Τoυ Αντώνη Νικολόπουλου – Μαριόλη, γενικού γραμματέα Ομοσπονδίας Εργαζομένων ΕΦΚΑ
Ο ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟΣ Εθνικός Φορέας Κοινωνικής Ασφάλισης (e-ΕΦΚΑ) προβλέπεται σύμφωνα με το οργανόγραμά του, που τέθηκε σε ισχύ τον Γενάρη του 2019 (Π.Δ. 8/2019), το οποίο στη συνέχεια τροποποιήθηκε και συμπληρώθηκε με τον ν.4670/2020 όταν ενσωματώθηκε σ’ αυτόν και το Ενιαίο Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης κι Εφάπαξ Παροχών (ΕΤΕΑΕΠ), να λειτουργεί με τουλάχιστον 8.761 υπαλλήλους διαφόρων ειδικοτήτων.
Ένας αριθμός που θα πρέπει να τονίσουμε για την ιστορία και για να έχουμε ένα συγκριτικό μέγεθος, απέχει κατά πολύ από τους περίπου 16.000 υπαλλήλους που απασχολούνταν κατά την περίοδο του 2000 στα τότε ασφαλιστικά ταμεία κύριας κι επικουρικής ασφάλισης.
Έτσι, σήμερα, στον εθνικό μας φορέα, που εξυπηρετεί περισσότερους από 10.000.000 άμεσα κι έμμεσα ασφαλισμένους συμπολίτες μας κι έχοντας ένα πανεθνικό δίκτυο με δομές και υπηρεσίες του σε κάθε εσχατιά της ελληνικής γης, υπηρετούν 7.100 υπάλληλοι.
Δηλαδή, περίπου 1.500 λιγότεροι από αυτούς που θα έπρεπε να υπήρχαν και με τις προοπτικές να γίνονται κάθε χρόνο ακόμα χειρότερες, καθώς ετησίως αποχωρούν από τον φορέα, λόγω συνταξιοδοτήσεως, 200 με 250 υπάλληλοι, έμπειροι και απόλυτα καταρτισμένοι.
Την ίδια στιγμή, οι προσλήψεις που γίνονται για την κάλυψη των κενών θέσεων υπολείπονται κατά πολύ των πραγματικών αναγκών, ενώ υλοποιούνται και με εξαιρετικά αργές διαδικασίες λόγω ΑΣΕΠ.
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΟ παράδειγμα είναι ο προγραμματισμός των προσλήψεων του 2020, όπου ενώ είχε αποφασιστεί η πρόσληψη 173 υπαλλήλων, έχουμε φτάσει στα τέλη του 2024 και λιγότεροι από τους μισούς έχουν καταφέρει να αναλάβουν υπηρεσία, καθώς έχουμε ένα κύμα αρνήσεων από τους επιτυχόντες του σχετικού διαγωνισμού, οι οποίοι έπειτα από σχεδόν τέσσερα χρόνια αναμονής έχουν βρει αλλού δουλειά, φτιάχνοντας τη ζωή τους και πλέον δεν ενδιαφέρονται να ξεκινήσουν από το μηδέν στον ΕΦΚΑ!
ΜΕ ΑΥΤΑ τα δεδομένα και παρότι η σημερινή πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εργασίας & Κοινωνικής Ασφάλισης έχει ανακοινώσει την πρόσληψη 220 υπαλλήλων για το 2025, τους οποίους πιθανώς να δούμε με το πιο αισιόδοξο σενάριο να αναλαμβάνουν υπηρεσία το 2027, γίνεται αντιληπτό ότι μπαίνει πλέον σοβαρό ζήτημα λειτουργικότητας για τις υπηρεσίες του φορέα.
Ήδη σε πολλά υποκαταστήματα -ιδίως της Αττικής- παρατηρείται το φαινόμενο να στελεχώνονται τμήματα αιχμής, όπως είναι αυτά των παροχών και του μητρώου, με έναν τμηματάρχη κι έναν υπάλληλο, χωρίς να υπάρχει η δυνατότητα αναπλήρωσης σε περίπτωση αδείας ή εάν προκύψει κάποιο έκτακτο γεγονός.
ΑΝΑΛΟΓΟ χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η υποστελέχωση που παρατηρείται στις ελεγκτικές υπηρεσίες του φορέα, όπως είναι τα Περιφερειακά Ελεγκτικά Κέντρα Ασφάλισης (ΠΕΚΑ), τα οποία ενώ έχουν επιφορτιστεί με το πολύ δύσκολο έργο της καταπολέμησης της ανασφάλιστης «μαύρης» εργασίας, δεν έχουν παρά ελάχιστους ελεγκτές.
