Της Βιβής Χαραλαμπογιάννη, υφυπουργού Εσωτερικών
Η ΕΥΡΥΘΜΗ λειτουργία του Δημοσίου αποτελεί κεντρική πολιτική επιλογή των κυβερνήσεων Μητσοτάκη από το 2019 έως σήμερα. Πιστεύουμε ακράδαντα ότι ένα αποτελεσματικό και φιλικό προς τον πολίτη Δημόσιο βελτιώνει σε σημαντικό βαθμό την καθημερινότητα του πολίτη.
Αυτή ακριβώς η πεποίθηση αποτελεί τη βάση της μεταρρυθμιστικής μας πολιτικής. Ενδεικτικά, μεταξύ άλλων, αναφέρω:
- Το νέο σύστημα στοχοθεσίας και αξιολόγησης, που, πλέον, συμπληρώνεται και συνδέεται με το σύστημα κινήτρων κι ανταμοιβής.
- Τη δημιουργία του Εθνικού Μητρώου Διοικητικών Διαδικασιών mitos, που δίνει τη δυνατότητα σε κάθε πολίτη να πληροφορηθεί από τον υπολογιστή του τον τρόπο, τον χρόνο και το κόστος υλοποίησης των διαδικασιών του δημόσιου τομέα, ενώ αποτελεί και την αφετηρία του έργου που σχεδιάζουμε για την απλούστευση των διαδικασιών με τη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης.
- Την καθιέρωση του Ενιαίου Πλαισίου Δεξιοτήτων, το οποίο συνδέεται με όλα τα στάδια διαχείρισης του ανθρώπινου δυναμικού και με σειρά δράσεων εκπαίδευσης και κατάρτισης των δημοσίων υπαλλήλων.
- Την καθιέρωση του ετήσιου προγραμματισμού για τη στελέχωση των δημόσιων υπηρεσιών, με στόχο τη βέλτιστη κάλυψη των αναγκών τους στο πλαίσιο της δημοσιονομικής ισορροπίας της χώρας.
ΑΠΟ ΤΟ 2020 μέχρι σήμερα η κυβέρνηση έχει εγκρίνει περίπου 92.000 προσλήψεις μόνιμου προσωπικού στον δημόσιο τομέα, με την πλειονότητα αυτών στην παιδεία, στην υγεία, στην ασφάλεια και στην άμυνα της χώρας, αλλά και στην πολιτική προστασία, υλοποιώντας τις εξαγγελίες του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη.
Φέτος, στο τελευταίο υπουργικό συμβούλιο του Σεπτεμβρίου, αναμένεται να εγκριθεί ο μεγαλύτερος αριθμός προσλήψεων της τελευταίας πενταετίας, με αποτέλεσμα οι συνολικές εγκρίσεις να ξεπερνούν τις 110.000.
Παράλληλα έχουμε φροντίσει να υπάρχει σύνδεση των προσλήψεων με το σύστημα κινητικότητας στο εσωτερικό του δημόσιου τομέα, πλέον μέσα και από ένα ολοκληρωμένο πληροφοριακό σύστημα, που με την αξιοποίηση της τεχνητής νοημοσύνης θα βελτιστοποιεί τη στελέχωση των υπηρεσιών.
ΩΣΤΟΣΟ, ο αριθμός των προσλήψεων που εγκρίνονται δεν συνιστά από μόνος του λύση στα προβλήματα λειτουργίας και αποτελεσματικότητας που όλοι μας, λίγο πολύ, εντοπίζουμε.
Πρέπει να διασφαλίζουμε ότι το Δημόσιο ενισχύεται με τους κατάλληλους ανθρώπους, αυτούς δηλαδή που έχουν τις απαραίτητες γνώσεις και δεξιότητες για τις θέσεις που προορίζονται. Για να το πούμε με μια φράση, επιδιώκουμε να τοποθετείται «ο κατάλληλος άνθρωπος στην κατάλληλη θέση», γι’ αυτό, άλλωστε, επιλέξαμε την αναμόρφωση του συστήματος προσλήψεων με την υιοθέτηση ενός πανελλήνιου γραπτού διαγωνισμού, όπου οι υποψήφιοι εξετάζονται σε γνώσεις, δεξιότητες και εργασιακή αποτελεσματικότητα.
ΕΙΝΑΙ ΠΡΟΦΑΝΕΣ ότι όλα τα παραπάνω δεν επαρκούν αν δεν φροντίσουμε αυτό το σύστημα να λειτουργεί με την απαιτούμενη ταχύτητα, ώστε και το διοικητικό βάρος να μειώνεται, αλλά και ο διοριστέος να αναλαμβάνει τα καθήκοντά του στον ταχύτερο δυνατό χρόνο.
