Τoυ Γιώργου Πουλόπουλου, εταίρου της ΕΥ Ελλάδος, Υπηρεσίες Εταιρικής Στρατηγικής και Αρχιτεκτονικής Μετασχηματισμού
Η ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ αποτελεί τον σχεδιασμό για την επίτευξη, συνήθως, μακροπρόθεσμων στόχων που θέτουν οι επιχειρήσεις, με βασική κατεύθυνση τη βελτίωση της απόδοσής τους. Εμπεριέχει την αποσαφήνιση των ποιοτικών και ποσοτικών στόχων, του τρόπου με τον οποίο αυτοί θα υλοποιηθούν, καθώς και των ανθρώπινων και οικονομικών πόρων που απαιτούνται.
ΣΤΟΝ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟ σχεδιασμό υπάρχουν τρία επίπεδα στρατηγικής, το καθένα με το δικό του πεδίο εφαρμογής, εστίαση και ευθύνες. Υπάρχει η εταιρική στρατηγική (corporate strategy), η στρατηγική ενός επιχειρηματικού τομέα (business strategy) και η στρατηγική ενός λειτουργικού τομέα (functional strategy).
H ΕΤΑΙΡΙΚΗ στρατηγική είναι το υψηλότερο επίπεδο στρατηγικής και ασχολείται με τη συνολική κατεύθυνση και το πεδίο εφαρμογής ολόκληρου του οργανισμού. Περιλαμβάνει την αποστολή, το όραμα και τους στόχους του οργανισμού. Τα βασικά στοιχεία της εταιρικής στρατηγικής αφορούν:
- Tον καθορισμό του βασικού σκοπού (αποστολή και όραμα) και των αξιών του οργανισμού.
- Τον προσδιορισμό των αγορών στις οποίες θα δραστηριοποιηθεί ο οργανισμός.
- Τους μακροπρόθεσμους στόχους.
- Τις αποφάσεις σχετικά με τη διαφοροποίηση, τις συγχωνεύσεις, τις εξαγορές και τις συνεργασίες.
- Την κατανομή πόρων στις διαφορετικές επιχειρηματικές μονάδες ή τμήματα.
Η ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ενός επιχειρηματικού τομέα ασχολείται με το πώς ένα συγκεκριμένο τμήμα του οργανισμού μπορεί να αποκτήσει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στην αντίστοιχη αγορά ή στον κλάδο του.
Η ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ενός λειτουργικού τομέα είναι το χαμηλότερο επίπεδο στρατηγικής και αφορά συγκεκριμένες λειτουργίες ή τμήματα εντός του οργανισμού, όπως το μάρκετινγκ, τα οικονομικά, οι ανθρώπινοι πόροι και η τεχνολογία. Αυτό το επίπεδο στρατηγικής εστιάζει στο πώς κάθε λειτουργία μπορεί να συμβάλει στην επίτευξη των ευρύτερων στόχων του οργανισμού.
ΑΥΤΑ ΤΑ ΤΡΙΑ επίπεδα στρατηγικής είναι αλληλένδετα και θα πρέπει να ευθυγραμμίζονται μεταξύ τους, για να διασφαλιστεί ότι ο οργανισμός, ως σύνολο, εργάζεται συνεκτικά για την επίτευξη της αποστολής και του οράματός του.
ΜΙΑ ΚΑΛΑ καθορισμένη εταιρική στρατηγική βοηθά τους οργανισμούς να εντοπίσουν και να αξιοποιήσουν τις ιδιαίτερες δυνάμεις και τις δυνατότητές τους, δίνοντάς τους ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στην αγορά. Η στρατηγική καθοδηγεί την κατανομή πόρων, διασφαλίζοντας ότι τα οικονομικά, ανθρώπινα και τεχνολογικά κεφάλαια αξιοποιούνται αποτελεσματικά για την υποστήριξη στρατηγικών στόχων.
