Skip to main content

Σοφία Κουνενάκη – Εφραίμογλου: Οι ελληνικές εξαγωγές στο σταυροδρόμι της ανάπτυξης

ΕΒΕΑ

Αν οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις ενταχθούν πιο μαζικά και ποιοτικά στο εξαγωγικό δυναμικό της χώρας, το όφελος για την εθνική οικονομία θα είναι εντυπωσιακό

Της Σοφίας Κουνενάκη-Εφραίμογλου, προέδρου του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Αθηνών (EBEA), του Εθνικού Επιμελητηριακού Δικτύου Ελληνίδων Γυναικών Επιχειρηματιών (ΕΕΔΕΓΕ) και εκτελεστικής αντιπροέδρου του Ιδρύματος Μείζονος Ελληνισμού

ΤΑ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ χρόνια, οι ελληνικές εξαγωγές αντιμετωπίζουν πρωτοφανείς προκλήσεις. Οι γεωπολιτικές αναταράξεις, η παγκόσμια αβεβαιότητα στην εφοδιαστική αλυσίδα, η μειωμένη ζήτηση σε σημαντικές αγορές και τα υψηλά επιτόκια έχουν δημιουργήσει ένα περιβάλλον «τέλειας καταιγίδας».

Επιπλέον, έκτακτα φαινόμενα και κλιματικοί παράγοντες έχουν οδηγήσει σε πτώση της παραγωγής δύο βασικών αγροτικών προϊόντων της χώρας: του ελαιόλαδου και του βαμβακιού.

ΠΑΡΑ τις σοβαρές αυτές προκλήσεις, οι ελληνικές εξαγωγές έχουν δείξει αξιοσημείωτη ανθεκτικότητα. Οι πρόσφατες απώλειες, που καταγράφονται τα τελευταία τρίμηνα, αντιπροσωπεύουν ένα μικρό μέρος της σωρευτικής αύξησης που επιτεύχθηκε την προηγούμενη τριετία, και οι περισσότερες ελληνικές επιχειρήσεις διατηρούν αλώβητα τα μερίδιά τους στις διεθνείς αγορές.

ΥΠΑΡΧΟΥΝ βάσιμες ελπίδες ότι οι εξαγωγές θα ανακτήσουν τη δυναμική τους στη συνέχεια του έτους, με την αναμενόμενη βελτίωση του διεθνούς εμπορίου και της ευρωπαϊκής οικονομίας.

Στόχος μας παραμένει η σταθερή αύξηση των εξαγωγών, ανεξάρτητα από τις διακυμάνσεις του διεθνούς περιβάλλοντος. Αυτό σημαίνει διεύρυνση της εξαγωγικής βάσης της ελληνικής οικονομίας, με ιδιαίτερη έμφαση στην ενίσχυση του εξαγωγικού αποτυπώματος των μικρομεσαίων επιχειρήσεων.

ΑΝ ΟΙ ΜΙΚΡΟΜΕΣΑΙΕΣ επιχειρήσεις ενταχθούν πιο μαζικά και ποιοτικά στο εξαγωγικό δυναμικό της χώρας, το όφελος για την εθνική οικονομία θα είναι εντυπωσιακό. Το πρώτο βήμα για να επιτευχθεί αυτός ο στόχος είναι να κατανοήσουμε την τρέχουσα κατάσταση: τις στάσεις και τις αντιλήψεις σχετικά με την εξωστρέφεια, καθώς και τους παράγοντες που επηρεάζουν την ανάπτυξη εξαγωγικής δραστηριότητας.

ΤΟ ΕΒΕΑ έχει υλοποιήσει κατά καιρούς μελέτες και έρευνες, σε συνεργασία με εξειδικευμένους φορείς, αξιοποιώντας τα ευρήματα για να διαμορφώσει στοχευμένες υπηρεσίες και δράσεις.

Πρόσφατα, σε συνεργασία με την Deloitte, υλοποιήσαμε μια έρευνα για την καταγραφή των απόψεων της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας. Η έρευνα αποκάλυψε ότι η μεγάλη πλειονότητα των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων έχουν ή σκοπεύουν να αποκτήσουν εξωστρεφή δραστηριότητα, αν και τα ποσοστά μειώνονται μεταξύ των πολύ μικρών επιχειρήσεων. Περίπου 2 στις 3 εξαγωγικές επιχειρήσεις εξάγουν σε 1 έως 10 αγορές σήμερα.

Αξιοσημείωτο, επίσης, είναι ότι 7 στις 10 επιχειρήσεις διαβλέπουν σταθερότητα και ελαφρά ενίσχυση της εξαγωγικής τους δραστηριότητας στο προσεχές διάστημα με τη μεγαλύτερη αισιοδοξία να εντοπίζεται στις μεσαίες επιχειρήσεις.

Η ΓΕΩΠΟΛΙΤΙΚΗ αβεβαιότητα, η έλλειψη κατάλληλα καταρτισμένου προσωπικού και οι δυσκολίες στην αξιοποίηση πιθανών ευκαιριών αποτελούν τα σημαντικότερα εμπόδια για τις εξαγωγικές επιχειρήσεις. Αυτά τα εμπόδια μπορούν να αντιμετωπιστούν μέσω μιας εθνικής στρατηγικής εξωστρέφειας, δημιουργώντας ευκαιρίες ευρωπαϊκής, πολυμερούς και διμερούς οικονομικής συνεργασίας, διευκολύνοντας τη δικτύωση μέσω προγραμμάτων επιχειρηματικών αποστολών και καλύπτοντας το έλλειμμα τεχνογνωσίας και δεξιοτήτων των μικρών επιχειρήσεων.

