμφανιστεί στην κεντρική οθόνη, ημέρα ή νύχτα.
Εκτός από την ωραία εμφάνιση, με έμφαση στις μονάδες που ανάβουν και περιστρέφονται κατά 180° για καλωσόρισμα στο ξεκλείδωμα, το DS ACTIVE LED VISION προσαρμόζει το πλάτος και το εύρος της δέσμης στις συνθήκες οδήγησης και την ταχύτητα του αυτοκινήτου. Οι λειτουργίες φωτισμού ενεργοποιούνται αυτόματα. Parking, Town Beam (το πλάτος της δέσμης αυξάνεται μετά από πέντε δευτερόλεπτα οδήγησης), Country Beam (εστίαση μπροστά, από 50 χλμ/ώρα και πάνω), Motorway Beam (αύξηση εμβέλειας δέσμης από 110 χλμ/ώρα και πάνω), Adverse Weather (η ισχύς των μονάδων αυξάνεται και η ένταση της μεγάλης σκάλας μειώνεται).