Για ολόκληρη την Αττική, με τις εκατοντάδες χιλιάδες επιχειρήσεις και τα τόσα κρούσματα ανασφάλιστης εργασίας, την αρμόδια υπηρεσία τη στελεχώνουν λιγότεροι από 30 ελεγκτές.
Και αναφερόμαστε στην ανασφάλιστη εργασία, που αποτελεί ένα από τα σοβαρότερα κοινωνικά εγκλήματα, που επιφέρει δυσμενείς συνέπειες ως προς το επίπεδο διαβίωσης χιλιάδων συμπολιτών μας.
ΦΥΣΙΚΑ, υπάρχουν και οι καθησυχαστικές φωνές, που προβάλλουν τον ισχυρισμό ότι με την ολοκλήρωση της ψηφιοποίησης και τον εκσυγχρονισμό των υπηρεσιών του φορέα δεν θα απαιτείται τόσο αυξημένος αριθμός υπαλλήλων.
Ένας ισχυρισμός που φαίνεται να διασκεδάζει τις υφιστάμενες και δικαιολογημένες ανησυχίες, αλλά που δυστυχώς στην πραγματικότητα υποκρύπτει και μια μεγάλη αυταπάτη.
Διότι οι νέες τεχνολογίες ενώ πράγματι επιφέρουν δομικές αλλαγές κι ενδεχομένως να καταργούν κάποιες πεπαλαιωμένες ειδικότητες (όπως για παράδειγμα τους «ενσημοκολλητές» που είχαμε στο πρώην ΙΚΑ-ΕΤΑΜ τη δεκαετία του ‘80), παρ’ όλα αυτά δημιουργούν νέες ειδικότητες και νέους ρόλους, που αντιθέτως θα λέγαμε μπορούν και να αυξήσουν τον αριθμό των απαιτούμενων θέσεων εργασίας.
ΕΠΙΠΛΕΟΝ, οι σύγχρονες ψηφιακές εφαρμογές που αναπτύσσει ο φορέας λειτουργούν επειδή υπάρχει από πίσω τους ο ανθρώπινος παράγοντας που κάνει την εισαγωγή των δεδομένων.
Έχει κανείς την αίσθηση ότι οι περίπου 920.000 συνταξιοδοτικές αποφάσεις που εκδόθηκαν την περίοδο από τον Γενάρη του 2021 μέχρι τον Οκτώβρη του 2024 οφείλονται μόνο και μόνο επειδή είχαμε τους νέους υπολογιστές που προμηθεύτηκε ο φορέας;
Κάποιοι υπάλληλοι τους λειτούργησαν και έφεραν σε πέρας αυτό το τεράστιο έργο και θα πρέπει να τους το αναγνωρίσουμε.
Φυσικά υπό τον συντονισμό και την εποπτεία της διοίκησης του ΕΦΚΑ και του αρμόδιου υπουργείου Εργασίας, αλλά ο άθλος αυτός φέρει την υπογραφή του ανώνυμου υπαλλήλου του εθνικού μας φορέα, που υπό αντίξοες συνθήκες και ασφυκτικές πιέσεις έκανε αυτό το κάτι παραπάνω, ώστε να μπορούν περισσότεροι από ένα εκατομμύριο συμπολίτες μας που ήταν επί μακρό χρονικό διάστημα στην αναμονή να λαμβάνουν σήμερα κανονικά τη σύνταξή τους και ό,τι δικαιούνται.
ΤΟΥΤΩΝ δοθέντων και χωρίς να θέλουμε να κάνουμε τον μάντη κακών προβλέψεων, οφείλουμε να επιστήσουμε την προσοχή σε ό,τι αφορά τη σοβαρή υποστελέχωση των υπηρεσιών του e-ΕΦΚΑ, η οποία σε συνδυασμό με την ηλικιακή γήρανση του στελεχιακού του δυναμικού, καθώς η μεγάλη πλειονότητα των υπαλλήλων του είναι άνω των 45 ετών, ενώ δεν υπάρχει ούτε ένας υπάλληλος (sic) κάτω των 30 ετών, δημιουργούν μια ζοφερή εικόνα ως προς τις προοπτικές του τόσο σημαντικού για την κοινωνία μας οργανισμού και είναι κρίμα!