Γράφει ο Κίμων Λογοθέτης
Σύμβουλος οδικής ασφάλειας
Εκπαιδευτής οδήγησης και κυκλοφοριακής αγωγής
Καθηγητής τεχνικής οδήγησης
Η οδήγηση ενός υπέρ αυτοκινήτου σε δημόσιους δρόμους και ειδικότερα εντός αστικού ιστού είναι μια ιδιαίτερα πολύπλοκη διαδικασία, που απαιτεί αρκετές ώρες εκπαίδευσης.
Ακόμη και σε μία ειδικά διαμορφωμένη πίστα, χρειάζεται ένας οδηγός αρκετές ώρες εκπαίδευσης, σε θεωρητικό και πρακτικό επίπεδο.
Τα συγκεκριμένα αυτοκίνητα διαθέτουν υπερ αυξημένες επιδόσεις, κορυφαία συστήματα πέδησης και ανάρτησης και υψηλά πρότυπα ενεργητικής και παθητικής ασφάλειας. Η θέση οδήγησης των supercars είναι ιδιαίτερα χαμηλή και η πρόσβαση του οδηγού και του συνεπιβάτη απαιτεί ιδιαίτερη ευλυγισία και καλή φυσική κατάσταση, υποδηλώνοντας τον σπορ χαρακτήρα και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της οδήγησής τους. Η οδήγηση αυτοκινήτων υπέρ επιδόσεων, πέραν των άλλων, χρειάζεται απόλυτη συγκέντρωση, νηφαλιότητα και σημαντικό είναι ο οδηγός να είναι ξεκούραστος.
Σαφώς ένα αιχμηρό εργαλείο, όπως για παράδειγμα ένα καλοακονισμένο κοφτερό μαχαίρι, μπορεί να κόψει καλύτερα ένα φρούτο, όμως αν δε χρησιμοποιηθεί σωστά και προσεκτικά, απο έναν επαγγελματία σεφ, μπορεί εύκολα να προκαλέσει τραυματισμό.
Σε κάθε περίπτωση όμως δεν μπορούμε να επιρρίψουμε την υπαιτιότητα των τροχαίων ατυχημάτων στα συγκεκριμένα αυτοκίνητα, το αυτοκίνητο από μόνο του δεν προκαλεί ατύχημα. Θα ήταν λάθος να αποδομήσουμε την τεχνολογία και την εξέλιξη της αυτοκίνησης. Τα κορυφαία συστήματα ασφαλείας των αυτοκινήτων έχουν αναπτυχθεί στους αγώνες και στα υπέρ αυτοκίνητα και στη συνέχεια χρησιμοποιούνται στα συμβατικά οχήματα.
Τα supercars αποτελούν τεχνολογικά επιτεύγματα και, λαμβάνοντας υπόψιν τα παραπάνω δεδομένα, η συνύπαρξη με τα συμβατικά οχήματα προϋποθέτει πολύ συγκεκριμένη τεχνική οδήγησης και οδηγική συμπεριφορά που να διευκολύνει τους άλλους χρήστες του οδικού δικτύου.
Από την άλλη πλευρά, στη μεγάλη λίστα των συνανθρώπων μας που έχουν χάσει τη ζωή τους στον δρόμο ήρθε να προστεθεί η απώλεια ενός ιδιαίτερα πετυχημένου και αγαπητού οδηγού και λάτρη της αυτοκίνησης. Ασφαλώς και η ανθρώπινη ζωή έχει την ίδια ακριβώς αξία, είτε είναι ο Τζώρτζης Μονογυιός με Ferrari, είτε ο αγαπημένος καλλιτέχνης Παντελής Παντελίδης και ο Mad Clip με την ονειρεμένη Porche 911, είτε ο παιδικός φίλος απο τα Πετράλώνα με παπί Honda, που ίσως το όνομά του δεν έχει ιδιαίτερη αξία για τα ΜΜΕ. Όλοι όμως έχουν την ίδια ακριβώς αξία και τα ίδια συναισθήματα και τον ίδιο βαρύ και βουβό πόνο για την οικογένεια και τους φίλους.
Η διαφορά όμως στα ατυχήματα με super cars και ειδικότερα όταν οδηγούνται από ιδιαίτερα δημοφιλή και πετυχημένα πρόσωπα είναι η επικοινωνιακή διάσταση που θέτει πρόσκαιρα το μεγάλο ζήτημα της οδικής ασφάλειας στην επικαιρότητα.
Το ζήτημα όμως της οδικής ασφάλειας είναι επίκαιρο καθημερινά και κάθε στιγμή.
Ειδικότερα στην Αττική έχουμε σχεδόν 4.000.000 μετακινήσεις πολιτών που χρησιμοποιούν τις υποδομές του οδικού δικτύου, αν υπολογίσουμε ότι μόνο την κεντρικότερη οδική αρτηρία, τη λεωφόρο Κηφισού, τη χρησιμοποιούν καθημερινά σχεδόν 500.000 άνθρωποι. Στατιστικά και μόνο, ακόμη και ένας στο εκατομμύριο να κάνει λάθος, θα έχουμε περίπου τέσσερα ατυχήματα την ημέρα.
