Skip to main content

Ι. Λυτρίβη: H μεταρρύθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης

Για πρώτη φορά ύστερα από περίπου 50 χρόνια, η επαγγελματική εκπαίδευση στη χώρα μας υφίσταται ριζική ανανέωση

Της Ιωάννας Λυτρίβη, υφυπουργού Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, βουλευτή Επικρατείας Ν.Δ., δρ Πολιτικής Επιστήμης

ΣΤΙΣ ΤΡΕΧΟΥΣΕΣ συνθήκες της ραγδαίας ψηφιοποίησης και των εφαρμογών της τεχνητής νοημοσύνης, των διαφορετικών και απρόβλεπτων συνεπειών των πολυκρίσεων που επηρεάζουν ριζικά την ατομική και εργασιακή τροχιά και συνακόλουθα τη μετεξέλιξη των επαγγελμάτων με συνεχείς αλλαγές σε δεξιότητες, γνώσεις και ικανότητες, η μεταρρύθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης συνιστά κρίσιμο πολιτικό πρόταγμα και επίδικο.

ΚΑΙ ΕΙΝΑΙ γεγονός ότι η συστηματική κυβερνητική προσπάθεια που γίνεται τα τελευταία 4 χρόνια φαίνεται πως αποδίδει και έτσι βρισκόμαστε πιο κοντά από ποτέ στη συνολική αναβάθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, καθιστώντας την ισότιμη και ισάξια διαδρομή με αυτή του πανεπιστημίου μετά το λύκειο, με σημαντικές προοπτικές επαγγελματικής ανέλιξης. Για πρώτη φορά, ύστερα από περίπου 50 χρόνια, η επαγγελματική εκπαίδευση στη χώρα μας υφίσταται ριζική ανανέωση και περνά σε μια νέα εποχή, με στρατηγικό σχεδιασμό, στοχεύοντας στην εγγύτερη διασύνδεση της εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας.

ΜΕ ΤΙΣ δράσεις μας, τις πρωτοβουλίες μας, νομοθετικές και επιχειρησιακές, ενισχύουμε την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση, προκειμένου να καταστεί ορατή και συνειδητά επιλέξιμη επιλογή για τις νέες και τους νέους μας. Με αφετηρία τον νόμο – πλαίσιο 4763/2020 και χτίζοντας πάνω σε αυτόν με τον νόμο 5082/2024, επιχειρούμε να διασυνδέσουμε και να οργανώσουμε συστηματικά τις δομές επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης μετά το γυμνάσιο, μέχρι το κατώφλι του πανεπιστημίου.

Παράλληλα, βρισκόμαστε σε στενή επαφή με τους κοινωνικούς εταίρους σε κεντρικό και περιφερειακό επίπεδο, προσβλέποντας στην ενίσχυση του κοινωνικού διαλόγου και την εμπλοκή τους στον σχεδιασμό και τη λήψη αποφάσεων.

Ταυτόχρονα, εισάγουμε νέες ειδικότητες, που λειτουργούν σε νέες δομές: πειραματικές και θεματικές σχολές ανώτερης επαγγελματικής κατάρτισης, πρότυπα επαγγελματικά λύκεια και επαγγελματικές σχολές κατάρτισης φιλοδοξούμε να αποτελέσουν φυτώρια νέων ευκαιριών μάθησης.

Συνολικά και συντεταγμένα επιμένουμε εμφατικά στην ενίσχυση της ποιότητας της παρεχόμενης κατάρτισης: με 130 σύγχρονους Οδηγούς Κατάρτισης, με τον εκσυγχρονισμό του εξοπλισμού για την παροχή υψηλότερου επιπέδου γνώσεων και δεξιοτήτων στα εργαστήρια, με την ενίσχυση της εξωστρέφειας, με τη δυνατότητα παροχής εξ αποστάσεως κατάρτισης, αλλά και την ενίσχυση της διαπερατότητας μεταξύ των επιπέδων εκπαίδευσης. Μεγάλο μέρος της προσπάθειάς μας κατευθύνεται στην ενίσχυση της συμβουλευτικής σταδιοδρομίας και επαγγελματικού προσανατολισμού.

Τα γραφεία σταδιοδρομίας στα νέα πολυδύναμα κέντρα επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης φιλοδοξούμε να αποτελέσουν το σημείο διεπαφής ανάμεσα στο εκπαιδευτικό σύστημα και την αγορά εργασίας, συνιστώντας, στην πραγματικότητα, μια πλατφόρμα διαλόγου ανάμεσα σε δύο συστήματα που δεν συνομιλούσαν ποτέ.

Η ΜΕΓΑΛΗ ανταπόκριση των φετινών αποφοίτων μας κατά τη διαδικασία δηλώσεων στο παράλληλο μηχανογραφικό για την εισαγωγή τους σε μια ΣΑΕΚ, επιβεβαιώνει έμπρακτα την ολοένα και αυξανόμενη αναγνώριση από μέρους των αποφοίτων του ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος και των ευκαιριών μάθησης που τους προσφέρει η επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση. Υπάρχει ωστόσο ακόμα αρκετός δρόμος να διανυθεί, προκειμένου να ιδωθεί ως ισότιμη επιλογή μετά το λύκειο.

ΈΤΣΙ, ΣΥΝΕΧΙΖΟΥΜΕ αναπτύσσοντας στενότερους δεσμούς μεταξύ όλων των μορφών και πλαισίων μάθησης, δημιουργώντας συστήματα εφαρμογής κοινών ευρωπαϊκών εργαλείων και μηχανισμούς διασφάλισης της ποιότητας.

Συνεχίζουμε με καλύτερη καταγραφή και πρόβλεψη των αναγκών σε ό,τι αφορά τις δεξιότητες, ώστε να ανταποκρίνονται στις ανάγκες της κοινωνίας και της οικονομίας.

Συνεχίζουμε με κυρίαρχο στόχο τη βελτίωση της αποδοτικότητας, της ποιότητας και της ελκυστικότητας της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, αλλά και την εξασφάλιση της πρόσβασης όλων των πολιτών στην κατάρτιση.