Η ΕΤΑΙΡΙΚΗ στρατηγική τροφοδοτεί την καινοτομία και την προσαρμοστικότητα. Ενθαρρύνει τους οργανισμούς να αναζητήσουν νέες ευκαιρίες, να «αγκαλιάσουν» την αλλαγή και να εξελιχθούν μαζί με το δυναμικό επιχειρηματικό περιβάλλον. Μια αποτελεσματική στρατηγική περιλαμβάνει, συχνά, μια ανθρωποκεντρική προσέγγιση, βοηθώντας τους οργανισμούς να κατανοήσουν τις ανάγκες των πελατών και να προσφέρουν προϊόντα ή υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας, που ανταποκρίνονται στις προσδοκίες των ενδιαφερόμενων μερών τους.
H EY-PARTHENON, ένας από τους μεγαλύτερους οργανισμούς παροχής υπηρεσιών στρατηγικής στον κόσμο, υποστηρίζει τους οργανισμούς στον καθορισμό των εταιρικών στρατηγικών στόχων τους και της κατεύθυνσης που θα ακολουθήσουν για να τους πετύχουν. Μέσα από την εκτεταμένη τεχνογνωσία του παγκόσμιου δικτύου εταιρειών της EY, η EY-Parthenon παρέχει προσαρμοσμένες λύσεις και συμβουλές σχετικά με τις βέλτιστες πρακτικές, μεθοδολογίες, εργαλεία και τεχνολογίες αιχμής σε διάφορους κλάδους, για να υποστηρίξουν μια στρατηγική που είναι ταυτόχρονα φιλόδοξη, εφαρμόσιμη και οδηγεί σε βιώσιμη ανάπτυξη.
ΣΤΗΝ EY, πιστεύουμε ότι είναι εξαιρετικά σημαντικό να υπάρχει γραπτή διατύπωση της εταιρικής στρατηγικής ενός οργανισμού, για διάφορους λόγους:
1. Παρέχει σαφήνεια σχετικά με τους στόχους και τις προτεραιότητες ενός οργανισμού.
2. Εξασφαλίζει την ευθυγράμμιση και ότι όλοι εντός του οργανισμού έχουν κοινή κατανόηση της καθορισμένης στόχευσης και του σχεδίου επίτευξής της.
3. Λειτουργεί ως μέσο επικοινωνίας για την επικοινωνία του σκοπού και της στρατηγικής του οργανισμού, με σαφήνεια και συνοπτικότητα.
4. Αποφεύγει παρερμηνείες και αντιφατικές προσπάθειες, μειώνει τις μη απαραίτητες ενέργειες, τα «σιλό» και τα έξοδα, και εξασφαλίζει ότι όλοι εργάζονται με συνοχή προς κοινούς στόχους, ενισχύοντας τη συνεργασία.
5. Διευκολύνει τον καθορισμό των ευθυνών, καθώς είναι ευκολότερο να παρακολουθείται η πρόοδος και να είναι μετρήσιμο το αποτέλεσμα.
6. Βοηθά στην αποτελεσματική κατανομή πόρων για να υποστηρίξει στρατηγικές προτεραιότητες.
7. Παρέχει ένα σημείο αναφοράς σε οποιαδήποτε νέα πρωτοβουλία, επένδυση ή αλλαγές κατεύθυνσης.
ΤΕΛΟΣ, ένα κείμενο εταιρικής στρατηγικής είναι πολύτιμο για την ανάπτυξη μιας συνεκτικής εταιρικής κουλτούρας, καθώς επιτρέπει στα στελέχη της εταιρείας να συνεργάζονται προς μια κοινή κατεύθυνση, έναν κοινό στόχο, και να ανταποκριθούν σε ενδεχόμενες προκλήσεις ή αλλαγές στο περιβάλλον, έχοντας πάντα ένα εύκολα προσβάσιμο σημείο αναφοράς ως «πυξίδα».