Της Ιωάννας Λυτρίβη, υφυπουργού Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού
ΜΕ ΤΗΝ ψήφιση του νομοσχεδίου για την ενίσχυση του εθνικού συστήματος επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης ολοκληρώνεται ένα ακόμη μεγάλο βήμα της συνεχούς και συνεπούς πορείας της κυβερνητικής δράσης προς την ανάταξη του παραγωγικού προτύπου της χώρας.
ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ φορά στη νεότερη εκπαιδευτική μας ιστορία διαθέτουμε συστημικά οργανωμένες δομές επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, οι οποίες καλύπτουν το σύνολο των επιπέδων του εθνικού πλαισίου προσόντων από την ολοκλήρωση της υποχρεωτικής γυμνασιακής εκπαίδευσης
και μέχρι τις πανεπιστημιακές προπτυχιακές σπουδές.
Για πρώτη φορά, έχουμε ένα σταθερό και ευανάγνωστο στη λειτουργία του εθνικό δίκτυο μη ανταγωνιστικών μονάδων εκπαίδευσης και κατάρτισης, οι οποίες υποστηρίζονται στη στρατηγική τους ανάπτυξη από ευέλικτους θεσμούς διακυβέρνησης και διοίκησης σε τοπικό, περιφερειακό και εθνικό επίπεδο.
Τέλος, για πρώτη φορά, έχουμε ολική άρση όλων των αδιεξόδων και των τεχνητών εμποδίων που είχαμε συνηθίσει να περιορίζουν τις επιλογές και τις εκπαιδευτικές διαδρομές μαθητών, σπουδαστών και εργαζομένων.
ΟΙ ΒΑΣΕΙΣ για μια αποτελεσματική και αποδοτική λειτουργία ενός τόσο κρίσιμου τομέα όσο η επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση έχουν πλέον τεθεί, θα αδικούσαμε ωστόσο τους εαυτούς μας αν περιοριζόμασταν σε αυτές.
Κατά τη διάρκεια της συζήτησης του νομοσχεδίου, είχαμε συνεχείς αναφορές στις διαχρονικές περιπέτειες υποβάθμισης και παραμέλησης της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, δημιουργώντας στιγμιαία την αίσθηση ότι πρόκειται για μια ενδημική, σχεδόν αναπόδραστη, εθνική αδυναμία σύνδεσης του εκπαιδευτικού μας συστήματος με την παραγωγική λειτουργία της χώρας. Είναι αυτή η αίσθηση που διαιωνίζεται εδώ και δεκαετίες μέσα απ’ όλα τα κοινωνικά στερεότυπα και όλες τις αυτοεκπληρούμενες προφητείες, οι οποίες επιμένουν να παρουσιάζουν τη σύνδεση του εκπαιδευτικού συστήματος με τον κόσμο της εργασίας ως απευκταίο κοινωνικό ατύχημα και ως μοιραίο απότοκο σχολικής αποτυχίας.
Το σίγουρο είναι πως η επίμονη αναπαραγωγή αυτών των στερεοτύπων, ακόμη και μέσα στην αίθουσα της Βουλής, ακόμη και από ανθρώπους που τάσσονται σταθερά και κατά δήλωση «με την πλευρά της εργασίας», σίγουρα μας αποκαλύπτει κάτι σημαντικό και κρίσιμο: τη διαχρονικά προβληματική σχέση της εργασίας και γενικότερα της παραγωγής με τη γνώση και τη μάθηση για τη χώρα μας. Και για να είμαι περισσότερο σαφής, αναφέρομαι στη διαπιστωμένη χρόνια αδυναμία μας να κατανοήσουμε τα εργασιακά περιβάλλοντα ως χώρους επαγγελματικής μάθησης, αλλά και τις εκπαιδευτικές μονάδες ως εστίες παραγωγής και διάχυσης χρήσιμης παραγωγικής τεχνογνωσίας.
Κατά την άποψή μου, εδώ βρίσκεται το κρισιμότερο επίδικο της συνεχούς μεταρρυθμιστικής μας προσπάθειας. Θέλουμε να συμφιλιώσουμε την εκπαίδευση και την κατάρτιση με τον κόσμο της εργασίας και της παραγωγής και αυτό συνεπάγεται συγκεκριμένες στρατηγικές επιλογές και πολιτικές με αμφίπλευρη δράση τόσο προς την πλευρά της εκπαίδευσης όσο και προς την πλευρά των επιχειρήσεων.
ΕΙΝΑΙ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ μας επιλογή η ανάδειξη του ρόλου κάθε μονάδας επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης της χώρας ως φορέα εισαγωγής παραγωγικής καινοτομίας και ποιοτικής αναδιοργάνωσης της εργασίας στις επιχειρήσεις σε τοπικό, περιφερειακό και κλαδικό επίπεδο.
ΕΙΝΑΙ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ μας επιλογή να εργαστούμε για την ένταξη της πλέον καταρτισμένης και πληρέστερα εκπαιδευμένης νέας γενιάς εργαζομένων σε επιχειρήσεις οι οποίες οφείλουν πλέον να μάθουν να αξιοποιούν και να αμείβουν δίκαια τις γνώσεις, τις δεξιότητες και τις ικανότητες των εργαζομένων τους μέσα από επιχειρηματικά σχέδια υψηλών προσδοκιών.
Η ΜΑΖΙΚΗ επικαιροποίηση των προγραμμάτων σπουδών, η αναδιοργάνωση της πρακτικής άσκησης και της μαθητείας, η αναβάθμιση των δομών εργασιακής ανάπτυξης και επαγγελματικής συμβουλευτικής, η διαμόρφωση δομών διακυβέρνησης με συμμετοχή παραγωγικών φορέων σε τοπικό, περιφερειακό και κλαδικό επίπεδο, τα ενισχυμένα εργαστηριακά κέντρα είναι ορισμένα μόνο από τα νέα μεθοδολογικά εργαλεία που από σήμερα θα αποτελούν νόμο του κράτους. Και είμαστε αποφασισμένοι να συνεχίσουμε.