Skip to main content

Οι λογιστές να συμμαχήσουν με την AI

Οι λογιστές είναι ανάγκη να κατανοούν και να ερμηνεύουν μεγάλους όγκους δεδομένων για να παρέχουν στρατηγικές συμβουλές

Τoυ Μιχάλη Πόλυγγερ, λογιστή – φοροτεχνικού, προέδρου του Λογιστικού Συλλόγου Αθηνών, στελέχους Οικονομικού Επιμελητηρίου Ελλάδος

ΤΟ 2025 θα σηματοδοτήσει, μεταξύ άλλων, σημαντικές αλλαγές, που θα καθορίσουν σε μεγάλο βαθμό τους όρους και το πλαίσιο των οικονομικών εφαρμοζόμενων πολιτικών παγκοσμίως.

Το ενδιαφέρον για τις επιπτώσεις αυτών μεγαλώνει ακόμη περισσότερο λόγω της παρατεταμένης ρευστότητας που επικρατεί στο διεθνές προσκήνιο, πολιτικό και οικονομικό.

ΟΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΕΣ εξελίξεις αναμένονται καταιγιστικές, κυρίως με την AI και τη ρομποτική να αναδιαμορφώνουν διάφορους τομείς, μεταξύ των οποίων της υγειονομικής περίθαλψης, της βιομηχανίας, αλλά και της εκπαίδευσης.

Είναι σίγουρο ότι οι εξελίξεις αυτές θα βελτιώσουν τη ζωή των ανθρώπων, αλλά από την άλλη μπορεί να οδηγήσουν σε απώλεια θέσεων εργασίας, παράλληλα όμως με την ανάγκη για την ανάπτυξη νέων δεξιοτήτων.

Οι κοινωνίες, λοιπόν, μέσα από τις επερχόμενες οικονομικές αλλαγές θα αντιμετωπίσουν προκλήσεις όπως είναι ο προστατευτισμός, οι γεωπολιτικές εντάσεις και η συνεχόμενη τεχνολογική ανάπτυξη, ενώ το μεγάλο διακύβευμα θα παραμένει η προσαρμογή στις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής.

ΟΙ ΠΡΟΚΛΗΣΕΙΣ αυτές και πρωτίστως οι συνέπειές τους θα επηρεάσουν τις επιχειρηματικές οντότητες, τα στελέχη και τους συνεργάτες τους και με βεβαιότητα τους οικονομολόγους λογιστές, οι οποίοι είναι αναγκασμένοι να αντεπεξέλθουν για να εξασφαλίσουν μια ισχυρή θέση στη νέα εποχή.

Οι προκλήσεις που θα αντιμετωπίσουν οι λογιστές εντοπίζονται κυρίως στα εξής:

1. ΕΞΟΙΚΕΙΩΣΗ με τις νέες τεχνολογίες. Οι λογιστές πρέπει να συμφιλιωθούν με τον αυτοματισμό και την AI. Πρέπει να εξοικειωθούν με εργαλεία αυτοματοποίησης και τεχνητής νοημοσύνης, τα οποία μπορούν να αναλάβουν βασικές εργασίες, όπως η καταχώρηση και η ανάλυση δεδομένων. Τα εργαλεία όμως αυτά σε καμία των περιπτώσεων δεν θα μπορέσουν να αντικαταστήσουν την προσωπική παρέμβαση και το επιστημονικό συμπέρασμα που μόνο ο επαγγελματίας λογιστής μπορεί αξιόπιστα να παράσχει στην επιχείρηση. Επομένως, ο λογιστής δεν έχει κάτι να φοβηθεί από τις εξελίξεις αυτές.

Αντίθετα, η άμεση λήψη πρωτόλειων και επεξεργασμένων δεδομένων θα του παράσχει χρόνο για να προσφέρει ποιοτικότερες και καλύτερα αμειβόμενες υπηρεσίες.

Επιπρόσθετα, οι «ανεβασμένες» στο «σύννεφο» (cloud) πλατφόρμες διαχείρισης -δημόσιες και ιδιωτικές- επιτρέπουν λήψη και συνεργασία σε πραγματικό χρόνο (real time) και βοηθούν στη μείωση έως και εξάλειψη σφαλμάτων.

Αναμενόμενη και βοηθητική στα παραπάνω η επερχόμενη αλλαγή του τρόπου καταγραφής των συναλλαγών, με την οποία θα αυξάνεται ο βαθμός διαφάνειας και ασφάλειας.

2. ΑΝΑΠΤΥΞΗ νέων δεξιοτήτων. Οι λογιστές θα αναπτύξουν δεξιότητες ανάλυσης των δεδομένων.

Είναι ανάγκη να κατανοούν και να ερμηνεύουν μεγάλους όγκους δεδομένων, για να παρέχουν στρατηγικές συμβουλές στις οικονομικές μονάδες. Η λογιστική δεν αφορά μόνον αριθμούς. Οι σύγχρονοι λογιστές πρέπει να παρέχουν πληροφορίες για τη λήψη επιχειρηματικών αποφάσεων. Η παρακολούθηση σχετικών σεμιναρίων εκπαιδευτικού χαρακτήρα και η λήψη πιστοποιήσεων για τις νέες τεχνολογίες είναι απαραίτητη.

3. ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗ στον ρόλο του συμβούλου. Οι λογιστές δεν περιορίζονται πλέον στη διαχείριση λογαριασμών αλλά πρέπει να λειτουργούν ως στρατηγικοί σύμβουλοι, βοηθώντας τις επιχειρήσεις να επιτύχουν βιωσιμότητα και κερδοφορία.

4. ΕΠΙΚΕΝΤΡΩΣΗ στη συμμόρφωση και τη διαχείριση κινδύνου. Με τις συνεχείς αλλαγές στην οικονομική και φορολογική νομοθεσία οι λογιστές καλούνται να είναι επίκαιροι και ενημερωμένοι.

Η προστασία των δεδομένων των πελατών τους και η συμμόρφωση με τους νόμους προστασίας δεδομένων (GDPR), αλλά και της τήρησης των διαδικασιών διερεύνησης του προφίλ των πελατών (KYC), είναι κρίσιμες λειτουργίες που πρέπει να υπάρχουν.

5. ΕΠΙΛΟΓΗ «έξυπνων» μοντέλων εργασίας – συνεργασίας. Οι λογιστές, μεταξύ άλλων, καλούνται, προσαρμοζόμενοι στις ανάγκες των επιχειρήσεων -και δη των μικρομεσαίων-, να παρέχουν υπηρεσίες και από απόσταση, αξιοποιώντας τα ψηφιακά εργαλεία συνεργασίας.

6. ΑΝΘΡΩΠΟΚΕΝΤΡΙΚΗ προσέγγιση. Παρά το γεγονός ότι η τεχνολογία θα αυτοματοποιήσει πολλές εργασίες, οι λογιστές θα συνεχίσουν να χρειάζονται ισχυρές διαπροσωπικές δεξιότητες για να διατηρήσουν την εμπιστοσύνη και τις σχέσεις με τους πελάτες τους.

Με την προσαρμογή τους σε αυτές τις αλλαγές, οι λογιστές θα μπορέσουν να αξιοποιήσουν πλήρως τις ευκαιρίες που προσφέρονται στη νέα εποχή.