Skip to main content

Σ. Καφούνης: Το ελληνικό εμπόριο μεταξύ Black Friday και Χριστουγέννων

N SOCIETY

Τoυ Σταύρου Καφούνη, προέδρου του Εμπορικού Συλλόγου Αθήνας

ΜΕΤΑ από δύο χρόνια λειτουργίας με περιοριστικά μέτρα και αναιμικούς τζίρους, είναι λογικό η αγορά να διανύσει μια χρονιά που τα τρία πρώτα τρίμηνα κατέγραψε ανοδικές πωλήσεις.

ΣΕ Ο,ΤΙ αφορά τον φετινό Νοέμβριο, μετά την κατάργηση του παρωχημένου θεσμού των ενδιάμεσων εκπτώσεων, ο εμπορικός κόσμος είχε υψηλές προσδοκίες για την καθιερωμένη πλέον περίοδο της Black Friday, ακόμη και σε σύγκριση με τον Νοέμβριο του 2019 που ήταν το τελευταίο έτος κανονικότητας. Πόσο μάλιστα όταν οι παγωμένες πωλήσεις του Νοεμβρίου υποδήλωναν την προσμονή των καταναλωτών για τις μεγάλες προσφορές των Black ή Cyber ημερών.

ΑΝ ΚΑΙ το εμπόριο τελικά κατέγραψε βελτιωμένες πωλήσεις, σε αρκετές περιπτώσεις δεν ήταν ικανές να καλύψουν το μέτριο δίμηνο που προηγήθηκε. Οι δικαιολογίες πολλές. Όπως και η αδικαιολόγητη συζήτηση περί πραγματικών ή μη προσφορών εντελώς ατεκμηρίωτη, δεδομένου ότι οι καταναλωτές με τη βοήθεια του διαδικτύου γνωρίζουν, ερευνούν και αποφασίζουν με πολλή προσοχή, χωρίς να επιτρέπουν σε κανέναν να τους κοροϊδέψει με πλασματικές εκπτώσεις.

ΑΣΤΗΡΙΚΤΗ επίσης φαίνεται η αυτοκατηγορία ότι μόνο στην Ελλάδα ξεχειλώνουμε τον θεσμό, όταν στην Αμερική αλλά και σ’ όλες τις ευρωπαϊκές αγορές τα ράφια και το διαδίκτυο «μαυρίζουν» από τις πρώτες μέρες του Νοεμβρίου και το κοινό δέχεται συνεχόμενα μηνύματα που κορυφώνονται το διάστημα μεταξύ Παρασκευής και Δευτέρας.

ΠΡΟΦΑΝΩΣ και δεν είναι αναγκαίο να μένουν ανοιχτά τα καταστήματα τις Κυριακές του Νοεμβρίου, αλλά εάν θα έπρεπε να διαλέξουμε μία, αυτή θα ήταν μόνο η συγκεκριμένη, με την ελπίδα να μην καλυφθεί η ζήτηση του τριημέρου αποκλειστικά από το διαδίκτυο, αλλά να διαχυθεί και σε μικρότερα συνοικιακά καταστήματα, που δεν έχουν δυνατή ψηφιακή παρουσία.

ΣΥΝΕΠΩΣ η αβεβαιότητα για τις ανάγκες του κρύου χειμώνα, που ακόμη δεν μας έχει συναντήσει, σε συνδυασμό με το συνεχώς περιορισμένο διαθέσιμο εισόδημα λόγω ανατιμήσεων και ακρίβειας των ειδών πρώτης ανάγκης, είναι η μόνη λογική εξήγηση για τη συγκρατημένη κατανάλωση.

ΑΛΛΩΣΤΕ υπό τις παρούσες συνθήκες κανείς δεν θα καταναλώσει είδη που δεν έχει απόλυτη ανάγκη, αν δεν έχει πριν εξασφαλίσει τα απαραίτητα. Στο σημείο αυτό το εμπόριο, ο ισχυρότερος κλάδος και ο μεγαλύτερος εργοδότης της ελληνικής οικονομίας, αναλαμβάνει για άλλη μια φορά να βγάλει τα κάστανα από τη φωτιά.

ΜΕ ΤΕΡΑΣΤΙΑ προσπάθεια, σωστό προγραμματισμό και περιορισμό κάθε περιττού λειτουργικού εξόδου, απορροφά το μεγαλύτερο μέρος των ανατιμήσεων, δημιουργεί αγορά με χαμηλές, πραγματικές τιμές σε κάθε κατηγορία και με εξαιρετικού επιπέδου υπηρεσίες, προσεγγίζει τον καταναλωτή για να του καλύψει κάθε απαίτηση.

ΤΕΛΙΚΑ φαίνεται πλέον καθαρά η ανάγκη για άμεσες παρεμβάσεις προς την κατεύθυνση της τόνωσης του διαθέσιμου εισοδήματος.

ΕΝΘΑΡΡΥΝΤΙΚΗ είναι η εξαγγελία για αύξηση των συντάξεων, απαραίτητη η αύξηση των μισθών συμπεριλαμβανομένου και του κατώτατου, τόσο όμως όσο αντέχει η οικονομία.

ΧΩΡΙΣ προεκλογικούς μαξιμαλισμούς που θα μας αναγκάσουν να τα επιστρέψουμε πίσω στο πολλαπλάσιο, με στόχο την ισχυροποίηση της εσωτερικής κατανάλωσης που τελικά είναι το βαρόμετρο για την ανάπτυξη της οικονομίας, την κοινωνική συνοχή και την ευημερία.

ΤΟ ΟΡΙΣΤΙΚΟ ταμείο τελικά μεταφέρεται για το τέλος του έτους, όπου πλέον εκεί θα έχουν καταγραφεί τα συνολικά νούμερα που αναφέρονται στους τζίρους του φθινοπώρου, της Black
Friday περιόδου και του τζίρου των Χριστουγέννων. Γιατί, ας μην ξεχνάμε ότι υπάρχουν επιχειρήσεις που τον Δεκέμβριο περιμένουν να πραγματοποιήσουν το 50% του ετήσιου τζίρου τους.

ΜΕ ΑΥΤΑ τα αποτελέσματα θα πρέπει να πορευτούμε στο νέο έτος και με στοχευμένες παρεμβάσεις τόνωσης της επιχειρηματικότητας και ειδικά του εμπορίου, με βελτίωση της ρευστότητας που μπορεί να προκύψει τόσο μέσω ενεργοποίησης των ανύπαρκτων τραπεζών όσο και από διευκολύνσεις που το κράτος μπορεί να προσφέρει σε συνεπείς οφειλέτες, αλλά και με την οριστική κατάργηση άδικων μνημονιακών χαρατσιών, όπως και το τέλος επιτηδεύματος για όλους.

ΕΙΝΑΙ πραγματικά εφικτό να δούμε μέσα στο 2023 να επανέρχονται η αισιοδοξία και τα χαμόγελα στην επιχειρηματικότητα της χώρας, που έχουν εξαφανιστεί πάνω από μία δεκαετία.

ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ εμπόριο που σήμερα φοράει τα γιορτινά του, με στολισμένες βιτρίνες και εξαιρετικές τιμές, είναι έτοιμο να υποδεχθεί με χαμόγελο τους καταναλωτές σε κάθε γωνιά της χώρας, επιτελώντας τον σημαντικό του ρόλο ως ο μοναδικός κρίκος που συνδέει όλους τους επαγγελματικούς κλάδους μεταξύ τους προς όφελος της οικονομίας της χώρας.

ΜΕ ΥΓΕΙΑ και καλή διάθεση ας υποδεχτούμε τη γιορτινή περίοδο και ας ευχηθούμε τα αποτελέσματα να είναι θετικά για όλους τους συμπολίτες μας.