Έχουμε εντοπίσει καθυστερήσεις και γραφειοκρατικές διαδικασίες που είναι προδήλως περιττές· συνεπώς με το νομοσχέδιο που σε λίγες ημέρες έρχεται προς ψήφιση στη Βουλή, παρεμβαίνουμε σε όλα τα στάδια της διαδικασίας, με σκοπό την κατά το δυνατόν μεγαλύτερη σύντμηση του χρόνου που μεσολαβεί από την έγκριση του προγραμματισμού προσλήψεων, την προετοιμασία της προκήρυξης και τη διεξαγωγή της διαγωνιστικής διαδικασίας από το ΑΣΕΠ έως τον διορισμό και την ανάληψη καθηκόντων από έναν διοριστέο υποψήφιο.
ΓΙΑ ΝΑ δώσω μερικά ενδεικτικά παραδείγματα: μειώνουμε τις προθεσμίες δημοσίευσης και κοινοποίησης των επιμέρους πράξεων διορισμού από τις εμπλεκόμενες υπηρεσίες, ενώ παράλληλα η πρόβλεψη διαλειτουργικοτήτων για απευθείας άντληση των απαραίτητων πληροφοριών που χρειάζεται το ΑΣΕΠ θα διευκολύνει τους υποψηφίους, αλλά και θα απαλλάξει το ΑΣΕΠ από ένα μεγάλο ελεγκτικό βάρος.
ΠΑΡΑΛΛΗΛΑ, όμως, εξορθολογίζουμε και τον τρόπο με τον οποίον ολοκληρώνεται η διαδικασία πρόσληψης προκειμένου όχι μόνον να επιταχύνουμε, αλλά και να εκμηδενίσουμε το διοικητικό βάρος που προκαλούν οι επανειλημμένες αναπληρώσεις: Υποψήφιος που έχει διατεθεί προς διορισμό σε συγκεκριμένη θέση κατόπιν αίτησής του, αλλά εν τέλει δεν αναλαμβάνει υπηρεσία αποκλείεται για περίοδο τριών ετών από διαδικασίες πρόσληψης στο Δημόσιο.
ΕΙΔΙΚΗ μέριμνα λαμβάνουμε για την παραμονή σε ορεινές, νησιωτικές και απομακρυσμένες περιοχές, με τη μοριοδότηση της εντοπιότητας. Σκοπός μας είναι να στηρίξουμε αυτές τις τοπικές κοινωνίες και να δώσουμε τη δυνατότητα σε νέους ανθρώπους να μείνουν στους τόπους τους και να σταδιοδρομήσουν επαγγελματικά και κοινωνικά σε αυτούς.
ΑΥΤΗ η δυνατότητα, όμως, συνεπάγεται και κάποιες δεσμεύσεις από την πλευρά εκείνου που ωφελείται από την επιπρόσθετη μοριοδότηση: Είναι υποχρεωμένος, με τη νέα ρύθμιση, να παραμείνει για τουλάχιστον δέκα χρόνια στη θέση όπου διορίζεται και για άλλα πέντε μέσα στα όρια της περιφερειακής ενότητας όπου βρίσκεται αυτή η θέση. Έτσι, διασφαλίζουμε ότι η αυξημένη μοριοδότηση λόγω εντοπιότητας θα εκπληρώσει τον λόγο για τον οποίο δίνεται.
ΥΠΑΡΧΕΙ άλλη μια στοχευμένη παρέμβαση στο νομοσχέδιο, που θεωρώ υποχρέωσή μου να επισημάνω: Είμαστε αποφασισμένοι να εξασφαλίσουμε με κάθε τρόπο την ισότιμη πρόσβαση στο Δημόσιο για τα άτομα με αναπηρία. Γι’ αυτό εισάγουμε αποκλειστική προθεσμία, μέσα στην οποία κάθε φορέας είναι υποχρεωμένος, σε ετήσια βάση, να καθορίσει αριθμό θέσεων για τις κατηγορίες αυτές, τυχόν δε παράλειψη να προβεί στις απαιτούμενες ενέργειες επιφέρει αποκλεισμό από τις διαδικασίες στελέχωσης για το έτος αυτό.
ΟΙ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ για την επίσπευση των διαδικασιών διορισμού μέσω ΑΣΕΠ είναι ευεργετικές για όλους: για τους διοριστέους, γιατί συντομεύει κατά πολύ τον χρόνο μεταξύ της επιτυχίας τους στον διαγωνισμό και της ανάληψης των καθηκόντων τους· για το Δημόσιο, γιατί συντελεί αποφασιστικά στην καλύτερη διαχείριση του ετήσιου προγραμματισμού προσλήψεων και του ανθρώπινου δυναμικού του, εξυπηρετώντας την αρχή «ο κατάλληλος άνθρωπος στην κατάλληλη θέση»· για όλους τους πολίτες, γιατί έτσι κάνουμε τις δημόσιες υπηρεσίες πιο αποτελεσματικές και πιο φιλικές προς αυτούς, την καθημερινότητά τους καλύτερη.