Tης Ράνιας Παπαδοπούλου, συνεργάτιδας της Έδρας UNESCO για την Κλιματική Διπλωματία ΕΚΠΑ
ΤΗΝ ΩΡΑ που κάθε μήνας ξεπερνάει το ρεκόρ υψηλών θερμοκρασιών του προηγούμενου και τη στιγμή που οι ελληνικές θάλασσες βράζουν, παρουσιάζοντας αύξηση έως και 3 βαθμούς Κελσίου κατά τόπους, σίγουρα αναρωτιόμαστε αν κάνουμε αρκετά. Αν υπάρχει περιθώριο να διορθωθεί η κατάσταση.
Και ενώ στην πολιτική σκηνή οι αποφάσεις και οι στρατηγικές υλοποίησής τους προχωράνε με αργούς ρυθμούς σε διεθνές επίπεδο, μια νέα γενιά -η πράσινη γενιά- είναι έτοιμη να αντιμετωπίσει την κλιματική κρίση.
Η ΓΕΝΙΑ αυτή βάζει τα θεμέλια τα τελευταία χρόνια ώστε να επισπευσθεί η διαχείριση του προβλήματος. Οι μαζικές ειρηνικές διαδηλώσεις και το κίνημα «Fridays for Future» άφησαν σημαντικό αποτύπωμα στην κοινωνία. Σήμερα, η νέα γενιά ζητάει να περάσει στο επόμενο βήμα με τη χρήση της κλιματικής διπλωματίας. Ζητάει όχι απλώς να ακουστεί η φωνή της, αλλά να αποκτήσει μια καρέκλα στο τραπέζι της λήψης αποφάσεων.
Οι νέες και οι νέοι είναι εδώ για να αναλάβουν ενεργό δράση στις αποφάσεις που θα επιταχύνουν τη δίκαιη πράσινη μετάβαση τόσο στην Ευρωπαϊκή Ένωση όσο και σε παγκόσμιο επίπεδο.
Η ΕΝΕΡΓΟΣ συμμετοχή των νέων στην περιφέρεια της Νοτιοανατολικής Ευρώπης -μια περιοχή ιδιαίτερης γεωστρατηγικής και περιβαλλοντικής σημασίας- είναι πολύτιμη. Οι 13 οικονομίες της περιοχής, εκτός από το πλήθος περιβαλλοντικών ζητημάτων που αντιμετωπίζουν -ιδίως οι χώρες των Δυτικών Βαλκανίων που δεν ανήκουν ακόμα στη μεγάλη οικογένεια της Ευρωπαϊκής Ένωσης-, καλούνται να λειτουργήσουν ως πρώτη πύλη εισόδου των μεταναστευτικών και προσφυγικών ρευμάτων που προκαλούνται από τις συνέπειες της κλιματικής κρίσης.
Παράλληλα, καλούνται να διαχειριστούν ένα σημαντικό ενεργειακό τοπίο που έχει στο επίκεντρο την ανατολική Μεσόγειο θάλασσα και μπορεί να συμβάλει κομβικά στη βιώσιμη ανάπτυξη της Ευρώπης.
ΕΙΝΑΙ ΔΕΔΟΜΕΝΟ λοιπόν πως η πράσινη και η μπλε οικονομία βρίσκονται στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος των νέων ανθρώπων της περιοχής. Ειδικά για μια χώρα όπως η Ελλάδα που περιτριγυρίζεται από θάλασσα, η ανάπτυξη μπλε δεξιοτήτων (blue skills), που θα αξιοποιούν τους υδάτινους πόρους προς όφελος της εθνικής και περιφερειακής οικονομίας στοχεύοντας στην επίτευξη της βιωσιμότητας, είναι απαραίτητη.
Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ παίζει κεντρικό ρόλο αφού η ουσιαστική πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση γύρω από την κλιματική αλλαγή συνδράμει στη δημιουργία σκεπτόμενων πολιτών με διευρυμένους ορίζοντες και περιβαλλοντική συνείδηση. Η επένδυση σε προγράμματα σπουδών τριτοβάθμιας εκπαίδευσης που ενισχύουν την ενεργειακή, περιβαλλοντική και κλιματική γνώση μπορεί να ενισχύσει ουσιαστικά το κράτος. Νέες και νέοι επιστήμονες με κατάρτιση που θα ενισχύει τις κλιματικές πολιτικές της χώρας μπορούν να συμβάλουν στην επιτυχή αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης.
Η ΚΑΤΑΛΛΗΛΗ εκπαίδευση μπορεί να ενισχύσει την κινητοποίηση των νέων και τη δημιουργία ευκαιριών ώστε η φωνή τους να ακούγεται στις διαδικασίες λήψης αποφάσεων σχετικών με την κλιματική αλλαγή και κρίνεται απαραίτητη αν θέλουμε πραγματικά να αντιμετωπίσουμε το φαινόμενο.
Άλλωστε, πρόκειται για ένα πολυεπίπεδο φαινόμενο που πλήττει όλες τις γενιές, αλλά κυρίως τη νέα γενιά που καλείται να σχεδιάσει το μέλλον της σε έναν πλανήτη με αβέβαιη πορεία.
ΕΙΝΑΙ ΛΟΙΠΟΝ σαφές πως αυτή η γενιά είναι έτοιμη να βρεθεί στο επίκεντρο των συζητήσεων και των αποφάσεων, να αναλάβει δράση και να συνδράμει στη χάραξη μιας νέας πορείας που θα αποτρέψει την ολοκληρωτική περιβαλλοντική μας καταστροφή.