ΤΟ ΕΒΕΑ εργάζεται συστηματικά για να συμβάλει σε αυτή την προσπάθεια. Μέσα στο 2024, συμμετείχαμε σε πολυάριθμες επιχειρηματικές αποστολές, από την Ινδία και την Κωνσταντινούπολη μέχρι την Γκάνα και το Όσλο.

Επίσης, σε συνεργασία με το Enterprise Greece και άλλους φορείς, διοργανώσαμε σεμινάρια και εκδηλώσεις για αγορές – στόχους, όπως αυτές της Ασίας, της Αυστραλίας και του Καναδά, ενώ το προσεχές διάστημα προετοιμάζουμε αποστολές στη Βουλγαρία, τον Καναδά και το Κόσοβο. Οι επαφές αυτές φέρνουν την ελληνική επιχειρηματικότητα στο προσκήνιο και ανοίγουν διαύλους επικοινωνίας με αγορές στο εξωτερικό.

ΜΙΑ ΠΡΟΣΦΑΤΗ πρωτοβουλία, η οποία αποδεικνύει τις προσπάθειές μας προς αυτή την κατεύθυνση, είναι η σειρά συναντήσεων που πραγματοποιήσαμε με αξιωματούχους και εκπροσώπους αμερικανικών επιχειρήσεων στις ΗΠΑ. Σκοπός ήταν η προώθηση των διεθνών συνεργασιών και η υποστήριξη των ελληνικών επιχειρήσεων στο άνοιγμά τους στην αγορά αυτή. Πιο συγκεκριμένα, το ΕΒΕΑ συμμετείχε στο 10th SelectUSA Investment Summit, το διεθνούς φήμης επενδυτικό συνέδριο, το οποίο πραγματοποιήθηκε τον Ιούνιο στο National Harbor, στο Maryland των ΗΠΑ.

ΣΥΜΜΕΤΕΙΧΑ προσωπικά, μαζί με τη διευθύντρια Διεθνών Εμπορικών Σχέσεων του ΕΒΕΑ, κ. Ελένη Φώτη, στις Β2Β συναντήσεις τριών ελληνικών επιχειρήσεων με εκπροσώπους μιας από τις μεγαλύτερες αμερικανικές πολυεθνικές εταιρείες λιανικού εμπορίου, της Walmart, έχοντας στόχο την προώθηση των προϊόντων τους στην αμερικανική αγορά. Στις επακόλουθες συζητήσεις, προσκάλεσα τους εκπροσώπους της Walmart τον προσεχή Νοέμβριο στην Ελλάδα, για συναντήσεις με ελληνικές επιχειρήσεις στο ΕΒΕΑ και επισκέψεις στις εγκαταστάσεις τους.

ΣΥΝΑΝΤΗΘΗΚΑΜΕ, επίσης, με μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου του Εμπορικού Επιμελητηρίου της Ουάσιγκτον και συζητήσαμε για πιθανούς τρόπους συνεργασίας για την προώθηση συνεργειών μεταξύ των επιχειρήσεωνμελών αμφότερων των Επιμελητηρίων μας.

Παράλληλα, πραγματοποιήσαμε συναντήσεις στο World Trade Center Washington, DC-WTCDC, για να εξετάσουμε τρόπους με τους οποίους το Κέντρο, ως παγκόσμιος κόμβος του διεθνούς εμπορίου, μπορεί να βοηθήσει τις εξωστρεφείς ελληνικές επιχειρήσεις να δικτυωθούν με τις 750.000 συνεργαζόμενες επιχειρήσεις σε 330 εμπορικά κέντρα, σε περισσότερες από 100 χώρες, καθώς και τη δυνατότητα πραγματοποίησης επιχειρηματικής αποστολής εκεί.

ΤΕΛΟΣ, ήταν ιδιαίτερη τιμή για εμένα προσωπικά αλλά και ως πρόεδρος του ΕΒΕΑ, η τιμητική διάκριση που παρέλαβα από τη δήμαρχο της Ουάσιγκτον, με αφορμή τον εορτασμό της «Διεθνούς Ημέρας των Γυναικών στη Διπλωματία», ως αναγνώριση σημαντικής συνεισφοράς στην επιχειρηματικότητα, την αύξηση της γυναικείας συμμετοχής στο επιχειρείν και τον πολιτισμό. Η εμπειρία από την υλοποίηση αυτών των δράσεων δείχνει ότι οι ελληνικές επιχειρήσεις ενισχύουν σταθερά τον εξαγωγικό τους προσανατολισμό. Αντιλαμβάνονται ότι η εξωστρέφεια είναι το κλειδί για την ανάπτυξή τους στο μέλλον και αναζητούν ευκαιρίες για να οικοδομήσουν τις απαιτούμενες ικανότητες.

Η ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ μας με το υπουργείο Εξωτερικών έχει αποδειχθεί ισχυρή και εποικοδομητική. Με την ενίσχυση αυτής της συνεργασίας, μπορούμε να μεγιστοποιήσουμε το θετικό αποτύπωμα των δράσεών μας και να συνεχίσουμε να προωθούμε την εξωστρέφεια ως κινητήριο δύναμη για την ευημερία και την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας.