Ο περιβόητος (ή διαβόητος αν θέλετε) «Δαίμων του Τυπογραφείου» είναι μία αγαπημένη φράση στα δημοσιογραφικά γραφεία, όταν αναφερόμαστε σε τυπογραφικά σφάλματα, που ξεφεύγουν – συχνά και από αρκετά ζευγάρια μάτια – φτάνουν στο πιεστήριο και κάνουν πεισματικά την εμφάνιση τους σε κάποια σελίδα. Όταν δεν ο «δαίμων» έχει κέφια, τότε «παίζει» με το πρωτοσέλιδο. Και εκεί τα πράγματα είναι πια αρκετά σοβαρά.
Τέτοιου είδους παιχνιδίσματα μικρών δαιμόνων και λάθη, που διαταράσσουν την καλή εικόνα ενός πρωτοσέλιδου, για να χρησιμοποιήσουμε ακόμη μία κλισέ φράση… «συμβαίνουν και στις καλύτερες οικογένειες».
Όλα έδειχναν καλώς φτιαγμένα, αλλά…
Ένα από τα πιο χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι το πρωτοσέλιδο του φημισμένου βρετανικού περιοδικού «Time», που κυκλοφόρησε σαν σήμερα, πριν από 41 χρόνια, στις 21 Μαρτίου 1983. Εκ πρώτης όψεως, τίποτα το περίεργο δεν υπήρχε. Το βλέμμα έπεφτε στο κεντρικό σκίτσο.
Το πρόσωπο του Lee Iacocca πάνω σε μία Chrysler, της οποίας είχε αναλάβει το «τιμόνι». «Detroits’s Comeback Kid» έγραφε ο τίτλος αναφερόμενος στη μεγάλη επιστροφή του Iacocca, της εμβληματικής αυτής φυσιογνωμίας της αμερικανικής βιομηχανίας, που κατέγραψε μεγάλες επιτυχίες κατά την καριέρα του στη Ford, για να απολυθεί αιφνιδίως από την εταιρεία και να μεταπηδήσει στην Chrysler.
Δεν έγινε σωστός…έλεγχος
Το κεντρικό σκίτσο ήταν αλάνθαστο. Αλλά στην πάνω δεξιά γωνία του πρωτοσέλιδου ένα μικρό, κίτρινο, τριγωνικό ραστεράκι, αναφερόταν στο δεύτερο μεγάλο θέμα του περιοδικού, το σχέδιο του Χένρι Κίσινγκερ για τον έλεγχο των όπλων. «Kissinger’s New Plan for Arms Control», έπρεπε να γράφει, αλλά από τη λέξη Control έλειπε το r. Κάποιος δεν είχε κάνει σωστό…έλεγχο.
Τα πρώτα 200.000 αντίγραφα του περιοδικού τυπώθηκαν και κυκλοφόρησαν γράφοντας στο πρωτοσέλιδο arms…contol.
Όταν έγινε αντιληπτό το λάθος, η διεύθυνση του περιοδικού είχε να λάβει μία απόφαση και την έλαβε γρήγορα.
Και στοίχισε πολύ
Σταμάτησε τη διαδικασία, για να γίνει η διόρθωση και προέβη στην ανάκληση των τευχών που είχαν κυκλοφορήσει (αν και κάποια είχαν ήδη πωληθεί).
Η όλη διαδικασία στοίχισε στο περιοδικό 100.000 δολάρια. Έκτοτε δεν έχει διαπιστωθεί άλλο τυπογραφικό λάθος από πρωτοσέλιδο του Time.