Μοναδικά μας όπλα είναι η σωστή και ολοκληρωμένη εκπαίδευση, η ευγενική συμπεριφορά, τα καλοσυντηρημένα οχήματα και η βελτίωση των υποδομών του οδικού δικτύου. Μεγάλη συζήτηση έγινε το τελευταίο διάστημα για το δικαίωμα απόκτησης άδειας οδήγησης από τα 17 έτη και μάλιστα εκφράστηκαν αρκετά επικριτικές απόψεις. Υπενθυμίζω ότι ο παγκόσμιος πρωταθλητής της Formula 1 Max Ferstapen στα δεκαεπτά του οδηγούσε ήδη μονοθέσιο, ενώ 17άρης είναι και ο νικητής του ράλλυ Ακρόπολις Kalle Novanpera. Επομένως, το ζήτημα είναι εκπαίδευση και συμπεριφορά, όχι η ηλικία. Προφανώς όμως θα πρέπει να επανεξεταστεί το ζήτημα της ειδικής εκπαίδευσης και εξέτασης, για άδεια οδήγησης αυτοκινήτου που υπερβαίνει κάποια συγκεκριμένη αναλογία υποδύναμης.
Όσο αφορά τις υποδομές, αυτά τα δύο χρόνια στην Αττική έχει γίνει πολύ σημαντικό έργο για την οδική ασφάλεια.
Το οδικό δίκτυο αρμοδιότητας της Περιφέρειας Αττικής εκτείνεται σε 2.000 χλμ και αναντίρρητα ήταν πλημμελώς συντηρημένο. Δεν αναφερόμαστε μόνο στην κατάσταση των οδοστρωμάτων ή των πινακίδων και των διαγραμμίσεων, αλλά ακόμη και τα – περί ων ο λόγος – στηθαίων ασφάλειας τα οποία παρουσίαζαν εικόνα εγκατάλειψης, αφού σε πολλά σημεία δεν είχαν αποκατασταθεί ούτε οι στρεβλώσεις έπειτα από τροχαία ατυχήματα με χαρακτηριστικά τα παραδείγματα της λεωφόρου Συγγρού, της Χαμοστέρνας, της γέφυρας του Ασπροπύργου στη λ. Αθηνών, ακόμη και στην κεντρικότερη οδική αρτηρία της πρωτεύουσας, τη λ. Κηφισού.
Ο περιφερειάρχης Αττικής, Γιώργος Πατούλης, έχει πολύ ψηλά στην ημερήσια διάταξη των έργων την οδική ασφάλεια και για τον λόγο αυτόν εκτελεί εκατοντάδες χιλιομέτρων νέες ασφαλτοστρώσειςυψηλών τεχνικών προδιαγραφών στους οδικούς άξονες, για πρώτη φορά μετά από δεκαετίες, με ιδιαίτερη φροντίδα και επιμέλεια όσον αφορά τις οδοσημάνσεις, τις διαγραμμίσεις των οδών, τον καθαρισμό των φρεατίων, τον οδοφωτισμό, τη φωτεινή σηματοδότηση κ.τ.λ. Επιπλέον, στην παραλιακή λεωφόρο έχουν τοποθετηθεί ευανάγνωστες και καλαίσθητες πινακίδες ευαισθητοποίησης των οδηγών, που τους προτρέπουν να οδηγούν με σύνεση, ασφάλεια και προσοχή. Στον ίδιο οδικό άξονα έχουν τοποθετηθεί και τα πρώτα στην Ελλάδα τεχνικά μέσα καταγραφής της παραβίασης ερυθρού φωτεινού σηματοδότη. Σύμφωνα με την Περιφέρεια Αττικής, τα ηλεκτρονικά τεχνικά μέσα θα επεκταθούν και σε άλλα σημεία του οδικού δικτύου, όπου θα καταγράφουν και την παραβίαση του ορίου ταχύτητας και άλλες σοβαρές παραβάσεις, όπως η είσοδος στη λωρίδα έκτακτης ανάγκης, που αναμφίβολα προκαλούν ατυχήματα. Τέλος, έχει ήδη ξεκινήσει η αντικατάσταση συμβατικών λαμπτήρων οδοφωτισμού με φωτιστικά σώματα LED στην παραλιακή λεωφόρο, τα οποία εξασφαλίζουν καλύτερη θέαση και υψηλότερη φωτεινότητα του οδοστρώματος κατά τις νυκτερινές ώρες.
Η οδική ασφάλεια είναι ευθύνη όλων μας και είναι επίκαιρη κάθε στιγμή, γιατί έχει να κάνει με τη ζωή μας.