Skip to main content

«Ευκολότερη» η ρύθμιση οφειλών στην εφορία

Ο Παναγιώτης Φωτιάδης

Σημαντική η απλοποίηση της διαδικασίας για τους οφειλέτες άνω των 50.000 ευρώ

Τoυ Παναγιώτη Φωτιάδη, οικονομολόγου – φοροτεχνικού συμβούλου, αντιπροέδρου Δ.Σ. της ΟΡΘΟΛΟΓΙΣΜΟΣ

ΤΗΝ ΏΡΑ που στην Ελλάδα οι οφειλέτες του Δημοσίου ανέρχονται περίπου σε 4 εκατομμύρια ΑΦΜ, έστω και με καθυστέρηση πάνω από ένα έτος, «απλοποιείται» η διαδικασία της υποβολής αίτησης ρύθμισης.

ΜΕ ΜΟΝΗ ενεργή διάταξη ρύθμισης οφειλών στην εφορία αυτή της πάγιας ρύθμισης του Ν. 4152/2013, όπως έχει τροποποιηθεί με τον Ν.4646/2019, με δυνατότητα ρύθμισης οφειλών από 12 έως 24 μηνιαίες δόσεις για απλήρωτες ληξιπρόθεσμες και μη ληξιπρόθεσμες οφειλές από φόρους εισοδήματος, ΦΠΑ και ΕΝΦΙΑ, και σε έως 48 δόσεις για έκτακτα χρέη, από φόρους κληρονομιάς, πρόστιμα της εφορίας κ.λπ., με ελάχιστη μηνιαία δόση τα 30 ευρώ και με επιβάρυνση με τόκους που υπολογίζονται με ετήσια επιτόκια 4,37% εάν επιλεχθούν μέχρι 12 μηνιαίες δόσεις και 5,37% εάν επιλεχθούν πάνω από 12 μηνιαίες δόσεις, είναι σημαντική η απλοποίηση της διαδικασίας για τους οφειλέτες άνω των 50.000€.

ΜΕΧΡΙ ΤΩΡΑ με όσα προβλέπονταν στον Ν. 4152/2013 για συνολικές βασικές οφειλές που υπερβαίνουν το ποσό των 50.000€, ήταν απαραίτητη η προσκόμιση στοιχείων από τα οποία προκύπτει η πρόσκαιρη οικονομική αδυναμία και η δυνατότητα τήρησης των όρων της ρύθμισης, με υπογραφή για τον έλεγχο και την πιστοποίηση αυτών από ανεξάρτητο εκτιμητή.

Για συνολικές βασικές οφειλές που υπερβαίνουν το ποσό των 150.000€ ευρώ, πέραν της πιστοποίησης του ανεξάρτητου εκτιμητή, απαιτείται και η προσκόμιση παροχής εγγύησης ή διασφάλισης ή εμπράγματης ασφάλειας για το σύνολο αυτών.

Η ΕΦΑΡΜΟΓΗ των παραπάνω προϋποθέσεων δυσκόλευε την υποβολή αιτήσεων ρύθμισης οφειλών για όσους είχαν χρέη πάνω από 50.000 ευρώ και η πολιτεία, συνειδητοποιώντας το, ανέστελλε την ισχύ τους συνεχώς ανά δύο έτη, από την έναρξη ισχύος του Ν.4152/2013 έως και τις 27/10/2023.

ΜΕ ΤΟ ΝΕΟ φορολογικό νομοσχέδιο που έχει τεθεί σε διαβούλευση καταργούνται τελείως οι διατάξεις που προβλέπουν την προσκόμιση στοιχείων από τα οποία προκύπτει η πρόσκαιρη οικονομική αδυναμία και η δυνατότητα τήρησης των όρων της ρύθμισης με υπογραφή για τον έλεγχο και την πιστοποίηση αυτών από ανεξάρτητο εκτιμητή για οφειλές πάνω από 50.000€. Η νέα διάταξη θα έχει αναδρομική ισχύ και θα καταλαμβάνει τις ήδη υποβαλλόμενες αιτήσεις ρυθμίσεων από τις 28/10/2023.

Η ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΗ ρύθμιση θα βοηθήσει όσους φορολογούμενους μοχθούν πραγματικά για τη συνέπειά τους προς το Δημόσιο.

Η ΑΙΤΗΣΗ για υπαγωγή στο πρόγραμμα ρύθμισης υποβάλλεται καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους για το σύνολο των ληξιπρόθεσμων οφειλών και με δυνατότητα επιλογής και των μη ληξιπρόθεσμων οφειλών, που διευκολύνει τους φορολογούμενους και τις επιχειρήσεις στη σταδιακή καταβολή των οφειλών τους, στη δυνατότητα έκδοσης φορολογικής ενημερότητας, στην αποφυγή δέσμευσης των τραπεζικών λογαριασμών λόγω ληξιπρόθεσμων οφειλών και αυξάνει την εισπραξιμότητα στα ταμεία του κράτους.

ΤΗΝ ΠΕΡΙΟΔΟ που η λήψη μέτρων διασφάλισης του δημοσίου συμφέροντος γίνεται ευκολότερη για το Δημόσιο με τη χρήση των νέων τεχνολογιών, την άμεση παρακολούθηση των τραπεζικών λογαριασμών και των μεταβολών της περιουσίας κάθε οφειλέτη, η επιλογή της πολιτείας να τους διευκολύνει αποσύροντας ένα μέτρο που ήταν εκτός των δυνατοτήτων των οφειλετών του Δημοσίου και το οποίο νομοθετήθηκε τα «χρόνια των μνημονίων», μόνο θετικά αποτελέσματα μπορεί να φέρει στην ελληνική οικονομία.

ΑΣ ΑΠΟΤΕΛΕΣΕΙ αυτό το έναυσμα επανεξέτασης και ακύρωσης της πρόβλεψης για παρακράτηση υπέρ του Δημοσίου όταν δεν υφίστανται ληξιπρόθεσμες οφειλές, γιατί το αντίθετο αποτελεί άσκηση «υπερεξουσίας» του κράτους σε βάρος της πραγματικής οικονομίας.