Τoυ Γιώργου Πουλόπουλου, εταίρου της EY Ελλάδος, Υπηρεσίες Εταιρικής Στρατηγικής και Αρχιτεκτονικής Μετασχηματισμού
Η ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ αξίας αποτελεί μία δυναμική διαδικασία που παράγει, τόσο άμεσα όσο και μακροπρόθεσμα, απτά οφέλη, ενισχύοντας έτσι τη συλλογική αξία και την ευημερία των επιχειρήσεων στους βασικούς τομείς ανάπτυξης.
ΓΕΝΙΚΟΤΕΡΑ, η ικανότητα ενός οργανισμού να δημιουργεί αξία επηρεάζεται από κρίσιμους εξωτερικούς παράγοντες, όπως το γεωπολιτικό τοπίο, η διαθεσιμότητα και η κινητικότητα του ανθρώπινου κεφαλαίου, οι μεταβαλλόμενες προτιμήσεις και προσδοκίες των καταναλωτών, οι τεχνολογικές εξελίξεις και η συνεχιζόμενη στροφή προς τη βιώσιμη ανάπτυξη.
Για να αντιμετωπίσουν αυτές τις εξωτερικές προκλήσεις και να προωθήσουν τη δημιουργία αξίας, οι επιχειρήσεις πρέπει να επικεντρωθούν σε πέντε βασικούς παράγοντες:
- Στρατηγική, στοχευμένες συγχωνεύσεις και εξαγορές (Σ&Ε) και αποδοτική χρήση κεφαλαίων
- Δέσμευση για καινοτομία
- Ενίσχυση του μετασχηματισμού
- Ανάπτυξη ανθρώπινου κεφαλαίου και σχέσεων με πελάτες
- Έμφαση στη δημιουργία μακροπρόθεσμης αξίας της επιχείρησης.
ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ, στοχευμένες Σ&Ε και αποδοτικότητα κεφαλαίων. Στο σημερινό αβέβαιο τοπίο, που χαρακτηρίζεται από γεωπολιτική αστάθεια και μεταβαλλόμενα δημογραφικά στοιχεία, η στρατηγική αντίληψη, οι στοχευμένες συμφωνίες για Σ&Ε και η αποδοτική χρήση κεφαλαίων είναι απαραίτητες για τις εταιρείες που πλοηγούνται σε αυτό το ρευστό περιβάλλον.
Η στρατηγική παρέχει έναν οδικό χάρτη για την αξιοποίηση ευκαιριών. Οι στοχευμένες συμφωνίες για Σ&Ε, στρατηγικά ευθυγραμμισμένες, επιτρέπουν στις εταιρείες να ενισχύσουν τις δυνατότητές τους, να επεκτείνουν την εμβέλειά τους στην αγορά και να προωθήσουν την ανάπτυξη εν μέσω εξωτερικών προκλήσεων.
Η αποδοτική χρήση κεφαλαίων εξασφαλίζει συνετή κατανομή πόρων, που είναι ζωτικής σημασίας σε ταραχώδεις περιόδους.
Η υιοθέτηση αυτών των πυλώνων εξοπλίζει τις εταιρείες ώστε να βελτιώσουν τη χρηματοοικονομική τους απόδοση, να συνεισφέρουν στη βιώσιμη ανάπτυξη, να αυξήσουν την αποδοτικότητα των κεφαλαίων, να διαφοροποιήσουν τις πηγές εσόδων τους και να ενισχύσουν το μερίδιο αγοράς τους.
ΔΕΣΜΕΥΣΗ για καινοτομία. Δίνοντας προτεραιότητα σε καινοτόμα προϊόντα ή υπηρεσίες και ενσωματώνοντας προηγμένες τεχνολογίες [όπως η τεχνητή νοημοσύνη (AI) και η GenAI], οι εταιρείες μπορούν να αναμένουν αυξημένη ικανοποίηση πελατών, ισχυρότερη αναγνώριση του brand τους και ενισχυμένο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε αυξημένες πωλήσεις, βελτιωμένη διατήρηση πελατών και την ικανότητα να αξιοποιήσουν νέα τμήματα της αγοράς.
ΕΝΙΣΧΥΣΗ του μετασχηματισμού. Στην επιδίωξη της επιχειρησιακής αριστείας, οι εταιρείες υιοθετούν μετασχηματιστικές τεχνολογίες για να βελτιώσουν τις διαδικασίες και να ενισχύσουν την αποδοτικότητα. Τεχνολογίες όπως η AI και το Διαδίκτυο των Πραγμάτων (IoT) παίζουν καθοριστικό ρόλο σε αυτόν τον μετασχηματισμό, προσφέροντας δεδομένα για τις λειτουργίες, προβλέποντας διακυμάνσεις της ζήτησης και διευκολύνοντας την παρακολούθηση, σε πραγματικό χρόνο, των περιουσιακών τους στοιχείων και των διαδικασιών.
