Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Κρίση πληρωμάτων στην ευρωπαϊκή ναυτιλία μπορεί να προκαλέσει ο πόλεμος μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας.
Οι ναυτικοί των δύο χωρών, που πολλές φορές υπηρετούν πλάι-πλάι στα ίδια πλοία, αποτελούν το 14,5% του ναυτεργατικού δυναμικού παγκοσμίως.
H Ένωση Ευρωπαίων Εφοπλιστών (ECSA), με επικεφαλής τον πρόεδρο Φίλιππο Φίλη, από την Κύπρο, προτρέπει τις ευρωπαϊκές αρχές να κάνουν ένα «βήμα μπροστά» και να εξασφαλίσουν ότι θα είναι δυνατή η φιλοξενία τους όταν κατεβαίνουν από τα πλοία, για όσο διάστημα δεν μπορούν να επιστρέψουν στις πατρίδες τους.
Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά η ECSA, οι Ευρωπαίοι πλοιοκτήτες παρακολουθούν πολύ στενά τις επιπτώσεις των συγκρούσεων στην Ουκρανία στα πληρώματα αλλά και γενικότερα την ασφαλή ναυσιπλοΐα.
Ο στόλος της Ε.Ε. βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στους Ουκρανούς και Ρώσους ναυτικούς, που αποτελούν το 14,5% του παγκόσμιου εργατικού δυναμικού της ναυτιλίας.
«Οι ναυτικοί είναι “key workers” και βρίσκονται στην καρδιά της οικονομίας της Ευρώπης. Έχουν εργαστεί ακούραστα για να παραδώσουν τα αγαθά μας και έχουν κάνει εξαιρετικές θυσίες για να διατηρήσουν την οικονομία μας σε λειτουργία τα δύο τελευταία χρόνια της πανδημίας. Οι Ουκρανοί ναυτικοί φέρουν ήδη τον αντίκτυπο αυτής της ταχέως εξελισσόμενης κατάστασης, με τους ναυτικούς που ολοκληρώνουν τα συμβόλαιά τους να μην τους επιτρέπεται να επιστρέψουν στην πατρίδα τους. Η παροχή καταλύματος και βίζας για τους εγκλωβισμένους ναυτικούς είναι κρίσιμης σημασίας για τους πλοιοκτήτες, καθώς επιδιώκουν να υποστηρίξουν τα πληρώματά τους», δήλωσε ο πρόεδρος της ECSA.
Οι Ευρωπαίοι πλοιοκτήτες καλούν τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής της Ε.Ε. να εξετάσουν τον σημαντικό αντίκτυπο αυτής της κρίσης στις αλλαγές των πληρωμάτων, που έχουν ήδη καταπονηθεί σοβαρά από τον Covid-19. Λόγω της τρέχουσας κρίσης, μπορεί να προκύψουν σοβαρές ελλείψεις πληρώματος και ειδικότερα ελλείψεις αξιωματικών στα πλοία της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Σημαντικά αναμένεται να επηρεαστεί και η καταβολή μισθοδοσίας σε ναυτικούς που έχουν ήδη συμβάσεις.
Οι πλοιοκτήτες προειδοποιούν επίσης για το αποτέλεσμα της μη πρόσβασης στα ουκρανικά λιμάνια, κάτι που μπορεί να επηρεάσει περαιτέρω τις αλυσίδες εφοδιασμού στην Ε.Ε.
«Οι Ευρωπαίοι πλοιοκτήτες καλούν τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής της Ε.Ε. να κάνουν ό,τι μπορούν για να εγγυηθούν την κινητικότητα και την ασφάλεια των ναυτικών, καθώς και το δικαίωμά τους να αμείβονται. Σε αυτούς τους έκτακτους καιρούς, η ECSA θα συνεχίσει να βρίσκεται σε επαφή με την Επιτροπή για να εξασφαλίσει το καλύτερο αποτέλεσμα για τα πληρώματα», δήλωσε ο Σωτήρης Ράπτης, αναπληρωτής γενικός γραμματέας της ECSA.
Η γερμανική ναυτιλιακή εταιρεία NSB Group διαθέτει εργαζόμενους με προέλευση από 25 χώρες μεταξύ των οποίων (Φιλιππίνες, Σρι Λάνκα, Ρουμανία, Γερμανία, Νορβηγία, Ρωσία και Ουκρανία). Όπως δηλώνει η εταιρεία, «οι στρατιωτικές επιχειρήσεις συνεχίζονται, άνθρωποι πέθαναν, χάνουν τα σπίτια τους, πρέπει να φύγουν από τις πατρίδες τους. Την ίδια ώρα στα πλοία μας βρίσκονται συνάδελφοι από την Ουκρανία και τη Ρωσία, που πλέουν σε όλες τις θάλασσες. Τους υποστηρίζουμε προκειμένου να έχουν όσο το δυνατόν γίνεται περισσότερη επαφή με τις οικογένειες και τους φίλους τους».
Νέες ανατροπές στον θαλάσσιο τουρισμό
Την ίδια στιγμή αλλάζουν τα δεδομένα και για τις κρουαζιέρες, εν όψει της έναρξης της σεζόν σε δύο μήνες περίπου.
Σύμφωνα με τον διευθυντή της Majestic Cruises, Θεόδωρο Κόντε, στους υπάρχοντες προβληματισμούς που υφίστανται σχετικά με την πανδημία (έστω και σε βελτιωμένη κατάσταση) και την οικονομική και ενεργειακή κρίση προστίθενται τώρα και οι γεωπολιτικές εξελίξεις με τον ρωσο-ουκρανικό πόλεμο να δημιουργεί πρόσθετες αλλαγές στα προγράμματα.
Μεγάλες εταιρείες όπως οι Carnival, RCCL, NCL, Oceania, Atlas και πολλές ακόμα που αναμένεται να προστεθούν στη λίστα έχουν ήδη ανακοινώσει την αποχώρησή τους από τη Βαλτική, αλλά και από τη Μαύρη Θάλασσα. Επιπροσθέτως, σημειώνει, από τα δεδομένα για συγκεκριμένες περιοχές που προγραμματίζονται οι κρουαζιέρες υπάρχουν και σοβαρά προβλήματα με τα πληρώματα των πλοίων, μια που ικανός αριθμός εργαζομένων από την Ουκρανία πάνω σε κρουαζιερόπλοια επιστρέφει στην πατρίδα του ή ακόμη κι αυτοί που προγραμματίζουν να επιστρέψουν στη δουλειά τους, τους είναι σχεδόν αδύνατον.