Του Γρηγόρη Αναστασιάδη, Commercial Director στη Randstad Ελλάδας
ΤΑ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ χρόνια έχουν συντελεστεί σημαντικές αλλαγές στην αγορά εργασίας, με νέες έννοιες να ενσωματώνονται στη στρατηγική και στη λειτουργία των επιχειρήσεων. Το employer branding, που ξεκίνησε ως μια θετική διαδικασία των επιχειρήσεων να εξωτερικεύσουν την ιδιότητά τους ως εργοδοτών, εξελίσσεται σήμερα εντούτοις σε ένα αναπόσπαστο εργαλείο στη στρατηγική τους για τη διατήρηση και προσέλκυση νέων ταλέντων, με θετική επίδραση στη δυνατότητά τους να εμπνέουν τους εργαζομένους τους στην αύξηση της παραγωγικότητας, την προώθηση της καινοτομίας, τον άριστο συντονισμό, καθώς και για την απόκτηση ηγετικής θέσης στην αγορά εργασίας.
Η RANDSTAD, ο παγκόσμιος ηγέτης στον κλάδο των υπηρεσιών ανθρώπινου δυναμικού, διενεργεί και δημοσιεύει κάθε χρόνο την έρευνα Employer Brand, μέσα από την οποία αναδεικνύονται οι στρατηγικές των εταιρειών στην προσπάθεια προσέλκυσης και διατήρησης ταλέντων, τα κριτήρια προτίμησης των υποψηφίων από ένα νέο εργασιακό περιβάλλον, αλλά και οι παράγοντες που καθορίζουν την ελκυστικότητα των εργοδοτών. Τα αποτελέσματα της έρευνας για το τρέχον έτος αποτελούν μια εξαιρετική ευκαιρία για πολλές επιχειρήσεις να αναλογιστούν και να διαπιστώσουν ότι υπάρχει χώρος για βελτίωση του χάσματος μεταξύ των προσδοκιών των Ελλήνων εργαζομένων για τον ιδανικό εργοδότη και των πραγματικών παροχών από τους ίδιους.
ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ που επηρεάζουν την επιλογή εργοδότη:
Η νέα εργασιακή πραγματικότητα έχει μεταβάλει σχεδόν κάθε πτυχή του επιχειρηματικού τοπίου στην Ελλάδα, με τις οικονομικές παροχές, το ευχάριστο εργασιακό περιβάλλον και τις δυνατότητες εξέλιξης να αποτελούν τα πιο σημαντικά κριτήρια επιλογής εργοδότη. Όπως επιβεβαιώνεται από τα αποτελέσματα της έρευνας Employer Brand της Randstad, ο μισθός και οι παροχές αποτελούν τον σημαντικότερο παράγοντα για την επιλογή εργοδότη για το 2023, γεγονός που αποτυπώνει και το σημερινό αυξημένο κόστος διαβίωσης, ως αποτέλεσμα της παγκόσμιας ενεργειακής κρίσης και του πληθωρισμού. Είναι χαρακτηριστικό ότι, παρόλο που το επίπεδο απολαβών αποτελεί το κεντρικό στοιχείο αξιολόγησης των εργοδοτών, οι ίδιοι παρουσιάζουν χαμηλή προσαρμογή στις προσδοκίες των εργαζομένων, με τους μισούς μόνο από αυτούς να αισθάνονται ότι αμείβονται αρκετά καλά, τη στιγμή που βαθμολογούν σχετικά χαμηλά τον τρέχοντα εργοδότη τους στο επίπεδο των απολαβών και παροχών που προσφέρει.
ΑΝΑΦΟΡΙΚΑ με τους υπόλοιπους παράγοντες που καθορίζουν την επιλογή εργοδότη, τη δεύτερη θέση της λίστας καταλαμβάνει το ευχάριστο εργασιακό περιβάλλον, επιβεβαιώνοντας ότι αποτελεί μια τάση που πλέον έχει μετατραπεί ως πάγια προσδοκία από τους εργαζομένους, ενώ οι ευκαιρίες επαγγελματικής εξέλιξης και η μακροπρόθεσμη εργασιακή ασφάλεια παραμένουν δύο από τους σταθερούς παράγοντες για τους εργαζομένους. Η ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής είναι το στοιχείο που παρουσιάζει συνεχώς αυξανόμενη δυναμική, χωρίς, ωστόσο, να καταγράφει στην Ελλάδα αντίστοιχη αύξηση στις προσδοκίες των εργαζομένων όπως σε άλλες χώρες της Ευρώπης.
ΠΑΡΑΜΟΝΗ και αποχώρηση των εργαζομένων:
Όπως καταγράφει η έρευνα Employer Brand της Randstad για το 2023, το 64% των Ελλήνων εργαζομένων θα εξέταζε το ενδεχόμενο να εγκαταλείψει τον εργοδότη του εξαιτίας των χαμηλών αποδοχών, ποσοστό σημαντικά υψηλότερο σε σχέση με τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες, τη στιγμή που οι εργαζόμενοι ηλικίας 18-24 ετών τείνουν να αξιολογούν περισσότερα κριτήρια για την απόφαση αλλαγής εργοδότη, με το μισθολογικό να παραμένει ο βασικός παράγοντας για το 53%.
ΟΙ ΚΕΝΤΡΙΚΟΙ παράγοντες, εκτός του μισθολογικού, που ενισχύουν την πρόθεση αλλαγής εργοδότη είναι ο φόβος απώλειας της εργασίας, η βελτίωση της ισορροπίας μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής, η μείωση του χρόνου μετακίνησης, η έλλειψη ενδιαφέροντος για την εργασία τους ή οι ευκαιρίες εξέλιξης της καριέρας. Οι παράγοντες αυτοί καταγράφονται από το σύνολο των εργαζομένων, όλων των ηλικιών, με αξιοσημείωτη εντούτοις διαφοροποίηση στην προτεραιότητα της βελτίωσης της ισορροπίας μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής, η οποία παραμένει σημαντική μόλις για το 22% των εργαζομένων άνω των 54 ετών.
Η ΑΝΑΓΚΗ για ευελιξία και η δημιουργία ενός θετικού περιβάλλοντος εργασίας, με τον εργαζόμενο στο επίκεντρο, αποτελούν σήμερα τις νέες προτεραιότητες για τις επιχειρήσεις που επιθυμούν να ξεχωρίσουν στην ανταγωνιστική αγορά εργασίας. Η ικανότητά τους για διαρκή προσαρμογή στις σύγχρονες προκλήσεις αποτελεί βασικό στοιχείο για τη μελλοντική τους επιτυχία, αναπτύσσοντας σήμερα νέες στρατηγικές για το ανθρώπινο δυναμικό τους, ως βασικό πλέον κομμάτι της λειτουργίας τους.