Προσαρμόζουν το μοντέλο λειτουργίας τους καινοτομώντας, αναβαθμίζοντας την εμπειρία εξυπηρέτησης των πελατών τους, ενώ αναζητούν επίσης νέους τρόπους αξιοποίησης των δεδομένων και της τεχνολογίας, αλλά και ψηφιοποίησης των διαδικασιών τους.
Σε αυτό το πλαίσιο, απαιτείται μια ισορροπία μεταξύ της διατήρησης της υφιστάμενης απόδοσης της επιχείρησης και της ταυτόχρονης ανάπτυξης σε δεξιότητες, τεχνολογικές δυνατότητες και πόρους, για την επιτάχυνση της ανάπτυξης, τη συγκράτηση ή και μείωση του κόστους λειτουργίας, αλλά και τη δημιουργία νέων ευκαιριών.
Πολλές επιχειρήσεις προσαρμόζουν τη στρατηγική τους στις νέες συνθήκες της αγοράς και δημιουργούν ένα πρόγραμμα μετασχηματισμού, που τις βοηθά να αντιμετωπίσουν τις ποικίλες προκλήσεις και να αξιοποιήσουν τις ευκαιρίες, καθώς και να ευθυγραμμίσουν τις στρατηγικές με τους στόχους τους.
ΑΝΘΡΩΠΙΝΟ κεφάλαιο και σχέσεις με πελάτες. Η ευθυγράμμιση της διοικητικής ομάδας με τους στόχους δημιουργίας αξίας, για την αποτελεσματική οργάνωση του ανθρώπινου κεφαλαίου, μπορεί να οδηγήσει σε αυξημένη παραγωγικότητα, ένα εργασιακό περιβάλλον που εμπνέει και φήμη για εξαιρετική εξυπηρέτηση πελατών και αφοσίωση. Αυτό μπορεί να μεταφραστεί σε αυξημένα έσοδα, καλύτερη διακράτηση ταλέντων και επέκταση της πελατειακής βάσης.
Η εταιρεία πρέπει να προωθήσει μια εταιρική κουλτούρα και να ενδυναμώσει τους υπαλλήλους, παρέχοντάς τους τη δυνατότητα να αποδώσουν και να αναπτυχθούν επαγγελματικά. Η αναβάθμιση και η επανεκπαίδευση των υπαλλήλων, για να προσαρμοστούν στις νέες τεχνολογίες και διαδικασίες, μπορεί να ενισχύσει την ανταγωνιστικότητα της εταιρείας και να συμβάλει στην ικανοποίησή τους.
ΜΑΚΡΟΠΡΟΘΕΣΜΗ αξία και βιώσιμη ανάπτυξη. Η βιώσιμη ανάπτυξη, η επιχειρηματική ανθεκτικότητα και η επιδίωξη μακροπρόθεσμης αξίας έχουν καταστεί πρωταρχικής σημασίας για τις εταιρείες που πλοηγούνται στο σημερινό σύνθετο επιχειρηματικό περιβάλλον.
Η επιτυχημένη προώθηση της βιώσιμης ανάπτυξης από τις επιχειρήσεις εξαρτάται, σε καθοριστικό βαθμό, από την ύπαρξη μιας αποτελεσματικής εταιρικής διακυβέρνησης.
Οι επενδυτές εστιάζουν όλο και περισσότερο στη σύνδεση μεταξύ της βιώσιμης ανάπτυξης και της εταιρικής στρατηγικής. Η αγορά αναγνωρίζει και επιβραβεύει εκείνες τις εταιρείες που τοποθετούν με επιτυχία τη βιώσιμη ανάπτυξη και τη μακροπρόθεσμη αξία στον πυρήνα της εταιρικής τους στρατηγικής, και τις αξιοποιούν για να καθοδηγήσουν τις επενδύσεις σε τομείς που προωθούν το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.
Για να δημιουργούν οι εταιρείες πραγματικά μακροπρόθεσμη αξία – καθώς και να τη μετρούν και να την «επικοινωνούν» αποτελεσματικά- η εστίαση στα αποτελέσματα για τα ενδιαφερόμενα μέρη πρέπει να είναι βαθιά ενσωματωμένη σε όλο τον οργανισμό και να καθοδηγείται από έναν εταιρικό σκοπό.
ΓΙΑ ΤΗΝ EY, η δημιουργία αξίας περιλαμβάνει τη δυναμική διαδικασία παραγωγής, τόσο βραχυπρόθεσμων όσο και μακροπρόθεσμων, απτών και άυλων οφελών, ενισχύοντας έτσι τη συλλογική αξία και την ευημερία των οργανισμών και των ενδιαφερόμενων μερών τους σε διάφορους τομείς.