Της Τζίνας Πολέμη, Managing Director Regatta Plus, υποψήφιας με τον συνδυασμό «Αττική Μπροστά» με τον Νίκο Χαρδαλιά, στον τομέα του Πειραιά
Η ΕΛΛΑΔΑ ξεκίνησε να διεκδικεί ρόλο μεγάλου ανταγωνιστή στο yachting στο πλαίσιο της Ευρώπης αρκετές δεκαετίες πριν, ενώ οι Έλληνες και ξένοι πλοιοκτήτες δημιουργούσαν έναν μαγνήτη γύρω από τα πολυφημισμένα νησιά μας παγκοσμίως. Η φιλοξενία και η φυσική ομορφιά ήταν και θα παραμείνουν η συνταγή της επιτυχίας που μας φέρνει στη θέση των πρωταγωνιστών. Για πόσο όμως;
ΠΩΣ ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΣΑΜΕ να εξελίξουμε την περίφημη γεωγραφική μας θέση και να κάνουμε την Ελλάδα μας home porting; Τι κάνουν οι χώρες που εξελίχθηκαν ενώ εισήχθησαν μετά από εμάς στον χώρο αυτό; Τι είναι αυτό που μας κρατάει στάσιμους;
ΟΙ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ σε όσους κινούνται στον χώρο αυτό είναι αυτονόητες, θα έπρεπε όμως να «ακούγονται» σε κάθε πολίτη, ακόμα και αν τα ενδιαφέροντά του δεν βρίσκονται κοντά στον θαλάσσιο τουρισμό εν γένει.
Η ΥΠΑΡΧΟΥΣΑ απειλή παγκόσμιας οικονομικής κρίσης δεν μας αφήνει περιθώρια αναβολών, για την ανάπτυξη ενός τομέα που θα επέφερε αύξηση στο ΑΕΠ της χώρας μας, ενώ ήδη κατέχει το 1,41%, αλλά και που θα δημιουργούσε επιπλέον θέσεις εργασίας σε πληρώματα αλλά και στους νέους που θα ήθελαν να ασχοληθούν με τον χώρο αυτό από την πλευρά της παροχής υπηρεσιών στη στεριά σε υποστηρικτικές εταιρείες, π.χ., διοργάνωση συνεδρίων, εκθέσεις σκαφών, ναυλώσεων, πωλήσεων, πρακτορεύσεων, marina management, ναυπηγείων κ.λπ. Βάσει μελέτης του ΙΝΣΕΤΕ για τον υπολογισμό των άμεσων θέσεων εργασίας, ανά 100 θέσεις ελλιμενισμού χρησιμοποιείται η αναλογία 6,24.
ΟΙ ΕΛΛΙΠΕΙΣ υποδομές δεν βοηθούν φυσικά για την ανάπτυξη των παραπάνω αλλά ούτε και το νομοθετικό πλαίσιο. Είναι αυτονόητο ότι οι υποδομές δεν είναι κάτι που θα βοηθούσε στο εγγύς μέλλον, λόγω του ότι είναι μακρόπνοες επενδύσεις, αλλά το νομοθετικό πλαίσιο θέλει απλά πολιτική βούληση. Η παρούσα κυβέρνηση επέδειξε συγχρονισμό απόψεων με τους αρμόδιους φορείς που πρότειναν την ψήφιση του πρόσφατου νόμου του 2022, ενώ παράλληλα αναμένεται η εφαρμογή του για να δημιουργήσουμε ανοικτές πύλες στο παγκόσμιο yachting.
Ο ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ των ναυπηγείων μας και η επαναλειτουργία του Σκαραμαγκά αλλά και της Ελευσίνας θα μας οδηγήσουν πάλι σε ένα top-10 στη ναυπήγηση αλλά και την επισκευή των σκαφών, δημιουργώντας και σε αυτό το μετερίζι θέσεις εργασίας.
ΟΙ ΜΑΡΙΝΕΣ που είναι στα προσεχή πλάνα, όπως του Αστακού, της Κέρκυρας, της Κεφαλονιάς, της Πύλου, της Ιτέας, της Μυκόνου, της Ζακύνθου, της Ρόδου κ.ά., θα κάνουν την Ελλάδα πόλο έλξης του υψηλού τουρισμού για home porting, με τις επιμέρους θετικές συνέπειες που προαναφέραμε.
Σύμφωνα με μελέτη της διαΝΕΟσις, στο «μέτριο» σενάριο η χώρα θα μπορούσε να αναμένει έσοδα 330 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση, αρχής γενομένης από το 2030, όταν πλέον θα ολοκληρωθεί η κατασκευή του συνόλου των θέσεων ελλιμενισμού. Στο βέλτιστο σενάριο τα έσοδα εκτινάσσονται στα 600 εκατ. ευρώ περίπου σε ετήσια βάση, από το 2030 και έπειτα.
ΕΙΝΑΙ αυτονόητο ότι οι περιβαλλοντικές συνθήκες αναβάθμισης των υπαρχουσών υποδομών θα έχουν πρωταρχικό ρόλο για την εύρυθμη λειτουργία τους με ευαισθησία στον τομέα αυτό.
ΣΑΝ ΣΥΝΟΨΗ για τα παραπάνω, το yachting, γενικότερα, μπορεί να αποτελέσει πόλο προστιθέμενης αξίας, μία παράμετρος που λήφθηκε υπόψη κατά τον σχεδιασμό του στρατηγικού σχεδίου της Κροατίας αλλά και της Εσθονίας, που όπως προαναφέραμε μπήκαν στον χώρο πολύ αργότερα από εμάς.
ΑΣ ΑΝΑΛΟΓΙΣΤΟΥΜΕ ποιος τομέας θα μπορούσε να επιφέρει την πολυσυζητημένη ανάπτυξη με σίγουρα θετικά πρόσημα σε διάφορους τομείς, όπως το yachting, ένα δοκιμασμένο μοντέλο στην Ευρώπη και όχι μόνον.
Η ΕΝΑΣΧΟΛΗΣΗ ΜΟΥ στον χώρο πάνω από 25 έτη μού δημιούργησε την ανάγκη να ασχοληθώ με τις σχετικές Ενώσεις στις οποίες εκτελώ χρέη προέδρου και αντιπροέδρου, προκειμένου να υπάρχει η σωστή ενημέρωση στα συναρμόδια υπουργεία που νομοθετούν. Αυτός είναι και ένας λόγος που δέχθηκα την πρόταση του Νίκου Χαρδαλιά να μπω στο ψηφοδέλτιο του «Αττική Μπροστά», για να εισηγηθώ προτάσεις, εάν εκλεγώ φυσικά, που αφορούν την ανάπτυξη αυτού του τομέα.